Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Grumme »

Måste ju få fram informationen att Don Rosa även i år kommer till mässan och signerar. [^]
Jag har aldrig besökt Göteborgs stora bokmässa, men kanske skulle jag passa på i år? Man vet ju aldrig hur många fler gånger han kommer hit...
Senast redigerad av 1 Grumme, redigerad totalt 0 gånger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av germund »

Jag kan bekräfta att så är fallet, så länge inte något mycket oväntat händer. Dock har Egmont inga signeringar på torsdagen i år, men det är väl ändå inte dagen de flesta av oss planerar in sina mässbesök.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Nima »

Där ser man.

Kanske skulle försöka passa på att skaffa mig en liten teckning på Farbror Joakim från tiden i Yukon, i år!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nima skrev:Kanske skulle försöka passa på att skaffa mig en liten teckning på Farbror Joakim från tiden i Yukon, i år!

Då måste man väl enligt reglerna köa minst två gånger...? [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av germund »

Vi får se hur vi löser det med signeringsköerna i år, men systemet vi kört med för Don har fungerat tillfredsställande, i och med att Don tar en stund på sig när han verkligen tecknar. För er som inte varit där: första gången man står i kö får man endast en signatur (eller några stycken om man så vill). Vill man RIKTIGT GÄRNA ha en teckning ställer man sig i kö en andra gång. Om andra gäster med långa köer tecknar fortare är det praktiskt möjligt att teckna direkt, vilket ju känns betydligt roligare, men vi tar det tecknare för tecknare.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Nima »

K-E Lindkvist skrev:
Nima skrev:Kanske skulle försöka passa på att skaffa mig en liten teckning på Farbror Joakim från tiden i Yukon, i år!

Då måste man väl enligt reglerna köa minst två gånger...? [;)]

Tja, det var helt klart värt det förra året, så jag tror nog att det blir lika värt i år [;)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av K-E Lindkvist »

JKarlsson skrev:Jag ska till bokmässan för första gången. Nu undrar jag om det finns några mässrävar här som har några tips för en rookie?
Finns det några "måste ses" eller något "överreklamerat" likt turistfällor som ska undvikas för en nybörjare?

Det verkar vettigare att svara i bokmässetråden så here we go:

- Planering är A och O. Tänk igenom vad som är ändamålet med ditt besök. Vill du lyssna på intressanta panelsamtal och seminarier? Handla på dig alla seriealbum som släpps lagom till mässan? Träffa dina favoriter bland serieskaparna? Få seriealbum autograferade? Knyta kontakter och utvidga ditt nätverk? Gå på förlagsfester och parta? Se "kändisar"? Möjligheterna är snudd på oändliga.

För att gå iland med detta bör du läsa allt du kan komma över om de olika förlagens aktiviteter.
- När signerar deras serieskapare?
- Deltar de i några evenemang utanför montern (Tips: kolla Seriescenens program)?
- Specialpriser & erbjudanden?
- Release- och förlagsfester?

- Ägna en stund åt att studera mässans golvplan. Även om de flesta serieförlagen finns koncentrerade inom samma område kan man missa andra intressanta utställare om man inte vet på ett ungefär var de är situerade. Ekholm & Tegebjer brukar till exempel vara långt från "serieghettot". Det är också bra att veta var närmsta toalett finns (och också de inte fullt så närliggande om det är kö), var man kan handla förfriskningar och var garderoben är belägen. Det finns också in- och utgångar på sidorna som har kortare köer när trycket på insläppet är som hårdast. Utnyttja dem för att spara tid.

- Sunt förnuft säger att man skall äta en rejäl frukost, ha sina skönaste skor (golvet är HÅRT och det känns i benen på kvällen) och inte bära mer än nödvändigt. Använd garderoben! Kostnaden är löjligt låg i jämförelse med att släpa runt på kilovis med kulturgods i onödan.

-Avsätt tid för lunch. Hoppar man över den blir man bara grinig, men undvik i görligaste mån den dyra och ganska intetsägande skaffning som tillhandahålls inne på mässan. Och för att spara tid föreslår jag att man går åt andra hållet jämfört med övriga mässbesökare när man letar restaurang. Det finns flera utmärkta restauranger åt Mölndalshållet på Södra Vägen (gå i riktning mot Universeum på gatans högra trottoar) där köerna är minimala jämfört med de mot centrum. (Men har man tid och möjlighet tycker jag ändå att man skall försöka hinna med en paraplydrink i skybaren och titta på alla kulturknuttar i mörka polotröjor som sörplar billigt rödvin och försöker se märkvärdiga ut.)

- Om man har smartphone kan det vara idé att hålla koll på serieskaparna och förlagens twitterflöden för sista minuten-uppdateringar och ledtrådar till var de uppehåller sig.

- Det skadar inte heller att lära sig känna igen de man vill träffa till utseendet. Förra året fick Nima kontakt med Don Rosa i Gothia Towers foajé när han av en händelse fick syn på honom. Hos vissa förlag gör serieskaparna själva montertjänst, så du kan köpa deras alster direkt av dem själva.

- På lördagen kan det vara idé att undvika speciellt folkrika platser som till exempel gången utanför Piratförlagets monter där åskådarna brukar stå och glo på kändisarna som intervjuas. Man sparar tid vid förflyttning genom att ta en omväg runt dessa. På samma sätt är det bra att känna till var det är lugnt och fridfullt om man vill dra sig tillbaka och coola ner sig.

- Har man seminariebiljett skall finns det ännu fler föredrag att välja på eftersom man då inte är begränsad till de som ingår i mässinträdet. Inte så mycket serier i den delen, dock.

Det finns mycket mer att säga om bokmässan, men det här är vad jag kan komma på just nu. Andra kan fylla på med sina tips och erfarenheter.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av JKarlsson »

K-E Lindkvist skrev:

Det finns mycket mer att säga om bokmässan, men det här är vad jag kan komma på just nu. Andra kan fylla på med sina tips och erfarenheter.


Tusen tack!
Precis vad jag var ute efter.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Cadial »

K-E Lindkvist skrev:
- Det skadar inte heller att lära sig känna igen de man vill träffa till utseendet. Förra året fick Nima kontakt med Don Rosa i Gothia Towers foajé när han av en händelse fick syn på honom. Hos vissa förlag gör serieskaparna själva montertjänst, så du kan köpa deras alster direkt av dem själva.

Jattebra tips!
Men jag minns Wizards rad ocksa: Respektera att Frank Miller inte vill bli pahoppad i korridoren eller nar han sitter och ater! Stall dig i den langa kon och vanta...
(Nu har jag ju last att Don Rosa brukar sitta ensam pa massorna i USA, sa han kanske blir glad nar man hoppar pa honom utanfor toaletten? [:)] )
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Nima »

Cadial skrev:
K-E Lindkvist skrev:
- Det skadar inte heller att lära sig känna igen de man vill träffa till utseendet. Förra året fick Nima kontakt med Don Rosa i Gothia Towers foajé när han av en händelse fick syn på honom. Hos vissa förlag gör serieskaparna själva montertjänst, så du kan köpa deras alster direkt av dem själva.


(Nu har jag ju last att Don Rosa brukar sitta ensam pa massorna i USA, sa han kanske blir glad nar man hoppar pa honom utanfor toaletten? [:)] )


Min kompis (som jag hade tvingat med mig in) såg honom först och även om jag blev lite nervös så gick jag fram och skakade hand och sa att jag var ett riktigt stort fan av hans arbete. Dubbelkollade även med honom om tiden och sen sa att han vi snart skulle ses där inne.
Ytterst trevlig och verkade kanske mest lite överraskad av att jag kom fram.

Senare, första gången jag stod i kö så sa han att han hade väntat på mig och hållit ögonen efter mig och att jag kunde ha fått mina signeringar tidigare utanför, så hade jag sluppit stå i kö. Lite småsurt att stå i kö två gånger när jag egentligen bara hade behövt fråga tidigare när jag såg honom, men givetvis något jag var glad över att göra.

Otroligt trevlig karl.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Cadial »

Later grymt trevlig. Darfor tecknar han Kalle Anka och inte Batman....
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Nima »

Cadial skrev:Later grymt trevlig. Darfor tecknar han Kalle Anka och inte Batman....


I beg to differ [:o)]

Bild
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Wakuran »

Vem är Jerry?

Jerry Robinson?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Egmont »

Nu finns Egmonts mässprogram upplagt på bokmässans hemsida:
http://www.bokmassan.se/sv/bokmassan/ar ... bitor=3853
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ekholm & Tegebjers monterprogram finns nu uppe. Herrar Madsen & Wallin kommer att ha fullt upp på lördagen! [:)]

Kartagos program har funnits tillgängligt en längre tid, men jag passar på att posta länken till det också.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Nima »

Äsch, verkar inte som att det blir av att man åker till bokmässan i år. Surt, hade gärna fått mig en Yukon-Scrooge av herr Rosa.
Nåja, det får bli nästa år eller något, om Gud vill.

Hoppas alla som ska dit får det riktigt trevligt i alla fall [^]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Labrador Road 26 »

Lisa och Stef tar upp tips och tricks inför bokmässan, eller egentligen för de flesta typer av större evenemang.
http://mangapatriarkatet.se/2013/09/episod-fem/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av K-E Lindkvist »

Några bilder från torsdagen:

Bild

Meste NAFS(k)-ordföranden (1986–2003) Olof Siverbo och Joakim Gunnarsson i Egmonts monter.

Bild

Johan Kimrin (Apart) och Mikael Tegebjer (Ekholm & Tegebjer)delar monter i år.

Bild

Albumförlagets Jonas Andersson visar stolt upp det nya Lucky Luke-albumet.

Bild

Galagos Mats Jonsson intervjuas av Gunilla Brodrej från Expressen om sin nya barnbok Monstren i skogen.

Bild

Jan Guillou håller hov i Aftonbladets monter.

Bild

Johan Kimrin och Yvette Gustafsson flankerar dator med bild av Pär Thörn (som råkat ut för en olycka och ställt in sin mässnärvaro).

Bild

Lisa Medin har tecknat en mycket välgjord bild av en yrvaken Catherine Hayes i min skissbok. Värd att vänta på sen SIS (då hon var jätteupptagen hela tiden).

Bild

Germund von Wowern och Don Rosa provar pennor. Bakgrunden var att Don bytt resväska och glömt sitt pennskrin. De pennor Egmont skaffat åt honom var "too fancy", han behöver "really cheap stuff". Få se vad som kan hittas i den vägen... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av larsa66 »

Kan inte Mikael Bergkvist (eller nån annan tecknare) låna Don Rosa en penna? Han vet säkert vad han vill ha ;)
Tack för foton, lägg gärna upp fler.

Jag är ju lite nyfiken hur det går för Göteborgarna, dels för att jag medverkar med en serie i Per Myrhills "Plutonium".
Men det händer mycket annat på mässan förstår jag.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokmässan i Göteborg 26-29 september 2013

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bergkvist är väl inte där? Han har i alla fall inte sagt något på forumet att han ska dit.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar