Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Furienna »

Wakuran skrev:
Furienna skrev:
Wakuran skrev:Jag tror det har varit två äventyr eller något om när Skalman var ung. Han stjäl någon rubin från en trollkarl, och blir opiumberoende hos en annan trollkarl, har jag för mig.

Va? Var Skalman en opiumberoende rubintjuv? :shock:


Se Carl Stångbergs gedigna index över 80-talets Bamse :

http://www.student.nada.kth.se/~me99_sgl/bamse/

Nr 6 1986

Skalmans farliga pärla
En tillbakablick till vad Skalman gjorde innan han träffade Bamse och LS förklarar varför han har så många grejer som kan kasta bort folk. Det visar sig att en ond trollkarl, Malefix (Malefax?), vill åt en pärla, som ska göra honom till världshärskare. I det förflutna lyckades Skalman smita ifrån honom, men nu är han tillbaka och vill ha sin pärla. Han tar Skalman till fånga och LS och Bamse följer efter. Det verkar dock som om de kommer för sent, för ut ur borgen myllrar mängder av Käk-Krossar, som ska ge Malefix makten i världen. Men som genom ett trollslag förvandlas de plötsligt till vackra träd och blommor - Skalmans försök att förändra pärlan har under åren givit resultat - han lyckades!

Nr 10 1988

Skalman och trollkarlens röda blomma
En tillbakablick berättar vad det är som hänt Skalman. En gång för länge sedan stötte han på den mäktige trollkarlen Eragord, som gav honom en dryck som gav honom vackra drömmar och tankar. Åtminstone ett tag, sen fick han en fruktansvärd huvudvärk. Eragord menade då att han borde ta ett glas till. Det gjorde han inte utan hällde istället drycken i sitt skal. Det visade sig vara från de stora blomfälten som drycken kom. Alla som jobbade där var slavar under Eragord och drycken. Skalman lyckades fly till en god trollkarl, Beneficus, och tillsammans brände de fälten och satte Eragord och hans två vakter i fängelse i källaren. För att ha en viss kontroll över vad som händer, satte Skalman upp en kamera; "inte uppfunnet ännu, men det kommer att kallas tv". Nu visar det sig att blommorna börjat växa igen och Skalman måste åter bege sig till fälten för att sätta stopp för Eragord ännu en gång. Eftersom Skalman vet att han är vidskeplig, lyckas han lura honom och kan bränna fälten och återplacera Eragord i fängelset. Det visade sig att han lurat den godtrogne Beneficus, men det lovar den senare inte ska ske igen. Väl hemma berättar Skalman om episoden och vännerna vill prova lite av den märkliga drycken som han sparat under alla dessa år. Skalman häller dock drycken "där den hör hemma - i slasken. Det finns risker man inte ska ta."

Jaha, okej. Det där låter mer som den Skalman, som jag känner igen. Jag har dock aldrig läst, eller ens hört talas om, de där historierna.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Zara Hero »

Blomman låg länge scannad ute på internet. Det gör den kanske fortfarande?

YES, it did.

http://www.snec.se/kul/www.geocities.co ... index.html
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Furienna »

Det blev något fel mitt i historien, så jag kunde inte läsa ut den. Men det lilla jag fick se var intressant.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Zara Hero »

Furienna skrev:Det blev något fel mitt i historien, så jag kunde inte läsa ut den. Men det lilla jag fick se var intressant.

Nej, märker det. Det är nog bara halva äventyret. Men man fattar ju -- som du också antyder -- i alla fall vad det handlar om.
Hawg McCall
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 00:32

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Hawg McCall »

Angående den "politiska korrektheten", så är frågan vad man menar med "politiskt korrekt". "Bamse" har nog alltid legat lite för långt åt vänster för min smak, och det var Rune Andréasson själv, som började med detta. Men du kanske tvärtom menar, att "Bamse" inte är tillräckligt vänster numera?


Höger eller vänster har ingen betydelse för mig i seriernas värld. Skapar man ett bra äventyr eller bra karraktär så får författaren ha vilken politisk agenda som helst. Det värsta som finns är tråkiga serier. Vad jag menar att före 1990-talet så kunde även en borgarbracka som jag uppskatta "Bamse" eftersom äventyren var bättre. Att Bamse skaffa barn gjorde också att äventyren blev tråkigare och det blev mera "pekpinnar" i serien. Förut bestod trion ju av Bamse,Skalman och Lille-Skutt. Machotänkande? Javisst! Men äventyren var bättre. "Sämst" alla katogorier är dom där mongoäventyren om Brumma.

Läste nån avhandling från 70-talet om serier där man beklaga sig att så många serier var våldsamma och kapitalistiska. Personligen tycker jag det är intressant när tidsandan gör sig påmind i seriernas värld men problemet med "våran" tid är väl snarare frånvaron av åsikter i serierna. Ta till exempel Bamse eller Kalle Anka som skulle kunna ses som varandras motsatser. Båda har drabbats av samma fenomen...tråkighet. Först trodde jag detta berodde på att jag helt enkelt blivit vuxen men faktum är att man inte vågar ta ut "svängarna" längre.

Ett av mina favoritäventyr är det då lille Skutt blir polis och möter Kofots-Karlsson.

Jag skall leta upp vilket nummer det där Skalmanäventyret var med...fortsättning följer...det äventyret är bra exempel på de senare årens förfall. Angående Skalman...omslaget till tidning nr 10 1993, så ser det ut som Bamse och lille-Skutt rider på två åsnor som har ansikten som Skalman...konstigt eller är bara det jag som tycker det? Förnuftvidrigt skulle Skalman säga! [:o)]
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Hawg McCall skrev:Jag skall leta upp vilket nummer det där Skalmanäventyret var med...fortsättning följer...det äventyret är bra exempel på de senare årens förfall.


Serien du tänker på finns med i BAMSE 8/89 och är skriven av Rune Andréasson.
Hawg McCall
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 00:32

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Hawg McCall »

Serien du tänker på finns med i BAMSE 8/89 och är skriven av Rune Andréasson.


O fan! Gränspuck alltså! Thx!
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Jocke S »

Den här auktionen ska bli kul att följa. [:)]
Svår i Sverige, borde nästan vara ännu ovanligare i norge.

http://www.qxl.no/pris/tegneserier/1970 ... 610631152/
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
n1lle
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 11 jun 2010, 20:31

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av n1lle »

Nån som vet hur många språk Bamse har översatts till? Har för mig att det var 11? Tycker den borde gjort lika stor succé utomlands som här, bästa barnserien som gjorts enligt mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

n1lle skrev:Nån som vet hur många språk Bamse har översatts till? Har för mig att det var 11? Tycker den borde gjort lika stor succé utomlands som här, bästa barnserien som gjorts enligt mig.

Beror litet på vad man syftar på. På engelska och franska finns det inga översatta serier, bara barnböcker, har jag för mig.

I övrigt känner jag till:

Danska
Norska
Finska
Tyska
Nederländska
Ryska
Slovakiska
Polska
Rumänska

(Blir iofs 9+2 = 11)
Joakim Gunnarsson är annars Bamse-experten på forumet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Furienna »

Jag har också för mig att "Bamse" översatts till hebreiska?
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Jocke »

Hur många tror ni köper varje nummer av Bamse och sparar påsarna med bilagor oöppnade?
Gör ni det själva det eller känner någon?

Kan det vara så att jag och en till samlare är ensamma om att göra så :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jocke skrev:Hur många tror ni köper varje nummer av Bamse och sparar påsarna med bilagor oöppnade?
Gör ni det själva det eller känner någon?

Kan det vara så att jag och en till samlare är ensamma om att göra så :-)


Jag skulle gissa på en handfull, upp till två händer fulla samlare som gör så där. Jag känner till en som gör det, och som dessutom köper alla nummer en gång till för att samla i arkivform.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Nima »

Nu ger jag er väl inte så mycket att gå på, men har för mig att jag såg denna tidning när jag gick i ettan eller nåt i skolan.
Minns bara att det var en helsida. Tror det typ var nån slags karta över skogen och att Vargen rymde från nån bakväg från sitt hem när Bamse kommer eller nåt.
Har full förståelse ifall ni inte har den blekaste aning.. [:D]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

kungnima skrev:har för mig att jag såg denna tidning när jag gick i ettan eller nåt i skolan.


För alla oss som inte känner till din ålder - rör det sig om 80-, 90- eller 00-tal?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Nima »

APenny4YourThoughts skrev:
kungnima skrev:har för mig att jag såg denna tidning när jag gick i ettan eller nåt i skolan.


För alla oss som inte känner till din ålder - rör det sig om 80-, 90- eller 00-tal?


Jag är 18 år [:)] Så 00-tal. Kan dock ha varit en äldre tidning.
Förstår att jag inte lär få svar med denna beskrivning.. [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Det låter som någon tidig serie, har jag för mig. Sedan så var den där långa gången med i någon av filmerna också, tror jag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Nima »

Mycket möjligt. Du råkar inte veta från vilket år?
Klart du inte gör, då hade du redan skrivit det.
Men ifall du eller nån annan kommer på så blir jag iaf väldigt tacksam ifall ni skriver! [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

I "Bamse och skattkartan" lurar väl Vargen in Bamse i gångarna under sin lya och åker iväg i bilen? Dottern satt och kollade på DVDn för ett tag sen och vill minnas att jag såg något sånt där.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Nima »

Så den kan vara baserad på en serie med samma namn då?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar