Mest underskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

labrador road 26 skrev:

Inte bara tjejer, kanske inte "älskade" den men nog tycker jag den är helt okej. Var Montana tecknare eller manusförfattare, kände bara till Dan DeCarlo.

Montana stod för både manus och bild. Dan DeCarlos Betty och Veronica i början av 1960-talet tycker jag annars är bäst (då han tuschades av sin bror).
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag röstar också på Pellefant!
Knakelibrakar ner Bamse varje dag i veckan.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Lofty Peak skrev:
Jag röstar också på Pellefant!
Knakelibrakar ner Bamse varje dag i veckan.

...som väl till största delen tecknades av Gösta Gummesson, som har mycket bättre schvung i linjerna än Andreasson. Synd att han kastade bort sin tid på Åsa-Nisse.
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Räknas "Monty" som en underskattad serie? Jag tycker den ofta är en alldeles magnifik skämtserie.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Var hittar man Monty, har inte hört talas om den?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

labrador road 26 skrev:
Var hittar man Monty, har inte hört talas om den?

Monty tecknas av Jim Meddick. Serien hette Robotman förut. Den gick och går kanske fortfarande i tidningen Larson!
Man kan läsa Monty-strippar här:
http://www.unitedmedia.com/comics/robotman/
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Ett svenskt samlingsalbum med Monty kom ut alldeles nyligen dessutom.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RCGMG
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 20:45

Inlägg av RCGMG »

Hej, ny i forumet. Mitt första inlägg. Jag ser denna fråga utifrån gemene man (dvs inte initierade seriesamlare som känner till "allt" som kommit ut i Sverige och framförallt utomlands).

Utifrån denna synpunkt kan man nämna följande titlar/tecknare:
- Blake et Mortimer (lika bra som Tintin, dock inte med samma humor, vilket sannolikt delvis ligger bakom att den inte slog lika bra)

- Allt av Jacques Martin (främst Alix), dock kräver dessa lite av läsaren.

- Yoko Tsuno, en mycket underskattad serie som är bra tecknad.

- John Buscemas Spindelmannen. Så bra har Spindeln inte varit varken förr eller senare.

Kul med ett serieforum för övrigt!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Thomas E skrev:
citat:Ursprungligen postat av Lofty Peak

Jag röstar också på Pellefant!
Knakelibrakar ner Bamse varje dag i veckan.

...som väl till största delen tecknades av Gösta Gummesson, som har mycket bättre schvung i linjerna än Andreasson. Synd att han kastade bort sin tid på Åsa-Nisse.

Nja, han hade så lite "schvung" i manusen att han i alla händelser inte borde gjort dem, de var oftast gräsliga både i Pellefant och Åsa-Nisse. Teckningarna funkade väl i bättre stunder, har aldrig sett honom som bättre än Andreasson men det är betydligt mer diskutabbelt för visst tusan kunde han rita.

Har jag nämnt äldre Garth bland serier som inte uppskattats efter förtjänst? Och så förstås Buck Ryan, och varför inte Johnny Hazard (främst de äldre)?
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Ingemar skrev:Nja, han hade så lite "schvung" i manusen att han i alla händelser inte borde gjort dem, de var oftast gräsliga både i Pellefant och Åsa-Nisse. Teckningarna funkade väl i bättre stunder, har aldrig sett honom som bättre än Andreasson men det är betydligt mer diskutabbelt för visst tusan kunde han rita.

Jag rankar Gummesson som en något bättre tecknare än t.ex 91:an-tecknaren Nils Egerbrandt. Gummesson som tecknare och någon annan som manusförfattare hade gjort 91:an till den allra(?) bästa svenska serier under 1960/70-talet. Eller om Gumesson hade tecknat Bamse under 70-talet. Då hade den varit mer läsvärd i mina ögon.

Jag köpte förresten precis Andreassons svart-vita Bamse-filmer på DVD. De är fantastiskt fint gjorda, bästa kvalitet på bakrunder och de flesta figurer (Bamse och Skutt förbättrades något till färg-versionen). Filmerna måste vara bland det bästa han gjorde under sin 30åriga karriär.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Thomas E skrev:
citat:Ursprungligen postat av Ingemar
Nja, han hade så lite "schvung" i manusen att han i alla händelser inte borde gjort dem, de var oftast gräsliga både i Pellefant och Åsa-Nisse. Teckningarna funkade väl i bättre stunder, har aldrig sett honom som bättre än Andreasson men det är betydligt mer diskutabbelt för visst tusan kunde han rita.

Jag rankar Gummesson som en något bättre tecknare än t.ex 91:an-tecknaren Nils Egerbrandt. Gummesson som tecknare och någon annan som manusförfattare hade gjort 91:an till den allra(?) bästa svenska serier under 1960/70-talet. Eller om Gumesson hade tecknat Bamse under 70-talet. Då hade den varit mer läsvärd i mina ögon.

Jag ska inte ifrågasätta din smak, men i Gummesson ser jag en ganska slafsig och trött stil (och, som sagt, horribla manus), medan Egerbrandt var mycket piggare och livligare i stilen, speciellt i Olli och Kalle Stropp. Egerbrandts 91:a kände jag aldrig så mycket för, funkade men hade aldrig samma liv.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Apropå det ska jag förstås nämna just "Kalle Stropp och Grodan Boll" samt "Olli" som relativt okända serier av god klass. Kalle Stropp och Grodan Boll kunde vara mycket fantasifulla med märkliga vändningar i rena Bacon&Ägg-klassen.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Ralfs Königs serier räknas kanske inte som underskattade? Dock har nog många missat dom eftersom dom utspelare sig i bögvärlden. Personligen tycker jag König har en underbar humor och hans serier handlar många gånger om relationer snarare än homosexuella. Missa inte!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Ingemar skrev:
Tja... Hacke Hackspett kanske, i Freddy Miltons version? Den har givits ut som album tre gånger, men den verkar aldrig ha fått så mycket uppmärksamhet. Men det är bara en. Syskonserien Gnuff, och så tusen andra. Det finns ju massor av bra serier som inte slagit, som fått gå som utfyllnadsserier. En del är bara ouppmärksammade här i Sverige och har slagit på andra håll.

Ja, Miltons Hacke är jättebra! Jag skulle nog nästan jämställa den med Barks Kalle Anka.
Finns "Gnuff" publicerad på svenska?

Skriver även under på att König är rolig, som Orne skriver om här ovanför.

I övrigt, om vi snackar om den svenska marknaden, så måste även de gamla dagstripssklassikerna Segars Karl-Alfred och Knallhatten upp på en lista över underskattade serier. Underbara humoristiska och satiriska äventyrsserier!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Gnuff gick som biserie i Hacke Hackspett i Sverige, om jag inte minns fel. Freddy Milton är rätt bra, även om han blir mer och mer stel i sina linjer. Det blir någon sorts resignerad sorg över hela serien. =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja isf är ju många gamla amerikanska stripserier underskattade i Sverige egentligen.

Som Gasoline Alley eller Terry and the pirates.

Fast de är väl inte underskattae i USA lika mycket förstås.
Men här är de verkligen det och vi har inget som kan motsvara dem här ens i den kategorin, inte en chans.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det går ju inte riktigt att sätta likhetstecken mellan "underskattad" och "okänd förden stora massan", "GA" och "TatP" brukar ju få beröm av nästan alla som känner till dem.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Pellefant. Men det ska vara Gösta Gummessons variant. Fast ingen kan ju känna igen Georges Bessis variant --- så den är kanske bättre egentligen?
Och vad säger ni om Allan Kämpe. Underskattad eller lagom uppskattad? (Allan Kämpe --- Sveriges svar på Blake och Mortimer??)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Var det Georges Bessis som tecknade runt och funky?

Jag gillar det, isåfall, även om jag bara har sett en-två avsnitt från hans penna
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
Det går ju inte riktigt att sätta likhetstecken mellan "underskattad" och "okänd förden stora massan", "GA" och "TatP" brukar ju få beröm av nästan alla som känner till dem.

Sant, det är fel på de som valde serier för Sverige som aldrig lät dem gå här egentligen.

Men folk vet inte vad det är, så även jag tills ganska nyligen.

Svenska serier som är underskattade är fasen skitsvårt tycker jag då så många imo är så väldigt överskattade i stället.

För vad än jag tar upp från staterna kan man ju skylla på att folk bara inte vet om vad det är här, så det logiska är ju en helsvenskserie helt enkelt.

Nu kommer en del flyga i taket, men vi har få såna som jag läst iaf, väldigt mycket är dock överskattat jämfört vad som finns i världen.

Misstänker att de som läst de här 200ex. albumen kan komma på en hel del som är underskattat och helsvenskt.

Men säg 91an eller Fantomen tillverkade av svenskar, de är fan inte underskattade, inte heller Bamse eller Pellefant imo, Pellefant har ingen tokig arme som söker varje nummer dock så han är väl varken eller egentligen.


Flera i tråden har dock nämnt serier som är utlänska som underskattade i Sverige, men många är det för att de aldrig fick en chans heller liksom de gamla stripserier jag nämnde även om en del blev utgivna åtminstone.

Håller med nån där uppe om Klorofyll tex, en hel del där är ganska brutalt för att vara talking animal serier, litet intresse tycks finnas fast de kickar arsle med smurfar varenda dag egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar