Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

larsa66 skrev:På tal om skånska kriget. Är det någon som vet om den serien kommer att samlas i ett album så småningom?
Jag trodde nästan det när jag sett inslag om det på FB. Sen såg Jag att den gick som följetong i tidningen men nu har man ju missat dom första delarna :/

Det har borde Joakim eller Germund kanske svara på, men nar jag frågade Claes Reimerthi om detta på bokmassan svarade han lite vagt att han hoppades på en samlingsutgåva men helt saker kan man aldrig vara. Sen kommer man nu att publicera de 4 inledande avsnitten (som tog Gert Lozell ett år att bli klar med) och sen ta ett kort uppehåll innan de avslutande delarna publiceras. Och som Claes uttryckte det: - Gert ar nog mer Herge an Nils Egerbrandt i Skånska kriget. [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Idag damp nummer 26/2015 ned på hallmattan.
Det här var ett av de sista numren jag var med och plockade fram material till innan jag påbörjade min tjänstledighet, så jag tänkte bara kommentera ett par saker som går att läsa på sidan 49.

Klackamo hed
Anledningen till att Klackamo hed-kartan är med på mittuppslaget är inte att vi ville ge er en julklapp, utan för att den har en central roll i serien som börjar på sidan 13. Jag tänkte att det vore kul för dem som inte sett bilden förut att se vad det är för bild serien handlar om. Tyvärr reproducerades den ifrån ett trasigt provryck. Därav de fula spåren av skuggor och revor.

Originalreproduktionerna
Vad jag däremot avsåg som en julklapp till er fans var serien på sid 51-53. Den reproduceras direkt från originalen så ni kan se precis hur Egerbrandts sidor såg ut innan de behandlades för tryck. Vad jag vet är det första gången en serie trycks såhär i 91:an. (?) Anledningen till att jag valde just denna var att det gjorts en hel del ändringar direkt på originalet sedan den publicerades första gången. Nummer 10/1970 som anges i texten är alltså reprispubliceringen. Hjälmar och utseende hade förändrats sedan originalpubliceringen och gjorts om. Likaså textningen fick sig ett lyft. Det borde funnits med en hänvisning till originalpubliceringen för dem som vill jämföra. (Nån som har den i huvudet? Alla mina noteringar är kvar på jobbet.)
Sidorna skulle dras ned TILL 94%. Inte dras ned MED så många procent. Bara så att ingen tror att Egerbrandt tecknade i jätteformat. [:)] Originalen är bara lite större än formatet de sedan trycktes i.

Levande Livet
Anledningen till att bilden från 91:ans julalbum, på sidan 48, plockats fram till det här numret är att den gjorde reklam för 1958 års serier i Levande Livet. Dessa kommer (om allt följer planeringen jag gjorde) publiceras i tidningen under 2015. På precis samma sätt som vi nu presenterat hela 1957 års sidor komplett och kronologiskt. En massa jobb med att lokalisera material och få ordning på det. Men det var det värt. Tycker jag.

Nåväl, nu börjar Skånska kriget-avsnitten som jag inte sett tidigare att publiceras. Så jag sluter mig till er andra i läsekretsen som inte sett materialet i förväg. (Nu är det min tur att bli lite avundsjuk på Karin och Lisa... [:)] ) Kul hommage till en välkänd serie redan på första sidan, ser jag!
Blir att sätta på en kopp te och sjunka ned i bästa soffan med nya numret tror jag.

/Joakim, för tillfället tjänstledig från 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Nu när Joakim är tjänstledig så är Serieforum kanske inte bästa sättet att ge redaktionen tips, men jag skulle i alla fall gärna se norska 91 Stomperud göra fler gästspel.
Tidigare var den serien enbart ensidiga skämt, dessutom utan pratbubblor och med text under rutorna istället.
Men på senare år har det tillkommit längre berättelser i "vanlig" seriestil (kanske inspirerat av den svenska versionen).
Ett nyligen utkommet julalbum heter "Svenskene kommer" och handlar om Karl XII i Norge. Skulle vara intressant nu efter serien om Skånska kriget.
Bild
Bild

http://www.serienett.no/article/1899/kongen-og-je

Bild
http://www.ha-halden.no/nyheter/article7690375.ece
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag har aldrig riktigt helt förstått läget för Stomperud vad gäller rättigheterna.

Det är väl inte riktigt en licensproduktion, utan snarare någon sorts tolererat plagiat...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är Egmont som ger ut Stomperud i Norge, så det borde inte vara några konstigheter nu. Stomperud-serier har publicerats som gästspel i svenska 91:an tidigare.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Ser skoj ut!
Kan man få tag på albumet i Sverige månntro?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Annars går den nog att beställa från någon norsk motsvarighet till AdLibris eller Bokus. Fast norska album brukar kosta det dubbla mot svenska motsvarigheter även innan frakten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Detta bör ju bara inspirerat av Reimerthi/Lozell... skulle vara rätt osannolikt att två så lika projekt kommit till helt ovetande om varandra?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Tack för tipset! Jag ska försöka komma ihåg att prata med Karin och Lisa om det norska albumet nästa gång jag träffar nån av dem.
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Jag saknar lite förtittarna på det nästa numret, som förr fanns i slutet utav varje tidning. Nu får man se en bild på OMSLAGET, men inte ett dugg utav innehållet. Det tycker jag är lite synd.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

En riktigt kul sak med 91:an nr 26 – 2014 var den inledande sidan till numrets avsnitt av Skånska kriget (del 6), sidan 3-4. Alla vi som har läst Tintin känner direkt igen scenen från en del av ”De sju kristallkulorna”, när Tintin drömmer mardrömmar.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieankan »

RetepNoslack skrev:Jag saknar lite förtittarna på det nästa numret, som förr fanns i slutet utav varje tidning. Nu får man se en bild på OMSLAGET, men inte ett dugg utav innehållet. Det tycker jag är lite synd.

Jag håller med dig. Jag är inte intresserad av att se omslaget i förväg, jag tycker att det är mycket roligare att se det när numret kommer i brevlådan/affären. Men serierna, de vill man gärna se lite av innan, och det tror jag att går att tjäna på. Då de som köper lösvis blir extra intresserade, så att de köper även nästa nummer. Något för Egmont att fundera utöver?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Tack för feedback vad gäller att visa omslaget till nästa nummer.
Det som ställer till det lite är att omslag och nästa nummer-sidan görs på samma plats, medan koloreringen av serierna på en annan. Logistiskt och minst tidskrävande är alltså att lägga in omslaget där.
Men, jag har tänkt i samma banor som ni. Det förtar lite av gjädjen att se omslaget när nya numret kommer. Jag ska framföra era åsikter till Karin.
Kanske går det att lösa på ett sätt som inte är allt för krångligt.

Alla synpunkter på tidningen är alltid välkomna. Såväl här som på adressen 91an@egmont.se om man vill nå Karin och Lisa direkt.

Joakim.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Är julalbumet fortfarande bara Egerbrandt repriser?
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kajan »

Köper inte 91:ans julalbum längre så jag kan inte svara på det egentligen, men man kan nog utgå från att så är fallet.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Julalbumet är enbart Egerbrandt-repriser. Lite tråkigt. Borde man inte börja tänka på nyproduktion av ensidor?
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kajan »

Det tycker jag. Albumet skulle sälja mer skulle jag tro.

Allternativt skulle jag inte ha nåt emot om dom slängde in så kallade julavsnitt från tidningen i repris i julalbumet. Det brukar var fin stämning i dom. Fast de kanske har gått i repris i 87:an redan?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Jag håller inte med. Jag är ingen superkonservatist utan ställer mig ofta positiv till förändring och utveckling (i 91:an-tidningen välkomnar jag det), men just 91:ans julalbum är en institution. Antagligen den mest traditionstyngda publikationen i Seriesverige. Egerbrandt klassiska veckotidningsserier byter man därför inte ut i första taget.

Jag är inte per definition emot nyproduktion för veckotidning/julalbum (i en hypotetisk värld där Egmont skulle få för sig att satsa på det), men i så fall behöver man en manusförfattare/tecknare (framför allt manusförfattare) som klarar av att göra serier i den klassiska, harmoniska 91:an-seriens sympatiska stil, eller i Egerbandts (och RP:s) anda, om man hellre vill uttrycka det så. I nuläget har vi ingen sådan 91:an-skapare, som jag ser det. Alla serietidningskreatörerna arbetar i sina egna, modernare stilar, med annorlunda humor och ton. Att lyfta in "så kallade julavsnitt från tidningen" skulle bryta av för mycket från det läsarna är vana vid. Även om man plockar in Egerbrandts serietidningsserier med jultema så tycker jag det faller på att tempot blir fel i det institutionaliserat stillsamma julalbumsläsandet.

Det jag ändå absolut skulle kunna tänka mig, när man pratar om att förändra i julalbumets innehåll, är att även reprisera RP:s veckotidningsserier och inte bara Egerbrandts. Det vore kul.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

När det gäller julalbumet så har vi pratat om att producera nya ensidor, som skulle kunna gå i veckopress och sedan samlas. Men nu finns det ju reprismaterial som målgruppen verkar gilla, så varför ändra konceptet? [:)] Längre julavsnitt från tidningen tycker jag personligen inte passar i julalbumen.

Håller med om att det hade varit kul att köra RP-sidor i julalbumen också. Men... När det gäller veckosidorna är allt en salig röra. Finns inga listor över vilka sidor som gått var eller från vilka nummer av Levande Livet, Året Runt etc de är hämtade. Att finna och publicera de nu aktuella RP-sidorna kronologiskt i tidningen innebar ett ordentligt jobb med att lokalisera material och att organisera det. Vad gäller Egerbrandts sidor så verkar allt vara utspritt på tusen ställen och i oordning. Så sidorna hämtas från äldre julalbum där materialet finns lättillgängligt och i färg. Är inte ens säker på att alla sidor gått i nåt julalbum.
Hade varit kul att återtrycka sidor som aldrig samlats. Nån som vill indexera? [;)]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Joakim Gunnarsson skrev:Hade varit kul att återtrycka sidor som aldrig samlats. Nån som vill indexera? [;)]

Kan man fakturera Egmont för de nedlagda arbetstimmarna i så fall? [;)] (jag har ju ett universitetsbibliotek som samlat pliktex av både veckotidningar och julalbum i min närhet...)
Skriv svar