Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av KRax »

Läste om Råttan Robert och Slim Smart igen över jul, minst fem år sedan sist. Jag vill ha en komplett, tjock bok med Jan Romare. Vill! Vill! Vill!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av germund »

KRax skrev:Läste om Råttan Robert och Slim Smart igen över jul, minst fem år sedan sist. Jag vill ha en komplett, tjock bok med Jan Romare. Vill! Vill! Vill!
Det mesta Jan gjort är briljant! Vi har kört Romare i Hälgetidningen i åratal och den känns fortfarande modern, speciellt (tycker jag) de ordlösa Kalles uggla. Jag har föreslagit samlings-/julalbum några gånger, men t o m jag är tyvärr osäker på hur de hade sålt.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av smorkin »

Det är egentligen ganska fascinerande att Jan Romare ändå samlades ihop i så många album som han gjorde, så jag antar att han sålde drägligt iallafall. Men det är förstås några år sedan... ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av KRax »

Fast jag tror - eller snarare kan tänka mig - att Romares serier uppskattas av många, som i vanliga fall inte är aktiva serieläsare. Det vill säga de som läste och gillade Romare i DN i alla år. Men då gäller det förstås att lyckas tala om för de människorna att det finns ett samlingsalbum att köpa.

Hur som, den helt klart daterade driften med Kulturhuset gör mig fortfarande alldeles lycklig. Och det franska språkets förlamande inverkan på buffliga katter. Ahh!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av Wakuran »

Kollar igenom Seriemagasinet från 80-talet nu, och slås av hur Buzz Cooper står ut bland den översvallande mängden skräp...

Jag vet ju inte när serien är gjord, (jag hittar datumangivelser med inga årtal) men någon kommentar om Vietnampiloter (som iofs kan vara en ändring av den svenska redaktionen) ger intryck av åtminstone 60-talet. Visserligen hade Crane assistenter, men i såfall är det ändå imponerande hur han lyckas undvika att bli trött och gå på rutin... Serien känns snarare gammaldags och litet charmigt i otakt med samtiden...

Det finns tydligen en del samlingar av Roy Crane från Fantagraphics på engelska, men, om jag inte övertolkar, verkar serien hålla så hög lägstanivå att även senare år ser intressanta ut...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av BoJustBo »

Jo fantagraphics planerar 6 volymer tror jag, varav vol 4 precis kommit ut. Det sägs att efter perioden dom kommer släppa så blev det väldigt assistent tungt. Gissar på att kvaliteten då kan vara väldigt ojämn som ofta är fallet när assistenter tar över huvud arbetet (T.ex The Spirit under andra världskriget.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:Kollar igenom Seriemagasinet från 80-talet nu, och slås av hur Buzz Cooper står ut bland den översvallande mängden skräp...

Jag vet ju inte när serien är gjord, (jag hittar datumangivelser med inga årtal) men någon kommentar om Vietnampiloter (som iofs kan vara en ändring av den svenska redaktionen) ger intryck av åtminstone 60-talet. Visserligen hade Crane assistenter, men i såfall är det ändå imponerande hur han lyckas undvika att bli trött och gå på rutin... Serien känns snarare gammaldags och litet charmigt i otakt med samtiden...

Det finns tydligen en del samlingar av Roy Crane från Fantagraphics på engelska, men, om jag inte övertolkar, verkar serien hålla så hög lägstanivå att även senare år ser intressanta ut...

Jag tycker den fjärde samlingen från Fantagraphics var en uppryckning jämfört med nummer tre; framför allt Buzz fru Christy fungerade mycket bättre här. Ursnyggt har det varit hela tiden [^]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av AndreasEriksson »

Seriemagasinet publicerade samtida Buzz på 80-talet, tecknad av John Celardo. Då kunde det se ut såhär:
Bild
Bild
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av BoJustBo »

Hmm snyggare än jag trodde det skulle varit. Höll manuset?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Hmm snyggare än jag trodde det skulle varit. Höll manuset?

Det jag har läst, har jag tyckt varit rätt mysigt. Mycket bättre än det mesta andra skräpet i tidningen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av Wakuran »

Musse Pigg-tidningen brukar ju folk tjata om att den borde återtryckas, men undrar om inte brittiska Mickey Mouse Weekly kan vara intressantare, med t.ex. Ronald Neilson...

https://coa.inducks.org/creator.php?c1= ... ld+Neilson

https://www.lambiek.net/artists/n/neilson_ronald.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Hmm snyggare än jag trodde det skulle varit. Höll manuset?

Det jag har läst, har jag tyckt varit rätt mysigt. Mycket bättre än det mesta andra skräpet i tidningen...

Jag menade mer om det håller mot manusen i seriens barndom när original skaparen skrev allt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Hmm snyggare än jag trodde det skulle varit. Höll manuset?

Det jag har läst, har jag tyckt varit rätt mysigt. Mycket bättre än det mesta andra skräpet i tidningen...

Jag menade mer om det håller mot manusen i seriens barndom när original skaparen skrev allt.

Roy Crane? Jag har inte läst så jättemycket av hans grejer, så jag kan inte riktigt uttala mig, även om det känns som efterkommarna försöker följa i hans fotspår...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av Sir-L »

Nu var det ett tag sedan jag läste Buz, men jag vill minnas att manus höll hög klass hela vägen igenom. (Åtminstone det jag läst, vilket är det mesta som gick i Seriemaggan.)

(Förresten Wakuran, "...bättre än det mesta andra skräpet i tidningen... "?! [:X]
Nu får du förklara dig här, jag hoppas du talar om årgångarna i slutet av 80-talet, början av 90-talet...)

(just kidding [:p])
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Nu var det ett tag sedan jag läste Buz, men jag vill minnas att manus höll hög klass hela vägen igenom. (Åtminstone det jag läst, vilket är det mesta som gick i Seriemaggan.)

(Förresten Wakuran, "...bättre än det mesta andra skräpet i tidningen... "?! [:X]
Nu får du förklara dig här, jag hoppas du talar om årgångarna i slutet av 80-talet, början av 90-talet...)

(just kidding [:p])

Jo, det är den årgången jag syftar på... Det var nog bättre skräp i tidningen tidigare och senare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serieskapare som förtjänar svenska samlingsalbum!

Inlägg av Agentum »

Roy Crane var bra, sämst är just ww2 åren före och efter är vad han nu gjorde klart läsvärt från gamla Wash Tubbs, Cap.Easy till Buz Sawyer som nämns här.

Han menas ju vara äventyrstrippens skapare, det kanske är att ta i men tidigt viste han hur en sån skulle göras.

Jag tycker ww2 åren är tråkiga, överpatriotiskt som det mesta på den tiden där huvudfigurerna tog värvning för great uncle Sam.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar