Nofret av Sussi Bech

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Anhel
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 26 nov 2012, 22:03

Nofret av Sussi Bech

Inlägg av Anhel »

Detta är den tredje serien jag skriver inlägg om som inte fått ett värdigt slut på svenska (de andra Groo och Bone). Nofret var/är en stor serie i hemlandet Danmark, och det började ju bra i Sverige med de första sex utgivna albumen. Jag läste alla böcker när jag var yngre. En serie med äventyr, historia, fakta, spänning... alla ingredienser! Jag hoppas något förlag läser det här och väljer att satsa på att ge ut alla böcker med Nofret som man gjort i Danmark - Sussi Bechs Samlede Værker komplet. Sussi vann Adamsonstatyetten 2015. Hon är förtjänt av en komplett svensk utgivning!

0. 2019 – Slave i Levanten, Eudor
1. 1986 – Flugten fra Babylon, Carlsen - 1991 – Flykten från Babylon, Carlsen (svenska)
2. 1987 – Amons gemalinde, Carlsen - 1992 – Amons förbannelse, Carlsen (svenska)
3. 1988 – Kætterkongens hof, Carlsen - 1993 – Nofret i Solgudens rike, Carlsen (svenska)
4. 1989 – Den sidste Minos, Carlsen - 1994 – Den sista Minos, Carlsen (svenska)
5. 1991 – Rejsen til Hattusas, Carlsen - 1995 – Resan till Hattusas, Carlsen (svenska)
6. 1992 – Den hemmelige traktat, Carlsen - 1996 – Det hemliga fördraget, Carlsen (svenska)
7. 1993 – Med døden om bord, Carlsen
8. 1995 – Gravrøverne, Carlsen
9. 1998 – Nattens hævner, Carlsen
10. 2001 – Kiya, Carlsen
11. 2004 – Bagholdet i Tempelsøen, Carlsen
12. 2011 – Nilens fange, Faraos Cigarer
13. 2022 – Tutankhamon, Eudor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sussi_Bech

https://www.sussibech.dk/
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Nofret av Sussi Bech

Inlägg av germund »

Så trevligt att någon lyfter Sussi. Både hennes Nofret och Aida Nur förtjänar verkligen en svensk utgivning och om inte annat - de fina samlingsutgåvorna från danska Eudor vore en strålande startpunkt. I min värld är Sussi en av de absolut främsta ”klassiska” serieberättarna, med en underbar förmåga att lyfta solitt hantverk till underbart berättande och spänning.
Anhel
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 26 nov 2012, 22:03

Re: Nofret av Sussi Bech

Inlägg av Anhel »

Kul att någon håller med! Jag skulle vara med på en kickstarter, om något förlag ser detta!
Skriv svar