Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Inlägg av Wakuran »

Via Ola H, SeF:s forum.
----
Ola H skrev:Själv står jag för speldesign och manus i vårt försök att kombinera serier och dataspel. Själv ville jag framför allt göra ett spel som är helt fritt från spatiala mekanismer och som bygger på psykologiskt problemlösande istället för analytiskt tänkande, men vi hade också tankar om att utnyttja seriemediet på ett sätt som tvingar läsaren till mer närläsning – inte bara kunna skumma över dem (färre rutor att teckna för Daniel, mer detaljer att uppskatta för läsaren?)

Än så länge har vi inte lyckats fullt ut. De fyra serier som hittills är helt färdiga är ganska simpla som spel. Många fler serier är tecknade, men vi har inte hunnit göra om dem till spel ännu.

De två första seriern är rena tutorials och extremt enkla. De kan läsas/spelas här.

http://www.athleticarcade.com/stripemall/index.html. (varning för några sekunder reklam kopplad till mochis kryptering och distribution av spelet)

Första serien efter tutorials är uppenbarligen en flaskhals för de som testat spelet hittills, så vi kommer nog att behöva ändra den och tydliggöra klickfunktionen för att inte folk ska fastna där. Men även den är egentligen extremt enkel. (Kom bara ihåg att rutor inte ändras bara genom att klicka varsomhelst på rutan. Man måste hitta betydelsefulla föremål att klicka på.)

Här är en direkt länk till "The Little Cynic":

http://www.athleticarcade.com/stripemall/linus.html (ingen reklam här)

Och här är en direktlänk till den följande, "The Narcissist" som hittills alltså är den enda som vi är nöjda med och som är representativ för hur resten av spelet ska funka.

http://www.athleticarcade.com/stripemall/tor.html (ingen reklam här heller)

Nivåerna kommer att bli allt mer komplicerade att lösa och introducera nya mekanismer efterhand. Hur vi lyckas är förstås osäkert. Spelet är som sagt i första hand ett experiment i att skapa ett psykologiskt pusselspel där rumsligheten (i motsats till i stort sett alla andra spel oavsett genre) inte spelar någon roll.



Flyttar till Tävlingar och Evenemang.
/Admin
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Inlägg av Isegrim »

Borde väl ligga under reklam?, eller i alla fall serier/allmänt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:Borde väl ligga under reklam?, eller i alla fall serier/allmänt.

Jag la in den på "Info från seriebranschen", men admin flyttade...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Inlägg av Isegrim »

Såg att den var flyttad, men inte var ifrån. Ditt val verkade vettigare, än både administratör och mina förslag. Oavsett placering här, tycker jag det verkar vara ett intressant projekt. Som jag förstod det skulle det lanseras kommersiellt sen.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Inlägg av Nima »

Länkar till diverse seriequiz och liknande hamnar här, och jag tycker att länkar till seriespel, gamla som nya som ofullständiga, även passar bättre i den kategorin.
Är kanske inte "spel" i den klassiska bemärkelsen men det finns spelinslag och skaparen själv kallar det för spel.
Spel, lekar, tävlingar och dylikt hamnar här.

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Inlägg av Isegrim »

[OT]Nu är det väl inte främst en länk till ett spel, utan reklam inför ett kommande projekt[/OT]
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Inlägg av Isegrim »

Har nu tittat lite på det här (med en dator med flash). Det är snyggt och smart, kanske inte så mycket spel, utan mer interaktiv berättelse. ...eller pusselserie. Hur som helst, man kan trycka på bilden och byta ut delar av innehållet, dialogen ändras samtidigt. Det känns dock lite fattigt att det är så få saker man kan påverka. Kan tänka mig att man skulle kunna göra rätt mycket av det här, frågan är om man blir less efter ett tag. Jag tror så i alla fall.

//serier i allmänhet//
//information från branschen//
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Skriv svar