Acke? Archie

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Acke? Archie

Inlägg av BoJustBo »

Nå jag ska ju inte påstå att jag läst mer än något nummer av dom båda. Förutom en kort period då jag läste mycket reprints av gamla strip serier (Typ Knasen, Gustaf) Så gick jag som spoling rakt in i action, äventyr och skräck riktningen i min lässmak

Men iallafall Min Häst var väl mycket svensk producerat trodde jag?

91an, Åsa-nisse och Lilla Fridolf etc skulle jag inte kalla barnserier iallafall, dom är ju mer "hela familjen kan läsa" serier.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Acke? Archie

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Men iallafall Min Häst var väl mycket svensk producerat trodde jag?

Jo, Min Häst har nog mestadels varit antingen svenska tecknare, eller utländska studiotecknare som arbetat för svenska marknaden...

Så tjejerna slapp den utländska indoktrineringen som annars alltid hotade vår ädla, inhemska ungdom... :shock:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av rkaj »

Svenska serier för barn skulle jag säga är främst Bamse, Katten Nils, Kapten Klara och divierse "one-shots". Ungdomsserier och vuxenserier gör jag ingen skillnad på, annat än att de just uppräknade militär- och parserierna väl måste rikta sig till pensionärer (eller i alla fall personer som är äldre än jag). [8D]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Acke? Archie

Inlägg av BoJustBo »

Jo visst, men nu trodde jag vi bara snackade serier med människor ;P Fabel djurs serier finns ju överallt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Acke? Archie

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:Ungdomsserier och vuxenserier gör jag ingen skillnad på...

Det är samma (brist på) distinktion i Japan. Begreppet seinen manga betyder egentligen ungdomsserie, men används i princip för alla serier riktade till män som är minst 16...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Acke? Archie

Inlägg av Agentum »

Jo svagt som sagt att inte skilja på det i modern tid, traditionellt var det barn och vuxen bara.
Tonåring och liknande kom till sent men av en anledning, och speciellt med tankar de har och intressen, det är skillnad.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av K-E Lindkvist »

Liten spin-off från Agentums omslags-tråd.

Jag har aldrig förstått grejen med så kallade "sketch covers", alltså en serietidning med blankt omslag som det går att skapa ett "eget" omslag på. Om man nu prompt skall ha en kommission är det väl bättre att få den gjord på ett "backing board" om det är den storleken det skall vara? Men tydligen är kommissionerna mera lättsålda om de sitter på en serietidning så jag är uppenbarligen i minoritet om att tycka detta.

Dock framställs det mycket kul seriekonst på dessa omslag av varierande kvalitet beroende på skicklighet & ambitionsgrad, och min gode vän Bill Galvan (här finns en färsk intervju med honom) har det senaste året gjort en hel del som han framför allt avyttrat på diverse Comic-cons. Han väntar heller inte på att idéerna skall komma från köparna, utan tecknar några på kul bara för att han gillar det. Med början 10/9 har han åstadkommit en trilogi omslag till nya Betty & Veronica som alla är hyllningar till EC Comics och deras på sin tid kontroversiella serier, och resultatet är enligt min mening lysande och måste därför delges forumets läsare. (Ett av Bills stora intressen är skräck i film- och serieform.)

Det börjar med Jack Davis omslag till Tales From the Crypt #41:

Bild

Vilket i Bills tolkning blir så här (Veronica är illa ute):

Bild

13/9 utgår Bill från Johnny Craigs omslag till Vault of Horror #35:

Bild

Det ser ut som om Betty inte kommer att överleva julen:

Bild

Men idag avslöjades utgången av flickornas rivalitet inspirerat av det ökända (senatsförhör) Johnny Craig-omslaget till Crime SuspenStories #22:

Bild

Aj, aj, aj! Veronica ser väldigt förvånad ut. Det här hade hon nog inte väntat sig...

Bild

Bill verkar ha en förkärlek för yxor? Alla tre blev sålda så fort som de offentliggjordes (men inte till mig). Det är bara att konstatera att skisser och kommissioner på copyrightade figurer är en klar gråzon i USA, men än så länge låter de stora förlagen det passera. Antagligen skulle det ge oerhörda mängder badwill om man skulle bussa sina advokater på tecknarna...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av K-E Lindkvist »

Efter succén (?) med Riverdale hos the CW network tänker man uppenbarligen göra ett försök med min favorithäxa:
http://www.hollywoodreporter.com/live-f ... cw-1041527

Jag kan dock inte utläsa om de skall utspelas i samma universum samtidigt eller om man låter Sabrina hålla till i 60-talet precis som i hennes serietidning? Och vem kan göra henne rättvisa på TV?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Acke? Archie

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:Efter succén (?) med Riverdale hos the CW network tänker man uppenbarligen göra ett försök med min favorithäxa:
http://www.hollywoodreporter.com/live-f ... cw-1041527

Jag kan dock inte utläsa om de skall utspelas i samma universum samtidigt eller om man låter Sabrina hålla till i 60-talet precis som i hennes serietidning? Och vem kan göra henne rättvisa på TV?


Melissa Joan Hart Såklart ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Acke? Archie

Inlägg av Agentum »

Jag läste en Archie utgiven serie nu chilling adventures of Sabrina.
En orgin av Sabrina i horrorstil, faktiskt riktigt bra.

Det är en löpande historia inte EC liknande mao.

Lite otippat att Archie ger ut nåt sånt, men de verkar delvis försöka förnya sitt koncept, jsg menar med tv serie mm.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av K-E Lindkvist »

BoJustBo skrev:Melissa Joan Hart Såklart ;)

Nja, jag var aldrig helt tillfreds med hur hon gjorde Sabrina (men smak kan man ju vara oense om) och nu har hon i vilket fall som helst fallit för åldersstrecket. Jag var däremot väldigt nöjd med Beth Broderick och Caroline Rhea som hennes fastrar. Och störde mig inte alls på att de bytt personligheter med varandra i TV. (I serierna är det Hilda som är smart och framåt, medan Zelda spelar andra fiolen,)

Chilling Adventures of Sabrina:

Bild

Det finns nummer 7 & 8 också, men jag har inte fått fatt i dem än. Tyvärr lider även denna titel i likhet med Afterlife with Archie (som jag inte läser eftersom jag inte tycker om zombier) svårt av att Roberto Aguirre Sacasa försummar sina plikter som manusförfattare och istället håller på med TV.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Acke? Archie

Inlägg av Agentum »

Jag är inte värst insatt i den här, jag hsr sett att Mark Waid skriver en Archie serie, är den i likhet med tv serien?

De här båda horror serierna har iofs fått hyfsade recensioner, men kanske kunde de varit bättre, jag kan mest på just denna med Sabrina tycka att den är lite för xekomprimerad och traden slutar mitt i allt bara dvs 5 nummer tror jag utan att just nåt är klart.

Nåja att Archie ens ginns i horror genren tycker jag var kul
Och att de faktiskt lät det vara 60tsl var en bonus[:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Jag är inte värst insatt i den här, jag har sett att Mark Waid skriver en Archie serie, är den i likhet med tv serien?

Nej, det är vad man skulle kunna kalla en vanlig "reboot", där Mark Waid skall skriva mera melodramatiska fortsättningsserier, tecknade i en realistisk stil av den som vill ha minst betalt för tillfället. Efter Fiona Staples inledande tre nummer av Archie har det varit idel nykomlingar, och fastän recensionerna var översvallande entusiastiska har upplagan fallit som en sten. Jag läste de tre första och var inte imponerad (å andra sidan inser jag inte Fiona Staples storhet så jag tillhör nog inte målgruppen).

(Your Pal Archie av Dan Parent & Ty Templeton kan sägas vara en eftergift åt dem som inte gillar den nya inriktningen utan vill ha renodlad humor i avslutade avsnitt utan kontinuitet.)

Ett ännu större fiasko måste Adam Hughes' Betty and Veronica anses vara. Av den ursprungliga fyranummers miniserien blev det till sist bara tre, utspridda över nästan ett år i tid. Även om Hughes är notoriskt långsam gör skvallret gällande att det var likviditetsproblem som var orsaken till förseningen som gjorde denna begränsning av nöden. Hughes är konstant hånad och baktalad för detta i Archie-kretsar. Måste vara en ovanlig situation för honom? (Jag tyckte den var helt okej, men lite tråkig.)

Däremot har Jughead med manus av Chip Zdarsky och från och med nummer sju bild av Derek Charm varit riktigt njutbar (han begriper sig på fröken Sabrina Spellman). Zdarsky var bra från början, men Erica Hendersons bilder passar bättre för ekorrflickor än filosofiska matvrak. Från nummer 9 tog Ryan North över skrivandet och då tog det fart på allvar! De två sista numren är författade av Mark Waid. Tyvärr verkar det som den titeln upphörde efter 16 nummer.

Den tidning som skall anknyta till TV-serien heter Riverdale kort och gott. Olika manusförfattare och det mesta tecknat av Joe Eisma som är hyfsat habil och sägs vara en trevlig prick. Ingenting som jag känner mig sugen på att läsa, dock.

Bild

Sabrina som Derek Charm ser henne. Uppnäsa? Check! Ikonisk frisyr med hårband? Check! Groteskt långa ögonfransar? Check! Fräknar? Check! Med andra ord: Snudd på perfekt! (och dumma ordvitsar)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Acke? Archie

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:det mesta tecknat av Joe Eisma som är hyfsat habil

Skämtar du eller?
Eisma är med säkerhet den absolut sämsta tecknaren i amerikanska mainstream serier. Volymen av big Trouble in Little China han tecknade såg ut som halvt genomtänkta skisser och var ett hån till franchiset i allmänhet och den föregående tecknaren i synnerhet.
Han förstår varken perspektiv på människor eller bakgrunder och hans tuschande är ett skämt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av K-E Lindkvist »

BoJustBo skrev:Skämtar du eller?
Eisma är med säkerhet den absolut sämsta tecknaren i amerikanska mainstream serier. Volymen av big Trouble in Little China han tecknade såg ut som halvt genomtänkta skisser och var ett hån till franchiset i allmänhet och den föregående tecknaren i synnerhet.
Han förstår varken perspektiv på människor eller bakgrunder och hans tuschande är ett skämt.

Jag erkänner att det enda jag sett av Eisma är denna förhandstitt på Riverdale #1 och det var den jag grundade min åsikt på. Jag hade aldrig hört talas om honom före detta och har ingen koll på vad gjort tidigare. Hans kollegor verkar dock tycka om honom? "I stand corrected" som det brukar heta på utrikiska. :oops:
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Acke? Archie

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:
BoJustBo skrev:Skämtar du eller?
Eisma är med säkerhet den absolut sämsta tecknaren i amerikanska mainstream serier. Volymen av big Trouble in Little China han tecknade såg ut som halvt genomtänkta skisser och var ett hån till franchiset i allmänhet och den föregående tecknaren i synnerhet.
Han förstår varken perspektiv på människor eller bakgrunder och hans tuschande är ett skämt.

Jag erkänner att det enda jag sett av Eisma är denna förhandstitt på Riverdale #1 och det var den jag grundade min åsikt på. Jag hade aldrig hört talas om honom före detta och har ingen koll på vad gjort tidigare. Hans kollegor verkar dock tycka om honom? "I stand corrected" som det brukar heta på utrikiska. :oops:

Jo jag har också hört att han har ett gott rykte i industrin.
Dessa sidor ser definitivt bättre ut än det jag läst med honom. Men jag har en mapp på skrivbordet hemma där jag lägger de sämsta seriesidorna jag ser (fanzines inte inräknade, det skulle vara orättvist.) ska länka något exempel när jag kommer hem idag.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Acke? Archie

Inlägg av Wakuran »

Det där bildexemplet tyckte åtminstone jag kändes redigt stelt och digitalt... Ansiktet funkar inte riktigt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av smorkin »

Jag gillar det jag läst av Jughead; har inte kommit fram till Ryan Norths nummer ännu, men Zdarskys var inte alls dumma. Plus att jag gillar Hendersons teckningar ;-)

Tråkigt att höra att Waid tar över sen för han är väl själva sinnebilden av en relativt kompetent manusförfattare, hantverksmässigt sett, men ack så tråååkig. Tungfotad och gravallvarlig, oftast alltmer ju längre han skriver en titel eftersom han saknar förmågan att balansera nya trådar med sådana som avslutas -> som såpa fungerar det inte alls och blir snabbt överlastat med diverse olika plotlines som aldrig avslutas. Så tyvärr är jag inte det minsta förvånad att hans Archie säljer sämre och sämre, oavsett tecknare.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Acke? Archie

Inlägg av Agentum »

Ok lite hit or miss kanske Waid är men han gjorde bra ifrån sig i Daredevil tycker jag.
Den var lättsammare än de blytunga Bendis och Brubaker Daredevil serier.

Jag förstår ändå att man försöker åndra, och vad jag ser är det folk som inte är gamla läsare som gillar det, sen om det kanske jagar bort det gamla gardet så är det kanske ingen ekonomisk vinst.

Att hålla en balans med gammalt och nytt är svår, DC fick känna på det med och är nu tillbaka i balansläget, man trodde att om man bara ändrar allt för en yngre publik så vinner man allt, det gjorde man inte, back to basic.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Acke? Archie

Inlägg av Wakuran »

Det är väl oftast nostalgikerna som drar in huvuddelen av pengarna, men om man inte lyckas föryngra läsekretsen samtidigt så blir det ju bara en publik som sakta faller ifrån och blir mindre och mindre.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar