Seriepressen 1971-1972

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Radioman
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 21 okt 2006, 18:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Serie-Pressen 1971-1972

Inlägg av Radioman »

Hej

Mitt första inlägg här. Vet inte om jag kommer att hänga här så mycket men intresset vaknade upp efter att jag kollat runt lite angående serier. Tänker nämligen kränga av mina samlingar till någon som är mer intresserad och har plats.

Jag hittar i mina gömmor ett ex. av en tidningar som kallas seriepressen "Den nya serie-tidningen". Jag har nummer 5 från 1972. Tidningen är i både svartvitt och färg och har ett format och papperskvalitet som en dagstidning (något mindre än A3)

På detta forum bör det väl finnas några auktoriteter på området[:)] som kan svara på om det är någon som samlar på dessa eller om jag kan slänga den direkt . Måste vara svårt att spara dessa i bra skick med tanke på den låga kvaliten på pappret [V].

/Namnbyte på tråd, Admin
mvh // Radioman
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

citat:
Ursprungligen postat av Radioman

Hej

Jag hittar i mina gömmor ett ex. av en tidningar som kallas seriepressen "Den nya serie-tidningen". Jag har nummer 5 från 1972. Tidningen är i både svartvitt och färg och har ett format och papperskvalitet som en dagstidning (något mindre än A3)

På detta forum bör det väl finnas några auktoriteter på området[:)] som kan svara på om det är någon som samlar på dessa eller om jag kan slänga den direkt . Måste vara svårt att spara dessa i bra skick med tanke på den låga kvaliten på pappret [V].


Den verkar inte vara särskilt värdefull: http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=seriepressen
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

På Tradera finns för tillfället tre auktioner med Seriepressen, snabbsökte bara på namnet så det kan vara fler.
http://www.tradera.com/auction/aid_33851039
http://www.tradera.com/auction/aid_18215431
http://www.tradera.com/auction/aid_18262055

Verkar inte vara direkt någon dyrgrip du sitter på, men en tia per blaska bör du kunna få om de är i hyfsat skick (VG eller bättre). Nästan så jag blev lite sugen nu när jag såg att både Johan, Lotta och Jocko och Spindelmannen var med i den. Vad håller dina för skick? Graderingarna kan du läsa på:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=36

Välkommen till forumet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har några sånna med, de måste vara svårt att hålla i bra skick eftersom det är sånt dåligt papper.
Småkul att ha för tex Spindel-mannen och sådant.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Seriepressen var ett misslyckat försök att ge ut en tidning med samma koncept som den gamla anrika Karl-Alfred, nedlagd 1953. Det gick inte på 70-talet. Men dom hade tydligen skaffat licens till att publicera Marvel. Här är dom som kom ut:

1971 1 Spindelmannen
1971 2 Fantastiska Fyran
1971 3 Thor
1971 4 Demonen
1971 5 Kapten Marvel
1972 1 Spindelmannen
1972 2 Demonen
1972 3 Thor
1972 4 Järnmannen
1972 5 Demonen
1972 6 Spindelmannen
1972 7 Thor
1972 8 Järnmannen
1972 9 Demonen
1972 10 Järnmannen

Marvelserien finns med på alla förstasidorna också.

EDIT: För alla ni unga kids så är Demonen = Daredevil och Järnmannen = Iron Man.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Intressant at de körde Thor i den, han har inte haft mycket publiserat här egentligen (inte för att jag klagar, det mesta suger ju).
Järnmannen hehe, gamla tider.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

95% av dessa tidningar brukar vara vikta på mitten, då är det bara lästidningar för en billig penning. Ovikta är dom lite dyrare kring 4-500:- komplett (jag sålde en samling för 1 år sen). Kul läsning i alla fall.
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

Jag äger alla tabloidnummer ovikta. Klart en av mina favorittidningar.

Jag tror inte att du kommer att tjäna några pengar på ditt exr. Dock tycker jag inte att du ska slänga det, eftersom livslängden på tabloider inte är särskilt lång och de kommer förmodligen att bli riktigt sällsynta till slut. Ge hellre bort den, eller sälj den för en spottstyver. Det viktigaste är att den bevaras.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Serie-pressen (den från 1971-72) gillar jag. Högt nostalgivärde och det är en trevlig blandning av serier i den, ungefär som med Comics-albumen från ungefär samma tid. Dessutom en och annan artikel om en serie, frågespalt om serier, seriebörs med läsarnas egna annonser och serietävling varav det bästa senare publicerades. Detta är naturligtvis inget speciellt egentligen med dagens mått mätt och det finns tom fel bland vissa faktauppgifter, men det är ändå riktigt trevlig läsning på nåt sätt från den tiden då den stora serieboomen började.

Synd bara att det är så svårt att få tag på exemplar av den idag, och de få gånger som man ser den till försäljning, är det oftast en komplett samling som säljs.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

Mycket rolig tidning på sin tid. Måste vara en mardröm för skicksamlarna.

Man var svältfödd på Marvel vid den här tiden så man köpte även den hiskeliga omredigeringen till tabloidformat. Det var länge sedan jag bläddrade i de där tidningarna så jag vet inte om de håller som läsning. Jag har en känsla av att vissa saker som tex Dr Mesmer eller vad den hette är helt oläsbar idag.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Menar du Dr Merling? Det var Serie-pressens mest populära serie enligt deras läsaromröstning, och jag tycker allt att den och de flesta andra serierna funkar att läsa även idag. Jag läste om några nr av Serie-pressen nyligen och min åsikt om denna tidning har inte förändrats. Men Ludvig och Ferd´nand håller inte, tycker jag. Det var tydligen inne med pantominserier på den tiden. Fast de kom långt ner i läsaromröstningen, så även då var dom nog inte så populära egentligen.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

aakeforsmark skrev:
Mycket rolig tidning på sin tid. Måste vara en mardröm för skicksamlarna.

Man var svältfödd på Marvel vid den här tiden så man köpte även den hiskeliga omredigeringen till tabloidformat. Det var länge sedan jag bläddrade i de där tidningarna så jag vet inte om de håller som läsning. Jag har en känsla av att vissa saker som tex Dr Mesmer eller vad den hette är helt oläsbar idag.


Serie-Pressen kom precis rätt i tiden för mig. Jag hade läst Kalle Anka & C:o och Fantomen i några år, och via Comics - den stora serieboken börjat utöka mina faktakunskaper om serier så smått. Serie-Pressens mångfald och inspirerande urval av serier var vad som behövdes för att underblåsa mitt spirande intresse för mediet. Bara det att man publicerade "Allan Kämpe" sida vid sida med "Dick Tracy" var fullständigt sagolikt. Däremot delade jag aldrig övriga läsekretsens förtjusning för "Dr. Merling" utan tyckte den var alldeles för otäck, mycket mer skrämmande än de Warren-serier som jag kunde läsa i Chock.

De hade också en serietecknartävling i Serie-Pressen, och ett av bidragen som fastnat i minnet var en ordlös serie om två personer som skällde på varann så till den milda grad att deras tungor knöts ihop med varandra. Är det något du vill kännas vid nuförtiden, Åke? Jag kommer ihåg att jag skrattade gott åt den då i alla fall...[:D]

Tyvärr visade det sig (som vanligt) att kvalitet inte sålde, och efter att ha krympt tidningen till vanligt serietidningsformat (som inte alls gynnade dagspresserierna) och tagit bort Marvel-serierna, blev den inte långvarig. Men ett kul initiativ var det allt!
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

K-E Lindkvist skrev:Däremot delade jag aldrig övriga läsekretsens förtjusning för "Dr. Merling" utan tyckte den var alldeles för otäck, mycket mer skrämmande än de Warren-serier som jag kunde läsa i Chock.


Dr Merlin hette han. Dr Mesmer gick i Kilroy.

K-E Lindkvist skrev:De hade också en serietecknartävling i Serie-Pressen, och ett av bidragen som fastnat i minnet var en ordlös serie om två personer som skällde på varann så till den milda grad att deras tungor knöts ihop med varandra. Är det något du vill kännas vid nuförtiden, Åke? Jag kommer ihåg att jag skrattade gott åt den då i alla fall...[:D]


Det är knappt att jag känns vid den. Men det var roligt då att få bli publicerad.


K-E Lindkvist skrev:Tyvärr visade det sig (som vanligt) att kvalitet inte sålde, och efter att ha krympt tidningen till vanligt serietidningsformat (som inte alls gynnade dagspresserierna) och tagit bort Marvel-serierna, blev den inte långvarig. Men ett kul initiativ var det allt!


Jo, magin försvann när dom gick ner i format. Det var något speciellt med tabloidformatet.

Edit: ändrat skrivfel
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det bästa var att på den tiden vågade dom blanda olika serier, nu är det mera tillrättalagt. jag saknar det utbudet i dagens serietidningar. Tänk om förlagen kunde/vågade blanda t.ex Knasen ,Blixt Gordon och Uti vår hage m.fl i en nya serietidning, det skulle vara grejer det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det blir lite brittiskt då, eller iaf som deras tidningar var, 8 sidor av en det ena och än det andra.

Jobbigt när man vill följa en serie.

Knasen ser jag helst inte alls i nån tidning :-D

Personligen gillar jag inte den dekompression som skett på tex. amerikanska serier, eller så extremt som många mangaserier, det kan ju vara 11 jäkla pockets för en story.

Men mer en story en tidning vore bra, sen kan de ju ha en övergripande story som spänner över längre tid för den delen, det var mao lagom nånstans på 80-talet när dte gäller superserier.

Fast för er som läser serier av ensidesformat så blir det kanske tjatigt med en hel tidning av samma sak, sida för sida med ensides storys.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

aakeforsmark skrev:
Dr Merlin hette han. Dr Mesmer gick i Kilroy.

Den förste doktorn togs upp i Gissa Bilden-tråden (i Loungen) omsistens, där det iaf bestämt sades att det skulle vara ett g i namnet.

Den andre var alltså den här?
http://www.internationalhero.co.uk/d/drmesmer.htm

Inte nog med att namnen är förväxlingsbara, båda har också med nån sorts mumier i historierna...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Rosen skrev:
Inte nog med att namnen är förväxlingsbara, båda har också med nån sorts mumier i historierna...



Dessutom hette monstret ("mumien") i första avsnittet av "Dr. Merling" inget mindre än.... (trumvirvel): MESMER.
Förvirringen är total.[:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Serie-Pressen

Inlägg av Rufus »

I en annan tråd undrades det över huruvida vi ska ha en tråd om Serie-Pressen eller inte, och det kan vi väl absolut ha.

Serie-Pressen var en serietidning som utkom 1971-72, då intresset för serier verkligen exploderade. Innehållet var väldigt blandat och
varierat. Allt från superhjältar till dagsstripshumorserier. De första numren var i morgontidningsformat. Sen blev det serietidningsformat.

På 1990-talet kom en kortvarig nyversion av Serie-Pressen.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serie-Pressen

Inlägg av K-E Lindkvist »

Skulle kunna sammanfogas med denna redan existerande tråd?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriepressen 1971-1972

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Skulle kunna sammanfogas med denna redan existerande tråd?


/Flytt genomförd. Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar