HUR läser du dina serier?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

HUR läser du dina serier?

Inlägg av larsa66 »

Haha, nu kom jag på ett ämne som kan bli rätt kul.
Jag återupplivade en tradition jag hade i min barndom, jag läste serier i badkaret. Vilken knäppgök tänker ni säkert. Men det ger en behaglig känsla. Kroppen avslappnad och huvudet kan njuta till fullo av alla teckningar och sekvenser det bjuds på. Var många gånger på väg att geniförklara både Tierres och Saviuk igår. Tyvärr hann jag bara till sidan 22 då vattnet blev för kallt.
Det måste givetvis vara en serietidning. inte ett dyrt Tardi-album, och man måste tänka sig för. När jag tänker efter är det konstigt att jag har NÅGON serie kvar från min barndom.

Nästa projekt blir väl att bygga en trädkoja och hissa upp en låda med serietidningar en varm sommardag.

En av mina kompisar läser bara serier på dass. Det kanske finns dom som avnjuter en serie med en god cigarr eller en konjak.

Hur gör du?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av RioGrande »

Låt aldrig serier komma över en badrumströskel! Finns få saker man blir mer förbannad för än när man kommer hem med antikvariska album eller tidningar och de är vattenskadade --- eller angripna av äckliga svampar. Där får du helt enkelt tänka om! Det är bristande respekt mot konstarten... :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av Agentum »

Nästan alltid liggandes på sängen lutandes så man halvsitter.

Nån koja tror jag at jag undviker hehe.

Men alla är olika, bara det läses serier så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av KRax »

Tonåring: Medan jag cyklade hem från kiosken.

På den tiden jag inte hade små barn, utan gott om tid: På kondis med bakelse eller med den där konjaken i fåtölj någon pratade om.

Numera: Omläsningar som kvällslektyr efter tung arbetsdag innan lampan släcks. Nyläsningar i smyg medan hustrun läser god natt-sagor...
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av mikaelsol »

Jag läser nästan alltid serier på jobbet. Många gånger som pdf:er på skärmen.

Hemma ligger jag helst i sängen på kvällen och läser innan jag ska sova alldeles för lite. Då föredrar jag … dun dun dun dun iPad för jag har såna energisnåla lampor som inte ger något vidare ljus...
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av Nemesis »

Allra oftast i sängen, men också i soffan och vissa vackra sommardagar ute på en parkbänk.
Nemesis
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av MAD »

Vilka minnen, jag brukade också läsa serier i badet när jag var yngre. På nåt konstigt sätt var det nong bara en eller två tidningar som faktiskt blev skadade av det...

Nuförtiden är det framförallt på kvällen när jag ligger i sängen. Det blir liksom inte tid annars med allt annat som tar tiden i anspråk som en son på 2,5år som vill ha sällskap fram till 19-20 nån gång och sen ska man umgås med sambon vilket oftast innebär TV-tittande eller kanske datorspel/x-box... det känns som att det bara är på semestrar som man nuförtiden har tid (tar sig tid) att läsa ordentligt och då blir det framförallt böcker som ändå är lite enklare att frakta med sig på en resa.

Däremot har jag oftast 1-4 olika serier liggandes vid sängen så jag kan få lite variation, i snitt läser jag nog ut 1 TPB var tredje kväll ungefär.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av Erik S »

Vanligtvis ligger jag i sängen eller halvligger i soffan när jag läser mina serier. Nu har jag dock, som nybliven universitetsstudent, hittat ett nytt, avslappnat och överraskande trevligt ställe att läsa på: den tysta läsesalen i Uppsala universitetsbibliotek (Carolina Rediviva). Biblioteket får sedan länge pliktex av allt som trycks (men behöver inte behålla allt, vad jag förstår) och en trevlig bieffekt av det är naturligtvis att de har ett oerhört digert och mångsidigt utbud av gammal och ny svensk serieutgivning (även serietidningar) som man som student kan beställa fram ur magasinen och läsesalslåna. Detta möjliggör att varva det vanliga pluggläsandet med att ha lite roliga serier tillgängliga också. Och den stora, stämningsfulla läsesalen är harmonisk och rogivande att läsa i. Idag blev det Åsa-Nisses julalbum 1960-1962 (inte så jätteroliga tyvärr, jag misstänker att den Åsa-Nisse jag läst och uppskattat från 60-talet var skriven av Bengt Linder, medan de tidigaste serierna/julalbumen skrevs av den torrare Gits Olsson) samt ett av Ades Medias Dylan Dog-album. I lördags blev det Mooz förlags nyutgivna Den unge Spirou samt Sara Hanssons "grafiska novelett" "Den hemliga kroppen" (bra och tankeväckande liten serie som jag blev sugen på att läsa efter att nyligen, sent omsider, ha läst hennes underbart charmiga och välskrivna "Vi håller på med en viktig grej"). Funderar nu på om jag kanske ska beställa fram de gamla, klassiska Karl-Alfred-tidningarna (som är bökiga/dyra att få tag på annars). Är ju kul läsning, av de få ex jag själv äger att döma. Eller nåt annat. Möjligheterna är oerhörda. Men jag får se till att hinna plugga också.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av larsa66 »

Rätt trevligt att läsa serier på bibliotek ändå. När jag gick högstadiet var det enda sättet att läsa serier. I nästan alla album stod det:
TILLHÖR REFERENSBIBLIOTEKET UTLÅNAS EJ.
Jag har ibland undrat varför. Var serieläsarna sämre på att lämna tillbaka böckerna eller ville man bara ha oss under kontroll?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HUR läser du dina serier?

Inlägg av Göran Semb »

Skulle tippa att de slets hårdare vid utlån och även skulle ha lånats oftare, med snabbare sönderfall som följd.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Hur läser ni era serier?

Inlägg av Dude »

och med hur menar jag om ni föredrar att sitta i soffan, ligga i sängen, innan ni sover etc.

Själv läser jag oftast på helger när jag kan koppla bort jobbet bättre. Har en skön fåtölj med fotpall som jag sitter bekvämt i, en golvlampa är placerad bredvid och sprider ett lagom starkt ljus. Till tidningen är det inte helt fel med en kopp kaffe och kanske nåt ätbart som något bakverk eller smörgås. Detta är för mig kvalitetstid, här finner jag ro
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Låter rofyllt. Har själv väl svårt att komma till ro men när jag nyss satt på Münchens flygplats över natten var det riktig härligt att sitta och läsa. Jag åker runt på mycket racketlontävlingar runt om Europa och då kan det vara nice att läsa när man väntar. Annars tycker jag det är tufft att hitta bra och avslappnande platser. ikväll blir det läsning i sängen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av Rufus »

På flygplatser brukar det väl inte vara så rofullt. Många andra där som passerar och utrop i högtalare etc. Dessutom risk för terrorattentat även om den är liten. Föräldrarnas lantligt belägna hem hade jag som favoritplats att läsa serier på, eftersom det var just rofullt där, men nu har dom sålt det och flyttat, så jag får försöka hitta något annat ställe.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av Wakuran »

På natten kan en flygplats nog eventuellt vara lugnare...

Föräldrarnas lantligt belägna hem kan däremot vara stressande eftersom man ofta måste dela det med föräldrarna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Rufus skrev:På flygplatser brukar det väl inte vara så rofullt. Många andra där som passerar och utrop i högtalare etc. Dessutom risk för terrorattentat även om den är liten. Föräldrarnas lantligt belägna hem hade jag som favoritplats att läsa serier på, eftersom det var just rofullt där, men nu har dom sålt det och flyttat, så jag får försöka hitta något annat ställe.


Wakuran skrev:På natten kan en flygplats nog eventuellt vara lugnare...

Föräldrarnas lantligt belägna hem kan däremot vara stressande eftersom man ofta måste dela det med föräldrarna...


Jag tycker flygplatser är bra läsplats på nattetid. Det är så många andra som är där och väntar på flyg också. Dessutom har jag svårt att koppla av hemma. Föräldrarnas lantliga hem låter rofyllt. Jag tycker det är jättesvårt att komma ner i varv och hitta en bra lugn miljö att läsa och även skriva på. Nu håller jag på att måla och renovera huset så jag hoppas skapa en bättre läs och skrivmiljö hemma. Det skulle vara kul och se bilder på "bra" läsmiljöer. När jag pluggade i Australien bodde jag i en jättelitet rum men det fungerade perfekt för att läsa då jag nästan endast var omgiven av serier. Saknar att bo nära en riktigt härlig serietidningsbutik.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:och med hur menar jag om ni föredrar att sitta i soffan, ligga i sängen, innan ni sover etc.

Själv läser jag oftast på helger när jag kan koppla bort jobbet bättre. Har en skön fåtölj med fotpall som jag sitter bekvämt i, en golvlampa är placerad bredvid och sprider ett lagom starkt ljus. Till tidningen är det inte helt fel med en kopp kaffe och kanske nåt ätbart som något bakverk eller smörgås. Detta är för mig kvalitetstid, här finner jag ro


Är du inte rädd att fördärva tidningen om du äter och dricker när du läser? Jag kan käka eller dricka nåt när jag läser något jag inte är rädd om. Däremot om det är något jag är rädd om dvs det mesta jag har undviker jag och mat och dryck till läsande. Men det låter dock gott. Jag tycker om att ha mycket serier runt mig när jag läser, det tycker jag skapar ro.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av Göran Semb »

spindelmannenelektra skrev:Är du inte rädd att fördärva tidningen om du äter och dricker när du läser?

Jag slutade till slut läsa serier i badkaret innan tonåren pga den dokumenterade olycksrisken. Numera har jag en stabil planka (eg. bokhyllehylla) på plats över badkaret, så det är inte samma problem längre. Har dock nästan helt slutat läsa serier medan jag äter, eftersom jag numera nästan aldrig läser tidningar, bara samlingar som jag inte vill bryta upp ryggen på så att de ligger läsvänligt stilla och uppslagna. Oftast sker läsningen i stället liggande eller sittande i soffan.

Dudes variant låter verkligen mysig.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Göran Semb skrev:
Jag slutade till slut läsa serier i badkaret innan tonåren pga den dokumenterade olycksrisken. Numera har jag en stabil planka (eg. bokhyllehylla) på plats över badkaret


Aldrig vågat läsa i badkaret men det låter soft.
Jag önskar man var lite mer orädd om serierna, då kan man ju läsa dem lite var som helst. Man borde köpa två ex av varje tidning. En man kan läsa och en man kan spara. Jag lät en kompis läsa en av mina Wolverine serier. Det gick ju inte han läste sönder den totalt. Jag har alltid velat ha mina serier i bra skick. Vissa rör jag inte ens men det är ju samlarexen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av Göran Semb »

spindelmannenelektra skrev:Aldrig vågat läsa i badkaret men det låter soft.

Det var det, men inte värt de två-tre tidningar och album det kostade innan jag lärde mig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur läser ni era serier?

Inlägg av Rufus »

Jag läser aldrig serier när jag äter, och jag måste säga att jag är tacksam för alla som inte läser serier när de äter. Inte roligt när man köper begagnade serier och det är matrester i dom, vilket händer för ofta. [}:)]
Skriv svar