Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

MrKumquack skrev:En biserie som var “mossig” redan när den gick i 91:an på 70-talet är ju Biffen och Bananen. Jag fullkomligt älskade humorn och språket i den då, och det har inte förändrats idag. Minns att det var diskussioner på insändarsidorna, där ett flertal ville ha bort den, och – om jag inte missminner mig – att man störde sig på svordomar och språkbruket i stort. För min del ser jag gärna en återkomst för kisarna på Surbrunnsgatan! Fast jag kanske är rätt ensam om den åsikten? Tror väl heller inte att serien som sådan tilltalar dagens “målgrupp” (vilken den nu är), när vi skriver 2018 i våra kalendrar...


Jag har sett Biffen och Bananen några gånger. Minns det väl som att den inte var jättedålig men inte jättebra heller. Annars så tycker jag att 91:an lyckas rätt bra med blandningen av gamla repriser och nya serier.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

Kan förstå att Knallhatten kan vara lite svår att få in i 91:an. Men jag skulle definitivt vara intresserad om de skulle ge ut egna album med Knallhatten i nytryck.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Kattmannen skrev: Men jag skulle definitivt vara intresserad om de skulle ge ut egna album med Knallhatten i nytryck.
Chansen att få se Knallhatten i svenska album är nog minimal. IDW ger ut fina utgåvor i USA som är kompletta, så satsa på dem.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Den där bondska engelskan kanske kan vara litet krånglig om man är ovan, men då det inte har kommit ut något nytt album på svenska sen Epix utgåvor under 90-talet, är det nog inte mycket att hoppas på från det hållet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Lite snack med Jimmy Wallin och Kalle Lind om serien Statarna som snart debuterar i 91:an.

http://91an.net/91an-net-presenterar-statarna/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Vill förresten flika in att jag hittat en 91:an-plastfigur på en basar, som verkar ovanlig.

viewtopic.php?f=38&t=1931&start=343
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Jag hade en del kontakt med Janne Gissberg tidigare när inofficiella 91:an-sidan var mer aktiv för många år sedan. Då Janne nyligen fyllt 70 år bestämde jag mig för att höra av mig och kolla läget. Som alltid fanns mycket att berätta och det var så pass intressant att jag kände mig tvungen att spinna vidare på samtalet till en artikel på 91an.net. Läs om Jannes liv som deltidspensionär och vilka konstnärliga projekt han ägnar sig åt vid sidan av 91:an-tecknandet!

http://91an.net/intervjuer/janne-gissbe ... -med-91an/
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Vad kul att läsa, ingen som känner några andra tecknare/manusförfattare inom 91:an och vet vad de gör idag?
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av jens-olof »

Min favoritbild med 91:an är i alla fall denna! ;)

https://www.pinterest.co.uk/pin/5602056 ... 8/?lp=true
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

jens-olof skrev:Min favoritbild med 91:an är i alla fall denna! ;)

https://www.pinterest.co.uk/pin/5602056 ... 8/?lp=true

Pinterest kan ju vara rätt hopplöst om man inte är inloggad, men lyckades hitta en länk till bilden i större format.

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av rkaj »

jens-olof skrev:Min favoritbild med 91:an är i alla fall denna! ;)


Härlig bild, och inte konstigt att det är din favorit! [8D]
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieguden »

jens-olof skrev:Min favoritbild med 91:an är i alla fall denna! ;)

https://www.pinterest.co.uk/pin/5602056 ... 8/?lp=true


Är det någon speciell historia bakom den, eller hur hamnade du där? [|)]
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av jens-olof »

Serieguden skrev:
jens-olof skrev:Min favoritbild med 91:an är i alla fall denna! ;)

https://www.pinterest.co.uk/pin/5602056 ... 8/?lp=true


Är det någon speciell historia bakom den, eller hur hamnade du där? [|)]


Har en egen litet tavelsamling av olika tecknare där jag förekommer. Principen är att jag ber dom vänligt, erbjuder att skänka till någon organisation de gillar och låter tecknarna tänka på saken. En del tvärnobbar, andra går med på det, och jag köper att de får ta hur lång tid på som helst, en person tog upp till två år, Gert Lozell var rusktigt snabb, tog bara en vecka.

Kommer jag på hur man lägger upp bilder här igen, funderar jag på om det finns någon tråd som man kan lägga upp dom på.
Imageshack sparkade ut mig. Men dom hade jag redan tröttnat på, de tog bort bilder jag hade ensamrätt på, och svamlade om "varumärkesintrång" utan att vilja kommunicera i övrigt. [}:)]
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieguden »

jens-olof skrev:
Serieguden skrev:
jens-olof skrev:Min favoritbild med 91:an är i alla fall denna! ;)

https://www.pinterest.co.uk/pin/5602056 ... 8/?lp=true


Är det någon speciell historia bakom den, eller hur hamnade du där? [|)]


Har en egen litet tavelsamling av olika tecknare där jag förekommer. Principen är att jag ber dom vänligt, erbjuder att skänka till någon organisation de gillar och låter tecknarna tänka på saken. En del tvärnobbar, andra går med på det, och jag köper att de får ta hur lång tid på som helst, en person tog upp till två år, Gert Lozell var rusktigt snabb, tog bara en vecka.

Kommer jag på hur man lägger upp bilder här igen, funderar jag på om det finns någon tråd som man kan lägga upp dom på.
Imageshack sparkade ut mig. Men dom hade jag redan tröttnat på, de tog bort bilder jag hade ensamrätt på, och svamlade om "varumärkesintrång" utan att vilja kommunicera i övrigt. [}:)]


Det hade varit kul att se [:)]
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

En fråga.
När blev 87:ans morsa snällare?
Under Egerbrandts tid var hon ju en karlhatare och många karlar fick smaka på hennes käpp. Ibland bad hon 87:an och 91:an om hjälp och utlovade någon form av lön för mödan, men den uteblev allt som oftast.

Men.. någon gång under tidigt 90-tal (tror jag) blev hon lite snällare. Hon kunde ibland samarbeta med 91:an och 87:an och kunde dela med sig av det som införskaffades. Dessa två kunde även ibland bli bjudna på kaffe och kakor hos henne och någon gång fick de även sitta i sköna fåtöljer framför hennes brasa och dricka äggtoddy. Även fick hon då och då städa på regementet.

Med detta sagt, när hon snällare? Av vem och varför? I nya serier där hon medverkar är hon lurig och inte helt ärligt, men inte direkt någon karlhatare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Den där karlhatarragatatropen känns iofs rätt uttjatad, numera. Kan förstå att man tonar ned det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Nu är jag ju inte precis nån expert på 91:an... Men i det senaste historiska 91:an-albumet, Skånska kriget, är hon (eller egentligen hennes förmoder) en klok gumma/häxa som kan utöva trolldom och bota sjuka.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

RioGrande skrev:Nu är jag ju inte precis nån expert på 91:an... Men i det senaste historiska 91:an-albumet, Skånska kriget, är hon (eller egentligen hennes förmoder) en klok gumma/häxa som kan utöva trolldom och bota sjuka.


Stämmer, eller utger sig alla fall för att vara det och blir anklagad för att vara häxa. Sen att hon egentligen kanske kvacksalvar är ovidkommande :)
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

Den karaktär och roll Botina Axelsson haft sen slutet 80-talet tycker jag varit ett stort bidrag till många av seriens härliga personligheter och varit förutsättningen i många avsnitt. Jag har inte följt 91:an på 50-60-talet, men har hon alltid varit anställd som städare på regementet?
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av MrKumquack »

Gissberg skrev:Den karaktär och roll Botina Axelsson haft sen slutet 80-talet tycker jag varit ett stort bidrag till många av seriens härliga personligheter och varit förutsättningen i många avsnitt. Jag har inte följt 91:an på 50-60-talet, men har hon alltid varit anställd som städare på regementet?

Jag är också långtifrån en 91:an expert, men vill dra mig till minnes att det var Egerbrandt som introducerade henne. Han lät 91:an och 87:an besöka henne på torpet, där hon presenterades som en krutgumma och karlhatare. Bl.a. kokade hon bjudkaffet av ren elakhet på snus om jag kommer ihåg det hela rätt. Där och då framkom det ingenting om att hon skulle arbeta på regementet, och för 91:an var det då första gången de sågs.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar