Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

Jag hörde med Janne Roswall som introducerat en mängd härliga och återkommande karaktärer i 91:an (Toftaligan bl. a.) och han berättade att han anställde morsan Axelsson på regementet för att det behövdes ett opålitligt fruntimmer som spion mm jävelskap bland höjdarna i Kanslihuset. Janne berättar vidare att hon har varit till mycket god hjälp och en god partner till sin luriga son. Och jag håller med.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Jag tycker att det är en fördel med att hon har den rollen hon har idag, gett serier med flera skratt.

En tanke som slår mig är, hur långtifrån regementet hon bor. Ibland verkar det som att det tar sig en bra stund att ta sig dit, men om hon jobbar på regementet måste hon ju alla fall bo så nära så att hon kan ta sig dit, mig veterligen har hon ingen bil?

Detsamma gäller 91:ans föräldrar. Ibland verkar de bo ganska nära, att Backabo ligger nära Klackamo medan det ibland framstår som att ligga en bit därifrån. Finns det några "bestämmelser" över var platserna ungefär ligger eller är det upp till var och av manusförfattarna att placera det där det passar som lämpligt?
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

Morsan Axelsson introducerades i ett Rudolf P avsnitt från 1951. På Egerbrandts tid bodde hon i ett ruckligt gammalt hus inne i stadens äldre villakvarter. Senare har hon flyttat till ett torp på landet, i 87:an 2/95 nämns adressen torpet i Blåsmåla. Men enligt Darnells affisch befinner sig huset i närheten av regementet.

91:ans föräldrar bor i Backabo, en timmes tågresa från Klackamo plus ytterligare några kilometers promenad.

Uppgifterna har jag hämtat från Peter Nilssons (manusförfattare på 90- och 2000-talet) digra uppslagsverk där han gått igenom alla 91:an-avsnitt från början.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Joakim Gunnarsson skrev:Nu har det blivit dags att scanna samtliga veckosidor från 1962,
Tiden går och det är dags att samla ihop 91:ans veckosidor från 1963 (tyvärr mer akut än önskvärt). Om våra index stämmer, behöver jag tillgång till följande tidningar:

Nya Folket i Bild 7-41/1963
Året Runt 42-52/1963

Har någon några tips?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
Joakim Gunnarsson skrev:Nu har det blivit dags att scanna samtliga veckosidor från 1962,
Tiden går och det är dags att samla ihop 91:ans veckosidor från 1963 (tyvärr mer akut än önskvärt). Om våra index stämmer, behöver jag tillgång till följande tidningar:

Nya Folket i Bild 7-41/1963
Året Runt 42-52/1963

Har någon några tips?

Det verkar ju finnas pliktexemplar inne på Kungliga Biblioteket och olika universitetsbibliotek. Dock är jag osäker på hur man går till väga för att få ut högupplösta kopior.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Den gamla inofficiella 91:an-sajten lever (sidan fyller 20 år nästa år) - även om aktiviteten idag är väldigt låg. Nu finns det dock lite nytt att läsa. Jag pratade lite med Tobias Sjölund efter att ha läst att han tar uppehåll från serietecknandet i 91:an nr 15. Det har blivit svårare att försörja sig som serietecknare så Sjölund säkrar upp med studier. Läs mer här: http://91an.net/tobias-sjolund-tar-ett-uppehall-fran-serietecknandet/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

En sak, 91:an påstås ju överförts till Norge tidigt, men det blev en helt egen serie antar jag, har aldrig sett denna någonsin.

Jag antar att överföringen var före den tyska ockupationen.

Ett udda drag då splittringen med Norge varit surt länge, man kan undra varför de inte bara gjorde en helt egen soldat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Började tydligen som en lätt anpassad import av den svenska versionen, men efter att kontakten mellan länderna bröts under kriget så fortsatte man i Norge på egen hand. Efter kriget orkade väl inte Petersson bråka med norrmännen om den populära serien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/91_Stomperud
https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... _Stomperud
http://91an.net/artiklar/nr-91-stomperu ... a-figuren/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Senaste numret av 91:an är något av ett Malmö-specialnummer med en serie som utspelar sig i Malmö med manus av Malmöbon Pidde Andersson. Kul grej att även 91:an har börjat med såna här stadsspecialnummer. Frågan är om de får ett högre samlarvärde såsom med Kalle Anka & Co:s specialnummer?
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Hur stor upplaga gjordes av 91:ans "Malmönummer"? På pressbyrån har det funnits kvar paralellt med förra och senaste numret. Gissar att upplagan är större än på "vanliga" nummer.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Bear skrev:Hur stor upplaga gjordes av 91:ans "Malmönummer"? På pressbyrån har det funnits kvar paralellt med förra och senaste numret. Gissar att upplagan är större än på "vanliga" nummer.


Det fanns kvar ganska länge i butikerna, men numera finns det numret inte kvar i någon av de butiker som jag besöker.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Nummer 15, som är ett extra tjockt sommarnummer tycker jag var ett riktigt bra komponerat nummer! Tobias Sjölunds 91:an-serier var klockrena! Nordlund/Wallins serie var också bra.

Åsa-Nisse-klassikern, berättad av Leif Bergendorff och tecknad av Anders Persson (1999), var en riktig fullträff. Bergendorff skrev ju ofta under den klassiska devisen att varje sidas sista ruta skulle ha en poäng. Något man saknar i både Åsa-Nisse och 91:an idag. Serien är ett skolexempel på ett bra seriemanus för humorserier! Hoppas dagens manusförfattare vill låta sig inspireras.

Kronblom-serien, där Kronblom drogar andra för att kunna vinna en löpartävling är nog bland de mest förvånande Kronblom-serier jag läst. Gunnars Kronblom höll alltid bra klass även om denna var lite magstark.

Biserien Radio Gaga faller mig tyvärr inte alls i smaken. Känns malplacerad i 91:an-tidningen. Den hör ju hemma i Pondus!

Livet Hemmavid-klassikerna toppenbra! Hoppas Sjölund kommer tillbaka med nytt LH-material, det är tveklöst en av de bästa svenska humorserierna de senaste 20 åren.

Numret avslutas (nästan) med en återblick till 90-talet med en serie av klassiska duon Gissberg/Roswall, där spänningen ofta var högre prioriterad än humorn. En klart godkänd serie även Roswall stått för betydligt vassare manus.

Sist i numret en sida Fingerpori av Pertti Jarla, en finsk humorserie bestående av strippar. Den här serien tycker jag är riktigt bra! Ser gärna att den får fortsätta under 2022 och får gärna ta över Radio Gagas sidantal. Det här håller betydligt högre klass!
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

91:an nr 2021-17.

Som man sår får man skörda. Kul typisk 91:an-serie med olika förvecklingar och vändningar.

Sen ett ganska banalt avsnitt, Klöverkoa. Aningen halvkul ensidesavsnitt; Delvis rätt.

Korsord, dock inget att vinna denna gång.

Åsa-Nisse. Dallrande skröna. Kul. Man får se prov på Åsa-Nisses klurighet. Bra tecknat av Jonny Nordlund. Sen ett lite banalare avsnitt om geten Albin.

Livet Hemmavid. Två rätt så typiska men kul avsnitt.

Lilla Fridolf och Flygsoldat 113 Bom. Inte jättebra men inte dåliga heller. Men de ska vara med om inte annat för att de hör till den svenska seriehistorien.

Bra även med repriser av gamla klassiska 91:an-avsnitt av Nils Egerbrandt. Är inte lika förtjust i de gamla repriserna av Åsa-Nisse.

Ferguson. Ok, lite småkul. Men egentligen saknar jag Stieg och Grieg som Wox tog livet av för en herrans massa år sedan.

Bra med plats för insändare. Ett uppslag denna gång.

Radio Gaga är fenomenal! En del av det norska serieundret.

Avslutande 91:an-avsnittet ”Hemkört”. En riktigt avancerad och bra förvecklingshistoria. Älskar namnet på Kommissarie ”Kurt Van Vaheteree”. Bra berättat och tecknat av Gert Lozell.

Har inte kommit underfund med vad jag tycker om Fingerpori. Men den bör ges några chanser till. Inte ofta man sett finska serier.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

I senaste numret finns en sammanställd lista av aktiva 91.an-kretaörer vilket får mig att undra över:
När lämnade Leif Bergendorff in sitt sita manus till 91:an/Åsa-Nisse?
När slutade Jan Roswall att skriva manus?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Bear skrev:När lämnade Leif Bergendorff in sitt sita manus till 91:an/Åsa-Nisse?
När slutade Jan Roswall att skriva manus?
Ta detta med en nya salt, men en snabbsökning i indexen ger 2016 för dem båda. Roswalls sista "originalpublicering" tycks vara sommaren 2016, med löpande publceringar fram tills dess. Bergendorffmanus har tecknats upp och publicerats efter 2016, men hans sista inlämnade manus har kod från 2016 års produktion.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

beslutade sig för nåt annat jobb?
Jag menar till slut kan mna ju känna att man sagt allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:beslutade sig för nåt annat jobb?
Jag menar till slut kan mna ju känna att man sagt allt.

De är ju 77 respektive 83 nu, också. De kan ju känna att de har rätt att njuta sitt otium på ålderns höst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Bergendorff

https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... an_Roswall
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Absolut, det förtjänar de ju.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av MrKumquack »

Jag vill varmt rekommendera den nyligen utgivna 91:ans historiska äventyr! En riktigt maffig och påkostad upplaga om närmare 250 sidor.
Den innehåller 30-åriga kriget (tidigare i 91:an som följetong 2002), Skånska kriget (i 91:an 2014-15) samt Anno 1792 (i 91:an 2020-21). De två förstnämnda äventyren finns också i 91:an Presentbok nummer ett och åtta. Här har man alltså samlat alla tre historierna i en inbunden, tung och härlig volym. De första två kände jag igen från presentböckerna, medan den tredje och sista var ny för mig.
Upphovsmännen är såklart Clas Reimerthi och Gert Lozell, och väldigt trevligt är att redaktionen har låtit den nyligen bortgångna Clas för- och efterord samt faktatexter lämnas orörda. Även skisser och alternativa bilder från Gerts penna finns med, och efter att ha läst igenom boken börjar jag förstå hur otroligt mycket arbete och faktagranskande det ligger bakom dessa berättelser!
Jag läste alla tre historierna med stor behållning. Det är genomarbetade och roliga intriger, suveräna teckningar, och just att det tilldrar sig förr i tiden tilltalar mig mycket som en kittlande motvikt till dagens 91:an. (Vilket jag aldrig trodde att jag skulle skriva, då just historia var ett ämne som intresserade mig noll i grundskolan...)
Det är tur att en kan ändra sig. Och har ni som sagt några daler till övers och gillar 91:an, så lägg dem på den här boken! Ni blir inte besvikna.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

MrKumquack skrev:
sön 11 dec 2022, 19:58
Jag vill varmt rekommendera den nyligen utgivna 91:ans historiska äventyr! En riktigt maffig och påkostad upplaga om närmare 250 sidor. […]
Jag håller med om att det här är en riktigt fin bok. Historierna knyts an till historien med en historisk artikel och följs sedan upp med en berättelse ”bakom kulisserna”. Riktigt trevligt!

Jag har skrivit en text om boken på 91an.net, som presenteras tillsammans med bilder och redaktör Germunds ord om boken:
https://91an.net/91ans-historiska-aventyr/

(Edit: Länkfunktionen för forumet verkar trasigt, klicka på länken här nedan så hittar ni inlägget direkt på startsidan).
Skriv svar