Buster

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Jag vill minnas en annan ishockeyserie, som jag bara läste ett enda avsnitt av.
Det handlade om en person i klubben som förklädd fick jobbet som ny tränare (en islänning vid namn Leif Eriksson eller något liknande), vars filosofi var charmhockey, utan ruff, knuff och tacklingar. Han hade tidigare försökt få igenom något liknande, men då blivit totalt ignorerad.

Behöver jag säga att det var en humorserie? [:D]

Kan det vara Bröderna Trassel? Eftersom britterna inte hade något direkt förhållande till ishockey, var fåtalet ishockeyserier i tidningen mestadels svenskproducerade.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Wakuran »

Jag gillade ju mest de fåniga humorserierna...

Förutom "Super-Mac" har jag pinsamt nog en fascination för "Korpen" / "Raven on the Wing" ...

(Jag undrar om hans dialekt fördes över till den svenska översättningen...)

http://kidr77.blogspot.se/2014/09/class ... -wing.html
http://jamieonthewing.blogspot.se/2012/ ... ue-12.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Mikael Uhlin
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 14:12

Re: Buster

Inlägg av Mikael Uhlin »

marveljanne skrev:Buster, såklart (de gamla brittiska Buster-serierna och de första svenska Buster-serierna i samma stil.


Buster var för övrigt ursprungligen son till Tuffa Viktor (Andy Capp) och Vivan, men med tiden blev det inte lika uppenbart.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:
Grumme skrev:Jag vill minnas en annan ishockeyserie, som jag bara läste ett enda avsnitt av.
Det handlade om en person i klubben som förklädd fick jobbet som ny tränare (en islänning vid namn Leif Eriksson eller något liknande), vars filosofi var charmhockey, utan ruff, knuff och tacklingar. Han hade tidigare försökt få igenom något liknande, men då blivit totalt ignorerad.

Behöver jag säga att det var en humorserie? [:D]

Kan det vara Bröderna Trassel? Eftersom britterna inte hade något direkt förhållande till ishockey, var fåtalet ishockeyserier i tidningen mestadels svenskproducerade.


Skulle mycket väl kunna vara.
Jag har ett vagt minne av att det var några bröder inblandade och, Buster svämmade ju inte precis över av hockeyserier. [V]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: Buster

Inlägg av marveljanne »

Tränaren som förespråkade mjukhockey ingick i ett avsnitt av Bröderna Trassel. Britternas syn på hockey på den tiden syntes i ett avsnitt av Rovers United, där det var märkliga teckningar av en hockeymatch ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Wakuran »

marveljanne skrev:Tränaren som förespråkade mjukhockey ingick i ett avsnitt av Bröderna Trassel. Britternas syn på hockey på den tiden syntes i ett avsnitt av Rovers United, där det var märkliga teckningar av en hockeymatch ...

Jag tror jag skrev det här i någon annan tråd, men britterna hade också en märklig syn på amerikansk fotboll (dvs. internationell fotboll spelad av amerikaner), i något avsnitt åkte en Rovers-spelare till USA, där laget bestod av hårdnackade individualister, som likt bångstyriga 8-åringar sprang runt som tokar och helt ofokuserat sparkade upp bollarna långt upp på läktaren. Den ädle brittiske mannen fick komma och styra upp infödingarna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av Allan Kämpe »

Bustervolym 1 omnämns i Gomorron-TVs bokrecension idag (02.02 timmar in i programmet) vid kl 08.27 : http://www.svtplay.se/video/4082673/gom ... verige-390
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av PRHR »

Allan Kämpe skrev:Bustervolym 1 omnämns i Gomorron-TVs bokrecension idag (02.02 timmar in i programmet) vid kl 08.27 : http://www.svtplay.se/video/4082673/gom ... verige-390


Jag kan verkligen rekommendera denna bok det är så mycket nostalgi. [:)]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag vill tipsa alla Buster-fans om att en samling 1972-93 är till salu på tradera: http://www.tradera.com/item/112710/2430 ... er-samling
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Buster

Inlägg av andersb80 »

Vilka serier innehåller vol 1? Och från vilka år?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av larsa66 »

andersb80 skrev:Vilka serier innehåller vol 1? Och från vilka år?


Då jag just fått hem den kan jag svara:

2 st Rovers från nr 1 och 9 1967
2 st Benny Guldfot från nr 9 och 11 1971
2 st Super-Mac från nr 17 och 19 1976
2 st Åshöjden BK från nr 25 1975 och 1 1976
1 st Greppet direkt från nr 4 1979
och 2 st Bullen från nr 20 och 22 1980

Jag har inte hunnit läsa den men jag tycker det ser mysigt ut att serierna ser ut precis som de gjorde i tidningen.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Rufus »

Märkligt dock att de inte är i följd med tanke på att det var fortsättningsserier.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Buster

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Märkligt dock att de inte är i följd med tanke på att det var fortsättningsserier.
De är i följd - alla de relevanta avsnitten i de angivna tidningssekvenserna är med. Rovers är t ex långt fler än två avsnitt, men många avsnitt är bara tre sidor långa.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av larsa66 »

germund skrev:
Rufus skrev:Märkligt dock att de inte är i följd med tanke på att det var fortsättningsserier.
De är i följd - alla de relevanta avsnitten i de angivna tidningssekvenserna är med. Rovers är t ex långt fler än två avsnitt, men många avsnitt är bara tre sidor långa.


Ja, fel av mig.

Det var givetvis bindestreck och inte "och" som skulle stå mellan numren :roll:
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Buster

Inlägg av larsa66 »

Nu har jag läst den första serien i retroboken, Rovers.
Som jag berättat tidigare köpte jag aldrig något nummer av Buster i min barn- och ungdom, men syrran penumererade och Buster var en fjortondagstidning precis som Fantomen, och de kom varsin vecka. Så de veckor jag inte fick fantomen kunde jag läsa lite Johnny Puma och knockout-Charlie. De var väl de bästa serierna som jag minns, men även Benny Guldfot och Super-mac har jag en del fina minnen av.

Rovers var nog en serie jag hoppade över, men efter att ha läst dessa episoder förstår jag inte varför. Snyggt tecknat är det. Det är bra fart i bilderna och historierna är bra och väl genom tänkta. Lite fostrande kan man tänka när man tar upp ämnen som mobbing, utanförskap, vidskepelse och fördomar. Men det är gjort på ett bra sätt, jag gillade den skarpt. Jag tror att även de som inte gillar sport faktiskt skulle gilla serien.
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av PRHR »

Äntligen har jag funnit den 5/70 med samlarpåse i kanonskick!!
Det var den första Bustertidning jag köpte själv har den kvar utan pärm.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Buster

Inlägg av burnout »

PRHR skrev:Äntligen har jag funnit den 5/70 med samlarpåse i kanonskick!!
Det var den första Bustertidning jag köpte själv har den kvar utan pärm.


Kul. Den är svår även utan påsen kvar. Har nog den liggande i samlingen själv och jag letade länge efter den. Grattis.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buster

Inlägg av Rufus »

Kommer det en Buster retrobok vol 3 nu till Bokmässan i Gbg? Eller är denna utgivning nedlagd?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Buster

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Kommer det en Buster retrobok vol 3 nu till Bokmässan i Gbg? Eller är denna utgivning nedlagd?
Ingen ny Buster i år. Tyvärr. Dörren är inte stängd för fler, men inte just nu.
niklas
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 okt 2014, 13:57

Re: Buster

Inlägg av niklas »

Läste just ut Buster retrobok 1 och 2.

Blev visst tyvärr inga fler?
Skriv svar