Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
tomparocks
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 11:57
Ort: Sverige

Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av tomparocks »

Hypotetisk fråga/lek:
Som seriekulturens förkämpe är du utvald att ta hand om stadens seriehylla, vad stoppar du i den?
Om man verkligen fick chansen att lyfta fram serier vad skulle du då välja? Skulle man bygga upp ett litet bestånd av klassiska serier som watchmen och the dark kningt returns eller skulle du satsa på nya serier. Skulle du satsa på serier skrivna av svenska/översatta serier ska du rikta dig mot barn ungdom eller kanske försöka få pensionärerna att läsa serier?
Hur ska man ställa upp serierna på bästa sätt egentligen? Blanda vuxen/ungdom olika stilar osv.

Seriöst:
Hur upplever ni serier på biblioteket? På vårt bibliotek har man en barn/ungdoms-sektion (där watchmen/y the last man osv finns) och en vuxenhylla (tex. kapten stofil, arne anka). Då man söker så är serierna indelade i kategorier som "hjältar och hjältinnor" i stället för marvel dc som jag tyckte vore lite naturligare. Har absolut inget emot svenska feministiska självbiografier i serieform men jag upplever ibland att dom är lite överrepresenterade? Eller är jag bara sur för att jag inte kan låna läderlappen på bibblan?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Göran Semb »

Jag skulle nog placera dem samlat men uppdelat genremässigt; avgörande för det vore att man sparar plats genom att att ha fransk-belgiska albumserier på samma hylla, superhjälte-TPBs på samma, och dagspresseriesamlingar på samma. Svenska politiska serier kan ju publiceras i litegrann vilket format som helst, så det är inte så lätt.

Jag tycker själv att det blir litet rörigt med de varierande formaten på seriehyllorna på stadsbiblioteket här i Uppsala, och brukar inte låna där delvis för att det inte känns så inbjudande.

Procentmässigt skulle jag nog kunna tänka mig en mix av ungefär 10-15% amerikanska superhjältar (det finns så många riktigt bra genom åren, så det finns en rejäl stock att både ta av och ta hänsyn till), 10% andra amerikanska serietidningssamlingar, 10% amerikanska dagspresseriesamlingar, 25-30% franskbelgiska albumserier, 5% svenska politiska serier, 15% svenska underhållningsserier (och dit räknar jag allt från Elvis till t ex Li Österberg, även om hon är litet djupare än de flesta), 10-15% manga (inte i första hand långmangaserier, dock; bara ett fåtal sådana), samt 5-10% övrigt. Det finns så många bra serier att det är väldigt svårt att sätta gränserna, men att inte ha med riktigt bra berättelser bara för att det kutar omkring killar och tjejer i tajta dräkter i dem känns ju inte genomtänkt alls, och många av de s k politiska serierna tycker jag inte är särskilt bra; snarare tror jag att en hel del av deras popularitet bygger på att de stryker målgruppens åsikter och fördomar medhårs.
Användarvisningsbild
tomparocks
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 11:57
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av tomparocks »

Göran Semb skrev:Jag tycker själv att det blir litet rörigt med de varierande formaten på seriehyllorna på stadsbiblioteket här i Uppsala, och brukar inte låna där delvis för att det inte känns så inbjudande.


Ja, det är väldigt rörigt. Är det någon mer som upplever det lite problematiskt. Jag hade faktiskt total missat att det fanns en "ungdomshylla" på vårt bibliotek (jag antar att en del låntagare också drar sig för att låna där för "comicbook guy komplexet", dock hittade jag y-the last man och fabels där. Är det en ungdomsserie och vad krävs då för att det ska vara vuxet?)
Jag tycker att det är lite tragiskt att serier sällan och aldrig lyfts fram...jag märker att väldigt många läser på plats så det kanske inte är viktigt för bibliotekets statistik?
Procentindelningen är väldigt intressant, är det någon annan som har en annan uppfattning?
Är det förresten bara jag som vill dela upp Marvel och DC? Det skulle vara roligt med uppdelningen marvel, dc, dark horse osv. (samt en hylla som kunde heta "crossover") men det kanske skulle passa ett riktigt stort seriebibliotek.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Wakuran »

tomparocks skrev:Är det förresten bara jag som vill dela upp Marvel och DC? Det skulle vara roligt med uppdelningen marvel, dc, dark horse osv. (samt en hylla som kunde heta "crossover") men det kanske skulle passa ett riktigt stort seriebibliotek.

Mitt första intryck är att det verkligen skulle skapa ett "comicbook guy komplex". Det är ändå bara riktiga nördar som har koll på det. Sortering på förlag har man ju inte på vanlig skönlitteratur, heller.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Erik S »

Y - the last man finns på vuxenavdelningen på Uppsala stadsbibliotek i varje fall. Låter lite underligt att ha den på barn/ungdomsavdelningen (samma sak gäller antagligen Fables, men den har jag till skillnad från Y inte läst så jag ska inte uttala mig). Men det är klart, det är ju inte orimligt att definiera 15-18-åringar som ungdomar och den åldersgruppen passar väl Y bra för (även om den passar minst lika bra för folk över 18). Samtidigt känns det nog ganska avlägset för de flesta äldre tonåringar att besöka barn/ungdomsavdelningen i ett bibliotek, med alla småbarn och bilderböcker. I den åldern har man väl snarare övergått till vuxenavdelningen.

Det där med varierande format i bibliotekshyllorna, som Semb nämner, är inget jag någonsin stört mig på vad jag kan minnas. Så ser det i viss utsträckning ut i mina hyllor hemma också, och det är väl mer eller mindre omöjligt att undvika med den formatmässigt mycket mångfacetterade moderna serieutgivningen i Sverige. Jag tycker nästan det kan finnas en charm i en sådan spretig hylla, det blir en slags härlig visualisering av mångfalden inom utgivningen, och det blir kul att gräva runt och se vad som finns.
Jag föredrar (likt de flesta bibliotekarier, antar jag) tydlig innehållslig struktur i sortering av böcker framför att eftersträva någon slags estetisk likformighet i hyllorna.
Användarvisningsbild
tomparocks
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 11:57
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av tomparocks »

Wakuran skrev:
tomparocks skrev:Är det förresten bara jag som vill dela upp Marvel och DC? Det skulle vara roligt med uppdelningen marvel, dc, dark horse osv. (samt en hylla som kunde heta "crossover") men det kanske skulle passa ett riktigt stort seriebibliotek.

Mitt första intryck är att det verkligen skulle skapa ett "comicbook guy komplex". Det är ändå bara riktiga nördar som har koll på det. Sortering på förlag har man ju inte på vanlig skönlitteratur, heller.


ha ha du har säkert rätt. Är det bara jag som tänker mig att man skulle vilja orientera sig i de olika världarna? Jag tänker att Batman, JLA hör ju faktiskt till samma universom som swamp thing och constantin även om det känns lite långsökt.
Användarvisningsbild
tomparocks
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 11:57
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av tomparocks »

Erik S skrev:Text


Det är intressant det du säger. Man kan nästan säga att vi har identiferat ett problem. Var ska serierna stå? Precis som du säger kan man ju utan problem kalla y-the last man för ungdomslitteratur, det är först då denhamnar bredvid Asterix som det känns lite konstigt.
Skulle det vara bättre att skilja ut barn serier och ha en vuxen/ungdom hylla? Dock känns Asterix som något jag eller ungdomar också läser.
Är det något bibliotek som löst detta på något bra sätt?
Erik S skrev: Jag tycker nästan det kan finnas en charm i en sådan spretig hylla, det blir en slags härlig visualisering av mångfalden inom utgivningen, och det blir kul att gräva runt och se vad som finns.

Där har du ju faktiskt en väldigt bra poäng.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte att man kan ställa frågan; Kommer det här underlätta för lånetagarna, kommer det göra jobbet enklare för bibliotekarierna, innebär sorteringen ett generellt mervärde? Och jag kände mest att svaret var "Nej." på alla frågorna.

Det kändes också litet som att det skulle innebära en alltför stor tyngdpunkt på superhjältar. Om man sorterar amerikanska superhjältar på förlag, varför ska man då inte göra liknande sortering för manga eller fransk-belgiska serier?

Motargumentet att Marvel och DC har egna universum håller inte riktigt. Vanligtvis spelar de inte särskilt stor roll för historierna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av mikaelsol »

Jag tycker sorteringen och urvalet ska motsvara hur det brukar vara på bibliotek, men att serierna är på en egen avdelning och inte blandas upp med textböcker. Jag tycker inte att bibliotek ska sortera böcker efter förlag. Tänk om en författare byter förlag för en serie av böcker. Blir ju krångligt.

Men det borde finnas fler serier på biblioteken. Motsvarande Serietekets mängd! På sommaren är mitt närmsta bibliotek det i Edsbyn. Vore guld att kunna låna där … (hoppas de läser detta)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Rufus »

tomparocks skrev:Seriöst:
Hur upplever ni serier på biblioteket? På vårt bibliotek har man en barn/ungdoms-sektion (där watchmen/y the last man osv finns) och en vuxenhylla (tex. kapten stofil, arne anka). Då man söker så är serierna indelade i kategorier som "hjältar och hjältinnor" i stället för marvel dc som jag tyckte vore lite naturligare. Har absolut inget emot svenska feministiska självbiografier i serieform men jag upplever ibland att dom är lite överrepresenterade? Eller är jag bara sur för att jag inte kan låna läderlappen på bibblan?


Det absolut sämsta med biblioteken är att de har slutat att köpa in serier! I alla fall gäller detta Stadsbiblioteket i Göteborg. Pengarna har gått till ombyggnad med lekrum, datorspel och dyl som egentligen inte hör hemma på ett bibliotek. Serier däremot verkar dom inte köpa in längre. Varken Mooz utgivning, Carl Barks Ankeborg eller något annat nytt och intressant. Och av en serieklassiker som Asterix har dom bara 1-2 st sönderlästa album kvar. Värdelöst! Det ges ju ut många nya och dyra seriealbum, och vill man bara läsa dom en gång och inte samla, så vore det ju bra om man kunde låna på biblioteket. Innan ombyggnaden brukade de alltså köpa in allt som jag sökte efter. Nu ingenting.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:Det absolut sämsta med biblioteken är att de har slutat att köpa in serier! I alla fall gäller detta Stadsbiblioteket i Göteborg. Pengarna har gått till ombyggnad med lekrum, datorspel och dyl som egentligen inte hör hemma på ett bibliotek. Serier däremot verkar dom inte köpa in längre. Varken Mooz utgivning, Albumförlaget, Carl Barks Ankeborg eller något annat nytt och intressant. Och av en serieklassiker som Asterix har dom bara 1-2 st sönderlästa album kvar. Värdelöst! Det ges ju ut många nya och dyra seriealbum, och vill man bara läsa dom en gång och inte samla, så vore det ju bra om man kunde låna på biblioteket. Innan ombyggnaden brukade de alltså köpa in allt som jag sökte efter. Nu ingenting.

Det där är nog specifikt för Göteborg bland storstäderna. Både inom Stockholm (förutom Serieteket så har Patrik Schylström på Punkt Medis ett stort serieintresse) och Malmö verkar situationen mycket bättre. Sen kan det ju vara så att bibliotekarierna har annan smak än din också. Du får gå till bibliotekarierna och lämna inköpsförslag, men prioriteringarna låter litet fel enligt din beskrivning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Det där är nog specifikt för Göteborg bland storstäderna. Både inom Stockholm (förutom Serieteket så har Patrik Schylström på Punkt Medis ett stort serieintresse) och Malmö verkar situationen mycket bättre. Sen kan det ju vara så att bibliotekarierna har annan smak än din också. Du får gå till bibliotekarierna och lämna inköpsförslag, men prioriteringarna låter litet fel enligt din beskrivning.


Japp, just inköpsförslag hänvisade dom till. Men för några år sen fanns allt redan inne när jag brukade komma och fråga efter det. De har helt klart blivit mycket sämre på att köpa in.

Albumförlaget kom först med i mitt inlägg ovan, men jag såg sedan att de har tagit in en del därifrån. När det gäller Mooz och Carl Barks Ankeborg finns därmot ingenting.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Erik S »

Vad gäller "Carl Barks Ankeborg" så tycker jag dock att inköp inte alls är nödvändigt för ett bibliotek som redan har ett skapligt bestånd av Barks-serier genom någon av de tidigare albumserierna som har givits ut. Jag vet inte hur det är med ditt bibliotek, Anders, men om de till exempel har en del av guldböckerna, eller bästisarna, eller HoF (eller t.o.m. CBSV) i beståndet sedan tidigare så tycker jag inte att det är rimligt att begära att de ska köpa in ytterligare reprisutgåvor med samma serier. Lite samma sak gäller Mooz förlag. Har biblioteket köpt in nåt album med Den unge Spirou tidigare (som jag för det mesta tycker är en välgjord och rätt charmig serie) så behöver de inte nödvändigtvis köpa in det sextonde albumet bara för att det råkar ha getts ut på svenska nyligen. Du skriver "nytt och intressant" om de serier du tycker att biblioteket ska köpa in, men då tycker jag inte att Carl Barks Ankeborg-serien eller Mooz utgivningar är särskilt bra exempel.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Wakuran »

Mooz ger ju åtminstone ut nya serier, och inte bara reprismaterial...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Rufus »

Erik S skrev:Vad gäller "Carl Barks Ankeborg" så tycker jag dock att inköp inte alls är nödvändigt för ett bibliotek som redan har ett skapligt bestånd av Barks-serier genom någon av de tidigare albumserierna som har givits ut. Jag vet inte hur det är med ditt bibliotek, Anders, men om de till exempel har en del av guldböckerna, eller bästisarna, eller HoF (eller t.o.m. CBSV) i beståndet sedan tidigare så tycker jag inte att det är rimligt att begära att de ska köpa in ytterligare reprisutgåvor med samma serier. Lite samma sak gäller Mooz förlag. Har biblioteket köpt in nåt album med Den unge Spirou tidigare (som jag för det mesta tycker är en välgjord och rätt charmig serie) så behöver de inte nödvändigtvis köpa in det sextonde albumet bara för att det råkar ha getts ut på svenska nyligen. Du skriver "nytt och intressant" om de serier du tycker att biblioteket ska köpa in, men då tycker jag inte att Carl Barks Ankeborg-serien eller Mooz utgivningar är särskilt bra exempel.


Förvisso har Göteborgs Stadsbibliotek några slitna CBSV, HoF och möjligtvis någon riktigt sliten gammal guldbok kvar, men jag tycker att ett stadsbibliotek i Sveriges nästa största stad borde kunna ha nyutgåvor av en så stor mästare som Carl Barks. Sen vill jag ju då för egen del kanske mest bläddra i dom och se hur de har blivit snarare än att läsa dom, eftersom jag har läst serierna förut. Med nytt och intressant menar jag naturligtvis framför allt sånt som jag själv gillar (men jag tror att många andra gillar sånt också).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Rufus »

Jag har varit i kontakt med den ansvarige inköparen för serier till Göteborgs stadsbibliotek, och hon säger att hon nu har köpt flera av de titlar som jag har frågat efter. T.o.m. Sammy - Pangbruden faktiskt.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Bufkin »

En intressantare fråga är om det skall sorteras på Titel, titelfigurens namn eller författare?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Wakuran »

Författare är väl standard? Kan iofs bli litet krångligt när en serie har flera upphovsmän.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Bufkin »

Absolut kan det bli krångligt. Jag tror det är viktigt om det är ett barn/ungdoms eller vuxen bilbliotek.

Jag skulle aldrig splittra upp spirou tex på en ungdomsavdelning, på en vuxen... jag har ingen anning.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Du får ett uppdrag: Gör en seriehylla på biblioteket

Inlägg av Bufkin »

Den dagen jag har så mycket pengar att designa ett seriebibliotek att det finns en poäng att ha egna hyllor för dc och marvel så har jag inte längre en seriehylla utan ett seriebibliotek.

Om jag hade ett seriebibliotek skulle jag få ångest för då skulle jag vara väldigt frestad att försöka sortera det efter ursprungsland oavsett vilket språk bibliotekets utgåva var på, och jag skulle nog dessutom vara frestedad att sortera dem i generationer på något sätt, så att man kan se en utveckling eller så... men det går förmodligen inte.
Skriv svar