Mest underskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av pixierabbit »

jag tycker att de fyra Persepolis-albumen är riktigt underskattade. Nån som har läst dem?
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

pixierabbit skrev:
jag tycker att de fyra Persepolis-albumen är riktigt underskattade. Nån som har läst dem?

Visst har jag läst Persepolis, de är riktigt bra. Men underskattade? Det håller jag nog inte med om, albumen har ju blivit ganska ordentligt hyllade och t.o.m. filmatiserats.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Har Persepolis-samlingen på norska i en "att läsa"-hög, även om det inte blivit av än. Sett filmen, däremot.

Persepolis är väl inte heller en direkt underskattad serie, den är väl också snarare okänd (även om den är rätt välkänd inom seriekretsar).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Världens mest underskattade serie hette "Gnonkfnyrg" och gjordes av Mylkvar Gnytting i Korpilombolo 1948. Han skickade sitt mästerverk, i original, till Semic i Stockholm, men tyvärr råkade seriesidorna ut för ett antal olyckor på vägen. Först kissade en folkilsken älg i brevlådan. Postsorteraren tvingades hålla det på avstånd för älgluktens skull, varpå det sorterades fel och tog en tur via Simcas kontor i Katovice, där det hamnade i en hög sotiga försändelser från kolverket. Detta ändrade adressen ytterligare och nästa anhalt var en fiskpinnefabrik i Simrishamn. Med ett rejält lager panering tolkades adressen som "Sakab". I sista ögonblicket räddades den undan brännugnarna, med bara några centimeter bortsvett lägst ut. En arbetare läste mästerverket och blev den ende bortsett från Gnytting själv som någonsin gjort detta. Därefter skickades det till Semic, där det hamnade underst i en enorm hög obeställda försändelser som ignorerades i fyrti år av en anställd som var mer intresserad av att mata katten än sortera posten, och efter att Egmont tog över hamnade hela högen i ett magasin på Hisingen. Och där ligger den än idag.

Är det nåt i den stilen tråden borde handla om? [:)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ingemar skrev:
Världens mest underskattade serie hette "Gnonkfnyrg" och gjordes av Mylkvar Gnytting i Korpilombolo 1948. Han skickade sitt mästerverk, i original, till Semic i Stockholm, men tyvärr råkade seriesidorna ut för ett antal olyckor på vägen. Först kissade en folkilsken älg i brevlådan. Postsorteraren tvingades hålla det på avstånd för älgluktens skull, varpå det sorterades fel och tog en tur via Simcas kontor i Katovice, där det hamnade i en hög sotiga försändelser från kolverket. Detta ändrade adressen ytterligare och nästa anhalt var en fiskpinnefabrik i Simrishamn. Med ett rejält lager panering tolkades adressen som "Sakab". I sista ögonblicket räddades den undan brännugnarna, med bara några centimeter bortsvett lägst ut. En arbetare läste mästerverket och blev den ende bortsett från Gnytting själv som någonsin gjort detta. Därefter skickades det till Semic, där det hamnade underst i en enorm hög obeställda försändelser som ignorerades i fyrti år av en anställd som var mer intresserad av att mata katten än sortera posten, och efter att Egmont tog över hamnade hela högen i ett magasin på Hisingen. Och där ligger den än idag.

Är det nåt i den stilen tråden borde handla om? [:)]


[:D] Gärna för mig. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Eller en serie som är ganska känd, åtminstone till namnet, men där få riktigt läst och "förstått" hur bra den egentligen är, kanske. Inga bra exempel på något sånt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:
Persepolis är väl inte heller en direkt underskattad serie, den är väl också snarare okänd (även om den är rätt välkänd inom seriekretsar).


Är det inte nästan tvärtom? Persepolis är en av mycket få serier som uppskattas efter förtjänst på kulturredaktioner och hos liknande förståsigpåare ... Jag har läst den, och visst är det en stark berättelse, men det finns ju mängder av andra serier som också skulle förtjäna att nämnas på kultursidorna i svenska dagstidningar ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jaha, nå, men isåfall är det ett ännu sämre exempel på en "underskattad" serie.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Eller en serie som är ganska känd, åtminstone till namnet, men där få riktigt läst och "förstått" hur bra den egentligen är, kanske. Inga bra exempel på något sånt?


Smurferna, tycker jag. De flesta ser den bara som en gullig eller fånig barnserie. De flesta missar samhällssatiren, verkar det som. Nu menar jag album som "Den lilla smurfan" (mycket vågat seriealbum) och "Supersmurfen".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

"Supersmurfen"/ "Smurfrik den store"/ "Le Schtroumpfissime" etc. är ju en klassiker. Jag tror gamle chefredaktören Yvan Delporte var med och skrev manus. Har inte blivit av än att jag läst "Lilla Smurfan" särskilt noga.

De äldsta smurfalbumen håller jag annars med om är bra på riktigt. Drivna historier och fyndiga running gags etc. De senare har jag inte läst, känns som det dippade runt "Smurfolympiaden"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Visst är Smurfserierna underskattade! De flesta tycks bara förknippa smurferna med plastfigurer ju, trots att (många av) serierna är riktigt bra.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Anders1 skrev:
Wakuran skrev:Smurferna, tycker jag. De flesta ser den bara som en gullig eller fånig barnserie. De flesta missar samhällssatiren, verkar det som. Nu menar jag album som "Den lilla smurfan" (mycket vågat seriealbum) och "Supersmurfen".

Smurfina/Lilla smurfan är verkligen vågad. Det är riktigt svåra saker de tar upp där, könsroller på ett ganska komplext sätt, det är riktigt svårt att bestämma sig för vad som är rätt och fel. Smurfrik Den Store/Supersmurfen (är det bara jag som tycker att Semics titlar var bättre?) är också mycket bra, men lättare att ta till sig eftersom det är lätt att välja fred framför krig. En annan bra historia med mycket moral i är "Smurfbråk och bråksmurfar".

En serie som är underskattad på liknande sätt är utan tvekan Mumin. Mumin är från början (böckerna och tidiga serierna) mycket läsvärd inte minst för vuxna, med massor av fina karaktärer (Filifjonkan, Gafsan, Too-Ticki, Hemulen, Snusmumriken, Misan, Bisamråttan - mycket djupare och intressantare karaktärer än vanligt). Serietidningen har på senare år helt förstörts av småbarnsfokuset, men medan Mordön Smet jobbade på den var den lysande. Hans tolkningar av de gamla böckerna är underbara, och han hann börja bygga vidare med "Misantropolis" innan han lämnade serien.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det finns f.ö. en Smurf-tråd i forumet också. Där har detta album också analyserats.

Jag tycker att Modesty Blaise är underskattad. INgen har riktigt förstått seriens fulla potential. Då skulle väl varje Agent X9-läsare köpa två ex av varje nummer av tidningen och tidningen skulle ha dubbelt så stor upplaga. Dessutom skulle det finnas en särskild extra Modestytidning vid sidan av Agent x9, där samma äventyr (som finns i X9) även gick i färg* (en ruta på varje sidan)tillsammans med planschmaterial, plastfigurer, actionfigurer, Modesty-honung och lite annat smått och gott.

*Känsligt färglagt med akvarellfärger av Rolf Gohs.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Ingemar skrev:

Smurfina/Lilla smurfan är verkligen vågad. Det är riktigt svåra saker de tar upp där, könsroller på ett ganska komplext sätt, det är riktigt svårt att bestämma sig för vad som är rätt och fel. Smurfrik Den Store/Supersmurfen (är det bara jag som tycker att Semics titlar var bättre?) är också mycket bra, men lättare att ta till sig eftersom det är lätt att välja fred framför krig. En annan bra historia med mycket moral i är "Smurfbråk och bråksmurfar".

Det var väl inte så mycket krig i Supersmurfen? Det var väl snarare maktmissbruk och förtryck?

"Smurfbråk och bråksmurfer" är en höjdare. Jag hörde att det var en satir över de ständiga stridigheterna i Belgien mellan den franskspråkiga och flamländska befolkningen.

Ingemar skrev:

En serie som är underskattad på liknande sätt är utan tvekan Mumin. Mumin är från början (böckerna och tidiga serierna) mycket läsvärd inte minst för vuxna, med massor av fina karaktärer (Filifjonkan, Gafsan, Too-Ticki, Hemulen, Snusmumriken, Misan, Bisamråttan - mycket djupare och intressantare karaktärer än vanligt). Serietidningen har på senare år helt förstörts av småbarnsfokuset, men medan Mordön Smet jobbade på den var den lysande. Hans tolkningar av de gamla böckerna är underbara, och han hann börja bygga vidare med "Misantropolis" innan han lämnade serien.


Tove Janssons tidiga Mumin är riktigt bra. Lars Janssons Mumin är hyfsad. Mårdön Smet är enormt skicklig, jag hörde att Lars själv blev irriterad på hans stil och tvingade honom att sluta. Synd. Inte läst Mårdöns version särskilt noga, men kanske borde göra det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Wakuran skrev:Tove Janssons tidiga Mumin är riktigt bra. Lars Janssons Mumin är hyfsad. Mårdön Smet är enormt skicklig, jag hörde att Lars själv blev irriterad på hans stil och tvingade honom att sluta. Synd. Inte läst Mårdöns version särskilt noga, men kanske borde göra det.

Sorgligt att höra, Mordön Smet lyfte serien till nya höjder, med mäktiga scenerier och stark närvaro. Jag skulle gissa att Lars bromsade för att serien fjärmade sig från de kommersiellt attraktiva småbarnen. Man får hoppas att han inte bromsade bara för att Smet var ambitiös och utvecklade serien till något nytt, inte som "Duck Tales" som kör över den gamla stilen, utan med mycket fin känsla för originalet. En Don Rosa för Mumin liksom.

Mordön Smets storverk i serien är "Kometen kommer" (två hela album). Även "Trolllvinter" (också två album) är fin. "Trollkarlens Hatt" är inte riktigt lika bra, det är lite för mycket inkrystningar av Lilla My i en historia där hon inte var med från början, och inte samma vackra scener. Och så har vi "Misantropolis" som jag inte vill jämföra med originalen, bara konstatera att det ger känslan av något extra. Mumin har aldrig varit så visuell!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Finns Misantropolis samlad i album? Hann serien avslutas ordentligt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

Jag håller ju förstås på Shuster/Bunns "the Spider". Häftigare serie finns inte :)
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Wakuran skrev:
Finns Misantropolis samlad i album? Hann serien avslutas ordentligt?

Den är avslutad, men inte i album. Nio delar i tidningen... [:I] Det tog ett tag att samla den.

Förresten, en annan serie som kanske är underskattad: Oliver och Colombina! "Resan till Absurdien" är fantastisk, det moderna samhället sett utifrån.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

aakeforsmark skrev:
Jag håller ju förstås på Shuster/Bunns "the Spider". Häftigare serie finns inte :)

På vilket sätt är den underskattad?
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

Ingemar skrev:
aakeforsmark skrev:
Jag håller ju förstås på Shuster/Bunns "the Spider". Häftigare serie finns inte :)

På vilket sätt är den underskattad?


Det är sällan något som talar om den. När jag tänker på det så brukar det bara vara jag. (Siegel ska det förstås vara - inte Shuster. Jag är nyvaken)

http://www.amazon.com/Crooks-Featuring- ... 888&sr=1-1
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Skriv svar