Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av Allan Kämpe »

Idag publiceras många vardagsrealistiska serier ofta av duktiga kvinnliga serieskapare. Det är ofta satiriska och humoristiska berättelser.
Men nu är min fråga - Är det så att mainstream-serierna i Sverige - typ Fantomen, AgentX9 osv - är på utdöende och nu snarast kan betraktas som den typ av serier som läses av en mindre skara.
Eller är det så att den s.k. samhällssatiriska, självbiografiska serien bara fått större uppmärksamhet i kulturmedier men i själva verket inte alls har fler läsare än de gamla mainstream-serierna?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:Idag publiceras många vardagsrealistiska serier ofta av duktiga kvinnliga serieskapare. Det är ofta satiriska och humoristiska berättelser.
Men nu är min fråga - Är det så att mainstream-serierna i Sverige - typ Fantomen, AgentX9 osv - är på utdöende och nu snarast kan betraktas som den typ av serier som läses av en mindre skara.
Eller är det så att den s.k. samhällssatiriska, självbiografiska serien bara fått större uppmärksamhet i kulturmedier men i själva verket inte alls har fler läsare än de gamla mainstream-serierna?


En bokhandlare som med förtjusning hade läst Plutonium tyckte att det var just den typen av serier som måste komma för att tilltala fler. Han tyckte att dagens svenska serieskapare använde mediet mest till självterapi.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av Allan Kämpe »

Eller är det så enkelt att det handlar om att kvinnor och män läser och föredrar i huvudsak olika typer av serier? Det stora tillskottet bland nya serieskapare på senare år verkar ju vara unga kreativa kvinnor - är det detta som avspeglas i i det svenska serieutbudet?
Jag vet att det inte är hela sanningen - vilket man kan se med lanseringen av Tidningen Utopi som medvetet riktar in sig på episkt berättade äventyr...många skapade av just kvinnor. Finns det kanske många fler kvinnliga serieskapare som vill berätta mer renodlade äventyr men som ej får chansen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av Wakuran »

Det är vill stor del den typen av serier som tas upp i media. Bevakningen är inte nödvändigtvis proportionerlig med läsandet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av Rosen »

larsa66 skrev:Han tyckte att dagens svenska serieskapare använde mediet mest till självterapi.

Pidde Andersson skriver rätt giftigt om den sortens serieskapande ibland... Se stycket om intervjun på Bokmässan:
http://www.toppraffel.se/2013/12/svensk ... -idag.html
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av Allan Kämpe »

Mycket rolig och insiktsfull blogg av Pidde! Jag sällar mig till skaran som efterlyser att fler tar lärdom av tidigare generationers gedigna seriehantverk. Med andra ord - studera de gamla mästarna inom seriegenrerna och skapa sedan något nytt utrustad med de nödvändiga verktygen och hantverkskunnandet.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av Erik S »

Rosen skrev:Pidde Andersson skriver rätt giftigt om den sortens serieskapande ibland... Se stycket om intervjun på Bokmässan:
http://www.toppraffel.se/2013/12/svensk ... -idag.html

Nu är det inte mer än rätt att vi även länkar till Mikke Schiréns svar på Piddes rätt dåligt underbyggda slentrian-kritik:
http://sekvenser.drupalgardens.com/vils ... iekritiken
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag håller med om att de genrer som idag är underground är de som tidigare var mainstream, och vice versa. Dock behöver man inte ställa olika seriegenrer eller serieskapare mot varandra. På det stora hela så tror jag inte att olika genrer stjäl läsare av varandra, utan t.ex. äventyrsserieläsarna har man tappat till andra medier – och man får vara tacksam för alla serieskapare och serieläsare som finns, även om de håller till inom genrer som man själv inte är så förtjust i.

Såhär sa jag förresten när jag blev intervjuad av Boktugg och seriemarknadens bredd kom på tal:

"[D]et är entusiaster som står för bredden i svensk serieutgivning. Det som varierar under årens lopp är vilken typ av serier som säljer bra och ges ut av stora kommersiella förlag, och vilka som ges ut av eldsjälar som inte är ekonomiskt motiverade. Äventyrsserier som Dylan var storsäljare för några decennier sedan men är idag den mindre delen av en marknad som redan är liten.
Samtidigt är det väldigt kul att vara en del av den här nya undergroundrörelsen, eftersom de personer man möter som vill ge ut eller själva teckna den här typen av serier verkligen brinner för det"

http://www.boktugg.se/2014/11/11/andrea ... dylan-dog/
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Svenska mainstremserier - dagens altrnativserier?

Inlägg av Bufkin »

För mig handlar inte mainstream och underground bara om säljande just nu.

Det handlar mer om hur de produceras OCH kanske mest hur kända de är i största allmänhet. Även om 91an kanske inte säljer så bra längre så är den många gånger tusen kändare än något av Ahlgren eller Strömqvist.
Skriv svar