Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Patrik A »

Går runt på SIS just nu. Hittade inte tråden för den så om jag skapade en ny i onödan så kanske man kan knyta samman trådarna. Var här tidigt och det var tämligen snabbt välfyllt. Springer runt med lillebror och yrar mest omkring i min dagen till ära fagra Fantomentröja.
införskaffar inte så mycket men det är ju kul att bara vandra runt och beskåda allt.

Det här är numera den officiella samlingstråden för SIS/SPX. Trådtiteln uppdateras med datum när nästkommande arrangemang börjar bli aktuellt.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SIS

Inlägg av rkaj »

Jag har inte sett någon särskild tråd om seriefestivalen, bara att diverse förlag etc har nämnt det i sina "reklamtrådar". Så det var nog bra att du skapade tråden.

Jag är klart nöjd hittils, igår blev det att gå runt och titta på diverse saker, köpa serier och få signatrer (bild kommer nog i kväll, tillsammans med dagens inköp), gå på årsmöte för Seriefrämjandets lokalavdelning i stockholm och bli invald i styrelsen, se Ville Ranta med musiker teckna Tango för Kristiina ...

Idag har festilvalen öppet 11 - 17. Klockan 11:30 - 12:00 visas en intervjufilm med Janne Lundström som i alla fall jag ser fram emot! Programmet för övrigt hittas på http://www.seriefestivalen.se/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SIS

Inlägg av Wakuran »

Har snubblat runt en hel del jag också, och köpt alldeles för mycket serier med signaturer. Borde också försöka scanna och berätta litet vis tillfälle. "Tango för Kristiina" var fint.

Jag är närmare 2 meter lång, med vinröd bomullströja och svarta hipsterglasögon. Hoppas det är exakt nog. Säg hej till Håkan om ni vill.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: SIS

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:lång, med vinröd bomullströja och svarta hipsterglasögon. Hoppas det är exakt nog

Tja, det finns minst två pers här som passar in på det signalementet. [;)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SIS

Inlägg av Agentum »

Inte du väl, är inte du skäggig och långhårig som fasen längre?

Man har ju sett dig på bild genom åren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rosen och Wakuran ser inte ut som de vore tvillingar eller ens släkt. Wakuran är aningen lik den där pajasen Fredrik Strage som skriver i DN. Strage var för övrigt där igår, kanske är det honom Rosen syftar på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: SIS

Inlägg av Nima »

Har väl postats bilder på forumet? I bild-tråden.

Wakuran var med i något blogginlägg tillsammans med LR & Ola Hammarlund, har jag för mig.

Detta är väl det närmsta jag kommer komma till Comic-Con de närmsta åren, så jag borde egentligen ha tagit mig upp till Sthlm. Speciellt nu när jag har långhelg. Det får bli nästa gång, förhoppningsvis.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SIS

Inlägg av Agentum »

Men du bor ju i "Sverige" ju hehe, då ha rdu nära till överallt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: SIS

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Men du bor ju i "Sverige" ju hehe, då ha rdu nära till överallt.


Bor i Småland. Jönköping för att vara mer specifik.
Tar ett par timmar med buss, och har ju mina kusiner där. Min kusin fick nyligen en dotter också (är den enda i familjen som inte har sett henne än [:(] ), så jag hade kunnat slå flera flugor i en smäll om jag hade kommit upp.

Men det kommer fler chanser.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SIS

Inlägg av Agentum »

Vet du vad, ange Småland som Ort: du är ju för bövelen moderator här:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:Wakuran var med i något blogginlägg tillsammans med LR & Ola Hammarlund, har jag för mig.

Jaså, kan inte påminna mig att jag poserat tillsammans med dem. Men det spelar ingen roll. Själv pratade jag med Rosen, Lennon, Staffar/Staffan (blir fasiken inte klok på vad karln heter egentligen), Ola Hammarlund, Wakuran, killarna bakom Svenska Superserier som denna gång hade även tjejer i montern vilket var lite otippat. Pratade The Avengers med killarna i Hög av serier. Gjorde quiz hos både Fantomen-fansen med det hopplöst långa namnet "The Scandinavian Chapter of the Lee Falk Memorial Bengali Explorers Club" och hos Tintinofilerna i Generation T (eller GT kort och gott). Det blev fem rätt av nio på Fantis-frågesporten och på grund av tillfälligt hjärnsläpp blev det nio rätt av tio på Tintin-quizet (när Björn sa åt mig att kolla på frågan igen såg jag direkt att jag snurrat till det.) Om jag fattade rätt så var en av killarna i Fantis-klubben forummedlemmen AndreasEriksson fast det är jag inte säker på.

Det som framstod som tydligast för mig var de som av okända anledningar inte var på plats. Peral var vad jag kunde se inte där, så inte heller Mikael Bergkvist (så det blev inget köp av amerikanska utgåvan av Marc Saunders), eller Serieplaneten (av kanske förklarliga anledningar). Horst Schröder (Epix) var kanske där men jag såg honom inte. Återkommer med lite blandade bilder senare.

För figursamlarnas räkning kan jag åter igen meddela att utbudet nästan var lika med noll, tyvärr. GT hade några Tintin-bilar och 10-tal plastfigurer till salu, men det var i stort sett allt.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SIS

Inlägg av Agentum »

Han är ständigt i Fantomentråden vi har och vet allt jag frågat nånsin där så det skulle jag tro stämmer bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: SIS

Inlägg av Nima »

Nej, ni var ej med på samma bild, utan det var tre bilder som postades i samma blogginlägg.

Kul att få läsa om aktiviteterna för övrigt. Ni i huvudstaden har ju en del att träffa/prata med vid sånt här.
Själv kommer jag nog gå runt som ett fån och varken veta ut eller in. Men att någon gång komma dit är obligatoriskt, för mig.

En annan får på höjden höra ett "ordförande i smurfklubben" av sin lagledare på jobbet [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SIS

Inlägg av AndreasEriksson »

Labrador Road 26 skrev:Om jag fattade rätt så var en av killarna i Fantis-klubben forummedlemmen AndreasEriksson fast det är jag inte säker på.

Näe, det var förmodligen Magnus Eriksson. Jag är inblandad i Scandinavian Chapter men inte i samband med just detta arrangemang.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nehe, då var det kanske killen rätt nära hos SeF då som jag köpte Bild och Bubbla av.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SIS

Inlägg av Agentum »

kungnima skrev:Nej, ni var ej med på samma bild, utan det var tre bilder som postades i samma blogginlägg.

Kul att få läsa om aktiviteterna för övrigt. Ni i huvudstaden har ju en del att träffa/prata med vid sånt här.
Själv kommer jag nog gå runt som ett fån och varken veta ut eller in. Men att någon gång komma dit är obligatoriskt, för mig.

En annan får på höjden höra ett "ordförande i smurfklubben" av sin lagledare på jobbet [:o)]


Nä, det beror säkert på hur "expert" man är men idag kan man vara det hemma i soffan med alla möjligheter som finns, det har faktikst ärligt talat utgått lite med sånna titlar i serier tycker jag.

Du kan en hel del DC tycker jag iaf, nu kommer jag aldrig på sånt här men jag tror högst säkert att vi skulle ha en del att prata om iaf om det nu bara är om det.

Expert eller inte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: SIS

Inlägg av Nima »

Det tror jag absolut att vi skulle ha.
Av vad jag har läst verkar det väl som om det inte är jättestort fokus på just superhjältar vid dessa sammanhang. Det är så jag har uppfattat det, men jag kan ha fel.
Tråkigt men kanske förståeligt. Annat är väl mer intressant för majoriteten som kommer dit.

Med det sagt så verkar det ändå försiggå en hel del som skulle vara roligt att ta del av.
Serie-Sverige är inte särskilt stort så jag känner att jag vill ta vara på de få möjligheter jag får, vad gäller att träffas, lära sig nya saker och ta dela av nya upplevelser.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: SIS

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:Själv pratade jag med Rosen, Lennon, Staffar/Staffan (blir fasiken inte klok på vad karln heter egentligen), Ola Hammarlund, Wakuran, killarna bakom Svenska Superserier som denna gång hade även tjejer i montern vilket var lite otippat.


Såg Staffan upptagen med att sälja. Staffar (lite smalare med elegantare skägg :-)) såg jag inte. Hann bara snabbt skaka hand med två forummedlemmar som jag inte hade träffat förut (Wakuran och K-E Lindkvist, som även pekade ut en del folk åt mig i montrarna). Annars gick min alldeles för begränsade tid åt till att lyssna på ett föredrag om Hergé vilket jag måste säga var ett utmärkt val. Nästan ett dubbelt föredrag då det i delar blev en diskussion mellan Benoît Mouchart och hans översättare som gjorde en del egna tillägg. När jag tänker på saken så gissar jag att du var där också?

/Magnus

EDIT, fixat ett felaktigt alias.
Senast redigerad av 1 MagnusR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: SIS

Inlägg av Labrador Road 26 »

MagnusR skrev:...och LE... När jag tänker på saken så gissar jag att du var där också?

LE, vem är det? Nope, var inte där, vilket jag kanske borde varit men det blev bara lördagen för min del.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: SIS

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:
MagnusR skrev:...och LE... När jag tänker på saken så gissar jag att du var där också?

LE, vem är det? Nope, var inte där, vilket jag kanske borde varit men det blev bara lördagen för min del.


Nu slog det helt slint. Vilket det gjorde på plats också. Ursäkta Karl-Erik. Inget personligt, jag är alltid urusel på namn och så'nt.

/Magnus
Skriv svar