Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av tfels »

Jo, jag lånade ju ut Sjunde våningen och Simons 120 dagar på jobbet. Blev ganska uppskattat.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Agentum »

ok, en här utmanad mig att läsa sjunde våningen hehe så jag ju alltid undrat över serietypen.

Ibland kan det var bra att ta en utmaning med.

Men ärligt jag är hemskt ensam om mitt intresse som ju ävne sträcker sig utanför serierna och in i historien bakom saker och ting.

Å andra sidan så är ju serier ett sällskap liksom en bok så man lider ju inte av att man är ensam om att uppskatta det, i slutändan läser jag ju serier för att jag får ut nåt av det personligen och det räcker långt för min del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av pogono »

Jag ger bort serier i present. På senare tid har det oftast varit Ordningen upprätthålls alltid.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av smorkin »

Jag ger ofta bort serier, om jag tror att den som får den kanske kommer gilla den. Finns en del som jag nu gett bort ganska många gånger eftersom jag tror serien passar bra även för de som inte läst så många. En av mina favoriter av det slaget är Den frigjorde mannen; den går utmärkt att läsa även om man inte läst så mycket serier förut, och det är dessutom en riktigt bra serie [:)]

Men jag är ingen missionär. Jag läser rätt mycket serier för att jag gillar formen, men jag behöver inte övertyga andra om det; vad de läser är deras ensak. Fast jag ställer hemskt gärna upp om någon vill prova något i serieväg, och har väldigt mycket idéer om vad som är bra då. Det jag verkligen saknar är några bra barnserier på svenska. Det finns några stycken (Kartago med t ex Kapen Klara) men jag läser så många fantastiska barnserier på engelska som jag så gärna skulle vilja ge bort till barnfamiljer jag känner [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Men jag är ingen missionär. Jag läser rätt mycket serier för att jag gillar formen, men jag behöver inte övertyga andra om det; vad de läser är deras ensak. Fast jag ställer hemskt gärna upp om någon vill prova något i serieväg, och har väldigt mycket idéer om vad som är bra då. Det jag verkligen saknar är några bra barnserier på svenska. Det finns några stycken (Kartago med t ex Kapen Klara) men jag läser så många fantastiska barnserier på engelska som jag så gärna skulle vilja ge bort till barnfamiljer jag känner [B)]

Epix har ju börjat översätta Hilda av Luke Pearson, nu, men de verkar fortfarande inte ha fixat något vettigt sätt att beställa deras böcker.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
smorkin skrev:Men jag är ingen missionär. Jag läser rätt mycket serier för att jag gillar formen, men jag behöver inte övertyga andra om det; vad de läser är deras ensak. Fast jag ställer hemskt gärna upp om någon vill prova något i serieväg, och har väldigt mycket idéer om vad som är bra då. Det jag verkligen saknar är några bra barnserier på svenska. Det finns några stycken (Kartago med t ex Kapen Klara) men jag läser så många fantastiska barnserier på engelska som jag så gärna skulle vilja ge bort till barnfamiljer jag känner [B)]

Epix har ju börjat översätta Hilda av Luke Pearson, nu, men de verkar fortfarande inte ha fixat något vettigt sätt att beställa deras böcker.

Japp, det är en utmärkt barnserie som förtjänar att läsas av många, men som du säger lär det knappast hända så länge Epix vägrar att sälja sina böcker via de vanliga kanalerna (plus att den är rätt dyr) [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad gör du för att få fler att läsa serier?

Inlägg av Rufus »

Jo, att ge bort serier, är nånting som jag gör allt oftare numera. Framför allt sånt som jag har köpt billigt på loppis, och sedan läst, och sedan konstaterat att jag helt enkelt inte velat (eller inte haft plats att) samla på dom också. Sånt brukar inte gå att sälja på Tradera eller till någon seriebutik, och jag vägrar att slänga serier såvida de inte är trasiga. Att skänka bort serier till en loppis eller dylikt innebär kanske att man lyckas få någon annan intresserad av just de där serierna, vilket är värt mycket.
Skriv svar