Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Martin"]

Vilket år tycker du var bäst då?
[/quote]
Nisse Egerbrandts 60- och 70- talsserier gillar jag nog allra mest. Sen gillar jag många av de nya serierna, särskilt de av Janne Gissberg och Gert Lozell.
Rudolfs 40- och 50-talare hör nog också till de bästa förresten.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

En fråga till er 91:an experter, stämmer det att det var en kille som heter Silver???? någonting i efternamn som tecknade (eller möjligtvis skrev manus) till serien på 80-talet? Kan möjligtvis också varit till någon annan serie i just 91:an-tidningen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Jag gillar Gert Lozells "Älgen Är Lös" , tror att denna var med någon gång under 2004.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Vad ska man ha för att få en Komplett 91:an samling?

Tidningarna
Kompletta årgångarna
alla böcker
Julalbumen

Nåt mer?
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Martin"]

Vad ska man ha för att få en Komplett 91:an samling?

Tidningarna
Kompletta årgångarna
alla böcker
Julalbumen

Nåt mer?
[/quote]

Kan för stunden inte komma på något mera.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Martin"]

Vad ska man ha för att få en Komplett 91:an samling?

Tidningarna
Kompletta årgångarna
alla böcker
Julalbumen

Nåt mer?
[/quote]
Om man ska vara hundraprocentigt komplett, ska man väl ha seriepocketarna med 91:an också. Kan inte numren utantill, men det kanske nån annan medlem kan? Sen finns det 91:an glasspecial om jag inte minns helt fel. Också nån specialtidning om I 16. Åsså finns det nån reklamblaska från 70-talet som hette 91:an Humor av gammalt fint märke. Har nog glömt nåt nu, men det var det mesta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

91:ans soppextra finns också. En specialtidning som innehåller 1-2 serier + reklam för soppor.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Och så finns ju även Elviras kokböcker om man blir hungrig av all läsning.[:D][:D]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Schuberg"]

Och så finns ju även Elviras kokböcker om man blir hungrig av all läsning.[:D][:D]
[/quote]
Ja, just det. 91:ans kokbok och Elviras bakbok. Tror det kommit ut två av varje.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Kanske alla 91:an strips från tidig 91:an historia från "Dam" tidningar eller vad dom var med i.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="fippe94"]

Kanske alla 91:an strips från tidig 91:an historia från "Dam" tidningar eller vad dom var med i.
[/quote]

91:an var med i en veckotidning som hette Levande Livet på 30-, 40- & 50-talet, om ni vill leta efter det.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Magnus"]

[quote="fippe94"]

Kanske alla 91:an strips från tidig 91:an historia från "Dam" tidningar eller vad dom var med i.
[/quote]

91:an var med i en veckotidning som hette Levande Livet på 30-, 40- & 50-talet, om ni vill leta efter det.
[/quote]

Det var den tidningen jag tänkte på.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
maccez
Very Good
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 02 aug 2007, 20:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av maccez »

Idag köpte jag den nyaste 91:an tidningen[:o)]Den var riktigt bra


//maccez
....::::....::::....::::....
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="AndreasEriksson"]

[quote="ERIK S"]

[quote="Martin"]

Hur ofta kommer ett dubbelnummer ut som nr 11 2007

Eller är det lite blandat?

För i kalle pocketarna så kommer det ut var 7:de eller var 6:e månad
[/quote]
2ggr /år. Dubbelnumren är något nytt som började komma ut i år på Egmonts "26 ggr/ år-tidningar". Förutom 91:an var det bl.a. Fantomen som började med dubbelnummer iår. Personligen är jag emot dubbelnumer. Jag vill hellre ha en lite tunnare tidning som kommer ut oftare. Men det är väl p.g.a. brist på material skulle jag tro.
[/quote]

Nej, det är inte materialbrist eftersom det går åt lika mycket material till ett dubbelnummer av 91:an som till två vanliga nummer av tidningen.
[/quote]
Fast i år utkommer de två färre utökade nummer på 68 sidor, alltså borde ett dubbelnummer motsvara sidanatlet av ett normalt och ett utökat nummer alltså 120 sidor. Det blir alltså 40 färre 91:an sidor iår.

Förresten, angående vad man ska ha för att ha en komplett 91:ansamling, som diskuterats för ett tag sedan:
Det finns även en jubileumstidning på 100 sidor från 2002 (70-årsjubileumet) och en 100 sidors-tidning från 2006 till minne av Nils Egerbrandt.

Jag ser fram emot nästa numer som är ett stort jubileumsnumer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

91an har överlevt sig självt, lägg ner skiten, vem fasen är intresserad i längden av en opersonlig icke avancerande sereie?

Jag tyckte skiten var trist redan på 80-talet.

Varför lever många av dessa skitserier på sitt backupmaterial?

Se Fantomen tex, jag läste ett tiotal 2006 tidningar nyligen och fastnade främst för biserierna, Fantomen i sig är sällan nåt att minnas (undantag finns givetvis).

Jag vill inte pissa på nåns grav, men alltså skjut det här i sank o gör nåt annat.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Agentum"]

91an har överlevt sig självt, lägg ner skiten, vem fasen är intresserad i längden av en opersonlig icke avancerande sereie?

Jag tyckte skiten var trist redan på 80-talet.

Varför lever många av dessa skitserier på sitt backupmaterial?

Se Fantomen tex, jag läste ett tiotal 2006 tidningar nyligen och fastnade främst för biserierna, Fantomen i sig är sällan nåt att minnas (undantag finns givetvis).

Jag vill inte pissa på nåns grav, men alltså skjut det här i sank o gör nåt annat.


[/quote]

Agentum är tydligen på hugget i kväll. [:)]

Skämt åsido så bör man nog undvika att kritisera andras smak. Jag tycker att superhjälteserier, vilket du verkar gilla, är mer eller mindre skräp och att det som du skrev, stämmer ganska bra in på superhjälteserier.

Eller menade du att alla väldigt gamla serier bör läggas ner?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Vi behöver inte önska oss att serier skall läggas ner.[;)] Dom läggs ner ändå. Fast 91:an verkar ha många liv. På sikt tror jag dock att den är dömd, eftersom ingen (eller nästan ingen) gör lumpen längre. Men traditionens makt är stor. Än är det nog några år tills 91:an får mucka för gott.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

[quote="Agentum"]

91an har överlevt sig självt, lägg ner skiten, vem fasen är intresserad i längden av en opersonlig icke avancerande sereie?
[/quote]
Förutom att jag stör mig på din något nedlåtande attityd i inlägget, så är det som Magnus säger. Serier/serietidningar lever kvar så länge det finns tillräckligt många som gillar dem. Självklart finns det ingen anledning att lägga ner en serie bara för att det finns många personer som rent av ogillar den. Det är personerna som köper tidningarna som räknas.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="AndreasEriksson"]


Förutom att jag stör mig på din något nedlåtande attityd i inlägget
[/quote]

Ni får inte bli så arga på Agentum. Han är vår "pessimistkonsult", tror det var burnout som uppfann den titeln. Agentum har humör, och det syns i inläggen. Härligt, tycker jag!!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Magnus"]

[quote="AndreasEriksson"]


Förutom att jag stör mig på din något nedlåtande attityd i inlägget
[/quote]

Ni får inte bli så arga på Agentum. Han är vår "pessimistkonsult", tror det var burnout som uppfann den titeln. Agentum har humör, och det syns i inläggen. Härligt, tycker jag!!
[/quote]
Håller med, Agentums inlägg är jävligt roliga att läsa. Att han sen hackar på "min" Fantomen och mest skriver om superhjältar som jag inte bryr mig om, det gör ingenting.
www.albumforlaget.se
Skriv svar