LittFest, Umeå

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

LittFest, Umeå

Inlägg av Isegrim »

Umeås litteraturfestival håller som alla vet på för fullt just nu i helgen, som en integrerad del förekommer inslag med serier och serietecknare.

De sänder alla föreläsningar på webben för de som inte har möjlighet att komma på plats (eller får plats på de ofta fyllda föreläsningarna).

Här en med Anneli Furmark och Gunnar Lundkvist som samtalar med Thomas Olsson:
MED EN SCHYSST TUSCHPENNA SLÅR MAN HELA VÄRLDEN MED HÄPNAD!

Andra hittar ni här: http://littfest.se/mediearkiv/
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Cadial »

Tack for tipset! Kollade om lanken funkade och det gjorde den. Ska avnjuta nu pa direkten!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Cadial »

Kul med mojlighet att ingaende ta del av en paneldiskussion. Jag reagerade pa hur enormt stelt och spant det var; som om de forsvarar en uppsats eller nagot i den stilen. Och publikkontakt noll den tid som jag kollade, drygt 10 minuter. Var ar sjalvdistansen och leendet, flirtandet med publiken? Ar bettendet typiskt norrlandskt, eller galler spand stamning i ovriga landet ocksa?
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Isegrim »

De var väldigt olika föreläsningar och rummen inbjöd nog olika mycket till publikkontakt.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av aakeforsmark »

Cadial skrev:Kul med mojlighet att ingaende ta del av en paneldiskussion. Jag reagerade pa hur enormt stelt och spant det var; som om de forsvarar en uppsats eller nagot i den stilen. Och publikkontakt noll den tid som jag kollade, drygt 10 minuter. Var ar sjalvdistansen och leendet, flirtandet med publiken? Ar bettendet typiskt norrlandskt, eller galler spand stamning i ovriga landet ocksa?


Det är inte stand-up-comedy de här tillställningarna. Just de här figurerna är inte så utåtriktade medan fjolårets uppträdande med Martin Kellerman var lite mer åt Skavlan-hållet där han gärna käftade med publiken.

Men kanske finns det något "norrländskt" över det hela. Jag satt och pratade med Mats Jonsson i en sån här historia och han blev påtagligt nervös när jag blev tyst i trettio sekunder. "Har du inte förberett några frågor". Jag tittade på honom och sa "näh". Så skulle man aldrig göra i Götaland och Svealand. Skulle tro att han själv ägnat veckor av förberedelse inför hans möte med Jan Myrdal och DeGeer. Hade han mycket för.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Isegrim »

På Mats lät det som att han skrev frågorna dan innan. Men samtidigt hade han tittat på tidigare intervjuer och läst in sig på ämnet (så förberedd var han nog).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Cadial »

Aake; 30 sekunder blir nog VALDIGT langa under sadana omstandigheter. Jag tittar antagligen for mycket pa FOX NEWS och forvantar mig underhallning i alla lagen; ma det handla om seriemordare, skogsbrander eller forfattarpresentationer.
Isegrim; Mats Jonsson hamnade ju i ett ganska svart lage; att vara fodd 1973 och diskutera 60-talet med nagra som var med nar det hande. "Stammer myten?" blev inledningsfragan till veteranerna.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av aakeforsmark »

Publiken på littfest förväntar sig ett samtal. Ett samtal fungerar naturligtvis bäst i ett rum där man är närvarande. En stillastående kamera som filmar ett samtal blir med nödvändighet dött och konstigt.

Men i det stora hela så är littfest något enastående. Det är på något sätt som en inverterad bokmässa där det står ett tiotal bokbord i foajen och allt handlar om samtalen. Det är tvåhundra åskådare och tre journalister istället för tvärtom.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Cadial »

Jag tycker ocksa att det ar bra! Ska kolla in de andra samtalen ocksa.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kan bara instämma med Cadial, styltigt blir mitt intryck. Märker att de även lagt sig till med den besynnerliga ovan att inleda meningar med "Nej" fast det inte är en negation. Rubriken ska förstås vara en parafras på Socker-Connys devis men här tror jag inte ens de mest inbitna blir slagna med häpnad.

Liv Strömquist som vanligtvis är hopplöst flamsig blir här i alla fall något mer sansad även om det brister flera gånger under programmets gång. Intervjuaren blir den som klarar sig bäst i det "samtalet", hon är även klart bättre än intervjuaren i Lundkvist/Furmark-samtalet.
http://bambuser.com/v/3445062

EDIT: Den här tråden ska väl ligga i Evenemangsavdelningen förresten.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Isegrim »

Angående att referensen till Socker-Conny, så var det ursprungligen meningen att det skulle varit ett samtal mellan Lundkvist och Pirinen. Men när han tvingades ställa in hoppade Furmark in i stället. Det styltiga kommer nog av det som Åke tar upp, att det är ett samtal mer än show. Men skulle kunna göra så mycket mer med kameraarbetet och klippningen.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:Men skulle kunna göra så mycket mer med kameraarbetet och klippningen.

Det är väl en kostnadsfråga. Jag tycker det är roligt att man öht släpper filmerna gratis.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Isegrim »

Wakuran skrev:
Isegrim skrev:Men skulle kunna göra så mycket mer med kameraarbetet och klippningen.

Det är väl en kostnadsfråga. Jag tycker det är roligt att man öht släpper filmerna gratis.

Givetvis, håller med. Det är enorm just att de lägger ut dem gratis, man ska inte klaga. Dessutom så är de väldigt snabba med att få ut det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tittar inte ens mer en lite grann utan jag lyssnar istället, jag menar att dialogen är styltig inte klippningen eller kameraarbetet. Jämför man med exempelvis podcasterna från Hög av serier och Simon Gärdenfors, som också är samtal mellan seriefolk så är det enorm skillnad, och tyvärr inte till Littfests fördel.

EDIT: Angående att de lägger ut det gratis, eh ja det är väl egentligen inget märkvärdigt, snarare konstigt att så många instanser/evenemang i Sverige är så efter den globala utvecklingen. Jämför med exempelvis Berkeley Universitet, eller vilket amerikanskt universitet som helst.
http://www.youtube.com/watch?v=6vjZF_SXXws
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: LittFest, Umeå

Inlägg av nicklas.johansson »

Labrador Road 26 skrev:Jämför man med exempelvis podcasterna från Hög av serier och Simon Gärdenfors, som också är samtal mellan seriefolk så är det enorm skillnad, och tyvärr inte till Littfests fördel.


Jag vet inte om en jämförelse mellan ett samtal på scen och en podinspelning är riktigt rättvis. Vid en podinspelnig är det oftast bara intervjuaren och den intervjuade medan samtalen på scenen var inför en publik på runt 550-600 personer i Liv Strömkvists och Kawa Zolfgarys (Vita kränkta män) fall. Jag skulle nog inte känna mig helt bekväm heller. En annan aspekt är att inte publikreaktionerna kommer med eftersom allt ljud som är på inspelningarna kommer direkt från myggorna via ljudmixern vilket utesluter allt publikljud. Kawa vände sig ofta om och pratade med publiken och allt kändes väldigt naturligt när man satt i salongen men när man tittar på filmerna är det bara platt och tramsigt. Tittar man på den lite taffligare inspelningen av Po Tidholm och hans föreläsning "NORRLAND – BILDEN AV PROVINSEN" får man en helt annan nerv på inspelningen. Här har man bara en kamera och kameramicken distar konstant men det känns mer levande.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Skriv svar