Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:SeF, Egmont, Serieteket.... samma tänk: "Det räcker med några blyga rader i en undermeny på Facebook".
De enda som gör rätt är Natalia och Seriefest. Som samarbetar med Malmö kommun och annonserar i varje gathörn i staden.

Räcker och räcker, det är väl mer så att det behövs någon som sköter marknadsföringen separat också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

RioGrande skrev: De kommer bara att sitta som några välgödda Egmontredaktörer (som just släppt en ny titel) och tänka "det räcker väl om man nämner det i en bisats på Facebook"?


Vilka tänker du på då?
Sign.
/Nyfiken
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Hagel. Som man förväntade sig att skulle hittas av läsarna och köparna utan någon marknadsföring alls vid busshållplatser och på annonspelare. Lite samma med Lithium, som bara dök upp "från ingenstans" och sedan försvann.
Det räcker inte att bara annonsera på baksidan av andra serietidningar. Om en produkt ska kunna hitta nya läsare och köpare måste man ut på kontaktytor utanför seriehyllan.
Även en produkt som Asterix hade Egmont kunnat göra mycket mer av. De flesta människor vet inte om att den finns kvar eller att den fått nya skapare. Det är ändå människor som tycker om Asterix och läste de gamla albumen.

(Vår ICA sorterade Hagel bland jakt- och fisketidskrifterna.)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Hagel. Som man förväntade sig att skulle hittas av läsarna och köparna utan någon marknadsföring alls vid busshållplatser och på annonspelare. Lite samma med Lithium, som bara dök upp "från ingenstans" och sedan försvann.
Det räcker inte att bara annonsera på baksidan av andra serietidningar. Om en produkt ska kunna hitta nya läsare och köpare måste man ut på kontaktytor utanför seriehyllan.
Även en produkt som Asterix hade Egmont kunnat göra mycket mer av. De flesta människor vet inte om att den finns kvar eller att den fått nya skapare. Det är ändå människor som tycker om Asterix och läste de gamla albumen.

(Vår ICA sorterade Hagel bland jakt- och fisketidskrifterna.)


Jag tycker det är lika tråkigt som du att alla satsningar på nya serietidningar misslyckats. Förutom de titlar du nämnde var det ju även the walking dead.

Det var alla bra idéer och innehåll, sånt som borde gå hem i stugorna, men antingen finns inte kapitalet eller viljan att hålla ut mer långsiktigt från egmonts ledning.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

RioGrande skrev:Hagel.


Jag undrade vilka välgödda Egmontredaktörer du syftade på. Inte vilka tidningar som misslyckats.
Sign.
/Fortfarande nyfiken.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Hm. Menade nog inte några särskilda personer nere på verkstadsgolvet, mer några mer anonyma bossar uppe bland sedelbuntarna. :?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av rkaj »

Vad gäller SIS har det ju hittills varit så att den reklam som funnits varit mer än tillräcklig; det har varit så mycket folk i lokalerna att att det inte hade funkat med fler. Nu när det tydligen är väsentligt mer utrymmer samtidigt som det är ett sämre geografiskt läge, så då vore det kanske läge för rejält med marknadsföring för att fylla lokalerna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

Jo, egentligen känns det som det väl mest är samma sak för Seriefest i Malmö.

Flanörer kommer in naturligt på Kulturhuset i Stockholm, eller Stadsbiblioteket i Malmö på helgerna, och så går de gärna förbi seriefestivalen någonting när de ändå är på plats. Själva marknadsföringen har känts underordnad, då kärnmålgruppen känner till festivalen oavsett.

Jag fick förresten någon uppgift om att det var ungefär 125% fanzinbord jämfört med ett vanligt SIS, men att det var flera SIS-veteraner som var mindre intresserade när det låg mer avsides.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Ja, många SIS-rävar har skrivit på fb att de inte kommer att åka dit i år. Jag tror att det krävs av Serieteket, SeF och andra (alla förlagen?) att de lägger lite krut på marknadsföring. Eller om det låter fult --- kan de kalla det för INFORMATION TILL ALLMÄNHETEN. Det som är självklart för en infödd stockholmare är verkligen inte självklart för någon som kommer från Sverige. Man borde sända ut information om hur man åker tunnelbana från Stockholms centralstation till Telefonplan. Var kan man äta? Var kan man bo? Är det farligt att vara nära en klättervägg? Kan det var underliga människor i dessa kvarter (nära Försäkringskassan!)?
Jag tänker mig att Brännpunkt i SvD och DN Debatt är sidor som denna information borde placeras på. Jaha, nu invänder någon att dessa titlar ju är Stockholmsbaserade. Ja, det är sant. MEN de läses även ibland ute i riket. Även publikationer som Sydsvenska dagbladet (i Skåne) och Göteborgsposten (i Göteborgstrakten) borde underrättas och förmås ta in information om de stundande händelserna. Det finns ett serietörstigt folk därute. De måste få hjälp. Och det är bråttom. Och viktigt. [}:)] [:D] [|)] :ugeek: :idea:
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

Jag tror jag postar om mitt tidigare inlägg, som svar på det...

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:SeF, Egmont, Serieteket.... samma tänk: "Det räcker med några blyga rader i en undermeny på Facebook".
De enda som gör rätt är Natalia och Seriefest. Som samarbetar med Malmö kommun och annonserar i varje gathörn i staden.

Räcker och räcker, det är väl mer så att det behövs någon som sköter marknadsföringen separat också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Snart är det dags. Snart kommer alla diggarna hit. Kanske kommer dessa byggnader att vara ett minne blott snart. Om diggarna är för ivriga. Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av larsa66 »

Det ser ju pampigt ut.
Ja, bord och biljett är bokat så jag kommer.
Tänker sälja Gustapärsa boken och seriemix tänkte jag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Kanske kommer festivalen inte att vara i hela byggnaden, men vad vet jag?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Kanske kommer festivalen inte att vara i hela byggnaden, men vad vet jag?

Osålda fanzin kan man åtminstone lämna i panncentralen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av RioGrande »

Kartan. Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Kartan.

Courtesy of Stef Gaines.

Det verkar förresten som i princip hela SIS går av stapeln där vid entrén vid de röda pilarna, och man inte ska behöva ränna runt på Konstfack till dess olika avdelningar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av smorkin »

Jag hoppas det kommer bli bra, och jag gillar området (bodde där själv flera år). Men jag är rädd för att det kommer bli mycket färre besökare, nu när det inte kommer vara lika många som bara råkar passera förbi och titta in; gillade verkligen det med Kulturhuset, att det var så många som inte visste om festivalen som kollade in den. Vi får hålla tummarna att jag får fel :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av K-E Lindkvist »

Festivalprogrammet finns sen ett par dagar uppe på serieteketbloggen. Jag har inte hunnit välja ut mina omistliga punkter än, men det ger sig nog. Däremot har jag efter mycken tankemöda kommit fram till vilka hawaiiskjortor jag skall ha på mig under festivalen. Valet föll på de här två:

Bild

En diskret i svart från Paradise Found och en något mer iögonfallande vintage-modell från Barefoot i Paradise. Ingen av dem har synts till i seriesammanhang tidigare, så det blir premiär.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stockholms internationella seriefestival, SIS, SPX

Inlägg av K-E Lindkvist »

Farhågorna om att besökarna inte skulle hitta eller inte vilja ta sig till Konstfack verkar ha kommit på skam! Här några bilder från lördagen:

Bild

Invigningstal med Catherine Anyango Grünewald och festivalgeneral Ola Hellsten.

Bild

Lisa Medin och Stef Gaines hade fullt upp hela dagen med att sälja nyproducerat kulturgods.

Bild

Dignitärerna i nya förlaget Evil Ink, Jonas Svensson & Jonas Darnell.

Bild

Patric Nyström tar en titt i den sista(?) Dassboken som Johan Andreasson hade till försäljning.

Bild

larsa66 och pogono.

Bild

Josefin Svenske intervjuar Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson om det nya Katten Nils-albumet. (Kommentaren om serieoriginal och pappersförstörare var enbart till för att skrämma upp delar av publiken. [:p] )

Bild

Rio Grande med nya och gamla serier.

Bild

Jag ser alltid till att ha vätskekontroll hos pogono.

Bild

pogono i samtal med Göran Ribe.

Bild

Nelly Karlsson hade med sig ett nytt fanzin.

Bild

Lisa Medin säljer Medley och Quiet Crowd till rkaj.

Bild

Greger Nässén och ordförande Mats Nilsson med NAFS(k):s rollup vid bord 136.

Bild

Ola Hammarlund löser NAFS(k):s frågesport.

Bild

Jonas Svensson, Jonas Darnell och Kim W. Andersson.

Bild

Ainur och Tinet Elmgren.

Bild

Göran Semb i samspråk med Andreas Eriksson.

Bild

Ellen Ekman & My Palm signerar hos Galago.

Bild

Jonas Darnell har stannat till hos larsa66, pogono och Per Myrhill.

Bild

Steamboat Willie förestår som vanligt röstningen om Seriefrämjandets fanzinpris.

Bild

Peter Sparring och Rolf Classon blir alltid bra på bild!

Bild

Festivalgeneral Ola Hellsten var väldigt nöjd med att så många besökare verkat hitta till Konstfack.

Bild

Mikael Grahn, Rio Grande och Nicolas Krizan.

Bild

Den ytterst kompetenta bartendern på Nalens restaurang häller upp den då namnlösa drink som ankisterna efter visst funderande döpte till "Glittriga Gullan". Gå gärna dit och beställ en själv!

Bild

Ankistiskt barhäng på Nalens restaurang efter första festivaldagen: Johan Blixt, Olof Siverbo, Mats Nilsson och Bror Hellman.

Få se vad som händer idag?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar