Uti vår hage -tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine

Re: Uti vår hage -tråden

Inläggav Furienna » tis 10 maj 2016, 02:47

Allan Kämpe skrev:Tidigare kring 1950-talet fanns det en stor igenkänningsfaktor hos stora delar av befolkningen i serier som Kronblom, Åsa-Nisse och 91:an. För de unga generationerna idag måste dessa seriers lantliga och militära miljöer te sig som en annan mytisk och bortglömd värld som de aldig bekantat sig med i verkligheten...

Min mamma är snart 70 år gammal och växte upp på landsbygden. Hon har alltid varit duktig på att berätta om sin barndom, och miljön som hon växte upp i är på pricken lik den i "Kronblom". Jag har själv aldrig riktigt upplevt den på allvar, även om jag också har vuxit upp på landsbygden, då jag är för ung för det. Men jag vet tack vare mamma att "Kronblom" skulle kunna vara en mycket realistisk skildring av livet på landsbygden för femtio år sedan. Kronblom själv har några också likheter med min morfar, som också var en något "egen" "lantis", som ändå kom överens med de flesta av de andra gubbarna i byn.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 10 maj 2016, 03:02

Dock om man är uppväxt utanför en stad och säg föddes under 60-70 tal fanns småbönder kvar, dvs många känner till den livstilen än som är bönder.

Så de där procenten får man mer ställa mot vilken uppväxt folk har i generationerna än vad de eller deras föräldrar arbetade med.

Så även indirekt kan man ha ett igenkännande.

Men givetvis finns en gräns när inget längre är överförbart, när nån tid före säg internet, före TV inte längre är begripligt.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Furienna
Fine

Inläggav Furienna » tis 10 maj 2016, 04:17

Ja, jag har ingen aning om vad jag skulle tycka om "Kronblom" om jag varit stockholmare i stället för ångermanlänning. Serien har ju knappast överhuvudtaget varit så populär i storstäderna som på landsbygden. Men nu finns det ju en stor igenkänningsfaktor i den för mig, vars alla förfäder var torpare eller bönder. Och den är som sagt ännu större för min mamma, som växte upp under den sista delen av det egentliga bondesamhället. Men visst är "Kronblom" också en relik från en gammal tid, som bara de äldre kan minnas idag...

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 10 maj 2016, 04:47

Ja så är det väl, klart mer än 91an som bara sträcker sig tillbaka till när värnplikt fanns.

Kronblom är dessutom väldigt svensk han skulle vait obegriplig i tex USA.

Kattmannen
Fine

Inläggav Kattmannen » mån 22 aug 2016, 20:40

UVH nr 2016-4.

Börjar med en riktigt bra förvecklingsserie kring kontakter med polisen, bra omslag kopplat till huvudserien. Sedan en kortare om när Falo var hundvakt, inte lika bra. Herr Katt, inte min kopp te, halvtråkig. Bra med korsord där man kan vinna något. Tre blandade serier Axplock, den om försvunne informatören var bäst. Bizarro, sådär. Kort bra serie om när Börje ska arbeta. Några helt okej Gaston-strippar. En klart godkänd klassiker, där Falo försöker dokumentärfilma. Tråkiga strippar med Alice. Lukas är rätt skön, som sig brukar. Elvis fortsätter att rulla på, men borde pensioneras. Snobben har kommit in i UVH, jag skulle inte sakna om det blev kortvarigt. En bra och typisk UVH-klassiker med Falo, en granne och ett fruktträd. Ett klart godkänt nummer.

Användarvisningsbild
Jan Milou

Inläggav Jan Milou » tor 27 okt 2016, 11:51

Något som slår mig när jag läser nr 5 är hur mycket Krister P har utvecklats som tecknare genom åren. Om man jämför de nya avsnitten med klassikern, som redan den ligger skyhögt över mycket av vad som produceras bland svenska serier idag, så ser man verkligen hur mycket skickligare Krister blivit. Märkligt och lite tråkigt att en av Sveriges bästa serietecknare och seriemanusförfattare uppmärksammas så lite i media, som mest verkar intressera sig för vänsterfeministiska och navelskådande Galago-tecknare. Likadant i "branschtidningen" Bild & Bubbla. Inget fel i att lyfta fram den sortens serier, men nog borde det finnas lite utrymme och intresse även för de som faktiskt kan teckna och skriva manus, även om de råkar vara män och 50-plus.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 27 okt 2016, 13:00

Jan Milou skrev:Likadant i "branschtidningen" Bild & Bubbla. Inget fel i att lyfta fram den sortens serier, men nog borde det finnas lite utrymme och intresse även för de som faktiskt kan teckna och skriva manus, även om de råkar vara män och 50-plus.

Det ingick ju ett skisshäfte 2008. Eventuellt är han inte särskilt intresserad av att bli intervjuad... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Kontakt:

Inläggav Erik » tor 17 nov 2016, 22:00

UVH är en av mina allra största seriefavoriter. Tidningen i sig är halvdan, den är ju fylld med rätt trista utfyllnadsserier samt repriser som jag oftast redan läst flera gånger. Men Krister Peterssons förmåga att fånga samtida stereotyper leder allt som oftast till klockrena humorserier. Teckningarna är ju också av högsta klass och "den nya" färgläggningen som man började med för något år sedan passar serien perfekt. Det enda som är trist med Kristers genomgående höga kvalitet är att takten har minskat markant. Arbetar Krister enbart med UVH nu för tiden, eller arbetar han också med andra projekt? Någon som vet? Jag skulle vilja läsa nya serier med Vi å pappa, det måste vara några år sedan sist va?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 17 nov 2016, 22:36

Det bordes ge ut fina samlingar så bra är det, och alla man visar den för i princip gillar serien.

Trots allt känner inte alla till den eller för den delen Vi och Pappa.

Kattmannen
Fine

Inläggav Kattmannen » sön 18 feb 2018, 16:55

UVH nr 2018-1.

Lång och rätt bra UVH-serie om barnpassning, förvecklingar i typisk UVH-anda. Två helt OK Lindström-bilder på sid 16. Bra med korsord. Axplock; sid 18-19 rätt tråkig och enformig med två killar som sitter och pratar, bättre då med Axplock på sid 20-21 – den var genial! Axplock sidan 22 sa mig inget särskilt. Wanloo; inte riktigt min kopp te. Lukas med Mats Källblad lite skruvad denna gång, men bra! Elvis, Snobben och Alice; Gäsp!!! Carpe Diem; ok, men inte jättekul. Bizarro; ok men inte jättekul, rätt schyst men bisarrt tecknad. UVH-klassikern var inte så speciell (sid 39-40), UVH-klassikern sist i numret var bättre.

Återgå till "Serier i allmänhet"