Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Ja man kan ju hoppas, dock vet jag inte vad normallösarna vill.
Men ok de vill kanske ha repriser på ensidor eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:Apropå fransk-belgiska serier i den komiska äventyrs-genren.
Kan det rent av vara så att en sådan kommer börja gå i 91:an nästa år? [:)]
Avtalen är klara och preliminärt sker premiären i nummer 9-10.

Låter bra. Hur kommer publiceringen att funka? Som fortsättningsserie med ett äventyr som 3-4 nummer i följd, eller hur då?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Wakuran skrev: Hur kommer publiceringen att funka? Som fortsättningsserie med ett äventyr som 3-4 nummer i följd, eller hur då?

Stämmer. Första albumet kommer gå i 9-10, 11 och 12.
Då en del av materialet med den här figuren finns publicerat på svenska kommer vi inte börja albumserien från början,
utan har valt att starta med ett album av färskare datum. Men jag ska försöka skriva ihop en publiceringshistorik till nummer 9-10 så att alla läsare hänger med i svängarna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

En fransk-belgisk klassiker som platsar i 91:an? Hmmm? Vilken kan DET vara?
Mest lik är ju Jaktfalkarna/Jetpiloterna.... men den blir det GISSNINGSVIS inte, eftersom den är tecknad i mer realistisk stil.
Hm...
Och en helalbumsserie...
Och det ska väl knappast vara en deckare i 91:an....
Eller agent...
Vänta!
Sa inte nån nåt om Natascha i 91:an-uniform???? Hmmm......?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av UlfK »

Det hade ju inte suttit fel med Fenomenala 4:an/Les 4 As - där finns ju mängder av album som inte kommit på svenska. Bortsett från avsaknanden av vapenrockar tror jag seriens slapstickhumor hade platsat fint i 91:an. Men Joakim skrev ju onekligen "den här figuren", i singular, så det pekar ju åt något annat håll.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Det lär la inte va blårockarna eftersom Mooz ger ut den här nu men den hade ju plattsat riktigt bra tycker jag.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Behövs det egentligen några fler serier i "91:an"? 91:an, Kronblom, Åsa-Nisse, Livet Hemmavid, Viltliv, En brat i skogen, Fergusson, Historiska historier och nu senast repriser utav 113 Bom.

Dessutom, så tycker undertecknad, att denna tidning skall vara helsvensk. Det finns redan så många serietidningar och album med utländskt material.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

RetepNoslack skrev:Behövs det egentligen några fler serier i "91:an"? 91:an, Kronblom, Åsa-Nisse, Livet Hemmavid, Viltliv, En brat i skogen, Fergusson, Historiska historier och nu senast repriser utav 113 Bom.

Ja, jag tycker det.
Historiska Historier – var länge sedan den serien gick i tidningen. Och Bom var ett gästspel i fem nummer.
En del serier i tidningen produceras dessutom inte i så stor mängd som de gjordes förr.
Att till exempel enbart köra nyproducerade svenska originalserier i 91:an skulle bli ekonomiskt ohållbart. Det funkade förr, men då hade också tidningen en mycket större upplaga än idag.
Alternativen är att köra mer repriser för att fylla ut det tomrum som uppstår. Då föredrar jag att presentera nåt som inte gått i tidningen förut.
Vilket land en serie kommer ifrån tycker jag spelar mindre roll. Huvudsaken är att den är bra och platsar i tidningens mix.
Och det tycker jag att den här "nya" serien gör.
OBS att tidnings- och albumrättigheter kan ligga på olika förlag samtidigt. Därmed inte sagt att nån gissat rätt ännu.
Jag tiger som muren. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

91:an har ju haft en del amerikanska serier tidigare, iofs. Minns att Knallhatten och Olle Bull gick i tidningen på typ 50-talet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men de ersatte väl dem med annat rätt snart?

Tanken var väl helsvensk produktion får jag anta, men det är inte 50tal nu längre.

Bara stilen passar skit i ursprungsland, och så ser vi ju att det går att göra mer med 91an och de andra, om det ogillas så finns imo inget att göra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Historiskt så anser jag att översatta humorserier sällan gjort sig rättvisa på svenska. En del fungerar såklart klockrent, men allt för ofta väljer man att publicera serier vars översättning inte alls fungerar. Tänk er att översätta Kronblom till t.ex. engelska, det skulle aldrig gå!

Det är såklart en trist utveckling för 91:an-tidningen, men nu handlar det om branschen i stort och jag förstår att man måste göra det man kan för att överleva.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Knallhatten var iofs helt ok, du får tänka på at det bar blir så bra som nån gör det till.

Man kan göra som i Chock svenska Warrentidningar och helt enkelt dikta om de fyndiga texterna som används på svenska

Jag anser att det finns saker som pga hur de är skrivna säg prosa, diktliknande saker som bar inte funkar översatt, annars går det mesta, men som sagt det är min åsikt.

Kronblom funkar ju knappt på svenska ärligt talat och nej det är för rotat i Sverige för säg USA, nmen det är ju inte pga språket, det kan du översätta lätt till engelska.
Men settingen Kronblom lever i och vad som händer blir förstås problemet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av KRax »

Blårockarna är förstås en naturlig gissning, men matchar inte "figuren".

Franka hade passat superduper i 91-an, som motvikt, men holländsk, ej fr-bel...

Clifton!

(fast Natascha påminner ju en del om Egerbrandts pin-up-Elvira...)
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av smorkin »

Själv hoppas jag ju förstås på Lapinot/McConey/Kanino men oddsen för det är väl inte så där jättebra kanske ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
brytarsvinet
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 13 sep 2015, 17:00

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av brytarsvinet »

Jag satt och hade tråkigt och satt därför och bläddrade i några 91:an-tidningar för att uppskatta hur långa figurerna i serien
är. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort, då figurernas storlek i förhållande till varandra varierar. Ibland är t.ex. kapten lika lång som löjtnanten som annars framstår som snäppet längre än Furir Revär, annars verkar kapten ofta ungefär jämnlång med majoren, som oftast är ett halvt huvud kortare än översten. 91:an och 87:an verkar jämnlånga med varandra, och oftast ett halvt huvud kortare än majoren.

Om man ska försöka sig på någon sorts samlad bild så skulle jag gissa:

  • 91:an och 87:an - ca 175 cm
  • Kapten och major - 180 cm
  • Översten - längre än 185 men kortare än 190, vi säger 187 cm
  • Furir revär - 192 cm
  • Löjtnanten - 195 cm
  • Elvira - 163 cm
Hur ligger det till egentligen? Finns det någon guide som tecknarna använder sig av för figurernas längd, eller kör alla på känn?
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Jag har fått för mej, att Elvira är lite längre än 91:an. Eller ser det bara så ut. Har 91:an en mer hopsjunken stil, kanske? Rudolf Petterssons Furir(Korpral) var en gigantisk figur. I ett avsnitt, där 91:an skall sköta en invägning utav logementets bassar, så verkar det nästan skilja en halvmeter på dessa två.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

brytarsvinet skrev:Jag satt och hade tråkigt och satt därför och bläddrade i några 91:an-tidningar för att uppskatta hur långa figurerna i serien
är. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort, då figurernas storlek i förhållande till varandra varierar. Ibland är t.ex. kapten lika lång som löjtnanten som annars framstår som snäppet längre än Furir Revär, annars verkar kapten ofta ungefär jämnlång med majoren, som oftast är ett halvt huvud kortare än översten. 91:an och 87:an verkar jämnlånga med varandra, och oftast ett halvt huvud kortare än majoren.

Om man ska försöka sig på någon sorts samlad bild så skulle jag gissa:

  • 91:an och 87:an - ca 175 cm
  • Kapten och major - 180 cm
  • Översten - längre än 185 men kortare än 190, vi säger 187 cm
  • Furir revär - 192 cm
  • Löjtnanten - 195 cm
  • Elvira - 163 cm
Hur ligger det till egentligen? Finns det någon guide som tecknarna använder sig av för figurernas längd, eller kör alla på känn?

Jag vet inte om de får några rekommendationer från redaktionen, men förhållandena för hur man ritar figurerna generellt har ändrats över tid. Jämför gärna Nisse Egerbrandts 91:an mot dagens. Nisses 91:an var ritad i förhållande 6:1 (kroppslängd:huvud), medan dagens 91:an har ett större förhållande, vilket ger ett mer realistiskt utseende.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Jag tror inte de finns mer än just sinsemellan.

Dvs den figuren är längre än den om de hamnar ihop osv.

Sånt där verkar inte vara lätt, kolla andra serier, det blir lätt att många som inte har särskilda epitet blir lika långa och tjocka.

Utom möjligen när de ska jämföras på samma bild, säg som ni skrev 91an och Elvira, då är hon kortare vilket inte annars märks.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Det där är väl bara riktlinjer, framför allt när man går ner på sån detaljnivå som enstaka cm...

I Spirou så är Nicke hos vissa tecknare 2-3 huvuden längre än Spirou (som i Jijés första serier), ibland mer eller mindre jämnlång...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av mikaelsol »

Jag har alltid uppskattat när olika tecknare har olika tolkningar av figurerna de jobbar med (kollar bara skillnaden på Spindelmannen när John Romita Sr tecknare och när John Romita Jr gör det). Lite som att olika skådisar som spelat James Bond kanske varit olika långa (har dock ingen källa på det).
Skriv svar