Knasen - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Knasen - tråden

Inlägg av Seriefreak »

Detta är början på den stora Knasen tråden. Där jag ska skriva fakta med mera om Knasen och hans skapare Mort Walker.

Jag får väl börja med första frågan:

Det första Beetle Bailey numret kom ut 1953 i USA. Är det någon som vet om hur mycket ett exemplar kostar? Och om det finns några NM ex av den tidningen?

Vet någon om det finns någon serieaffär i London som har mycket Beetle Bailey?

[img]http://www.usdreams.com/photos%20achievers/WalkerMP13KS.jpg[/img]


Det finns ju redan en "Fantomen tråd" och "Stora - Bamse tråden" så därför måste vi ju ha en Knasen tråd [:)] !


Jag vet att det är några här som inte alls är förtjusta av Knasen. Men detta ska inte skirvas här, utan ni får då göra en annan tråd!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote]Ursprungligen postat av Seriefreak

Det första Beetle Bailey numret kom ut 1953 i USA. Är det någon som vet om hur mycket ett exemplar kostar? Och om det finns några NM ex av den tidningen?[/quote]
Första Knasen är värderad till 160 dollar i NM.
http://www.comicspriceguide.com/p-indiv.asp?comicTableID=124219

Om det finns några NM exemlplar till försäljning vet jag dock inte.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

Här finns en. $15 för tre stycken. det står visserligen 60/61 i auktionen men det kan ju hända att säljaren inte vet riktigt. Inte NM förstås. men ändå..
[url="http://cgi.ebay.com/BEETLE-BAILEY-28-30-1960-61-FOUR-COLOR-469-1953_W0QQitemZ180094046664QQcategoryZ3976QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem"]Klicka här för att kika på auktionen [/url]

Länk ändrad enligt önskemål. LR 26 - Moderator
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

ja titta nu ser jag att det står ju 1953.. för tidigt på morgonen detta. [;)]
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Bra att det äntligen startades en Knasentråd!
Hur gammal är egentligen Mort Walker? Med tanke på att Knasenserien är över femtio år, så borde han logiskt tänkt vara i 70-80 årsåldern.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="ERIK S"]

Bra att det äntligen startades en Knasentråd!
Hur gammal är egentligen Mort Walker? Med tanke på att Knasenserien är över femtio år, så borde han logiskt tänkt vara i 70-80 årsåldern.
[/quote]

Mort Walker är född 1923. Det blir väl 84 år, om jag räknar rätt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Magnus"]

[quote="ERIK S"]

Bra att det äntligen startades en Knasentråd!
Hur gammal är egentligen Mort Walker? Med tanke på att Knasenserien är över femtio år, så borde han logiskt tänkt vara i 70-80 årsåldern.
[/quote]

Mort Walker är född 1923. Det blir väl 84 år, om jag räknar rätt.
[/quote]
84 ÅR!!
Att han orkar göra serier fast han är 84 år! Men han har väl många medhjälpare nu, eller? Han borde väl låta någon annan ta över arbetet helt snart.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Ja, Greg Walker ( Mort Walkers son ) har börjat hjälpa honom. Som om du kollar på en ny stripp i en ny tidning så står det Greg + Mort Walker.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Förmodligen är han bara inspiratör nuförtiden.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Mort Walker har ju alltid använt sig av ett helt gäng medarbetare, och snarare varit "arbetsledare" känns det som. Kul att hans son Greg fått signera serien eftersom han tydligen tagit över mer av faderns roll, men jag räknar med att det fortfarande är ett helt gäng bakom kulisserna som bidrar med skämt och teckningsassistans ibland.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Vilket egentligen var det vanligaste med amerikanska serier en gång i tiden, de hade en stab av folk som gjorde allt möjligt på löpande band.
Det är som när det står av Bob Kane på Batman serier, han gjorde inte många knop med tillverkningen av serien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Angående detta att medarbetare inte får signera serien:
Det finns positiva sidor med detta också. Om alla skulle få signera skulle ju hela strippen vara full av namntecknigar, och jag vill helst läsa själva serien inte en massa namn på olkia folk.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Är det bara folk som gör bakgrunder och städar upp sereierna kanske de inte ska stå med, men vad tycker du när både författaren och tecknaren är andra personer än den som står krediterad?

Nä det finns hemska exempel på utnytjande av folks ideér inom serievärlden.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

99% av gångerna vet ju dock de inblandade vad som gäller. De får betalt för det dom bidrar med, men syns inte utåt helt enkelt. I så fall är det ju ett unyttjande som man själv accepterar.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De skrev på kontrakt såklart, men som utnytjade att de måste överleva, milionerna rullade in till bolagen.
På 60 talet fick Siegel tigga jobb av småbolag för att kunna ge sin familj mat.

Nu menar jag inte tat detta har så mycket med Knasen att göra, men ser man inte hur grymt systemet kunde vara på seriemarknaden och faktiskt ännu kan vara så är man tokblind.

Nu ska jag inet sabba er Knasen-tråd mer. [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Tänkte visa upp min samling lite. Jag har nu riktiga serielådor och backboards (saknar 100 st backboards för ha till alla). Jag har cirka 620 av 820 nummer.

http://www.badongo.net/pic/544036
(Länkar bilden, då den är rätt så stor)

Det här är då min Knasen samling. Dom 4 understa lådorna är 1970 - 1991. Dom övre är tomma för jag inte har kommit längre.

På bilden så är det förrutom lådorna med Knasen tidningarna:

Knasen Album
Andra Album ( Herman Hedning mm. )
Farbror Joakims Liv boken (min systers), lite Schassen & Knasen och Knasen sommarspecial
Herman Hedning tidningar
Andra tidningar
Ernie och Knasen böcker
Utländska Kalle Anka och en Musse Pigg
Utländksa Knasen
Seriepockets
Tre Knasen filmer
Första Knasen numret i NM. Ligger i en Mylar ficka Ultra Pro och i en svart pärm.


Jag har 1992 - 2007 kvar att lägga backboards in i.

Jag är bara 14 år [:p] !

Ge mig gärna kommentarer! [:o)]
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Trevlig samling :)

Var har du köpt lådorna, och hur mycket kostade dom?
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Jag köpte dom från: www.plastfickor.se. Han har inte det som objekt på hans hemsida. Utan jag mailade honom och undrade om han hade några hemma. Och han hade 8 st hemma, och dom står nu fint ihopsatta i mitt rum [:)]. Annars så får han beställa från USA åt en. Dom finns också på :www.serieborsen.se
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

#1 Hur många tidningar rymmer en låda?
#2 Snyggt och prydligt, tar inte så stor plats ( som min samling gör med 18 tidskrift samlare )
Fast personligen lägger jag hellre pengarna på tidningar än förvaring.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

[quote="Eliasson"]

#1 Hur många tidningar rymmer en låda?
#2 Snyggt och prydligt, tar inte så stor plats ( som min samling gör med 18 tidskrift samlare )
Fast personligen lägger jag hellre pengarna på tidningar än förvaring.
[/quote]

1. Enligt tillverkaren så ska den rymma 100 - 150 tidningar. Beror ju såklart på hur tjocka tidningarna är. Men tror det blev 120 när jag räknade lite lätt.
2. Tackar, mycket skönare nu, när det tar mycket mindre plats!

Personligen så lägger jag pengar på serierna också. Men vill gärna att mina tidningar ska se likadana ut efter 10 år. Och så är det så att jag inte har betalt det själv, utan önskade mig det i födelsedagspresent [8)] !
Skriv svar