Bäste tecknaren?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Laureline"]

du menar inte Mercenario av Segrelles nu, borde det inte mer översättas som Legosoldaten?

undrar förresten om det ens räknas som teckningar.. [8D] fast jag vet inte vad för teknik det är å andra sidan.
[/quote]
Läste någonstans att han gör varje ruta som jättestora oljemålningar, exakt hur stora vet jag inte men chansar på att de kanske är runt 30-40 centimeter. Angående namnvalet på svenska tror jag de valde Legionären för att det låter bättre än Legosoldaten.

Håller inte med Ingemar, jag tycker serier som visar tuffingar i plåtrustning ridandes på flygödlor räddandes nakna jungfrur från ondskefulla sekter är übercoolt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

låter vettigt, iallafall de större panelerna.

ja ödlor är alltid tuffa, dessutom vill jag minnas att de i Mercenario var rätt originellt designade. (om nån spelat Panzer dragoon så tror jag de inspirerats av serien lite) kan minnas fel, var länge sen läst..

Användarvisningsbild
ztaafen
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 29 maj 2005, 22:44
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av ztaafen »

På den svenska sidan så kommer Jonas Darnell, Patrik Norrman och Krister Petersson på förstaplats.
Tätt efteråt så kommer Bertil Almqvist.

Jag älskar Herman Hedning, Bacon & Egg, Uti vår hage och alla de andra serier som de gör.
Och Bertil Almqvist var bara så cool, och hade så rätt!
Min mamma håller förrsten på att göra en Bertil Almqvist-värld. Det, ni!


Bland de internationella så är det Jijé som stjäl mitt hjärta. Jag hittade inte min favoritbild, men här är en bild som han har tecknat.

[img]http://www.dimensionedelta.net/jones/spirou/intro/45_jije.jpg[/img]

Se'n så är jag ju även ett stort fan av Franquin, förstås.


Och, jag har många fler "favoriter". Det beror ju helt på vilken sorts serier som man syftar på.
Nåväl.
Användarvisningsbild
pooky
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 16 dec 2006, 15:28
Kontakt:

Inlägg av pooky »

jag gillar mest jim davis och mort walker men krister peterson är ochså bra
Användarvisningsbild
pooky
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 16 dec 2006, 15:28
Kontakt:

Inlägg av pooky »

jag fattar inte att någon inte har nämt jim davis eller mort walker men dom är mina favoriter i vilket fall och krister peterson är bra på sina egna serier som ut i vår hage och vi och pappa hans 91:an teckningar är inte lika bra
Användarvisningsbild
odi
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 09:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av odi »

jag gillar ochså jim davis han är bra
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Tycker nog att både Jim D och Mort W har ganska enformiga stilar i längden, men det kompenseras väl av deras underbara humor. Min favorit på strippfronten är dock Bill Watterson.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Pooky och odi verkar vara samma person, hmm. Är väll bara jag som bryr mig. Bara konstigt att ha 2 domäner eller vad det heter.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Fler inlägg?
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

MIn faorit är helt klart CARL BARKS [:)]
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
odi
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 09:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av odi »

[quote="Eliasson"]

Pooky och odi verkar vara samma person, hmm. Är väll bara jag som bryr mig. Bara konstigt att ha 2 domäner eller vad det heter.
[/quote]jag är inte samma person som pooky så nu vet ni det
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Carl Barks är min favorit
Vet inte varför men han tecknar så bra och innehållen i Carl Barks serier älskar jag :)
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
odi
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 09:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av odi »

jag håller med om att carl barks är bra varje bild är ju nästan som ett konstvärk.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

ja
Har läst en Guldbok och den va så himla bra :D
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

Jag tycker att Stan Lee tecknar otroligt bra

PS: Läser mycket MARVEL
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Daredevil"]

Jag tycker att Stan Lee tecknar otroligt bra

PS: Läser mycket MARVEL
[/quote]
Inte tillräckligt mycket tydligen, Stan Lee är manusförfattare inte tecknare, men han kan enligt sägen teckna hyfsat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Mina favorittecknare är Hazze Lindahl och Alf Woxnerud.
Andra favoriter är:

*Krister Petersson
*Don Rosa
*Sy Barry
*Kari Leppänen
*Jonas Darnell
*Torsten Bjarre
*Morris
*Rolf Gohs
*Patrik Norrman
*Stan Lynde
*Jan Gissberg
*Don Martin
*Franquin
*Lars Mortimer
*Frank Robbins
*Jaime Vallvé
*Carl Barks
*Henrik Lange (lite grann)
*Johan Wanloo (lite grann)
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Bästa tecknare?
Bättre än Jim Holdaway (allt för tidigt bortgången) blir det inte. De äventyr med Modesty som han tecknade åt O'Donnell är samtliga klassiker.

På tal om Modesty så kan man väl tycka att Enric Romero slösade bort sin talang på Axa.

Andra bra tecknare; Franquin tog den humoristiska (äventyrs)serien miltals fram i utvecklingen, inte minst genom sina Svarta ideér.

Lille Nemo av Winsor McCay är ett VERKLIGT mästerverk.

Alex Raymond skapade flera serier, och exempelvis Rip Kirby blev aldrig bättre än under hans penna (eller tuschstift eller pensel eller vad det nu kallas). Förövrigt så gick ju även Raymond bort alldeles för tidigt.

Vad det gäller svenska tecknare så utmärker sig Jan Lööf på flera sätt. Hans sagoillustrationer i ex Morfar är sjörövare är fantastiska, serien Ville måste väl ges kultstatus idag.

Charlie Christensens Arne Anka är vältecknad, men det han åstakommit med Röde Orm är anmärkningsvärt.

Vad det gäller naivistiska tecknare så har Patrick McDonnell med sitt charmiga mästerverk Mutts förvaltat arvet efter Charles Schulz väl.

Didier Comès har skapat ett flertal mycket grafiskt utmärkande serieromaner.

Fler favoriter? Säkert! Men just nu får dessa räcka, och hjärtat klappar trots allt mest för Holdaway och Franquin.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Min favorittecknare är amerikanen John Byrne som blev ordentligt känd som tecknare av Uncanny X-men i slutet av 70-talet. Han lyckas alltid hitta den perfekta rutan för att föra berättelsen vidare och hans miljöer och karaktärer har en riktig solid närvaro.

Han fungerar bäst tillsammans med en tajt tuschare i mina ögon fastän han själv gillar den lite lösare stil han anammat de senaste åren.

I Sverige har man kunnat se hans verk i bland annat Spindelmannen, Atlantic Special, X:en och Marvels Universum som haft med serier från hans Hulk och Fantastic Four.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

[quote="rkaj"]

Terry Moore (Strangers in Paradise) och Richard Moore (Boneyard) (jag vet inte om de är släkt)... [/quote]

Skickade frågan vidare och har fått till svar att Terry Moore inte är släkt med Richard Moore, Alan Moore eller någon annan Moore i seriebranschen. Så nu vet vi det.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Skriv svar