Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Erik skrev:Hur ser det ut annars? Delar far och son Persson fortfarande på Kronblom? Har Norberg fått upp takten till minst en Åsa-Nisse per tidning? Och vilka 91:an-tecknare är kvar? Senast jag kollade var Anders Skoglind ganska färsk, Lozell och Gissberg var bäst, Sjölund hade en spännande stil och Nordlund, ja, han tecknade genom kopiatorn...

1. Jodå, både Gunnar och Jonas gör fortfarande Kronblom. Jonas har levererat sitt 190:e avsnitt och Gunnar har gjort mer än 2350 hittills.
2. Norberg tecknar inte längre Åsa-Nisse. I år blir det en rad olika kombinationer av tecknare och författare på serien.
3. De tecknare som är aktuella på 91:an idag är följande: Janne Gissberg, Alan Kamieniarczyk, Gert Lozell, Jonny Nordlund, Patrik Norrman, Jonas Olsson, Tobias Sjölund och Anders Skoglind.
4. Tror inte Jonny tecknar varken "genom kopiatorn" eller använder Photoshop.

Nummer 9-10 håller förresten på att koloreras.
Blir bla en 13 sidig Gummesson-sektion där jag rotat fram lite udda pärlor från arkivet.
Huvudnumret i tidningen är annars en tolvsidors 91:an-serie som är skriven av Eliasson och tecknad av Gissberg.
Dessutom två sidor som kanske kommer få vissa läsare att gå i taket. Andra kommer nog tycka att de är kul. Ja, ja... vi får väl se. ;)

/Joakim på 91:an-redax.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Erik skrev:
AndreasEriksson skrev:
Erik skrev:Att dessutom en av seriens tecknare började effektivisera sitt tecknande med att använda färdiga mallar gjorde att jag tappade känslan helt.
[...]
och Nordlund, ja, han tecknade genom kopiatorn...

Är det bekräftat att det är så? Min uppfattning är att Jonny helt enkelt är väldigt snabb och att det möjligen delvis beror på att han håller sig till liknande ansiktsuttryck/poser, men inte att han de facto skulle använda färdiga mallar eller kopiator.

Nej, inte alls, jag borde egentligen ha påpekat det. Det är varken bekräftat eller dementerat. Jag har aldrig hört att någon frågat honom heller.

Jag har dock själv jämfört figurer från olika serier - och de ser exakt likadana ut. Tror även någon medlem visade upp bilder med detta på 91:an-forumet. En gång hade han lyckats med att ha precis samma ansiktsuttryck och kroppsställning i samma serie! Oavsett hur han gör så gillar jag det inte, det blir på tok för stelt. Det är synd då Nordlund är en oerhört skicklig tecknare, det visade han inte minst i sin tidiga karriär, med såväl 91:an som sina egna sportserier.


Man behöver varken kopieringsapparat eller dator för att kopiera en bild ritad på papper. Det gick förträffligt att göra en solig dag på 1400-talet också. Man ställer sig mot en fönsterruta. Lite obekvämt, men det funkar helt okej. Som ett ljusbord i fel vinkel. [:)] (Därmed inte sagt att just denna tecknare tillämpar dylik teknologi.)
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Egmont skrev:
Erik skrev:Hur ser det ut annars? Delar far och son Persson fortfarande på Kronblom? Har Norberg fått upp takten till minst en Åsa-Nisse per tidning? Och vilka 91:an-tecknare är kvar? Senast jag kollade var Anders Skoglind ganska färsk, Lozell och Gissberg var bäst, Sjölund hade en spännande stil och Nordlund, ja, han tecknade genom kopiatorn...

1. Jodå, både Gunnar och Jonas gör fortfarande Kronblom. Jonas har levererat sitt 190:e avsnitt och Gunnar har gjort mer än 2350 hittills.
2. Norberg tecknar inte längre Åsa-Nisse. I år blir det en rad olika kombinationer av tecknare och författare på serien.
3. De tecknare som är aktuella på 91:an idag är följande: Janne Gissberg, Alan Kamieniarczyk, Gert Lozell, Jonny Nordlund, Patrik Norrman, Jonas Olsson, Tobias Sjölund och Anders Skoglind.
4. Tror inte Jonny tecknar varken "genom kopiatorn" eller använder Photoshop.

Nummer 9-10 håller förresten på att koloreras.
Blir bla en 13 sidig Gummesson-sektion där jag rotat fram lite udda pärlor från arkivet.
Huvudnumret i tidningen är annars en tolvsidors 91:an-serie som är skriven av Eliasson och tecknad av Gissberg.
Dessutom två sidor som kanske kommer få vissa läsare att gå i taket. Andra kommer nog tycka att de är kul. Ja, ja... vi får väl se. ;)

/Joakim på 91:an-redax.

Tack, Joakim. Kul att det händer grejer med tidningen! Men tråkigt att höra att Norberg lagt ner sitt arbete med Åsa-Nisse. Tycker att han lyckades riktigt bra redan från början.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Egmont skrev:1. Jodå, både Gunnar och Jonas gör fortfarande Kronblom. Jonas har levererat sitt 190:e avsnitt och Gunnar har gjort mer än 2350 hittills.
2. Norberg tecknar inte längre Åsa-Nisse. I år blir det en rad olika kombinationer av tecknare och författare på serien.
3. De tecknare som är aktuella på 91:an idag är följande: Janne Gissberg, Alan Kamieniarczyk, Gert Lozell, Jonny Nordlund, Patrik Norrman, Jonas Olsson, Tobias Sjölund och Anders Skoglind.
4. Tror inte Jonny tecknar varken "genom kopiatorn" eller använder Photoshop.

Nummer 9-10 håller förresten på att koloreras.
Blir bla en 13 sidig Gummesson-sektion där jag rotat fram lite udda pärlor från arkivet.
Huvudnumret i tidningen är annars en tolvsidors 91:an-serie som är skriven av Eliasson och tecknad av Gissberg.
Dessutom två sidor som kanske kommer få vissa läsare att gå i taket. Andra kommer nog tycka att de är kul. Ja, ja... vi får väl se. ;)

/Joakim på 91:an-redax.


Det här med olika kombinationer av tecknare och författare på Åsa-Nisse, är det p.g.a något jubileum eller är det en återkommande grej? Blir det längre avsnitt eller kortare? Går det att avslöja något om vilka tecknare det blir? Skulle vara kul att se t.ex Jonas Darnell och Krister Petersson göra egna versioner helt utifrån sina egna stilar [:)]
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Erik skrev:Tack för att du uppmärksammar att sidan är tillbaka. Det är mer eller mindre en uppfräschning för att sidan ska få stå kvar som info-sida.


Jag tycker att det är väldigt kul att den är tillbaka. Har du planer på att köra igång ett forum igen? Annars kan du ju egentligen bara länka hit till den här tråden [:)]
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Jan Milou skrev:
Erik skrev:Tack för att du uppmärksammar att sidan är tillbaka. Det är mer eller mindre en uppfräschning för att sidan ska få stå kvar som info-sida.


Jag tycker att det är väldigt kul att den är tillbaka. Har du planer på att köra igång ett forum igen? Annars kan du ju egentligen bara länka hit till den här tråden [:)]

Var någon som frågade i gästboken och nej, det är inte tanken.

Det var länge ett lyckat forum. Medlemsantalet var aldrig särskilt stort, men vissa dagar skrevs det flera inlägg i timmen. På slutet blev det mindre och mindre aktivitet.

Forum i största allmänhet har upplevt sin guldålder och folk lockas inte längre på samma sätt.

Jag tipsade dock om det här forumet i gästboken. Det jag inte tänkte på då, är att den som skrev inlägget heter Jonas Olsson. Kanske den nya kreatören?
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jan Milou skrev:Det här med olika kombinationer av tecknare och författare på Åsa-Nisse, är det p.g.a något jubileum eller är det en återkommande grej? Blir det längre avsnitt eller kortare? Går det att avslöja något om vilka tecknare det blir?

Än så länge har det blivit ett avsnitt av Bergendorff och Skoglind. Det gick i nummer 1/2013.
Längden är "den vanliga". Alltså kortare episoder.
Inget jubileum utan mest för att prova nåt nytt och överraska läsarna lite. Ett sätt att röra om lite i grytan utan att förändra för mycket.
När det gäller kommande kombinationer så vill jag inte avslöja för mycket. Överraskningsmomentet försvinner så att säga då. [:)]
Men det handlar om ett par andra 91:an-författare och tecknare. Och kanske nån mer...
(Till Åsa-Nisses julalbum blir det förresten Patrik Norrman som håller i tuschpennan i år. Manus står Leif Bergendorff för i vanlig ordning.)

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Hej alla.
Ny medlem här, men har som så många andra spanat och läst.

Tycker själv att detta år kommer att bli väldigt spännande. Självklart för att man själv är med :)
men även för att det är en massa nytt som händer.

/Jonas Olsson

Det stämmer Erik, det var jag i din gästbok.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av aakeforsmark »

Originalet till första avsnittet visades i dagens Antikrundan. Kul att se.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

aakeforsmark skrev:Originalet till första avsnittet visades i dagens Antikrundan. Kul att se.


Japp, och 3.000-4.000 kr värderades den till.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

aakeforsmark skrev:Originalet till första avsnittet visades i dagens Antikrundan. Kul att se.

Kul inslag bland alla gamla stolar och - i min mening - tämligen ointressanta prydnadssaker. Även intressant att se lite av Gustaf Tenggrens (Rudolfs syster Annas make) verk innan USA och Disney.

Någon som besökt 91:an-museet och har intryck att dela med sig av?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Verkar som programmet ligger uppe på SVT Play en månad framöver.

http://www.svtplay.se/video/1056944/del ... 2-halmstad
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

En sak hade värderaren fått om bakfoten:
Rudolf jobbade inte för Disney i USA.

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Sitter och bläddrar i senaste 91:an och får en riktigt bra känsla.
Det som händer nu känns väldigt roligt och spännande. Tänker bl.a på de nya serierna och "nya" Åsa-nisse.

Jag är kanske lite partisk här, men det känns som tidningen är på helt rätt spår.

Är sugen på ett smakprov från Åsa-nisses julalbumet och hur det kan se ut. Tror det blir kanon.
Gillar verkligen Patrik Norrman tecknande.

/Jonas
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Jan Milou skrev:Köpte nr.3 igår. Ett på det stora hela bra nummer tycker jag och med en ny 91:an tecknare, Alan Kamieniarczyk (eller har han varit med tidigare?). Jag tycker att han har fått till figurerna ganska bra, även om det ser lite stelt ut. Verkar vara Gissberg som är den tecknare som han vill lägga sig närmast i stil. Men manuset av Jesper Karlsson kände jag igen. Idén är ju mer eller mindre tagen rakt av från ett avsnitt som gjordes för några år sedan där Översten låtsas ha tappat en plånbok full med pengar i snön på kaserngården vilket då gör tidigare motvilliga bassar pigga på att skotta. Kan inte säga exakt vilket år eller i vilket nummer den här serien publicerades. Någon som vet?


Någon, som brukar stjäla sina manus ifrån redan publicerade episoder är Daniel Boström. Jag har räknat till 25-stycken sådana, hittills. Kanske finns det fler. [:I]
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

RetepNoslack skrev:
Jan Milou skrev:Köpte nr.3 igår. Ett på det stora hela bra nummer tycker jag och med en ny 91:an tecknare, Alan Kamieniarczyk (eller har han varit med tidigare?). Jag tycker att han har fått till figurerna ganska bra, även om det ser lite stelt ut. Verkar vara Gissberg som är den tecknare som han vill lägga sig närmast i stil. Men manuset av Jesper Karlsson kände jag igen. Idén är ju mer eller mindre tagen rakt av från ett avsnitt som gjordes för några år sedan där Översten låtsas ha tappat en plånbok full med pengar i snön på kaserngården vilket då gör tidigare motvilliga bassar pigga på att skotta. Kan inte säga exakt vilket år eller i vilket nummer den här serien publicerades. Någon som vet?


Någon, som brukar stjäla sina manus ifrån redan publicerade episoder är Daniel Boström. Jag har räknat till 25-stycken sådana, hittills. Kanske finns det fler. [:I]

Han har en fin samling som han inspireras av skriver han här: http://www.nattstad.se/91anSkaparen?id=6925075

Logotypen på sidan är förövrigt stulen från 91an.net. "91:an-skaparen" har inte frågat mig om lov.
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Jasså, har han en hemsida, också. Jo, den där logobilden känner jag mycket väl igen.

Ja, det är stora ord han skyltar med. Konstigt nog, så verkar inte 91:an-redaktionen så chockade över de uppenbara manusstölderna. De skulle vänta, tills FLER läsare hörde av sig och klagade över plagiaten. Antagligen var jag den förste, som klagade. Leif Bergendorf var förfärad, men han har ingen direkt "makt" och kan säga si och så på redaktionen, tydligen.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

RetepNoslack skrev:Konstigt nog, så verkar inte 91:an-redaktionen så chockade över de uppenbara manusstölderna. (...) Leif Bergendorf var förfärad, men han har ingen direkt "makt" och kan säga si och så på redaktionen, tydligen.

Att vi inte är "chockade" beror på att du haft kontakt med Leif redan på Björn Ihrstedts tid. Björn tog upp det hela med Daniel och saken är utagerad sedan länge. Redan på Björns tid alltså.
Leif har ingen "makt" på redaktionen, då han inte är anställd av Egmont utan är frilans.

/Joakim på 91:an-redaktionen
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Jag tycker att 91an-tidningen är bättre än på länge :)

Vilka är de nya Åsa-Nisse tecknarna som ska testas under året? Är det kanske Jonny Nordlund eller mer av Anders Skoglind?

Sen undrar jag vem Jesper Karlsson är? Är han känd från andra serier eller tidningar?
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Kennet skrev:Jag tycker att 91an-tidningen är bättre än på länge :)

Vilka är de nya Åsa-Nisse tecknarna som ska testas under året? Är det kanske Jonny Nordlund eller mer av Anders Skoglind?

Sen undrar jag vem Jesper Karlsson är? Är han känd från andra serier eller tidningar?



Kan hålla med om att 91:an har tagit sig. Känns som det händer saker och att man satsar på tidningen.
Skriv svar