Mikael Grahn och hans serier

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Mikael Grahn och hans serier

Inlägg av MGHG »

K-E Lindkvist skrev:Efter en oherrans massa turer (som jag inte går in på här) under flera år finns nu sen en tid titelsidan från Mikael Grahns Dix Dogfight ur Svenska Serier 5/1980 i säkert förvar. Cirka 34 år efter att jag såg den för första gången under premiärvernissagen hos salig Thomas Olssons kortlivade seriegalleri, Galerie C, i Gamla stan i Stockholm. Om jag skall få fatt i resterande 9 sidor blir jag antagligen tvingad att åka hem till Micke och genomföra en vindsröjning...

Jag är imponerad. Hösten 1980 läste jag tidningen Pilot och Dix Dogfight gjorde att jag blev intresserad av Svenska Serier. Förstod antagligen inte all satir från Mikael Grahn, men uppskattade teckningarna och blev sedan Svenska Serier trogen till nedläggningen 1982.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Rufus »

MGHG skrev:
K-E Lindkvist skrev:Efter en oherrans massa turer (som jag inte går in på här) under flera år finns nu sen en tid titelsidan från Mikael Grahns Dix Dogfight ur Svenska Serier 5/1980 i säkert förvar. Cirka 34 år efter att jag såg den för första gången under premiärvernissagen hos salig Thomas Olssons kortlivade seriegalleri, Galerie C, i Gamla stan i Stockholm. Om jag skall få fatt i resterande 9 sidor blir jag antagligen tvingad att åka hem till Micke och genomföra en vindsröjning...

Jag är imponerad. Hösten 1980 läste jag tidningen Pilot och Dix Dogfight gjorde att jag blev intresserad av Svenska Serier. Förstod antagligen inte all satir från Mikael Grahn, men uppskattade teckningarna och blev sedan Svenska Serier trogen till nedläggningen 1982.


Japp, Mikael Grahns Dix Dogfight var en stor favorit även för mig. Helt suverän serie! Synd att hans tid därefter gick åt till att rita efter Horst Schröders manus. Sen blev det Guld-Gunde, som var någon slags Gustaf-parodi. Men med Dix Dogfight visade han att han verkligen kan göra riktigt bra serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

"Historieförbättraren" är en rätt bra äventyrsserie också. "Illustrerad Djävulskap", annars, är nog ett koncept som kan bli litet tröttsamt i längden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Agentum »

Dix Dogfight har jag aldrig hört talas om ww2 Mao som bilden visar?

Var det riktigt gamla Pilot tex 22?

Eller gick den Mao i en annan tidning? Och svensk?

Få hade ju den rent illustrativa stil britterna ofta hade, men det där ser bra ut imo, tråkigt nog anses inte de brittiska tecknarna som nånting, men tex amerikanska Neal Adams som ett underverk, han var illustratör han med.

Sen ok alla var inte bra men vissa visade krigen så som allt såg ut ofta till dåligt manus tyvärr, men några finns ju och de har aldrig gjorts bättre.

Amerikanerna var usla på det hör imo, det var visserligen färg och kanske det förstörde allting då de fick ful fel färg.

Sen vet jag att illustrativ stil anses opersonligt men som ung kände man ju till såg flygplanen och vilken version det var så det var viktigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Dix Dogfight har jag aldrig hört talas om ww2 Mao som bilden visar?

Var det riktigt gamla Pilot tex 22?

Eller gick den Mao i en annan tidning? Och svensk?

Från tidningen Svenska Serier 5/80, även om den var en parodi på de där brittiska pilotserierna. Nämns i posten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Agentum »

Ah han som är trög, Spitfiren skjuter sönder nån Messerschmitt 110 med tigernos.

Snyggt ändå imo sen får ni anse vad ni vill om brittiska krigserier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Ah han som är trög, Spitfiren skjuter sönder nån Messerschmitt 110 med tigernos.

Snyggt ändå imo sen får ni anse vad ni vill om brittiska krigserier.


Gamla nr av Svenska Serier brukar man kunna få köpa billigt, typ 1-5 kr/st, så köp Dix Dogfight-numret, är mitt tips.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Agentum »

Det ska jag göra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Mikael Grahn och hans serier

Inlägg av Rufus »

Här är förövrigt en bild på omslaget:

Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:"Historieförbättraren" är en rätt bra äventyrsserie också. "Illustrerad Djävulskap", annars, är nog ett koncept som kan bli litet tröttsamt i längden...


Just de serierna har jag faktiskt inte läst. Han har naturligtvis gjort ganska mycket. Andra serier som jag minns är de här små Gotabanken-tidningarna. Ett beställningsjobb som han gjortde tillsammans med Ted Bates reklambyrå. Och sen hans serier i Elixir. Framför allt två serier om Sture Hegerfors och en där en person ska förhindra att Carl Barks dör. Titanic från Svenska Seriers andra omgång, där han gjorde manus till Johan Andréassons teckningar, gillar jag också. Sen har han även med en kortare serie i ett nummer av Särart, där även en längre intervju med honom är med. Han var väl även med i Göran Ribes Elitserien, har jag för mig.
Skriv svar