AltCom (Malmö)

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

I och för sig sista dagen imorgon (sönd. 11 nov). Men detta har dock hänt.
Besökte den lilla marknaden med skapare och fanzin. I ett närmast surrealistiskt tält hämtat från någon Terry Gilliam-film. Tänk en fyrkantig ballong fylld med vänsterister, nördar och serieskapare.... in i ballongen pumpades omväxlande kall och varm luft genom en slang från en maskin som verkade rullat in raka vägen från filmen Brazil...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av Wakuran »

AltCom är alltså en varannat årlig-festival i Malmö som Seriefrämjandet är med och arrangerar.

Mattias Elftorp är, såvitt jag förstått det, huvudansvarig, så det är mycket vänster- och alternativtema över festivalen.

http://www.altcomfestival.se/

Vi hookade upp ett tag. då jag ändå var här för att besöka min syrra i staden.

Rätt fint men ganska litet tält, dessutom verkade det som en del redan hade gått hem då jag kom ganska sent, men lyckades fixa en del nya fanzin och signeringar iaf... och gratis DVD-skivor någon hade tröttnat på...

Sen gick vi iväg på en mindre utställning på Spegeln. Kartan över utställningarna finns av någon anledning inte i infobroschyren utan bara på nätet, så om man inte har en surftelefon får man kopiera in på sin egen gamla papperskarta i förväg... [B)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

NU NU NU! 2014! I höst, ungefär i början av november (?) kommer det att vara en ny AltCom-festival i Malmö. Som vanligt ledd av Mattias Elftorp. Detta år kommer temat att vara POSTAPOKALYPTISKA SERIER. Coolt va? Just nu håller Mattias på att samla in seriebidrag med postapokalyptiskt tema till en antologi som ska släppas i samband med festivalen. Man kan skicka sina serier till honom. Bidragen ska vara högst femsidiga.
Deadline för inskickning av serier är 1 september.

////

Thanks to a collaboration with C'est Bon Kultur, we can now confirm that there will be an anthology for this year's AltCom comics festival!

The theme is POSTAPOCALYPSE and we would like you to give us your stories interpreting that theme.

WHAT we want:
Pages: 1-5, black/white
Language: English
Format: 140x182mm (a little bit smaller than A5)
Files: High-resolution .TIFF, preferably
If you are unsure what we mean by "high-resolution", please ask.

WHEN we want it:
Deadline: September 1

Send submissions to: altcomfestival@gmail.com

WHO we are:
The AltCom 2014 anthology will be edited by Mattias Elftorp + the C'est Bon Kultur crew.

As usual, no one gets paid for participating. But on the other hand, no one pays for it either since we'll be giving the book away for free during and after the festival!

And yes, we do accept comics that have already been published elsewhere, as long as we like them and they fit into the theme.

POSTAPOKALYPS:
There is something liberating about imagining what could come after all we see around us has been torn to pieces. Will it be chaos or order? Tyranny or anarchy? When we are free to move in any direction, where will we go? Do we rebuild or take the opportunity to reboot? What's your vision of the future after the end?

The word "apokalypsis" means "revelation of secrets", not necessarily but commonly understood as referring to a prophetic vision of the end of the world. So the postapocalypse can be what comes after the vision of the end, or after the end itself, or after any revelation. Maybe it's not the end of the world, but a more personal apocalypse? Maybe the prophecy is about the end of time itself? Or about a change in how we perceive reality?

ABOUT THE FESTIVAL:
The first AltCom event took place in 2004 and was organized by C'est Bon Kultur. Since 2010 it's a bi-annual comics festival for alternative/underground/small press comics, run by Mattias Elftorp for the Swedish Comics Association (Seriefrämjandet).
http://cestbonkultur.com/
http://serieframjandet.se/

In 2014 it will take place in Malmö, November 5-9 (the exact dates may change), with exhibitions, international guests and a comics fair.
More detailed information will be found at
http://www.altcomfestival.se/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

Glöm inte bort att teckna postapokalyptiska femsidingar nu under sommaren, till AltCom-antologin. Deadline 1 sept.

altcomfestival@gmail.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

Nu är det nedräkning för postapokalypsen.... mindre än en månad kvar tills serierna ska vara inlämnade....
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

Har lyckats komma över den hemliga medverkandelistan! AltComs postapokalyptiska antologi....





Cover:
David Mack

Comics:
Markus Samnell
AkaB
Nicolas Krizan
Max Solca
Tiago Baptista
Boris Pramatarov
Emm J
David Lasky
Glynnis Fawkes
Christoffer Saar
Artùras Rožkovas
Heidi Somero & Mattias Elftorp
Aleksandar Zograf
Eglé Shaltmira
Nils Bertho
Johan Palm
Greg Holfeld
Jan Hoff
Emiliyan Valev & Stanimir Valev
Luiz Berger
Sissel Gustafsson
H. Hellman
Christoffer Hjalmarsson
Damir Steinfl
Ina Korneliussen
Johnie Ekman
Chris Baird
Claudiu Revnic & Dan Michiu
Rio Aubry Tailor
Luddvig Melin
Steve Nyberg
Nelly Karlsson
Manuel J Neto & André Coelho
Alkbazz
Mattias Elftorp
Meme Zabratta
Bo Ashi
Fanny M Bystedt

http://www.altcomfestival.se/eng/antologicvr.jpg
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av tfels »

Vilka här ska till AltCom 14, som besökare, utställare eller annat?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av mikaelsol »

Jag kommer vara där på lördagen och sälja/signera Psykiskt sjuk. Kommer även ha ett ex av Till alla jag legat med på plats, men den är ej till salu. Ja, kan vara någon form av syftningsfel i förra meningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte besöka.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

Har ju bokat bord. Hoppas kunna dyka upp också... Har det hänt något häftigt hittills? (Det är ju inte bara marknad, det är ju fester och utställningar också....)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av Wakuran »

Wormgod (Elftorp & C:o) ska ha gjort någon postapokalyptisk väggmålning i en gångtunnel i Dalaplan. Området lär iofs ha varit ett av de otäckaste i hela Malmö redan innan, så jag vet inte hur väl tilltaget uppskattas...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av mikaelsol »

Dalaplan är inte otäckt jämfört med var som helst i Stockholm eller Göteborg.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

Nu har jag varit där. Ganska lite folk -- men många trevliga möten med mer eller mindre kända filurer. Det kommer att vara en festivaldag i morgon, söndagen den 9:e november, också. Men då kommer inte jag. Men om ni är i Malmö ---- glöm inte att gå dit! Lite serier och lite pepp! Vad kan vara sämre i höstrusket? [:)]
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av mikaelsol »

Jag var bara där på söndagen på marknaden. Hade med mig tio ex av Psykiskt sjuk och ett ex av Till alla jag legat med. Sålde 9 ex av PS och ett exet av Tajlm jag hade med mig (hon som köpte den hade läst den online 5 gånger, så jag kunde inte säga nej, fast jag inte hade tänkt sälja just den boken). Rätt lyckad dag helt enkelt.
Tältet marknaden var i var inte uppvärmt så det var ruggigt kallt, och som Riogrande skrev så var det få besökare. Många bord stod också tomma för att de som hade bokat dem inte dök upp.

Att det inte kommer så många besökare på svenska seriefestivaler tillhör ju normen, så jag var inte alls överraskad. Däremot var jag överraskad över att jag lyckades sälja nästan alla böcker jag hade med mig, så jag var nöjd med det.

De som hade rest till Malmö från andra städer gick nog back på resekostnaderna dock. Själv behövde jag bara promenera 300 meter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av Wakuran »

Jag är förvånad över att det inte var mer av Malmös seriescen närvarande på området. Ska ju ändå finnas en hel del seriefolk som bor där, och Folkets Park ligger ju centralt och fint.

Jag kanske missförstod det där med Dalaplan, förresten. Jag tror jag lyckades ta mig dit på söndagskvällen, men jag såg inget särskilt där överhuvudtaget. Det verkar inte som utställningen varade särskilt länge...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av mikaelsol »

Jag är lite osäker på hur många som faktiskt bor kvar i Malmö. Just nu känns det som att det är de som går Serieskolan och så typ de som är över 30 och har en massa annat än serier för sig. Men Altcom 2010 tror jag var en av de roligaste seriefestivaler jag varit på, men då var jag ung och orkade vara uppe till 23:00.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av RioGrande »

Två Malmöbaserade som saknades var Lars Krantz och Pidde Andersson. De var visst upptagna med annat! (Och, Sol, visst var det på lördagen du var där --- inte söndagen --- (fast eftersom söndagen är "solens dag" så är ju på sätt och vis alla dagar som du är på söndagar.....) [:)]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av tfels »

Sol var ju där i lördags. Vi snackade diagnoser och sjukdom. Och publicering av serier på nätet.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av mikaelsol »

Just tusan. Det var lördag. Jag jobbar nästan varje dag så jag har dålig koll på helgdagarna … Det förklarar varför min tisdag kändes som en måndag.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AltCom (Malmö)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Wakuran skrev:Jag är förvånad över att det inte var mer av Malmös seriescen närvarande på området. Ska ju ändå finnas en hel del seriefolk som bor där, och Folkets Park ligger ju centralt och fint.


Jag bor precis bredvid Folkets Park. Och är serieintresserad, men var ändå inte där. Kan vara så att det är få som är intresserade av den alternativa seriekultur som AltCom fokuserar på.
Skriv svar