GCD - Grand Comics Database

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Mu-Bai »

Nystart! för www.comics.org

Undrar nu vem signaturen "Selin" var. Tecknade omslagen till bland annat Fantomen 17-18, 21-23/1952 och 5-6/1953.
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Mu-Bai »

Någon som har en scanner igång och vill ladda upp lite omslag. Minsta storlek 400x400 pixlar, tajt redigerade utan kanter?
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Mu-Bai »

Jobbar vidare med svenska DC-, Marvel- och Fantomen-index. Hjälp gärna till :-)
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Mu-Bai »

Fråga om Pilot-omslag:

https://www.comics.org/issue/2079464/

Någon som vet något om de olika färgläggningarna av omslagen?
Det ena går mer i lila...
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Wakuran »

Mu-Bai skrev:Fråga om Pilot-omslag:

https://www.comics.org/issue/2079464/

Någon som vet något om de olika färgläggningarna av omslagen?
Det ena går mer i lila...

Det ser ut som den lila varianten haft något strul med tryckpressarna... Finns en del liknande fall från 70-talet...

Edit. Hmm, rött och grönt ska ju bli gult när man trycker, så eventuellt kan man ha blandat ihop grönt och blått på något sätt? ... Man tryckte den gröna färgen som blå och tvärtom... Min hypotes... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Johan Blixt »

Efter ett uppehåll på tre år har jag nu kommit igång med indexerandet igen!

Planen är att skanna alla Knasen jag har innan jag gör mig av med dem (kommer inte orka indexera dem). Jag upptäckte att flera nummer av Utopi inte fanns med och sen såg jag att Allt för konsten 10 också saknades så det har jag fixat. Passade även på att indexera Allt för konsten 1, får se vad redaktörerna tycker om det (formulären är inte riktigt anpassade för den typen av serieantologier och jag är ganska ringrostig).
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av MGHG »

Jag har nyligen börjat bidra till Grand Comics Database och det slumpade sig att mitt första bidrag blev att justera indexeringen av Jeff Hawke-albumen från Alvglans 1982. Har tänkt att fortsätta med alla Corto Maltese-album som jag har god kännedom om.

Några frågor till er som har erfarenhet av GCD:
  1. Hur lång tid brukar man få vänta tills bidrag blivit godkända? Mitt första bidrag godkändes inom mindre än ett dygn, men nu har jag fått vänta några dagar utan att min mentor svarat.
  2. Vilket språk rekommenderas när man skiver Notes om en svenskt publikation? Engelska, svenska eller samma innehåll på båda språken?
  3. Hur skapas reprint-referenser i flera steg? På sidan för Linda Valentin-albumet "Stjärnlös värld" refereras till det franska albumet som i sin tur har referens till följetong i månadstidningen Pilote https://www.comics.org/issue/28086/#184479. Räcker det att referera till det första steget och så skapas det andra steget automatiskt, eller behöver båda stegen skrivas?
  4. Hur korrigeras serier som blev fel? För Corto Maltese finns fem serier:
    1. Corto Maltese (Carlsen/if [SE]) 1 issue in 1978
    2. Corto Malteses äventyr [a] (Carlsen/if [SE]) 2 issues in 1981 - 1981
    3. Corto Maltese i Balladen om det salta havet (Medusa) 1 issue in 1985
    4. Corto Maltese i Sibirien [a] (Medusa) 1 issue in 1987
    5. Corto Maltese i Etiopien (Kolik förlag) 2011
    a och b är korrekta, men c och d borde rimligen tillhöra samma serie från Medusa, och e bör egentligen hetta enbart Corto Maltese eftersom Kolik hade planer på en lång serie. (Dessutom fattas Carlsen-albumen "Äventyr i Karibinen" och Faraos cigarrer-albumet "Under midnattssolen", men de är ju bara att lägga till). Min fråga är alltså hur "Balladen om det salta havet" och "I Sibirien " förs samman till en och samma serie.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Wakuran »

MGHG skrev:a och b är korrekta, men c och d borde rimligen tillhöra samma serie från Medusa, och e bör egentligen hetta enbart Corto Maltese eftersom Kolik hade planer på en lång serie. (Dessutom fattas Carlsen-albumen "Äventyr i Karibinen" och Faraos cigarrer-albumet "Under midnattssolen", men de är ju bara att lägga till). Min fråga är alltså hur "Balladen om det salta havet" och "I Sibirien " förs samman till en och samma serie.

Är det verkligen säkert att de ska tillhöra samma serie? Mitt intryck är att Horst Schröder sällan har tänkt på det sättet.

Edit. När jag kollar upp det, så ser jag att Seriekatalogen.se listar albumen under olika titlar, medan Seriesam.com listar de under samma, så folk har uppenbarligen tolkat på olika sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Agentum »

De finns ju i original med årtal angivna, om man vill gå efter dem.

Årtalen alltså när de inträffar för Corto Maltese.
9mm, i'm never further away than that.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av MGHG »

Wakuran skrev:
MGHG skrev:a och b är korrekta, men c och d borde rimligen tillhöra samma serie från Medusa, och e bör egentligen hetta enbart Corto Maltese eftersom Kolik hade planer på en lång serie. (Dessutom fattas Carlsen-albumen "Äventyr i Karibinen" och Faraos cigarrer-albumet "Under midnattssolen", men de är ju bara att lägga till). Min fråga är alltså hur "Balladen om det salta havet" och "I Sibirien " förs samman till en och samma serie.

Är det verkligen säkert att de ska tillhöra samma serie? Mitt intryck är att Horst Schröder sällan har tänkt på det sättet.

Edit. När jag kollar upp det, så ser jag att Seriekatalogen.se listar albumen under olika titlar, medan Seriesam.com listar de under samma, så folk har uppenbarligen tolkat på olika sätt.

Jag har inte haft kontakt med Horst Schröder eller någon annan vid Medusa/Epix, men jag tycker att det finns flera tecken för att "Balladen om det salta havet" och "I Sibirien " tillhör samma utgivningsserie.

Carlsen hade tidigare publicerat knappt hälften av serienovellerna om Corto Maltese.

Medusa började med att publicera den första och långa Corto Maltese-berättelsen "Balladen om det salta havet" och fortsatte sedan med den andra albumberättelsen "I Sibirien", och parallellt började Epix att kronologiskt publicera serienovellerna i tidningen Casablanca men det blev bara tre.

Hade försäljningen varit bättre så antar jag att Medusa fortsatt med kronologisk utgivning av de albumlånga berättelserna, och att Casablanca fortsatt med kronologisk publicering av serienovellerna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Wakuran »

Jag kollade igenom mitt gamla ex av "Corto Maltese i Sibirien" nu, och jag ser i princip ingenting som antyder att Schröder tänkt sig att de ska ingå i samma albumserie. Man anger tidigare Hugo Pratt-album från Medusa, men där listas även Indiansommar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Agentum »

Har det här nån betydelse?

Troligen gavs de album ut som han tyckte var bäst först bara.

Jag menar ordninger går ju att ta efter utgivningen, det finns redan ett slags tids schema över allt men då är det ju med allt utgivet redan, när det hela inträffar.
Sen förstår jag att de inte tecknades i den ordningen men Mao går det ju inte att hitta att några skulle hänga hop då de alla gånger ihop.
9mm, i'm never further away than that.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av MGHG »

Wakuran skrev:Jag kollade igenom mitt gamla ex av "Corto Maltese i Sibirien" nu, och jag ser i princip ingenting som antyder att Schröder tänkt sig att de ska ingå i samma albumserie. Man anger tidigare Hugo Pratt-album från Medusa, men där listas även Indiansommar...

Jag tycker att det finns ett kronologiskt mönster i Medusa-utgivningen om ser till vad som Carlsen hade publicerat 1978 och 1981, och vad som publicerades i Epix-tidningen Casablanca samma år som "I Sibirien" gavs ut. Det vill säga utgivningen från Medusa/Epix följde Hugo Pratts kronologiska ordning, men hoppade över de flesta serienovellerna där Carlsen gjort en snurrig utgivning några år tidigare.

Agentum skrev:Har det här nån betydelse?

Nej, ingen större betydelse. Jag ställde flera frågor om GCD och hade inte för avsikt att starta en diskussion om hur förlagen resonerade eller inte resonerade på 80-talet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: GCD - Grand Comics Database

Inlägg av Agentum »

Jo ok, jag låter de som kan ta det.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar