Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Looding »

Är www.bamsesamlarna.com helt dött eller? Deras katalog är inte direkt i fas och annan aktivitet verkar också vara knaper.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Looding skrev:Är http://www.bamsesamlarna.com helt dött eller? Deras katalog är inte direkt i fas och annan aktivitet verkar också vara knaper.

Själv använder jag ju där mest forumet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Rufus »

I Expressen idag: "Ett specifikt nummer av Bamse från 1993 kan visa sig vara ett riktigt fynd."

Skitsnack!, säger jag om detta. Eller har jag missat något?

"Om du tänker köpa eller sälja begagnade serietidningar finns det också fällor att undvika – och missar som kan kosta dig tusentals kronor."

Detta kan jag hålla med om däremot. Vissa betalar dyrt för nytryck av förstanummer som de tror är förstautgåvor.

https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... t-av-alla/
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Looding »

Nej, du har inte missat något. De är helt ute och cyklar. Det finns inget nummer av Bamse från 1993 som är värt några pengar att tala om.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Rufus »

Looding skrev:Nej, du har inte missat något. De är helt ute och cyklar. Det finns inget nummer av Bamse från 1993 som är värt några pengar att tala om.


Ja, och man börjar ju undra vad Expressen sysslar med egentligen. Om även andra artiklar innehåller lika grova felaktigheter. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att en 7:a har råkat bli en 9:a, men samtidigt har de en bild på nr 2 1993, så det verkar ju som att dom menar det som de har skrivit.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Looding skrev:Nej, du har inte missat något. De är helt ute och cyklar. Det finns inget nummer av Bamse från 1993 som är värt några pengar att tala om.

Nummer 2/1993 finns med två olika baksidor. Den med felaktig baksida släpptes aldrig, utan existerar bara i ett fåtal exemplar som nådde förlaget innan det hann distribueras.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av MrKumquack »

Apropå feltryck: SVT har i sitt nyhetsflöde en blänkare om att i senaste numret av Bamse är varannan sida feltryckt. Språket har istället för svenska blivit finska... Bamse har blivit Nalle, Skalman är Kilpinen och Lille Skutt Pikku Pompi! Jag förmodar att även resten av texten går i vårt grannlands tecken.
"Jag har aldrig varit med om något liknande" säger chefredaktör Charlotta Borelius. Tidningen kommer att tryckas om till de prenumeranter som har drabbats.
Ingen info om feltrycket bara gäller prenumeranter, eller om det möjligen finns tidningar att finna i butik också.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av MrKumquack »

MrKumquack skrev:
Ingen info om feltrycket bara gäller prenumeranter, eller om det möjligen finns tidningar att finna i butik också.

Har nu tagit en kortare promenad till mina närbutiker, och där jag i den ena fann att ”Nästa nummer av Bamse finns i butik den 24 september”. Med största sannolikhet är det då enbart prenumeranter som – på gott och ont – har blivit drabbade. Och antagligen hinner de dra in hela upplagan som skulle ut i butiker. De som ville göra ett försök till klipp, kan troligtvis glömma det...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Fast fel språk i inlagan är väl ett relativt vanligt fel? Det är väl sällan som sånt leder till klipp...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av MrKumquack »

Inte en susning om hur vanligt fel det är, men tydligen tillräckligt ovanligt för att få några rader bland nyheterna.
Klipp kanske är ett något för starkt ord, men med tanke på vilka vanvettesbud en del lägger på Tradera, kan man gissningsvis nog ändå få ut några tior extra för en Bamse med hälften av sidorna på finska.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Looding »

Joakim Gunnarsson skrev:Nummer 2/1993 finns med två olika baksidor. Den med felaktig baksida släpptes aldrig, utan existerar bara i ett fåtal exemplar som nådde förlaget innan det hann distribueras.

Där ser man! Då kan jag ju ha fel, det finns ju några extrema Bamsesamlare i Sverige. Vet du vad baksidan föreställde? Eller vad blev fel liksom? Helt enkelt fel baksida eller vad det något man kom på som helt enkelt inte funkade i efterhand?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Sir-L »

MrKumquack skrev:
MrKumquack skrev:
Ingen info om feltrycket bara gäller prenumeranter, eller om det möjligen finns tidningar att finna i butik också.

Har nu tagit en kortare promenad till mina närbutiker, och där jag i den ena fann att ”Nästa nummer av Bamse finns i butik den 24 september”. Med största sannolikhet är det då enbart prenumeranter som – på gott och ont – har blivit drabbade. Och antagligen hinner de dra in hela upplagan som skulle ut i butiker. De som ville göra ett försök till klipp, kan troligtvis glömma det...

Ja, de är bara vissa prenumeranter som fått tidningen innan det upptäcktes och resten av upplagan makulerades.

(Tur att vi prenumererar. Tror dock inte på något stigande värde men det är alltid kul att ha lite udda utgåvor.)
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Coppas »

Wakuran skrev:Fast fel språk i inlagan är väl ett relativt vanligt fel? Det är väl sällan som sånt leder till klipp...

Händer nog oftare än man tror, både med serietidningar och även böcker, men sannolikt upptäcks väl oftast sådana missar direkt vid tryckningen. Alltså, det är väl mer sällan de felaktiga tidningarna eller böckerna hinner distribueras.

Själv har jag nog bara råkat ut för det någon enstaka gång. Det enda jag på rak arm kommer på i mina egna gömmor är en Alistair MacLean-bok med svenskt omslag och norsk text samt en Spindelmannen-tidning, bägge tryckta på 1980-talet. Ca 4-5 sidor i början och slutet på tidningen sedan är på svenska medan resten är på isländska. För min del går norska bra medan isländska är mer eller mindre obegripligt. Jag har dock kvar både boken och tidningen som kuriosa. Ekonomiskt är de dock nog inte värda många kronor.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Själv har jag nog bara råkat ut för det någon enstaka gång. Det enda jag på rak arm kommer på i mina egna gömmor är en Alistair MacLean-bok med svenskt omslag och norsk text samt en Spindelmannen-tidning, bägge tryckta på 1980-talet. Ca 4-5 sidor i början och slutet på tidningen sedan är på svenska medan resten är på isländska. För min del går norska bra medan isländska är mer eller mindre obegripligt. Jag har dock kvar både boken och tidningen som kuriosa. Ekonomiskt är de dock nog inte värda många kronor.

Ha! Har du också sett den där isländska tidningen? Även jag har något minne av den, men tror tyvärr inte jag köpte den...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Coppas »

Var nog inte mer än kanske 12-13 år... minns att jag blev väldigt besviken. Var länge sedan jag bläddrade i den, men har för mig att Hobgoblin var antagonist i äventyret ifråga.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Var nog inte mer än kanske 12-13 år... minns att jag blev väldigt besviken. Var länge sedan jag bläddrade i den, men har för mig att Hobgoblin var antagonist i äventyret ifråga.

Jo, just precis. 7/ 1986, "Dagdrömmar". Men vi går OT.

https://www.comics.org/issue/104660/cover/4/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Looding skrev: Eller vad blev fel liksom? Helt enkelt fel baksida eller vad det något man kom på som helt enkelt inte funkade i efterhand?

Jag har inte de två varianterna till hands, men vill minnas att baksidan var en annons för nån produkt som Rune A/Bamseförlaget själva sålde. På något sätt kommunicerades inte annonsen till dem, och produkten fanns inte längre i lager när tidningen skulle ges ut. Alla exemplar fick därför omslaget bortslitet. Ett nytt häftades fast över samma inlaga. Ett fåtal ex av den första varianten kom till förlaget som förhandsexemplar från tryckeriet. Det är de som existerar.

Vad gäller nya numret av Bamse så är det här första gången något liknande händer under de 20 år jag jobbat med Bamse. Har ej heller sett någon liknande tryckning av någon annan serietidning. Skillnaden mellan denna och övriga tidningar med inlagor på två språk är att det inte var utländska ark som felaktigt monterats ihop med svenska. Nä, samma papper har olika språk på på fram- resp. baksidan. Känner inte till något liknande.
Den feltryckta tidningen i sig kommer nog inte bli svår att hitta i framtiden. Men ... försök att hitta den i toppskick, utan prenumerationsuppgifter tryckta på baksidan. [;)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av RioGrande »

Zoom/Mooz blandade ofta ihop svenska och danska sidor i olika album. Bland annat i Comanche. Faraos gjorde några missar också (fast av annat slag). På Semictiden var det rätt vanligt att tidningar var feltryckta i Sverige, men inte med språkfel. Men det kunde vara tidningar där hälften av sidorna var dubblerade, medan andra hälften inte fanns alls. Försmädligt när man gjort av med hela veckopengen på en tidning... Pellefants julfest (var det Williams? Atlantic?) hade tappat bort lite av färgen en gång... så att elefanten var ROSA!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Grumme »

RioGrande skrev:Pellefants julfest (var det Williams? Atlantic?) hade tappat bort lite av färgen en gång... så att elefanten var ROSA!


En rosa elefant? Vad ska de hitta på härnäst? [:D]
Alla vet ju att elefanter är vackert klarblå... [V]
Senast redigerad av 1 Grumme, redigerad totalt 0 gånger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av MrKumquack »

Ingen jättesumma, men med ett slutbud om 315 kronor, fyra budgivare och 22 bud, finns det onekligen möjlighet för fler prenumeranter att göra sig en liten hacka på den feltryckta svensk-finska upplagan av det senaste numret #15 av Bamse!
https://www.tradera.com/item/341516/365 ... -olast-ex- (Auktion på Tradera som slutade idag för en stund sedan.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar