Priser på begforum och auktioner?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Agentum »

Hur kommer det sig att folk har ute fullt köpbara serier och seriesamlingar för samma eller dyrare prus ån säg hos Bokus och Adlibris?
De har ju privatfraktpris tex.

På Baksidan kbörsen ännu värre nya samlingar mm för priser mycket högre än i handeln.

Whats up med det?
Köoer nån spnt, och varför?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Coppas »

Tyvärr har många dålig koll på mycket. På t.ex. Tradera är det inte ovanligt att saker, som fortfarande finns att köpa nytt och oanvänt i den reguljära handeln, säljs till högre priser än gällande butikspris.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av RioGrande »

Så är det nog. Många tar för givet att det är "samlarvärde" och ett "kap" om det är på Tradera. De skulle gråta om de visste hur mycket som ligger osålt exempelvis hos Grand Ocean... det kan vara saker från åttiotalet!

Bättre att göra på andra hållet. Söka exempelvis i Libris och sedan låna boken på bibliotek. Bedöma om man ska ha den alls. Sedan kolla på några av de billiga ställena. Att tokbjuda som en galning på ett diffust objekt --- borde vara sistavalet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Bättre att göra på andra hållet. Söka exempelvis i Libris och sedan låna boken på bibliotek. Bedöma om man ska ha den alls. Sedan kolla på några av de billiga ställena. Att tokbjuda som en galning på ett diffust objekt --- borde vara sistavalet?

Själv är jag ju inne i en flytt nu. Börjar inse att jag har alldeles för många diffusa objekt redan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Agentum »

Ja, okompletta påbörjade läsningar man inte orkade fortsätta sjaffa tex, sånt har jag en hel del av.

Men då det är på engelska är det oftast omöjligt att få nåt för, bara, ni som har en massa svenskt kan iaf få så det kan löna sig att packa och skicka.

Jag sålde mina dubletter förut och det var inte värt tiden ens, bara det från svenska samlingar gav nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Wakuran »

Det beror väl iofs på vad man säljer, tänker jag. De flesta svenska serietidningar och sönderlästa seriealbum från 10:e upplagan är ju inte värda särskilt mycket, de heller...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Agentum »

Iofs sant, det har man ju själv utnytjat när man köpte dem hehe.

Men säg serieböcker med samlingar på svenska kan ge en del.

Jag menar unte bara de som drar i väg för flera tusen utan bara det lönar sig att sälja.

Folk läser inte engelska, tyvärr, man tror lätt det i ett sånt här land.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av MAD »

Jag håller nog inte riktigt med. Jag brukar ha koll på Tradera för att se om det är nåt intressant som ligger ute av de engelska och visst, det är väl oftast inga astronomiska summor förutom på key-issues eller gamla saker men om det är normala kända figurer så gör du åtminstone inga större fynd där.
En TPB med vanliga superhjältar går väl oftast för 50-150, HC lite mer. Key-issues verkar det dock finnas ett gäng som samlar på, såg 1st app av Venom gå häromdagen för 3kkr nånting...
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Coppas »

Visserligen, men att du själv har koll betyder inte att alla andra har det.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av MAD »

Jag kanske borde varit tydligare, men jag svarade bara på Agentums senaste inlägg, inte på ursprungsfrågan :-)

Självklart är jag med på att det finns många som inte har koll alls och kan tänka sig köpa saker som fortfarande finns i affären. Ingen har blivit pank på att underskatta folks dumhet som det kända uttrycket är :-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Priser på begforum och auktioner?

Inlägg av Agentum »

Jag får alltid extremt dåligt för säg en trade på engelska, jag inser att vissa samlar originaltidningar och att vissa objekt blir dyrare.

Men har du samma på svenska i samna stil blir den dyrare.

Nu finns inte trades på svenska men om de gjort sätter jag en slant att de blev dyrare kanske tom samlarobjekt.

En amerikansk TPB (6nr)kostar säg 160 spänn, du läser den en gång och det är inget hejdlöst ovanlugt, du kan få 20-30kr typ lägre är vanlugt men jag har slutat lägga sånt för 1 spänn då den enda som bjuder lika gärna betalar dig 40kr sög sim 10kr för han vill ha den.
Jag menar äkta auktioner inte fast pris osv från handlare, det var iofs mitt första inlägg om när de är dyrare än internetbokhandlarna.
Visst sätt ut franska samlingar mm, kan vara helt osäljbara helt, än färre behärskar franska.

Jag menar att det ör för att gemene man inte läser på engelska så bra som man kan tro, de känner att det är jobbiigt och långsamt.

OBS att det bara är en diskussion inte att jag kan göra nåt åt det, allt är ju en fråga om att lära sig.
Läsförståelse eller hörförståelse är inte samma som att tala språket tex och inte skriva, har man gymnasial utbildning ej språkinriktad inte tusan räcker det till nåt särskilt, resten får man traggla själv, jag gjorde det med en gång men yngre utsätts väl för mer engelska idag än jag gjorde utan att själv ge mig på det pga intresse av saker som enbart fanns på engelska.
Yngre läser inte serier utom i väldigt få fall troligen nedärvda, och än färre engelska serier isf.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar