London Super Comic Convention 2014

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

London Super Comic Convention 2014

Inlägg av MagnusR »

Efter förra årets fantastiska upplevelse bokade jag tidigt till i år. Kände mig lite nervös när jag såg att de skapare som jag uppskattat mest förra året inte skulle komma och inte heller några av mina engelska vänner. Kunde dock plocka ihop lite serier att få signerade. Min son skickade med en trade från Apart med den där zombie-serien som Charlie Adlard jobbat på (mindes från förrförra året att han nästan blir förvånad när man sträcker fram annat än Walking Dead för signering). I år var det inget skollov så barnen fick vara hemma och jag åkte med min fru.

Lustigt nog var det billigare med en extra natt borta så vi åkte på fredagskvällen. Flygplatsen är på bekvämt promenadavstånd från hotellet så det blev en lugn kväll där, inkl besök i poolen. Stod efter Charlie i incheckningskön och delade hiss morgonen efter när vi kom tillbaka från morgonpromenad (pga tidsskillnaden blev det gott om promenadtid, trots biljetter till tidiga insläppet, så vi såg bla Thames-barriären och en smal bro över en gammal lastdocka).

Insläppet, precis som allt annat, arrangerades professionellt och snabbt. Det var inte samma hall som förra året, men ungefär samma utrymmen. Även i år gott om utrymme för korridorer, signeringsköer mm. Dessutom var det inte en massa andra arrangemang i de andra hallarna så det var lugnare i själva mässområdet. Tänkte inte på att fotografera montrarna, men de öppna ytorna syns bra på följande bild av en cosplayer som skämtsamt låtit en liten grabb brotta ner honom:
Bild

Förutom att träffa vänner så är det viktigaste att få kontakt med artister. Jag började med Emanuela Lupacchino som jag vet att fler än jag härifrån uppskattar. Trots att jag var den andra som hittade henne så var hennes sketchlista redan välfylld. Dock fick jag både gratissketcher och prioritet på listan tack vare att jag köpte ett omslag (från Dynamites omstart av min favoritfigur):
Bild

Lyckades också få en kölapp till Charlie Adlards första signering där kön tidigt växte snabbt samt få tid att bli bekant med vad det fanns för artister, förlag, seriehandlare, cosplayers mm och var de fanns. Vart sedan riktigt bekvämt att glida in i kön när mitt nummer dök upp. Till skillnad från de två förra åren hade jag nu kommit ihåg att ta med min t-shirt för Valiantsignaturer. Nya signaturer för i år blev Charlie Adlard (trevlig och entusiastisk trots långa köer), Emanuela Lupacchino (se ovan) och Guillermo Ortego (trevlig, hjälpsam och nästan blyg) till höger om bilden, Mike Grell (berättade anekdoter för alla i kön vare sig de ville eller inte) nere till vänster, Lee Garbett (trevlig och tog sig tid för alla), Neil Edwards (likaledes ett sant nöje att tala med) och Andy Lanning (signerade allt folk ville trots att han kunde slutat efter en timme och var underbar mot alla hela tiden, fick nästan släpas bort av personalen när nästa person skulle ha båset) nere till höger och Peter Milligan (uppskattade djupsinniga diskussioner och var väldigt vänlig) längst ner:
Bild

Ungefär då dök också två engelska Valiantfans upp och vi ägnade lång tid åt att prata och gå runt bland montrarna. Hade framför allt en lång kväll i hotellbaren efter första mässdagen. Här syns de med Peter Milligan på söndagen:
Bild

Fick höra av Andy Lenning att jag just missade en originalsida från en av tidningarna jag hade med, men hittade en sida hos Lee Garbett som jag var en glad överraskning (han ritar mest X-O Manowar och egentligen föredrar jag Harbinger som denna promosida hör ihop med):
Bild

Söndagen blev lugn. Hade klarat av det mesta på lördagen och kunde titta runt bland montrarna (alltd en speciell känsla att bläddra bland gamla tidningar) medans jag väntade på sketcherna jag beställt. Hade tagit med ett sketchomslag av X-O för Lee att rita på och han hade plats i sin lista:
Bild

När jag pratade med Neil Edwards kom vi in på arbetet han gör för Dynamite (hans Dr Mirage syns på bilden nedan). Det visade sig att han har designat den nya kostymen för Magnus så jag tog omedelbart och beställde en sketch av honom. Han la ner mycket möda på den och jag kunde ta flera bilder, tom filma lite. Här är det nära slutresultatet:
Bild

En sketch på ett sketchomslag föreställandes Leeja Clane från Magnus-serien av Emanuela Lupacchino:
Bild

En sida från Archer & Armstrong av Emanuela Lupacchino och Guillermo Ortego med ett historiskt motiv (typiskt för de serier som Eternal Warrior förekommer i):
Bild

Söndag eftermiddag och måndag fick min fru slippa ifrån serierna. Blev till slut lite efter två på söndagen som vi gav oss iväg och då var jag mer än nöjd med min serieupplevelse. Vi tog tåget en kort bit till en linbana över floden i närheten. Det märktes att det var varmare än förra året (vi behövde inte jackor) för i år var det kö till linbanan till skillnad från förra året. Därefter en promenad längs floden ner till Greenwich. Här är en panoramabild:
Bild

I observatorieparken var det fullt av soldyrkare:
Bild

På tal om observatoriet så finns nollmeridianen där:
Bild

Därefter testade vi en gångtunnel under floden, färdigbyggd 1902, innan vi åkte in till sta'n. Måndagen blev det rent turistande.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Tack för ett bra bildreportage! Kul att få se hur det såg ut. Ett besök börjar kännas oundvikligt om man fortsätter så här...
Greenwich är en höjdare om vädret är bra!

Såg du Riddle bland cosplayarna? Hon brukar kä ut sig till Rocketeer:

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

Oj då. Är den där kvinnliga dräktvarianten kanon? :shock:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Såg du Riddle bland cosplayarna? Hon brukar kä ut sig till Rocketeer


Ah, jag såg en riktigt bra Rocketeer som gick runt. Däremot såg jag henne inte vid hennes bord (till skillnad från Yaya Han).

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Oj då. Är den där kvinnliga dräktvarianten kanon? :shock:

Jo (om serier om Rocketeer som inte har Dave som upphovsman räknas som "kanon"). I "Betty saves the day" tecknad av Darwyn Cooke uppträder Betty i Rocketeer-dräkt och tydligen skall Riddle ha låtit sig inspireras av detta:

Bild

Bild

Bild

MagnusR skrev:Däremot såg jag henne inte vid hennes bord (till skillnad från Yaya Han).

Synd att du missade henne. Hon brukar vara jättetrevlig. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Labrador Road 26 »

Unga fröken ovan verkar dock blanda ihop Betty, Cliffs tjej och Bettie Page, den verkliga tjejen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

Men Betty var väl baserad på Bettie Page från början, ändå?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jepp så är det. Jag menade texten som cosplaytjejen har på sin sida "Bettie Page as the Rocketeer" fast det inte är Bettie Page, utan Cliff Secords flickvän Betty. Alltså två olika men snarlika i både namn och utseende.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

Aha, det var en katalogrubrik i länken. Litet otydligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Peral »

Det var en tjej som uppträdde som en kvinnlig Rocketeer i cosplay serien som gick på Tv6 nyligen är det samma tjej?
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Cadial »

Kul reportage! Verkar mer manskligt an de dar tillstallningarna som man maste planera ett ar I forvag; med bade biljetter och sovplatser.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Peral skrev:Det var en tjej som uppträdde som en kvinnlig Rocketeer i cosplay serien som gick på Tv6 nyligen är det samma tjej?

Ja. Riddle är hennes artistnamn. I det civila heter hon Riki LeCotey.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

London Super Comic Convention

Inlägg av MagnusR »

Åkte till London i år igen. Har väl egentligen redan sett allt, men denna gång hoppades jag kunna bygga kontakter för ett affärsintresse (blir det något notabelt får jag skriva om det) och dessutom kunde min son (som har en talang jag tyvärr saknar) gå på föredrag och lära sig saker som kan vara till nytta om han hjälper mig.

Så vi åkte, och det var verkligen rätt beslut. Jag rekommenderar alla att besöka den här mässan. Den är inriktad på serier och har en omfattande artists alley med allt från legender till ambitiösa amatörer samt många seriehandlare och roliga extraaktiviteter. Vare sig man är där som rent fan eller med professionellt intresse så finns det mycket att se och uppleva.

Tyvärr finns inte längre flyg direkt till flygplatsen nära mässområdet så vi var i tunnelbanan vid kvällsrusningen. När vi kom till hotellet var det skönt att koppla av och förbereda mässan. Hade tagit med mig lite böcker för ev signeringar och behövde sortera dem:
Bild

Första dagen ägnade vi oss i stort sett bara åt föredrag och kontakter. Fick en kort pratstund med en amerikansk skapare som hjälper en forummedlem och framför allt representanter för mitt amerikanska favoritförlag - Valiant. Tog en trevlig lunch med gamla vänner. Hade under dagen flera trevliga pratstunder med Valiant och de höll en panel där de presenterade företaget och alla dess serier (dock var de ännu lite tysta om deras nya stora filmdeal):
Bild
Bild

Fick framför allt chansen att tala med en mängd skapare, och kunde inte låta bli att köpa en del konst:
Harbingern Torque av Lee Garbett:
Bild
Magnus Robot Fighter av Emanuela Lupacchino:
Bild
Quantum från ursprungliga Quantum and Woody av Dexter Vines:
Bild
Förstudier och opublicerad version till omslag för Magnus Robot Fighter av Bob Layton:
Bild
Bild
Bild
Solar av Bob Layton:
Bild
Sketch och publicerad sida för Ninjak av Clay Mann:
Bild
Bild
Sketch av Armstrong samt publicerad sida från Archer & Armstrong av Guillermo Ortego (sistnämnda baserad på teckningar av Emanuela Lupacchino):
Bild
Bild

Sedan var det ju en bonus att kunna se massor av andra seriefans, inkl cosplayers. Tom DN hade en liten notis om cosplaying på mässan: Cosplay på LSCC 15

Och min son fotograferade många, här är några exempel:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mer professionellt fanns det också ett antal zombies runt A Place In Spaces bås där Walking Dead signerades:
Bild

Andra dagen checkade vi ut innan vi gick över till mässan och var lite mer begränsade i vad vi kunde bära med oss. Allra sista hissturen i hotellet uppfyllda vi "traditionen" från tidigare år att någon gång hamna i samma hiss som kändisar (denna gång Ron Marz och Esad Ribic). Väl tillbaka inne i mässhallen så hann vi titta igenom alla utställningsbås och hade också en lång diskussion med en engelsk förlagschef. Lucas hann också lyssna på/få signatur av zombieförfattaren Max Brooks:
Bild
Bild

Därefter fick vi skynda tillbaka till flygplatsen där vi kunde kompensera för att vår snabblunch hade varit alldeles för liten. Nu har vi varit hemma ett tag och smälter fortfarande intrycken.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Så trevligt! Min arbetskamrat var där i år igen och hon var också fullt tillfreds med sakernas tillstånd. Ni såg inte till Yvette Gustafsson? Ryktet säger att hon också skulle varit där.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Så trevligt! Min arbetskamrat var där i år igen och hon var också fullt tillfreds med sakernas tillstånd. Ni såg inte till Yvette Gustafsson? Ryktet säger att hon också skulle varit där.


Kan inte bekräfta det ryktet. Hade varit en rejäl slump om jag sett henne med tanke på hur mycket folk det var där. Glömde nämna att man bör ha early entry-biljetter så man kan njuta av de lugnaste stunderna.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

MagnusR skrev:
K-E Lindkvist skrev:Så trevligt! Min arbetskamrat var där i år igen och hon var också fullt tillfreds med sakernas tillstånd. Ni såg inte till Yvette Gustafsson? Ryktet säger att hon också skulle varit där.


Kan inte bekräfta det ryktet. Hade varit en rejäl slump om jag sett henne med tanke på hur mycket folk det var där. Glömde nämna att man bör ha early entry-biljetter så man kan njuta av de lugnaste stunderna.

/Magnus

I bås eller som besökare?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:
MagnusR skrev:Glömde nämna att man bör ha early entry-biljetter så man kan njuta av de lugnaste stunderna.

/Magnus

I bås eller som besökare?


Menade som besökare. Hela förmiddagen blev det fler och fler besökare. Fram till lunch kunde man i stort sett gå upp och prata med folk hur som helst eller titta igenom serietidningsboxar i lugn och ro. Därefter fick man köa lite och tänka efter så man inte var i vägen.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av Wakuran »

MagnusR skrev:
Wakuran skrev:
MagnusR skrev:Glömde nämna att man bör ha early entry-biljetter så man kan njuta av de lugnaste stunderna.

/Magnus

I bås eller som besökare?


Menade som besökare. Hela förmiddagen blev det fler och fler besökare. Fram till lunch kunde man i stort sett gå upp och prata med folk hur som helst eller titta igenom serietidningsboxar i lugn och ro. Därefter fick man köa lite och tänka efter så man inte var i vägen.

/Magnus

Undrade mest över Yvette, men tack för svar, iaf.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Undrade mest över Yvette, men tack för svar, iaf.


Oops, så du frågade Karl-Erik. Hade jag sett hennes namn i utställarlistan så hade jag reagerat, så jag tog för givet att hon var besökare, men nu när du säger det så är det en intressant fråga vilkendera hon var.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: London Super Comic Convention 2014

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:I bås eller som besökare?

Hon twittrade detta 5:e februari: So there! Tickets to London Comic Con arranged! So, who's coming? :D I'd like to meet fellow comics creators and comic publishers :) Så en kvalificerad gissning är att hon var besökare.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar