Julalbum

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av germund »

Göran Semb skrev:men har ju redan Foster på engelska (förutom de som återstår för Fantagraphics att ge ut), så jag är ju körd som köpare i alla fall.
Foster? Vem har nämnt Foster? Inte jag i alla fall :-)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Sir-L »

Jag är ingen fan av Prins Variant direkt, men det känns som att de som är intresserade redan har serien. Antingen de svenska albumen, eller på engelska.

Jag skulle iof tänka mig köpa om man blandar med någon annan serie, kanske från samma tidsperiod eller liknande innehåll. Men det kanske inte skulle funka då det torde bli rätt tjockt "dubbelalbum".
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Göran Semb »

germund skrev:Foster? Vem har nämnt Foster? Inte jag i alla fall :-)

Då blir det ju genast litet intressantare.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Sir-L »

Efter att ha läst en postning på Facebook så vill jag ha Tom Trick (Brad Brickor) i album! Funkar nog i kombination med Prins Valiant. Fast Tom vill jag ju ha itidiga serien.

Sedan vill jag gärna ha ett julalbum med gamla svenska veckotidningsserier, som Resan i människokroppen, Allan Kämpe, Dotty Virvelvind m fl. Vore kul om det gick att fixa, kanske med hjälp av Seriearkivet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Efter att ha läst en postning på Facebook så vill jag ha Tom Trick (Brad Brickor) i album! Funkar nog i kombination med Prins Valiant. Fast Tom vill jag ju ha itidiga serien.

Sedan vill jag gärna ha ett julalbum med gamla svenska veckotidningsserier, som Resan i människokroppen, Allan Kämpe, Dotty Virvelvind m fl. Vore kul om det gick att fixa, kanske med hjälp av Seriearkivet?

I så fall kanske även de här norska pionjärerna kan vara av intresse... (Utgåvan verkar iofs väldigt limiterad...)

http://sydvesten.no/nyheter/2016/08/09/ ... idskapsel/
http://serienett.no/serienett/eventyrets-tidsalder/ - (Nynorsk artikel, men fina bilder)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Bear »

En del av oss, t.ex. jag bland annat, vill ju se ett nytt album med vi å pappa. Vet inte om detta rätt tråd att ställa den i men, finns serien kvar.. alltså, görs den fortfarande? Krister lämnade väl över den till Gert.. vad hände sen?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av RioGrande »

Skam att Åsa-Nisse bara var meningslösa korta repriser. Förra (?) året var det ju nyproduktion av Norrman. Över huvud taget borde Pidde få skriva helalbums-äventyr. /// Och när det gäller 91:an blev, av outgrundlig anledning, TEAM Reimerthi/Lozells Skånska kriget hängande...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Rufus »

Jag råkade se att nu har det kommit ut en samlingsutgåva med Lilla Fridolfs julalbum (Olsson förlag) 1958-70. Det lär bli ett inköpsförslag till mitt lokala bibliotek det. Jag har aldrig läst dessa. Däremot har jag läst de flesta från ca 1972-1985, och jag kan säga att av dom är det bara 2-3 st som är läsvärda. Men de första ska vara bra, har jag hört, och Thorsten Bjarres teckningar höll hög klass.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Rufus »

En gammal personlig favorit när det gäller just julalbum är annars Åsa-Nisse 1980. Jag gillade det väldigt mycket som barn, när jag fick det och läste det på julaftonskvällen 1979.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag råkade se att nu har det kommit ut en samlingsutgåva med Lilla Fridolfs julalbum (Olsson förlag) 1958-70. Det lär bli ett inköpsförslag till mitt lokala bibliotek det. Jag har aldrig läst dessa. Däremot har jag läst de flesta från ca 1972-1985, och jag kan säga att av dom är det bara 2-3 st som är läsvärda. Men de första ska vara bra, har jag hört, och Thorsten Bjarres teckningar höll hög klass.

Var det den här utgåvan som Johan Andreasson var inblandad i?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Var det den här utgåvan som Johan Andreasson var inblandad i?
Ja, i högsta grad.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev:
Wakuran skrev:Var det den här utgåvan som Johan Andreasson var inblandad i?
Ja, i högsta grad.

Jag tror vi till sist blev sexton bidragsgivare till faktadelen (om jag minns rätt vad Johan berättat), så det är tämligen mycket folk inblandat. Men så blev det osannolikt bra också!

Bild

En tegelsten på 384 sidor! Med tanke på kvaliteten är Adlibris pris löjligt lågt. Om man följer länken finns det en fyllig presentation av verket. Det innehåller alla julalbum kolorerade med "lingonsylten". 1971 blev det fyrfärg.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av Wakuran »

"Olsson Förlag" är tydligen utgivare. Är de helt enkelt döpta efter Fridolf Olsson, eller kan det finnas någon annan anledning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Julalbum - läser ni? Vilka saknar ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:"Olsson Förlag" är tydligen utgivare. Är de helt enkelt döpta efter Fridolf Olsson, eller kan det finnas någon annan anledning?

"Olsson förlag" är namnet som Johan Andreasson och Göran Everdahl valde till förlaget som skulle ge ut boken med Lilla Fridolfs julalbum. Så ja, det är Fridolf själv som förlaget är uppkallat efter. Konstigare än så är det inte.

Redigerat post på begäran av postaren. Irrelevant internskämt borttaget. /Admin.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Julalbum

Inlägg av Agentum »

Intressant samling, jag har alltid tyckt Lilla Fridolf varit roligare än många av de liknande svenska serierna från den tiden.
Åsa-Nisse var inte lika bra som serie imo och August, Kronblom och vilka det mer är skulle jag inte köpa i liknande bokform.
Men det är ju en bra slant.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Julalbum

Inlägg av smorkin »

Har precis läst en hög Lilla Fridolf-julalbum från sent 70-tal/tidigt 80-tal som uppvärmning inför samlingen. Inte alls dumt faktiskt, framför allt de album som har en lång sammanhängande historia. Men nog har Moberg lite brist på fantasi här; måste bokstavligen alla de långa historierna inkludera kidnappningar?
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum

Inlägg av Wakuran »

Jag har dålig koll på när Elmar Blomberg tog över som tecknare, men han är ju klart stelare och tristare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Julalbum

Inlägg av Rufus »

smorkin skrev:Har precis läst en hög Lilla Fridolf-julalbum från sent 70-tal/tidigt 80-tal som uppvärmning inför samlingen. Inte alls dumt faktiskt, framför allt de album som har en lång sammanhängande historia. Men nog har Moberg lite brist på fantasi här; måste bokstavligen alla de långa historierna inkludera kidnappningar?


Håller med. I flera av julalbumen från just 1970-talet och 1980-talet känns manuset igen för mycket från andra julalbum, och då handlar det om skurkar. Dålig variation. Men det finns även några riktiga godbitar.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Julalbum

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Jag har dålig koll på när Elmar Blomberg tog över som tecknare, men han är ju klart stelare och tristare...


Han började väl redan 1976. Men så sent som 1977 dyker det fortfarande upp enstaka serier av Bjarre. Just mellan Bjarre och Blomberg fanns det även en till tecknare som gjorde gjorde några serier. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad han heter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum

Inlägg av Wakuran »

Seriewikin nämner Gösta Gummesson och så ett antal studiotecknare till Bjarre. Ingen av dem?

Lilla Fridolf
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar