Mest överskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Mest överskattade serie?

Inlägg av Olof »

Jaha, så har sömnlösheten satt in ännu en gång och i stället för att gå och lägga mig som hyggligt folk så sitter jag här och kommer på dumma frågor. [;)]

Nåja, jag satt och funderade på det här tidigare ikväll och kom fram till att jag nog måste nominera Modesty Blaise som en av de mest överskattade serierna. Den tecknade Modestyserien är ju en direktöversättning från bokform (eller rättare sagt kioskromaner) och bygger på den starka och vackra (?) Modesty Blaise och hennes vänner. Nakenscenerna är talrika och manusen av skiftande kvalitet. Många köper Agent X9 enbart för Modestys skull, men jag tycker inte att den är så inibaljan bra att jag skulle köpa en tidning enbart för Modestyavsnittet.

En annan riktigt överskattad serie är Nemi. Jag begriper inte hur den har kunnat slå, framförallt i Norge där man brukar ha någorlunda god smak. Pyton och Pondus kommer ju som bekant ifrån landet där lusekoftorna stickas och pizzan är sanslöst dyr. Nemi är inte kul. Nemi är på sin höjd roande, vilket är en enorm skillnad ifrån att vara skrattretande. I många fall är Nemi enbart dryg och bortskämd. En del av Lise Myhres framgångar kommer sig ju av att hon är kvinna i ett väldigt mansdominerat skrå (japp, hon är kvotkvinna.......[;)]), men det förklarar ju inte hela orsaken till framgången. I så fall borde ju även Åsa Grendahl och många andra svårmodiga benzomonster scora big time i kioskhyllorna med sina svartvita utlägg om att dom mobbades i grundskolan eller är lesbiska. Men det gör dom inte. Däremot säljer Nemi. Att Nemi tilltalar yngre flickor är förklarligt, men att vuxna män läser Nemi är för mig en gåta. Jag finner alltså Nemi fullkomligen obegriplig, nästan lika obegriplig som hennes populäritet bland övriga serieläsare.

Nå, vad tycker ni andra? Vilken serie är mest överskattad i era ögon........? [?]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det stämmer inte riktigt. Modesty var serie först, och böckerna kom som en eftereffekt av den misslyckade filmen. Om jag minns rätt så var första boken filmmanus först. Tidiga Modesty, framför allt när Holdaway var tecknare, är en mycket bra serie, där det finns en hel del karaktärsbearbetande runt omkring äventyren, och äventyren har inte sällan en del udd. Med tiden har dock serien blivit mer och mer urvattnad, Romero är i mitt tycke en usel tecknare som framför allt inte kan rita ansikten alls. Senaste riktigt bra nya äventyret var serieversionen av bokversionen av filmmanuset (oj) som gjordes av Giordani. Så jag tycker serien i sina bättre stunder inte alls är överskattad, men så gott som allt efter att Romero kom tillbaka är det.

Jag tycker Nemi är riktigt rolig i bättre stunder, och det räcker gott (till exempel helsidan med tjejen med ballongtuttarna eller, i samma Pondus-nummer, drömmen om att vara gud för en dag). Däremot har jag svårare för Rocky.

Men jag har ett förslag på grovt överskattade serier: Yoko Tsuno och Blake & Mortimer. Yoko Tsuno kan kännas häftig på ett flummigt sätt när man läser dem första gången, tills man inser att 1) handlingen är förfärligt dålig och 2) tecknaren är ännu sämre på ansikten än Romero. Han borde enbart teckna miljöer och lämna manus och människor åt andra.

Blake & Mortimer är kanske inte fullt så grovt dålig, men allt jag läst utom Egypten-äventyret är en förfärlig soppa med manus som inte skulle duga till Bamse ens (och på det hela taget är ganska likt Bamse). Men, jag kan förlåta serien för det egyptiska äventyret, som är hyfsat upplagt och blir rätt tjusigt totalt sett.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Att Nemi skulle vara överskattad kan jag absolut inte hålla med om, och vad gäller Modesty Blaise håller jag med Ingemar.

Nä, ska man prata överskattad serie så ska man prata Disney. Musse Pigg har inte utvecklats ett skvatt de senaste 50 åren, och med några få undantag inte Kalle Anka heller. Övriga nyare disneyfigurer är också bara soppa (däremot gör disney rätt bra tecknad film, men där är det större fördel med "industriell" produktion).
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Musse Pigg, sant, han är helt stelnad och meningslös, utom möjligen i enstaka humoravsnitt med Långben, men även det är tveksamt. Deckar-Musse är botten. Ankorna är så uttjatade att varenda hörn av konceptet är utforskat, men det finns fortfarande höjdpunkter, som bättre Don Rosa och en del andra. Kalle är en säker säljare så det är en födkrok för serieskapare som egentligen borde göra egna serier. Det gör att en hel del bra görs under Kalle-rubriken, men det är sorgligt att det inte görs under egna namn. Faktum är att Kalle Anka egentligen är en massa olika serier. Don Rosas Kalle har ingenting gemensamt med italienarnas, och knappt ens med Barks.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

quote:
Originally posted by Ingemar

Det stämmer inte riktigt. Modesty var serie först, och böckerna kom som en eftereffekt av den misslyckade filmen. Om jag minns rätt så var första boken filmmanus först. Tidiga Modesty, framför allt när Holdaway var tecknare, är en mycket bra serie, där det finns en hel del karaktärsbearbetande runt omkring äventyren, och äventyren har inte sällan en del udd. Med tiden har dock serien blivit mer och mer urvattnad, Romero är i mitt tycke en usel tecknare som framför allt inte kan rita ansikten alls. Senaste riktigt bra nya äventyret var serieversionen av bokversionen av filmmanuset (oj) som gjordes av Giordani. Så jag tycker serien i sina bättre stunder inte alls är överskattad, men så gott som allt efter att Romero kom tillbaka är det.

Jag tycker Nemi är riktigt rolig i bättre stunder, och det räcker gott (till exempel helsidan med tjejen med ballongtuttarna eller, i samma Pondus-nummer, drömmen om att vara gud för en dag). Däremot har jag svårare för Rocky.

Men jag har ett förslag på grovt överskattade serier: Yoko Tsuno och Blake & Mortimer. Yoko Tsuno kan kännas häftig på ett flummigt sätt när man läser dem första gången, tills man inser att 1) handlingen är förfärligt dålig och 2) tecknaren är ännu sämre på ansikten än Romero. Han borde enbart teckna miljöer och lämna manus och människor åt andra.

Blake & Mortimer är kanske inte fullt så grovt dålig, men allt jag läst utom Egypten-äventyret är en förfärlig soppa med manus som inte skulle duga till Bamse ens (och på det hela taget är ganska likt Bamse). Men, jag kan förlåta serien för det egyptiska äventyret, som är hyfsat upplagt och blir rätt tjusigt totalt sett.



-Blake & Mortimer är ju skitbra, särskilt "Det Gula Tecknet" och "Sos Meteorer". Det allra första äventyret "La Secret de l'espadon" (Svärdfiskens hemlighet, ej på svenska) är också ett storlsaget, episkt verk med hemliga uppfinningar och världskrig. Leve Jacobs! Den mest överskattade serien i mitt tycke är "Gustaf" förstår inte hur den fortfarande kan vara så populär, stelt och tråkigt tecknad är den och med skämt som sällan (för att inte säga aldrig) är roliga. Gå i pension, Jim Davis.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Festligt att du bara nämner Blake & Mortimer-avsnitt som jag inte läst, så i och med det ska jag inte säga emot, de kan ju vara hur bra som helst. Jag syftar mer på en idiothistoria om ännu ett underjordiskt högteknologiskt samhälle av Yoko Tsuno-snitt med lika korkade intriger, samt den vedervärdiga tidsresan. Men alla serier måste få ha vågdalar, och egypten-historien är mycket bättre. Största svagheten är dock att det inte finns något persongalleri, inga starka karaktärer, i de äventyr jag läst.

Gustaf har inte varit läsvärd sedan han ställde sig upp på baktassarna. Nu är det en märkligt dålig överlevare som borde gått i några få år och sedan lagts ner med lagom saknad. Nu saknar man bara den bättre serie som den tar platsen för.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

quote:
idiothistoria om ännu ett underjordiskt högteknologiskt samhälle av Yoko Tsuno-snitt med lika korkade intriger


Du menar förmodligen "Atlantis Gåta", den uppskattade inte jag heller särskilt mycket. Yoko Tsuno stör jag mig också på, karaktärerna är fruktansvärt endimensionella: Yoko är den tuffa hjältinnan, Vic den lite principfaste hjälten och Pol är gruppens pajas. Måste dock erkänna att jag gillade "Vid livets gräns" tills det uppdagades att "vampyren" bara var en tjej i förklädnad. Lämna sånt åt Scooby- Doo istället.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by Ingemar

Det stämmer inte riktigt. Modesty var serie först, och böckerna kom som en eftereffekt av den misslyckade filmen.

Aha, det var så det var. Jaja, jag har väl inte gjort min Google-läxa.......... [;)]
Användarvisningsbild
willi the billy
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 28 apr 2005, 16:43
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av willi the billy »

manga må dere lese for det er kongle det er så kult som det første manga blade det .... åå vanskelig å beskrive!!!
willi ten kule
Användarvisningsbild
willi the billy
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 28 apr 2005, 16:43
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av willi the billy »

men eg samler på billy,manga,pusur,donald,snure spret og starwars det e bare kongle!!![}:)][:0][:D]
willi ten kule
Användarvisningsbild
Kris
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 02:47
Ort: Sverige

Inlägg av Kris »

Nemi, Rocky, Cathy...sedan några RIKTIGA hatobjekt: Minns ni serien "Mia" som gick i Serieparaden för evigheter sedan? Den kanske går fortfarande förresten, för jag slutade köpa den på grund av just "Mia". Sedan vet jag inte om ni läser DN, men på söndagarna så har de världens sämsta serie. Den heter "Tuula". Den är fullkomligt värdelös på alla sätt. Nog för att den knappast har fått ett större folkligt genomslag, men det besynnerliga faktum att den överhuvudtaget publiceras gör att den för mig är ohyggligt överskattad. Och just DN har haft mage att refusera mina serier flera gånger...idioter!
Användarvisningsbild
Mickelina Räv
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:50
Kontakt:

Inlägg av Mickelina Räv »

Personligen håller jag inte alls med om att Modesty Blaise är överskattad - snarare är den underskattad i serieform. Nu i sommar läste jag en bok om kvinnor och deckare, och där kallades romanerna bra och serien fruktansvärd, endimensionell och sexistisk. Självklart verkar serien vara det när artikelförfattaren bara tittat lite på en Romero-episod! Serien kan kanske inte visa oss läsare Modestys tankar lika bra som böckerna, men det innebär inte att man som serieläsare inte känner till Modestys bakgrund och relationer. Det enda böckerna gör är att utveckla den information serierna ger oss ytterligare ett snäpp. Det var ganska nyligen som jag kom åt att läsa böckerna men jag känner inte att jag missat något bara för att jag inte läst dem samtidigt som serierna.

Dessutom är Modesty tämligen oälskad utanför norden...
Possession is 9/10 of the problem.
John Lennon

Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Alla Joakim Pirinens serier tyckerj ag fruktansvärt överskattade. Kan inte med hans tecknande eller humor.

Likadant tycker jag att mangaserier är otroligt tröttsamt att läsa.

Till sist fattar jag inte storheten i humor serier som Pyton och Megapyton.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Alla Joakim Pirinens serier tyckerj ag fruktansvärt överskattade. Kan inte med hans tecknande eller humor.


Håller helt med. Jag har aldrig orkat mig igenom en hel Pirinen-bok........

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Likadant tycker jag att mangaserier är otroligt tröttsamt att läsa.


Även här håller jag med. Jag finner det dessutom sanslöst irriterande att inte översättaren orkar vända serien rätt..........

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Till sist fattar jag inte storheten i humor serier som Pyton och Megapyton.


Hädare... [}:)] Rhesus Minus rockar fett, som ungdomen numera säger......... [:p]
Användarvisningsbild
Mickelina Räv
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:50
Kontakt:

Inlägg av Mickelina Räv »

citat:
Ursprungligen postat av Olof

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Alla Joakim Pirinens serier tyckerj ag fruktansvärt överskattade. Kan inte med hans tecknande eller humor.


Håller helt med. Jag har aldrig orkat mig igenom en hel Pirinen-bok........

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Likadant tycker jag att mangaserier är otroligt tröttsamt att läsa.


Även här håller jag med. Jag finner det dessutom sanslöst irriterande att inte översättaren orkar vända serien rätt..........


Här kan jag inte riktigt hålla med. Till att börja med är inte alla översatta mangor "felvända" och dessutom är det ju lite charmigt att läsa dem åt de håll de faktiskt är menade att bli lästa. Jag är ingen manganörd (nåja, jag prenumenerar faktiskt på Manga Mania, men ändå [;)]), men det finns mangor som jag tycker är roliga att läsa.

Däremot instämmer jag till 100 procent i kritiken av Pirinen.
Possession is 9/10 of the problem.
John Lennon

Användarvisningsbild
Luna
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:18

Inlägg av Luna »

Modesty Blaise överskattad? När då? Jag håller med föregående talare men vill tillägga lite. Att Modesty är så storbystad, ärligt talat ett sexobjekt, är bara att beklaga. Men det är en del av henne liksom Willie är ett muskelberg. Modesty har en intressant ställning i serien. Hon är som sagt ett sexobjekt men styr helt sitt egna liv. Filmerna suger rent ut sagt. Willie och Modesty skulle aldrig brista ut i spontan sång i serien. Något annat som tyder på att Modesty Blaise har stil är att O'Donnell har tagit livet av henne och Willie så några långsökta efterföljare är det inte tal om.

Nemi är en rolig tjej. Hon representerar en yngre generation kvinnor som inte har familj och skräms av små gulliga (?) barn. Lise är en extremt duktig tecknare och hennes humor är träffsäker. Hon har dessutom väldigt bra smak när det gäller serier. Hon tycker om Roman Diggers serier.

Yoko Tsuno är inte heller överskattad. Serierna är väl tecknade och väl skrivna. Men visst det finns en del berättarmissar. De flesta seriekaraktärer är uppdelade i modig, kul och hjälte.


Det finns ett tråkigt mönster i detta forum. Det verkar som om de flesta "överskattade" serierna har kvinnligahjältar.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av Luna

Något annat som tyder på att Modesty Blaise har stil är att O'Donnell har tagit livet av henne och Willie så några långsökta efterföljare är det inte tal om.


Jaså? När? Var?

Ja, jag har läst oehört lite Modesty......... [8D]


citat:
Ursprungligen postat av Luna

Det finns ett tråkigt mönster i detta forum. Det verkar som om de flesta "överskattade" serierna har kvinnligahjältar.


Hallå där, det tycker jag inte alls. Vi har nämt ett antal serier där vi tyckt att serien varit överskattad. Vi har prata om Modesty, Blake & Mortimer, Musse Pigg och Nemi. Att de kvinnliga seriefigurerna skulle vara överrepresenterade bland minustecknen ser jag inte alls. Jag tycker faktiskt att det är hugget som stucket......

Låt oss nu inte blanda in feminismdumheter i det här. Det är ett serieforum, inte politiska hörnan.........
Användarvisningsbild
Mickelina Räv
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:50
Kontakt:

Inlägg av Mickelina Räv »

Jepp, faktum är att både Modesty och Willie officiellt är avlidna. :( Det är trist, men jag förstår ändå O'Donnels resonemang. Det är ju bara att ta en titt på Bamse för att få sig till livs ett skräckexempel på vad som kan hända när serieskaparen lämnar över sin "baby" till giriga släktingar. Bamses Dunderhits, my ass...
Possession is 9/10 of the problem.
John Lennon

Användarvisningsbild
Luna
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:18

Inlägg av Luna »

Jaja inga "dumfeminister" men faktum är att det var många kvinnligahjältar som fick ta smällar här. Speciellt med tanke på hur få serier det finns med kvinnligahjältar. Men det är ett fritt land så alla har rätt till en åsikt.

Fast visst är Pirinens serier överskattade. Har inte fattat vad som är så speciellt med honom.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

citat:
Ursprungligen postat av Olof

[quote]
Hädare... [}:)] Rhesus Minus rockar fett, som ungdomen numera säger......... [:p]



Que? Rhesus, who? Fast 2 av 3 får anses som OK, i alla fall. [;)]
Transform and roll out!

/JS10
Skriv svar