Omnibus

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av kentakofot »

Jag tycker samlingsböcker borde lägga sig på max 600 sidor.

Samtidigt tycker jag många samlingsvolymer har för få sidor vilket resulterar i för många böcker.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Wakuran »

kentakofot skrev:Jag tycker samlingsböcker borde lägga sig på max 600 sidor.

Samtidigt tycker jag många samlingsvolymer har för få sidor vilket resulterar i för många böcker.

Mja, det kan nog bero på allmänt såpaberättande, överlag. Känns som det är många manga och superhjälteserier som aldrig tar slut, riktigt, utan det går bara från en cykel in i nästa...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av kentakofot »

Jag menar inte att serieböckerna behöver vara på 600 sidor.

Bara det att återutgivningen i bokform av befintligt material borde ligga någonstans mellan 350 till max 600 sidor per bok. Då går det fortfarande att läsa samtidigt som det inte blir för många böcker.

De nya släppen av berserk är ju perfekta till exempel. Lätta att läsa, samtidigt som man slipper att ha över 40 volymer.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Var köper ni omnibus-böcker och liknande?

Inlägg av kentakofot »

Jag handlar mycket serier från books depository. Billigt. Dom packar böcker bra så länge böckerna passar deras normala kuvert/paket. Alla böcker kommer i ett eget paket/kuvert. Men större böcker av typen omnibus hamnar i lite större vanlig kartonger där böckerna lätt flyter omkring med skador som resultat.

Amazon.de gratis frakt, billiga, snabba, men i princip allt kommer skadat eller med anmärkning. Går inte att handla tyngre böcker därifrån. Handla aldrig mer en en bok i taget. Annars hamnar de löst i en tunn kartong-låda där allt flyter omkring och mosas.

https://www.booksetc.co.uk/ packar allt i en låda, bra packat utan anmärkning. Billiga priser men dyr frakt. Går på vikt.

Bokus, perfekt packning utan anmärkning. Packar allt i en låda.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var köper ni omnibus-böcker och liknande?

Inlägg av Wakuran »

kentakofot skrev:Bokus, perfekt packning utan anmärkning. Packar allt i en låda.

Jo, och så fyller de ut med plastkuddar om böckerna är i olika format. Har varit bra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Omnibus

Inlägg av Sandblaster »

Omnibusar, Essentials & dylikt är alltid en chansning att köpa på 'postorder' pga av den omakliga storleken. Dåligt packat = RIP!

Amazon och Adlibris är då värdelösa på att packa, medan Bokus/Förlagssystem faktiskt numera är något bättre på packning men har i stället börjat smeta märkliga klistermärken på sina produkter som rippar framsidan på din bok om du har otur när du tar bort skiten. Jag har länge misstänkt att de anställda är djävulsdyrkare på Förlagssystem ;)

Jag köper främst amerikanskt från Archonia, största seriebutiken i Europa enligt dem själva. De packar helt okay med emballage, och varje comic/floppy kommer bagged & boarded, graphic novels oftast i en plastficka åtminstone, men tyvärr är omnibusar oplastade. 9 av 10 omnibusar jag beställt har dock kommit i full mint (och jag är en kräsen surgubbe). Klagar du på en skadad/ful vara så brukar de skicka dig en ny eller ge dig store credit (vilket funkar för mig då jag handlar hyfsat regelbundet). Priserna är helt okay och frakten ligger på ca 10 euro, oavsett hur mycket du handlar.

Dessutom, min uppfattning är att nästan alla serie- och bokhandlare får mycket skadade serier från staterna (antar att det är Diamond som är skurken) och gärna försöker kränga exemplar som är 'borderline' säljbara. Man hoppas nog att kunden inte ska märka skadorna eller orka klaga. Min åsikt är att köper jag nytt så ska det också se nytt ut ...
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Omnibus

Inlägg av trimble »

Jag förstår inte kritiken mot Bokus/Adlibris om transportskador, jag har alltid fått erbjudandet on ny bok eller avdrag på priset, däremot kan jag hålla med om att Bokus packar bättre än Adlibris.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omnibus

Inlägg av Agentum »

När UK går ur EU blir det jobbet jag använder även jag THE Book depisitory eller Amazon jag brukar jämföra slutpriser mellan dem.

Svenskt tar jag från Adlibris ofta då de är billigare än Bokus.

Håller dock med om att bland packar de tunga böcker så dåligt att paketet har öppnat sig, men bland är det ju en låda med plastluftkuddar i åtminstone.
Adlibrusgrupoen står det på lådorna, det funkar bra imo, tyvärr tycks det vara lite vem som packar som avgör det, hellre för mycket ön för lite.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar