Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Jonny Nordlund?

/JonasO
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Aha!
Då har vi Rudolf, Egerbrandt, Gunnar P, Leffe, Nordlund, Roswall och Reimerthi över 100 iallafall...
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

En fråga till Joakim :
Är ni helt säkra på att det är Torsten Bjarre som har tecknat serien "Lilla Fridolf" här i Dubbelnumret 9-10/2013? Jag tycker att det mer ser ut som ett tidigt arbete av Elmar Blomberg så jag undrar från vilket år är avsnittet hämtat? Elmar kan ju iof ha tuschat Torstens skisser och på så sätt fått in "sin" stil på slutresultatet.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Sudden skrev:En fråga till Joakim :
Är ni helt säkra på att det är Torsten Bjarre som har tecknat serien "Lilla Fridolf" här i Dubbelnumret 9-10/2013?

Jag vet faktiskt inte vem som tecknat serien. Kollade precis på omslaget till albumet och det är signerat "Bjarre".
Men det betyder ju inte att han nödvändigtvis tecknat själva serien.
Ser att Karin nämner årtalet 1982 i tidningen. Seriewikin anger Bjarre som Fridolf-tecknare 1956-1976.
Kan någon bekräfta att det är Blomberg så ber jag Karin ändra till de delar som ej ännu gått till tryck.

/Joakim, Lilla Fridolf-okunnig.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Egmont skrev:
Sudden skrev:En fråga till Joakim :
Är ni helt säkra på att det är Torsten Bjarre som har tecknat serien "Lilla Fridolf" här i Dubbelnumret 9-10/2013?

Jag vet faktiskt inte vem som tecknat serien. Kollade precis på omslaget till albumet och det är signerat "Bjarre".
Men det betyder ju inte att han nödvändigtvis tecknat själva serien.
Ser att Karin nämner årtalet 1982 i tidningen. Seriewikin anger Bjarre som Fridolf-tecknare 1956-1976.
Kan någon bekräfta att det är Blomberg så ber jag Karin ändra till de delar som ej ännu gått till tryck.

/Joakim, Lilla Fridolf-okunnig.


Jag skulle vilja tipsa er om eran numera pensionerade medarbetare Bo Majgren som är väldigt kunnig om sådant här. Har för mig att Majgren tuschade LF själv också under en period. Tror att Bergendorff är ganska kunnig i ämnet också. Sedan borde väl Rune Mobergs namn finnas med?

Minns att det var samma problem med 113 Bom. Torsten Bjarre ville att redaktionen skulle ta bort hans namn i vinjetten när Semic började med en nyproduktion av serien, men det gjordes aldrig. Så det var en hel del kreatörer som inte fick sitt namn utsatt mellan ca 1976 till ca 1980. Bl.a Lars Mortimer, Lasse Persson (Tillhör Kronbloms/August släkten) Istvan Fellner och Bertil Wilhelmsson. Den sistnämnda brukade dock signera sina sidor.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Sudden: jag har fått bekräftat av Björn Ihrstedt idag att det mycket riktigt är Blomberg som tecknat. Förhoppningsvis ska det gå att rätta till misstaget i del fyra. Tack för att du uppmärksammade det här!
/Joakim.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Egmont skrev:Sudden: jag har fått bekräftat av Björn Ihrstedt idag att det mycket riktigt är Blomberg som tecknat. Förhoppningsvis ska det gå att rätta till misstaget i del fyra. Tack för att du uppmärksammade det här!
/Joakim.

Bara roligt om jag kunde hjälpa till i så fall. [:)]

Lite ang det övriga innehållet i Dubbelnumret 9-10/2013 så tycker jag att det är riktigt bra tidning överlag. Bra jobbat!

Kul med hyllningen till Gummesson. Man ser verkligen hur han utvecklade sin stil genom åren.

Kronblom med Gunnar som tecknare har dock sett sina bättre dagar och borde helt bytas ut till sonen Jonas omedelbart.

Redaktionen vill ha respons av den gamla amerikanska serien "Livet Som Gift" som är med i ett avsnitt om 2 sidor. Jag vill gärna se mer av serien. Kanske inte i 91:an men gärna i någon annan av förlagets tidningar. 91:an har ju haft helsvenskt innehåll sedan 80-talet och det tycker jag att ni ska försöka bibehålla även i framtiden. Om det är en äldre serie som ni är ute efter kan ni väl prova Rudolf Peterssons "Hjälpsamma Jönsson" istället.

Jag tillhör de som gillar Toftaligan och skulle gärna se dom som en egen bi-serie. Skulle väl passa in fint som extraserie i dubbelnumren till ex, eller kanske i Uti vår herres hage-tidningen?

Ser nu fram emot nästa nummer!
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Sudden skrev:Jag tillhör de som gillar Toftaligan och skulle gärna se dom som en egen bi-serie. Skulle väl passa in fint som extraserie i dubbelnumren till ex, eller kanske i Uti vår herres hage-tidningen?

Toftaligan som egen serie har ju publicerats en gång i Uti Vår Hage, tecknad av en relativt okänd tecknare, samt enligt http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Toftaligan en gång i 91:an (2007) tecknad av Janne Gissberg.

Tycker också att Toftaligan är ett intressant gäng karaktärer. Serien skulle därmed passa utmärkt i UVH-tidningen som förutom Kristers egna serier har en stor bristvara på den punkten.

Varför blev det inte fler serier? Manusbrist?
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Erik skrev:
Sudden skrev:Jag tillhör de som gillar Toftaligan och skulle gärna se dom som en egen bi-serie. Skulle väl passa in fint som extraserie i dubbelnumren till ex, eller kanske i Uti vår herres hage-tidningen?

Toftaligan som egen serie har ju publicerats en gång i Uti Vår Hage, tecknad av en relativt okänd tecknare, samt enligt http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Toftaligan en gång i 91:an (2007) tecknad av Janne Gissberg.

Tycker också att Toftaligan är ett intressant gäng karaktärer. Serien skulle därmed passa utmärkt i UVH-tidningen som förutom Kristers egna serier har en stor bristvara på den punkten.

Varför blev det inte fler serier? Manusbrist?


Jag tror knappast på manusbrist. Ok att det kan vara svårt att klämma in dom i 91:an-serien titt som tätt, men som egen serie borde det väl knappast vara något problem med att hitta på historier kring dessa karaktärer.
Fram för Toftaligan i UVH! [^] Det behövs dessutom mer svenskt material i den tidningen.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Manuset till den första fristående Toftaligan-serien var dock riktigt uselt. Det var så låg buskisnivå att jag skämdes å de inblandades vägnar. Att stackars Kristin Lidström fick teckna det manuset som sitt första (och enda) var tragiskt, men lyckligtvis har hon iaf gått vidare till att teckna egna serier som förmodligen passar henne bättre. Om Toftaligan ska ha egna avsnitt så ska det vara i stil med Gissbergs serie, dvs lite längre storys om kupper som går fel (eller kanske rätt för nån gångs skull?)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av smorkin »

Inga planer på mer Vimmelgrind av Källblad? Var en fantastiskt trevlig serie tycker jag!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Hann allt material komma ut i album? Först kraschade ju Komika och nu har Optimal kraschat också, och jag vet inte om Källblad har kvar något opublicerat material hemma i byrålådan...
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Tack för all feedback!

När det gäller Toftaligan så har vi ett par serier på gång med dem till 91:an.
Vi försöker dock portionera ut de serierna så det blir lagom med mellanrum mellan dem.

Pratade precis med Karin och hon hälsar att det blir ett Toftaligan-album till hösten. [:)]
52 sidor med nytecknat Gissberg-omslag. Innehållet är dock tidigare publicerat material.

Talade med Mats om nya avsnitt av Vimmelgrind förra året. Allt färdigt material är publicerat.
Men om han vill göra en fortsättning så vet han att dörrarna är öppna. Skulle själv gärna se fler avsnitt av den serien.

/Joakim på 91:an-redaktionen.


EDIT: PS.
Jag fick precis nummer 11 och nu har det blivit nästan rätt med Elmar Blombergs namn.
Den som knackat in det har skrivit "Elmer".
Ja, ja. Från och med nummer 13 bör det i alla fall bli rätt. Håll tummarna. [:)]

Dessutom är det i nummer 11 som vi kör den första av de Åsa-Nisse-serier som Jonny Nordlund tecknat!
Hoppas ni gillar den.

/Joakim.

Var vänlig använd EDIT-knappen när du känner att det är något du vill tillägga till ditt inlägg. Tack.
/Admin
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Jag har nu läst Nummer 11 och tycker att det är ett bra nummer.
Visst finns det saker som är sämre och annat som är bättre men över lag så gillar jag det.

Jag blev imponerad av Jonny Nordlunds teckningar i Åsa-Nisse. Helt klart den som bäst har lyckats med serien av de vi sett hittills provat på serien! Kanske förlaget gjorde en stor tabbe att inte låta Jonny ta över direkt efter Gummesson? Hoppas på mer med Jonny på Å-N i framtiden iaf. Bergendorffs manus på Å-N ger jag dock inte så mycket för numera.

Kan ni inte göra något liknande experiment med Lilla Fridolf där ni testar olika tecknare och författare? Gissberg har ju tecknat serien tidigare och jag skulle gärna se ett nytecknat avsnitt av honom. Tror att även Nordlund skulle passa in på den serien.

En annan jag måste berömma för sina insatser hittills i år är manusförfattaren Jesper Karlsson som jag anser bådar gott inför framtiden.

Sudden
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Skoj att se Åsa-Nisse tecknas av flera olika.
Jonnys version är riktigt riktigt snygg.
Är fortfarande sugen på att se P Norrmans version.

JonasO
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Sudden skrev:En annan jag måste berömma för sina insatser hittills i år är manusförfattaren Jesper Karlsson som jag anser bådar gott inför framtiden.
Sudden


Tack för det. Kul med uppskattning.
/JK
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Välkommen till forumet "JKarlsson" :)

En fråga, nu när jag har chansen: Hur kommer det sig att du började skriva 91an och Åsa-Nisse? Vilka serier har du arbetat med tidigare? :)
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Kennet skrev:Välkommen till forumet "JKarlsson" :)

Tack
Kennet skrev:En fråga, nu när jag har chansen: Hur kommer det sig att du började skriva 91an och Åsa-Nisse? Vilka serier har du arbetat med tidigare? :)


Jag började prenumerera igen 2011 efter många års uppehåll. Jag tyckte att det första numret jag fick var ganska dåligt och började fundera på hur jag ville serierna skulle se ut. Det ena ledde till det andra och jag skickade in lite material som efter några turer blev godkända. Eftersom jag har en hel del ideér så har jag skickat material kontinuerligt sen dess.
91:an är min första serie.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Nr 13/2013

Den stora nyheten här är Åsa-Nisse av Patrik Norrman.
Han har både skrivit och tecknat en tvåsidig historia. Manuset är undermåligt, även för en serie som Åsa-Nisse. Teckningarna är intressanta, men frågan är samtidigt om dom är bra?
Onekligen så har han anpassat serien till sin egna stil med lite rundare linjer och alla personer är lite kutryggiga. Eulalia har tydligen gått upp 20 kg och har gjort en plastikoperation på näsan då den i Patriks händer har fått en knöl vid näsroten samt att näsan pekar nedåt.
Finns nog dem som gillar Patriks arbete här men jag gör det inte. Vidare så har Patrik erkänt att han är dålig på att hitta på och skriva manus men får ändå hålla på istället för att ge jobbet till någon som kan det bättre. Få se nu framöver om julalbumet blir något att köpa för min del för om det går i samma stil som det här blir det att jag sparar de pengarna.
Johnny's teckningar gillade jag skarpt och jag hoppas att han får förtroendet igen på serien.

Jag har tidigare berömt Jesper Karlsson som författare och det fortsätter jag med här. Bra korta serier med klara skämt i sista rutan så som det ska vara. Hoppas han får fortsatt förtroende hos redaktören.
Saknar dock skämten i förstarutan Jesper.

Den nya tecknaren Alan K (jag kommer aldrig att lära mig hans efternamn så jag skriver så ist) Är en annan jag har lite svårt för. Om man jämför hans två sidor han har med så ser det ut som om att det är två helt skilda tecknare som har gjort dom. Vad jag har förstått så har Alan jobbat med serier professionellt tidigare och då borde det inte få se ut så här anser jag.

På 91:an mot väggen så kan jag ge lite svar direkt till dig här Joakim om du är intresserad.
Pelle P frågar om inte den förre 91:an tecknaren Tommy Strindholt även har tecknat 113 bom ett tag. Bergendorff svarar med att han inte kan påminna sig om att han hade gjort det.
Rätta svaret är att han visst har tecknat 113 Bom under något år under 80-talet men han fick inte sitt namn utsatt, utan det stod att det var Bjarre. Tommy Strindholt kom fram genom tidningen Svenska Serier med sin serie Supersnutarna och fick förfrågan att skicka in provsidor till Bom-serien. De blev så pass bra att han fick börja teckna serien och gjorde ett 10-20-tal sidor innan han började med 91:an-istället.

Pelle frågar även om en författare på Frisk och Rask som hette Jonny men att han inte mindes hans namn. Rätt svar där skall vara Johnny Lundgren som under samma tid även skrev manus till Lilla Fridolf.

Sudden
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Sudden skrev:Finns nog dem som gillar Patriks arbete här men jag gör det inte.

Jag är en av dom! Ska erkännas att jag är större fan av Patriks serier än Åsa-Nisse. Men jag gillade en serie som äntligen tar fasta på Åsa-Nisses uppfinningsrikedom, och när det gäller teckningarna föredrar jag serier som tillåter flera olika stilar (Fantomen, 91:an) jämfört med hårt mallstyrda serier (Bamse, Kalle Anka).

Intressant info om Strindholt och Lundgren! Antar att det om Strindholt har nämnts i 91:an mot väggen om han nu aldrig fick namnet utsatt i serien? Vem tecknade avsnitten som Lundgren skrev? Jag minns inte att det var någon nyproduktion av Frisk&Rask under samma period som han skrev LF (tidigt 90-tal).
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar