Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Agentum"]

91an har överlevt sig självt, lägg ner skiten, vem fasen är intresserad i längden av en opersonlig[/quote]
Opersonlig? Vad menar du egentligen? Seriens persongalleri tycker jag iaf är väl utformat! [quote] icke avancerande sereie?[/quote] JAG!

[quote]Jag tyckte skiten var trist redan på 80-talet.[/quote] 91:an var jättebra på 80-talet enligt mig.

[quote]Varför lever många av dessa skitserier på sitt backupmaterial?[/quote]
91:an är ingen skitserie och lever INTE på backupmaterial.

[quote]Se Fantomen tex, jag läste ett tiotal 2006 tidningar nyligen och fastnade främst för biserierna, Fantomen i sig är sällan nåt att minnas (undantag finns givetvis).[/quote]
Äntligen sa du nåt som stämde. Jag håller med om att Fantis har blivit sämre på senare år, speciellt tecknarna (undantag finns (som du skriver) Lindahl t.ex. (fast cyberrymden var inga toppäventyr direkt)

[quote]Jag vill inte pissa på nåns grav, men alltså skjut det här i sank o gör nåt annat.
[/quote]
91:an kan inte ersättas av nån annan serie!

(PS. Jag tycker dessa superhjältar som du älskar är rätt så dåliga, men inte kritiserar jag de av glatta livet för de o säger att det borde läggas ner)
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

Lägga ner? Själv har jag följt serien i över 10 år, Gissberg och Lozell är grymma tecknare som nästan alltid gör tidnigen läsvärd. Kronblom har jag dock alldrig fattat under dessa år... Någon som vet upplagan på 91:an tidningen i nuläget?
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Den enda tecknaren/Manusförfattaren i 91:an som är dålig(enligt mig) är Jonny Nordlund, jag har ingen aning vad upplagan är på i nu läget. 91:an kommer leva kvar=)
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Tidningen trycks i ca 50000 exemplar. Johnny Nordlund tycker jag inte tecknar så dåligt, snarare rätt så bra. Fast hans stil passar inte 91:an. Och hans manus är usla.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Tycker Jonnys stil är lite opersonlig, som du säger är hans manus usla, nästan alltid samma inehåll.:P
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="ERIK S"]

[quote="Agentum"]

91an har överlevt sig självt, lägg ner skiten, vem fasen är intresserad i längden av en opersonlig[/quote]
Opersonlig? Vad menar du egentligen? Seriens persongalleri tycker jag iaf är väl utformat! [quote] icke avancerande sereie?[/quote] JAG!

[quote]Jag tyckte skiten var trist redan på 80-talet.[/quote] 91:an var jättebra på 80-talet enligt mig.

[quote]Varför lever många av dessa skitserier på sitt backupmaterial?[/quote]
91:an är ingen skitserie och lever INTE på backupmaterial.

[quote]

[quote]Jag vill inte pissa på nåns grav, men alltså skjut det här i sank o gör nåt annat.
[/quote]
91:an kan inte ersättas av nån annan serie!

(PS. Jag tycker dessa superhjältar som du älskar är rätt så dåliga, men inte kritiserar jag de av glatta livet för de o säger att det borde läggas ner)

[/quote]

Det är ju ingen utveckling alls, han är ännu nån slags menig fåne i gammal uniform, inget ändras ju som har nån varaktighet.
Backupserierna är nog viktiga för tidningen i likhet med Fantomen.

Kritisera vad du vill, vad är forum utan detta?

Det går dock inte att dra "superserier" över ett bräde, bredden är enorm, säkerligen liknade mangans bredd, självklart beroende på att serier är svåra att sälja i USA utan at superhjältar åtminstonde antyds.
Och se hur folk springer på filmerna, så nog är de populära även om de inte säljer bra här i detta trista land.

Kan man inte svälja folk i konstiga dräkter så missar man en del, trist nog, massor av material hade kunnat göras helt utan superhjältar men då får kreatörerna ingen anställning för att göra sin serie osv, det är det som är problmet i detta fall.

IMHO finns inget svenskt material som äns når upp till fotknölarna på det bästa som finns av amerikanska serier.
Ja alltså i modern tid, det fins givetvis bra svenska serier, men de är ovanliga.

Säljer 91an 50 tusen ex. det förvånar mig verkligen, det är den inte värd, jag tror det är mängder av folk som bara köper den för att köpa den, de vet inget om serier utan tror helt enkelt att så HÄR är serier.

De lär inte lägga ner den för att jag tycker den är strunt, så det behöver du nog inte oroas av[:D]

Nej 91ans eviga värnplikt (särskilt som värnplikten går i graven nu) är för tjatig låt han äntligen få vila i frid.

Kronblom? Lilla Fridolf osv tja det är väl mest återanvändning om och om igen det också egentligen.
Ibland önskar man att serierna fick dö med sina skapare, jag vet att det inte alltid har visat sig lyckat, men ibland får man sig en funderare vad tusan saker hålls vid liv, tänk vad mycket annat kul man hade kunnat lägga energi på i stället, nåt nytt o fräscht, men oj jag glömde att vi bor i Sverige, där folk med någon fom av talang och vilja får ge ut sitt material hos någon mindre amerikansk utgivare för att ens få det i tryck.

Detr enda som tycks slå här som är nytt är dessa stripserier som Rocky eller liknade, vi översvämmas av dem, dåligt tecknade och ofta svårbegripliga i var poängen är, gjorda för tidningar givetvis, men de få allt oftare egna tidningar osv, där jag hellre hade sett längre avsnitt, korta stripar är ej för serietidningar imho.

Men det är väldit krävande att göra en mer seriöst tecknad serie (alltså rent tekniskt inte i innehåll), det är nog få som vågar sig på det då det lär bli kalla handen här pga näst intill monopol på serieutgivning.

OCH OBS jag kritiserar serierna som sådana ej er privat, för min del får ni gilla presis vilka serier ni vill, det kunde ju varit värre och ni hatat serer helt i stället.

Jag tål kritik angående mina åsikter eller serietyckande så det är lugnt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Nu har 91:ans jubileumsnummer kommit ut. Vad tycker ni om den?
Själv tycker jag att det var ett mycket bra nummer. Fast jag tycker det skulle varit bättre om det utgavs ett album (I klass med Nils Egerbrandt- tidningen) för att fira jubileumet istället
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="ERIK S"]

Nu har 91:ans jubileumsnummer kommit ut. Vad tycker ni om den?
Själv tycker jag att det var ett mycket bra nummer. Fast jag tycker det skulle varit bättre om det utgavs ett album (I klass med Nils Egerbrandt- tidningen) för att fira jubileumet istället
[/quote]

Den var bra, tyvärr var inte serien med kungen i lika hög klass som "Älgen är lös" Annars var den bara bra.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Howdy!
Jag har nyligen läst 91:an 21/92. Där finns en serie tecknad av Jonas Zana. Jag har aldrig sett det namnet förrut, och undrar vem det är. Någon som vet? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Inlägg av Jan Milou »

[quote="ERIK S"]

Howdy!
Jag har nyligen läst 91:an 21/92. Där finns en serie tecknad av Jonas Zana. Jag har aldrig sett det namnet förrut, och undrar vem det är. Någon som vet? Tack på förhand!
[/quote]

Den tecknaren har jag missat helt fast farsan har numret. Han tecknar ungefär som Mats Olsson som tecknade i gamla tidningar från 80-talet.

När det gäller Älgen är lös så är det det avsnitt jag minns bäst från de senaste åren. Jag skrattade så mycket så jag höll på att sätta chips i halsen och morsan fick banka mig i ryggen. [:)]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Jan Milou"]

[quote="ERIK S"]

Howdy!
Jag har nyligen läst 91:an 21/92. Där finns en serie tecknad av Jonas Zana. Jag har aldrig sett det namnet förrut, och undrar vem det är. Någon som vet? Tack på förhand!
[/quote]

Den tecknaren har jag missat helt fast jag har numret själv. Han tecknar ungefär som Mats Olsson som tecknade i gamla tidningar från 80-talet.

När det gäller Älgen är lös så är det det avsnitt jag minns bäst från de senaste åren. Jag skrattade så mycket så jag höll på att sätta chips i halsen och morsan fick banka mig i ryggen. [:)]
[/quote]
Välkommen till forumet!
Jag borde nog försöka införskaffa "Älgen är lös"- numret, nu närndet är två på forumet som tycker det är fantastiskt roligt.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Inlägg av Jan Milou »

[quote]
Välkommen till forumet!
Jag borde nog försöka införskaffa "Älgen är lös"- numret, nu närndet är två på forumet som tycker det är fantastiskt roligt.
[/quote]

Tackar! [:)]
Ja, det stack ut i mängden liksom. Precis som 30-åriga kriget avsnitten.
(Majoren klär för övrigt ut sig till Drunkenbolt eller vad han heter i Älgen är lös, så där är lite koppling till de avsnitten)
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Inlägg av Gissberg »

[quote="Jan Milou"]

[quote="ERIK S"]

Howdy!
Jag har nyligen läst 91:an 21/92. Där finns en serie tecknad av Jonas Zana. Jag har aldrig sett det namnet förrut, och undrar vem det är. Någon som vet? Tack på förhand!
[/quote]

Jonas Zana heter egentligen Janos Zana och är animatör kommer från Ungern om jag inte minns fel. Innan han tecknade 91:an-avsnittet jobbade han för oss en kort period och animerade ett par scener ur Kalle Stropp och Grodan Boll. Hans Hägerström som för några år sen ritade några 91:an-avsnitt är också animatör och har animerat i både Kalle Stropp och Pelle Svanslös bl annat.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Gissberg"]

[quote="Jan Milou"]

[quote="ERIK S"]

Howdy!
Jag har nyligen läst 91:an 21/92. Där finns en serie tecknad av Jonas Zana. Jag har aldrig sett det namnet förrut, och undrar vem det är. Någon som vet? Tack på förhand!
[/quote]

Jonas Zana heter egentligen Janos Zana och är animatör kommer från Ungern om jag inte minns fel. Innan han tecknade 91:an-avsnittet jobbade han för oss en kort period och animerade ett par scener ur Kalle Stropp och Grodan Boll. Hans Hägerström som för några år sen ritade några 91:an-avsnitt är också animatör och har animerat i både Kalle Stropp och Pelle Svanslös bl annat.
[/quote]
Tack så mycket för svaret och välkommen till forumet, Janne!
Jag har för mig att jag läst någonstans att du gjort de här Harry Boy reklamerna på tv4, stämmer det?
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Inlägg av Gissberg »

[quote="ERIK S"]

Tack så mycket för svaret och välkommen till forumet, Janne!
Jag har för mig att jag läst någonstans att du gjort de här Harry Boy reklamerna på tv4, stämmer det?
[/quote]
Ja, jag har animerat dem de senaste åren, ett tiotal snuttar skulle jag tippa.
Är helt nybörjare på detta forum då jag upptäckte det igår!
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Välkommen Janne! Kul att få lite tecknare och manus författare från 91:an här!
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Håller med fippe. Jättekul att ha dig på forumet.
Vilket format tecknar du i, förresten? Och hur många seriesidor hinner du med på en vecka?
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Inlägg av Gissberg »

Jag använder A3-ark dvs dubbelt A4 så orginalen dras ned 70% då de publiceras. Normalt hinner jag med cirka 6 sidor per vecka med 8-timmars arbetsdagar. Brukar köra 8 till 5 men det händer ofta att det blir lite kvällstidjobbat om jag gjort en del annat på dagen.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Gissberg"]

Jag använder A3-ark dvs dubbelt A4 så orginalen dras ned 70% då de publiceras. Normalt hinner jag med cirka 6 sidor per vecka med 8-timmars arbetsdagar. Brukar köra 8 till 5 men det händer ofta att det blir lite kvällstidjobbat om jag gjort en del annat på dagen.
[/quote]

Serie tecknande är ett ganska tidskrävande jobb, Hur lång tid tar det att göra en bil i bilsalongen? Har för mig att det har kommit upp i "91:an mot väggen" men det tar ett tag att leta igenom högen[:o)]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Inlägg av Gissberg »

Det tar en och en halv dag att göra bil till bilsalongen.
Skriv svar