Knasen - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Agentum »

Jo, det är elände att sånna här serier ens fins kvar anser jag, men folk begriper väl intr bättre, jag skule säga tat denna knasen är sämre än 91an då det ju är amerikanskt material i ämnet och inte direkt fantastiskt tecknat.

Skräp anser jag och fattar knappt att det kan finnas en låst tråd i eländet.

Men det är väl Äggskallemont som ligger bakom som vanligt, satsa på sånt som ni kan köra om och om igen, en lysande strategi.

Nu blir jag avskydd av en massa folk som iaf inte besöker det här forumet kan man anta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:Skräp anser jag och fattar knappt att det kan finnas en låst tråd i eländet.

Men det är väl Äggskallemont som ligger bakom som vanligt...

Liten rättelse: Tråden är inte låst utan klistrad, annars hade det inte gått att skriva i den.

Jag fann dock din fyndiga omformulering av Egmont underhållande [8)] även om jag uppskattar att de fortfarande satsar på serier i lilla Sverige.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Agentum »

Ja just klistrad heter det ju.

Dock är jag medveten om att det som säljer säljer, men jag tycker att vi i det här landet genom nästintill monopol har lutat oss tillbaka och kört samma sak om och om igen bara, serier är ju så mycket mer än det här.

Men oftast när det som prisas i andra delar av världen dyker upp så är inte läsare här beredda att gå upp de snäpp som krävs för tat läsa de serierna då vi ofta är så fullständigt tappade bakom en vagn här.

Knasen kommer aldrig någonsin stiga och bli ens nåt som är mer än nostalgiskt överlevande, och det finns så förbaskat mycket där ute av samam sak som är ljusår bättre men som det är helkört för då de aldrig ens existerat här.

Så visst vi faller väl på eget grepp egentligen, men jag ser ju i 70-80-talserier att deåtminstonde försökte med olika titlar även om de var ganska ursla på att vsluta nånting, men ändå så blir man imponerad idag när man läsr de gamla blaskorna att det faktiskt fanns nån som försökte, det saknar jag enormt nu för tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Ferm65 »

Alltså, jag gillar inte Knasen. Tycker inte den är ett dugg rolig men samlar även på den pga personligt nostalgivärde. Växte bl a upp med denna tidning.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Patrik A »

Julnummer av Knasen dök upp nyligen, med ytterligare en ny serie bland alla andra. Vovve på vift slutar som jag uppfattat det med detta nummer, tråkigt då jag verkligen gillar den serien och istället kommer Gustaf att, om jag uppfattat det hela rätt, växelvis med serien Dustin vara med i Knasen ett tag framöver nu.

Tråkigt med Gustaf, Dustin har jag inte hunnit bildat någon mening kring ännu.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Wakuran »

"Vovve på vift", vem ligger bakom och vad heter serien i original?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Knasen - tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:"Vovve på vift", vem ligger bakom och vad heter serien i original?


Little Dog Lost av Steve Boreman. Se Knasen 16-17 i år för två "Bakom serierutan"-texter om serien.

Visserligen lämnar Vovve på vift Knasen, men eftersom den även råkar vara en av redaktionens favoriter skulle jag inte bli det minsta förvånad om den dyker upp i någon annan tidning.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Patrik A »

germund skrev:
Wakuran skrev:"Vovve på vift", vem ligger bakom och vad heter serien i original?


Little Dog Lost av Steve Boreman. Se Knasen 16-17 i år för två "Bakom serierutan"-texter om serien.

Visserligen lämnar Vovve på vift Knasen, men eftersom den även råkar vara en av redaktionens favoriter skulle jag inte bli det minsta förvånad om den dyker upp i någon annan tidning.


Vilket låter strålande bra :) Då blir det kanske dags att teckna en ny prenumeration snart igen, om det inte är i någon utav de jag redan har.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Erik S »

Amen vafan, Gustaf?!
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Patrik A »

Erik S skrev:Amen vafan, Gustaf?!


Tyvärr så stämmer det :/ Annars så tycker jag att själva konceptet med att en serie delar platsen med en annan, så att de turas om och är med i vartannat nummer är helt okej (Kalle&Hobbe och Alice är så, Dustin och Gustaf skall troligen vara så också). Men jag är inte särdeles förtjust i den serien, så för min del hade gärna någon annan serie fått ta den platsen.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Linus S »

Nu har man äran att uppdatera denna tråd, efter en lång tid. Så då ska jag bjuda på rikligt med info! :D

Vovve på vift finns numera att läsa i Nya serieparaden med 4-6 sidor per nummer. Vad jag hört från ett mail ja skicka till dem, så är serien ganska populär hos dem och hos redaktionen.

Knasen tillhör en av mina favorit-serier på marknaden och har nummer från 1970 till 2011. 41 år alltså...

Sedan så har jag för mig att Knasen har en egen officiell hemsida på nätet, googla lite och fick fram det här:

Knasen Officiell Hemsida

Vet dock inte om den är "officiell" så att säga, men Mort verkar ha en egen blogg där och dessutom finns det rikligt med seriestrippar på sidan också, t.o.m. från de första åren!
Hemsidan är inte jätte uppdaterad, men den är snygg, ren och fungerar bra.

Det är det jag har att säga!
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Patrik A »

Vovve på vift är en väldigt charmig serie som jag också gillar skarpt. Kan inte riktigt säga vad exakt det är som gör att jag gillar den, men någonting är det, så jag är väldigt glad över att åtminstone få läsa den i Nya serieparaden.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Knasen - tråden

Inlägg av germund »

Linus S skrev:Vovve på vift finns numera att läsa i Nya serieparaden med 4-6 sidor per nummer. Vad jag hört från ett mail ja skicka till dem, så är serien ganska populär hos dem och hos redaktionen.
Little Dog Lost är kanske min personliga favorit bland nyare strippar, så så snart den lyftes ut ur Knasen stoppade jag in några sidor av den i Serieparaden; ett sällsynt fall av envåldshärskartendens från min sida. Kul att några här gillar den! Dock valde vi ganska snart att endast köra söndagar, dels för att de har intressantast sidlayout och färgläggning, dels för att dagsstripparna oftast utgör längre 2-veckors-följetonger. Jag vet ärligt talat inte hur populär LDL är bland läsarna i stort, men den lilla respons som kommit in har varit positiv - förutom ett hatbrev, från någon som dock tycktes älska att avsky rätt många av Serieparadens serier.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Patrik A »

germund skrev:Little Dog Lost är kanske min personliga favorit bland nyare strippar, så så snart den lyftes ut ur Knasen stoppade jag in några sidor av den i Serieparaden; ett sällsynt fall av envåldshärskartendens från min sida. Kul att några här gillar den! Dock valde vi ganska snart att endast köra söndagar, dels för att de har intressantast sidlayout och färgläggning, dels för att dagsstripparna oftast utgör längre 2-veckors-följetonger. Jag vet ärligt talat inte hur populär LDL är bland läsarna i stort, men den lilla respons som kommit in har varit positiv - förutom ett hatbrev, från någon som dock tycktes älska att avsky rätt många av Serieparadens serier.


Skulle vara kul att läsa just dessa långa följetonger då jag inte upplevt dem som urvattnade med tiden utan snarare att de blev bättre ju längre de varade. Läste en riktigt lång följetong i några gamla Larson!-tidningar som utspelade sig i serien Livet Leker/reservatet (Liberty Meadows) där en brand orsakade en följetong som sträckte sig i flera nummer. Duktigt att hålla på så länge, men kanske inte blir så rolig läsning om man inte läst allt eller delar av det som hände tidigare.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Knasen - tråden

Inlägg av germund »

I och med att Knasen 21 snart kommer ut, kör vi igång en rejäl läsarundersökning om Knasentidningen på nätet. Brukar du läsa Knasen, så ta tillfället i akt och säg vad du tycker. Motsvarande undersökningar görs parallellt i Norge & Danmark, så även vår svenska startsida utgår ifrån den norska Knasen-websidan.

http://www.billy.no/knasen/
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Coppas »

Vet att det bland vissa inte är rumsrent att gilla Knasen, men alla är vi olika… väcker därför liv i denna tråd igen.

Läste på annan plats att det bara skulle ha getts ut 15 band i den kompletta samlingen av söndagssidor. Vill själv minnas att det bara helt abrupt (och utan någon som helst förklaring) för ett par år sedan bara slutade komma nya hem i ’låddan’ till undertecknad vilket då gjorde mig lite konfunderad.

Har sedan inte ägnat det någon större tanke på så vis, men undrar nu ändå om det alltså bara blev 15 band totalt eller om jag missat några? En följdfråga är då även om detta projekt lades ned p.g.a. för dåligt läsarintresse/dåliga intäkter eller var det något annat?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Knasen - tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

En snabb och ovetenskaplig gissning är att du har samtliga som givits ut.

Bokus har åtminstone inte fler än du har:
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... 0samlingen
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Coppas »

Jo, det är så långt jag har lyckats kolla upp det. Har sökt på lite olika varianter med årtal osv. och hittar bara upp till # 15 vilket jag då även har i hyllorna.

Mest handlar det väl om att jag vart lite förvånad över att det tog slut så pass abrupt och tänkte därför om någon av de mera initierade här hade mera koll utifall att det är något mera okänt som man missat.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Knasen - tråden

Inlägg av Wakuran »

Det finns ingenting heller i Seriekatalogen.se , Seriesams guide eller KB:s samlingar.

http://seriekatalogen.se/index.php?v=1780
http://seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Knasen+Den+kompletta+samlingen+(2007)
http://www.kb.se/samlingarna/Regina/?id ... n&x=33&y=8

Jag förstår iofs om efterfrågan på Knasen-samlingar fån 80-talet inte är särskilt stor.
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knasen - tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Böckerna var i alla fall fantastiskt välproducerade. Fler serier skulle förtjäna en sådan utgivning.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar