Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="burnout"]


"Nytt Björneblad" [:o)] Vilket härligt ord för Bamse.
[/quote]

Du har fått in ett J för mycket. Tror det betyder "Ny barntidning". Men jag är inte säker, är ingen hejare på danska.[:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Magnus"]
Du har fått in ett J för mycket. Tror det betyder "Ny barntidning". Men jag är inte säker, är ingen hejare på danska.[:o)]
[/quote]

Inte jag heller, usäkta J:et, läste/tolkade nog lite för snabbt.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

April skämt? Icke, en good 1/73 gick idag på tradera för hela 4385:-! Snacka om överpris. http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=41202220
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Två som tokbjuder = inget att bry sig om :-) Den är fortfarande bara värd 1.000 - 1.500 kr i mina ögon.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag tyckte den hade "lagningspotential" och kunde kanske säljas som FN med en perfekt lagning för 200 kr. Men även i FN är 4000 kr i mesta laget.

Det kommer säkert att dyka upp en annan 1/73 inom två månader på tradera, som den näst högste budaren kan ropa hem för en bråkdel.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

En sak som slår mig är de relativt få som samlar på Bamse, 215 stycken reggade på Jockes sida. Håller ens prisbilder på 1000 kr någon längre tid? Jag har svårt att tro att det tillkommer särskilt många nya och det känns som samlandet av just Bamse är extremt fokuserat på priser/värden och skick snarare en själva serien, manus och teckningar.

För en utomstående (jag) verkar Bamse-samlandet just nu vara uppblåst till enorma proportioner som knappast kan hålla särskilt länge. Är jag helt ute och cyklar eller är denna hausse temporär?

Har efterlyst lite mer info om själva serien men det lyser med sin frånvaro. Har svårt att tänka mig att några nya Bamse-älskare föds enbart med de egenskaper som nu verkar vara allenarådande, kalenderbitare.

Jag låter säkert väldigt negativ nu (inte meningen), men är det ens någon som läser Bamse eller samlas det bara?

Misstänker också att jag inte är ensam om att skrämmas iväg från Bamses värld då det enda som tycks gälla är just höga priser och fina skick. Detta är inte menat som kritik utan en undran om det finns några Bamseiter som sysslar med serien för berättelsernas skull? Några förklaringar skulle sitta fint, för en som inte fattar vad det hela handlar om.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

det absolut tvärsäkra säkra svaret är nog att, du kanske cyklar, lite.

Bamse var ju stort förr i tiden, nr 2 efter Kalle, och Kalle är, eller var iallafall enorm i Sverige innan 90-talet. alltså finns klart potential för nostalgisamlare, däremot har jag svårt att tro att nån (ens dessa samlare) köper för att faktiskt läsa dem, nu generaliserar jag säkert lika illa som LR26 (för jag har bara marginellt mer erfarenhet av Bamse än han verkar ha, alltså ingen nästan) [|)] men Bamse verkar klart mer åldersinriktad än Kalle av det lilla jag läste. jag fastnade aldrig riktigt då allt i serien var lika svartvitt som Katten Karlsson.

så nog finns det riktiga samlare, men en stor del är nog spekulation. (dock måste ju intresset som den kan baseras på finnas i mer än att den är sällsynt, annars finns ju mycket bättre värdepapper)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Bamse 1/73 i lyxskick har kostat minst 5.000 kr i säkert 15 år, med oförändrat stor samlarkrets under denna tid. Däremot får man kanske en chock om man läser första seriekatalogen från 1981, tror Bamse 1/73 NM står i 15 kr där.

(Katten heter Jansson, efter redaktör Rolf Jansson som senare startade Bra Böcker).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Thomas E"]

Bamse 1/73 i lyxskick har kostat minst 5.000 kr i säkert 15 år, med oförändrat stor samlarkrets under denna tid. Däremot får man kanske en chock om man läser första seriekatalogen från 1981, tror Bamse 1/73 NM står i 15 kr där.
[/quote]

I katalogen 82/83 stod den i 75.- Lika mycket som Barbarella (samma uppslag). Idag 15.000.- resp. 100.- Ganska komiskt.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Något annat än värdet på de gamla tidningarna: Jag kom över en DVD med de första sex svartvita tvfilmerna i förrgår (Åhlens, 99:-, så det var inte ens något auktionsfynd).

Det är väldigt enkelt animerat, och ibland är det en lite väl lång stillbild, men som helhet är det snyggt. Förvånansvärt många element från sjuttio- och åttiotalets Bamse är redan med, inklusive en (helt annan) båt som heter Viktoria. Och så är Pellefant med på ett hörn också ...

Att allt är lika svartvitt som Katten Jansson, som Laureline säger, är både bokstavligt och bildligt sant här. Men om man tittar på serierna från åttiotalet så är närmast det motsatta sant; praktiskt taget alla "skurkar" har någon mänsklighet i sig. Det mest uppenbara är väl Vargen; först presenteras en serie om hans barndom och hur det kom sig att han bestämde sig för att bli världsmästare i elakhet och sedan blev han snäll. I fallet Krösus Sork var det något mer komplicerat, och han fortsatte ju att vara skurk, men det fanns några äventyr som gav honom mer mänsklig värme också.

Sedan är ju allting ändå väldigt enkelt och tillrättalagt, men det kan väl vara naturligt i en serie för barn ...
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag tycker den svart-vita Bamse-DVDn var ljuvlig. Tänkt att bara två personer som tecknar i källaren med enkla medel kan göra filmer som håller intresset uppe hela tiden. Jämfört med dagens action-späckade men känslotomma tecknade filmer.

Det är skoj att notera skillnaderna i teckningsstil mellan s/v- och färg-verionen. Nog är Bamse och Skutt lite lurvigare i s/v?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Thomas E"]

Det är skoj att notera skillnaderna i teckningsstil mellan s/v- och färg-verionen. Nog är Bamse och Skutt lite lurvigare i s/v?
[/quote]

Nu har jag inte sett färgfilmerna på ganska länge, men till att börja med är det ju en helt annan teknik (för de som inte har sett dem; de svartvita filmerna är animerade med urklippta bilder som flyttas i förhållande till varandra (lite som många flashanimationer görs idag), medans färgfilmerna är tecknade på "det vanliga sättet").

Jo, särskilt Lille Skutt är ofta väldigt uttrycksfullt tecknad i de svartvita filmerna. Kanske en effekt av att en teckning syns i bild ganska länge med den här tekniken, jämfört med vanlig animation, där man ju behöver teckna 25 snarlika bilder för varje sekund ...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det handlar väl om nostalgisamlande mest här?
Läsarna är väl barn så som det var tänkt, och det är väl helt rätt med.
Marknaden lär mättas tror jag, det liksom inte som med Kalle Anka där de gamla tidningarna är från 40-talet, vi snackar 70-tal här så massor av tidningar lär ha överlevt.
Sen är Bamse ju svenskt och inget översatt, och bara det har ju samlarpotitential egentligen, Bamse käns ju genuint svensk så att säga.

Jag menar visst var Bamse stor även för mig som liten, men det är ju inget man läser med behållning idag.
Kalle Anka går ju faktiskt att läsa även om kvaliteten är väldigt ojämn.

Jag tror liksom inte att vi kommer få så mycket diskussioner om innehållet egentligen.

En Bamsesak har satt sig i min hjärna för alltid tror jag.
Vargen som var elak på den tiden säger när han har stulit något "Det man hittar, det FÅR man!", det upprepar jag ofta på skoj än idag i passande situationer, antagligen är det från nån skiva eller från de tecknade filmerna, vargen var härlig som elak :-D

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Ett citat från Bamse som jag gillar och brukar dra till med i olika situationer är:

"Jag tror bara vad jag vet" (eller liknande, kommer inte ihåg den exakta formuleringen).

Sagt av Skalman förstås. Särksilt passande i diskussioner om religion och vetenskap.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="labrador road 26"]

...det enda som tycks gälla är just höga priser och fina skick. Detta är inte menat som kritik utan en undran om det finns några Bamseiter som sysslar med serien för berättelsernas skull? Några förklaringar skulle sitta fint, för en som inte fattar vad det hela handlar om.
[/quote]

Som jag skrev innan så borde kanske denna tråd döpas om till "Stora Bamsesamlartråden" istället eftersom det stora intresset ligger i skick, priser och svårighet.

Vill man veta mer om övrigt så får man gå in på forumet på Bamsesamlarna.com eller bamse.net å stirra runt.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="labrador road 26"]

En sak som slår mig är de relativt få som samlar på Bamse, 215 stycken reggade på Jockes sida. Håller ens prisbilder på 1000 kr någon längre tid? Jag har svårt att tro att det tillkommer särskilt många nya och det känns som samlandet av just Bamse är extremt fokuserat på priser/värden och skick snarare en själva serien, manus och teckningar.För en utomstående (jag) verkar Bamse-samlandet just nu vara uppblåst till enorma proportioner som knappast kan hålla särskilt länge. Är jag helt ute och cyklar eller är denna hausse temporär?[/quote]

Menar du de svåra numren i toppskick så lär inte priserna dala. Det finns för närvarande 3-4 stycken som är beredda att betala väldigt svettigt när rätt nummer/skick dyker upp. Problemet är att dessa nummer "nästan inte" finns i oläst skick, så då blir det förstås krig varje gång. Det går inte mätta en marknad som ständigt är utsvulten![:o)]

Allt går inte upp. Kollar man på nr 12/77 så har priserna på det numret halverats senaste åren (dock ej dom i toppskick)eftersom det dykt upp en hel del ex på Tradera. Tre stycken Nr4/73 gick för drygt 1000-lappen stycket på Tradera för 3-4 år sen i gd-vg. Det lär dom knappast göra idag.[8]
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Det e inte bara Bamse som drar iväg i pris, även Runes Julbocken börjar bli eftertraktade. T ex denna från 1962 är inte lätt att finna och landade på 1526 kronor (Tradera):

[img]http://pici.se/pictures/HOpHuU.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Julbocken är så fina
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Jocke"]

Julbocken är så fina
[/quote]
Fast de får nog akta sig i Gävle. [;)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Skulle denna passa i dagens Bamse?

[img]http://img170.imageshack.us/img170/303/dscf2138ha1.jpg[/img]
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Skriv svar