Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Hur ser det ut för Kronblom framöver? I senaste numret är det ju en repris med den (enligt en del) efterlängtade Boris.

Blir det fler avsnitt av Gunnar i tidningen eller kommer han hålla sig till avsnitten i Allers? Läste den senaste serien av honom där och mer årens rätt har han nu blivit skakig på pennan. Både teckningar, text och handling börjar ju till viss del gå neråt. Men tycker ändå det är starkt av Gunnar att fortfarande hålla igång, han är enligt mig den bästa av de tre som tecknat Kronblom.

Blir det Kronblomserier utöver repriser senare i år?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Av vad jag hört om Gunnar, så har åren börjat ta ut sin rätt... Det lät som det skulle bli mindre material framöver...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Bear skrev:Hur ser det ut för Kronblom framöver?


Den senaste serien vi fick in från Gunnar var den som gick i nummer 15 förra året. GP2425, med leveransdatum 11 april 2016. Det är alltså snart ett år sedan han tecknade något nytt avsnitt. Jonas gör nya Kronblom då och då. Men inte alls i samma takt som förr.

Det kommer ett gäng tidigare opublicerade Kronblomserier i tidningen i år. Bland annat en serie av Gunnar. Så det blir inte bara repriser.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Tack för svaret.

Vet du ifall han tecknar nya för Allers eller blir det repriser där med sen?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Bear skrev:Vet du ifall han tecknar nya för Allers eller blir det repriser där med sen?


Jag frågade Jonas och det är nya avsnitt av Gunnar som går i Allers.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

91:an har blivit med facebooksida: https://www.facebook.com/Mandel91/
Följ gärna för förhandstittar på kommande serier och överraskningar.
Vi har en fet grej på gång som kommer avslöjas där nån av de närmsta dagarna!
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Bear skrev:Hur ser det ut för Kronblom framöver? I senaste numret är det ju en repris med den (enligt en del) efterlängtade Boris.

Blir det fler avsnitt av Gunnar i tidningen eller kommer han hålla sig till avsnitten i Allers? Läste den senaste serien av honom där och mer årens rätt har han nu blivit skakig på pennan. Både teckningar, text och handling börjar ju till viss del gå neråt. Men tycker ändå det är starkt av Gunnar att fortfarande hålla igång, han är enligt mig den bästa av de tre som tecknat Kronblom.

Blir det Kronblomserier utöver repriser senare i år?

Väldigt sent svar på detta, men Gunnar har lagt pennan på hyllan p.g.a. att synen blivit för dålig för att teckna. En av våra största serietecknare har alltså gått i pension vid 83 års ålder.

Jonas Persson kommer att fortsätta med Kronblom till Allers i fortsättningen och även teckna till 91:an-tidningen när de vill ha nyproducerat.

Mer om Kronblom i en nyhet på 91an.net: http://91an.net/kronblom-90-ar/
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

91:an nr 19-20 år 2017.

100 sidor tjockt dubbelnummer. Kul omslag med både 91:an och 87:an samt Åsa Nisse.

Först ett långt äventyr där 87:an håller på med en massa fuffens och det blir rätt komplicerat, om penningskulder och jakträttigheter m.m.. En riktigt bra historia.

Ett helt uppslag om Hacke Hackspett m.m. äldre serier, inte så intressant, känns inte som så likt 91:an-genren heller. Bättre då med uppslaget ”Kontakten” längre fram i tidningen. Bra att det finns med korsord där man kan vinna något.

Första delen av en Åsa-Nisseserie om kidnappning av uppfinnare. Bra med följetong, men vet inte om det är en så typisk Åsa-Nisseserie. I övrigt två till Åsa-Nisseserier, de får godkänt.

Kronblom brukar vara bra. Men här var det en skruvad serie som handlade om just Kronblom som serie, passar inte in riktigt.

Två uppslag med g:a 91:an-serier. Kul att se hur det var förr i tidningen. Man både känner av skillnaden mot idag och känner igen serien.

I övrigt fem serier till med 91:an. Den där 87:an ska spela döv för doktorn var bra, skickligt tecknad också.

Några serier om ”Oskar”, inte jättebra men okej, passar in i 91:an. En Brat i skogen, samt Ferguson, helt okej, som de brukar vara. Livet hemmavid, lite skruvat med begravning i rabatten, men annars så känns det som just Livet hemmavid. Viltliv, bra tecknat, men annars så förstår jag mig inte riktigt på serien.

Radio Gaga. Har aldrig sett förut. Svårt att bedöma rakt av efter några sidor, ser gärna mer av den, så får man se vad man ska tycka.

Några serier med Lilla Fridolf. LF är kanske inte min favoritserie, men det är en serie som passar i 91:an, är i samma genre.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Grumme »

Jag har precis läst det senaste numret av 91:an (23/17), och har en fråga om Åsa-Nisse-serien "Hemligt Patent".
Historien är väldigt tunn, och det känns som att det saknas minst en sida eller ett uppslag mellan sida två och tre. (Som f.ö. är seriens sista sida)

Eftersom serien är tecknad och berättad av Gösta Gummesson, så är det följdaktligen en reprisserie. Är det någon som har läst den tidigare, och kan säga om, och i så fall hur många sidor som fattas?
Germund kanske?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Grumme skrev:en fråga om Åsa-Nisse-serien "Hemligt Patent".


Seriens tredje sida saknas mycket riktigt. Hur det här har hänt har jag försökt ta reda på, utan att få något svar. Men om du har nummer 1/2017 så kan du läsa hela serien i det numret. Något av en snabbrepris alltså. Hur det gått till är också höljt i dunkel.
På tal om höljt i dunkel: seriens författare är okänd. Varför det står att Gösta Gummesson skrivit serien är obegripligt.

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Grumme skrev:Germund kanske?
Jag har hittills inte arbetat med 91:an – utöver tidningen HumorKlassiker/HumorKavalkad – men jag tar tillfället i akt att berätta att jag börjar dra i tidningen – tillsammans med Joakim – från nr 1/2018.
/Germund, snart på 91:an-redaktionen
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Joakim Gunnarsson skrev:
Grumme skrev:en fråga om Åsa-Nisse-serien "Hemligt Patent".


Seriens tredje sida saknas mycket riktigt. Hur det här har hänt har jag försökt ta reda på, utan att få något svar. Men om du har nummer 1/2017 så kan du läsa hela serien i det numret. Något av en snabbrepris alltså. Hur det gått till är också höljt i dunkel.
På tal om höljt i dunkel: seriens författare är okänd. Varför det står att Gösta Gummesson skrivit serien är obegripligt.

/Joakim på 91:an-redaktionen.


Jag har ett minne av att Leif Bergendorff har skrivit att just de här Åsa-Nisse-serierna som framför allt handlade om att Åsa-Nisse uppfinner saker, skrevs av Bengt Linder. "Hemligt Patent" låter som att det handlar om en uppfinning, så troligtvis har alltså Bengt Linder skrivit manus.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Grumme »

Joakim Gunnarsson skrev:
Grumme skrev:en fråga om Åsa-Nisse-serien "Hemligt Patent".


Seriens tredje sida saknas mycket riktigt. Men om du har nummer 1/2017 så kan du läsa hela serien i det numret.
/Joakim på 91:an-redaktionen.


Det har jag tyvärr inte, men jag kanske kan få tigga till mig ett goodwillexemplar? [8]
Under alla omständigheter, tack för info. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Joakim Gunnarsson skrev:Seriens tredje sida saknas mycket riktigt. Hur det här har hänt har jag försökt ta reda på, utan att få något svar. Men om du har nummer 1/2017 så kan du läsa hela serien i det numret. Något av en snabbrepris alltså. Hur det gått till är också höljt i dunkel.
På tal om höljt i dunkel: seriens författare är okänd. Varför det står att Gösta Gummesson skrivit serien är obegripligt.

/Joakim på 91:an-redaktionen.

Varför kör ni samma repriser under samma årgång undrar jag, måste ju finnas tusentals Åsa-Nisse-serier att välja mellan?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Erik skrev:Varför kör ni samma repriser under samma årgång undrar jag, måste ju finnas tusentals Åsa-Nisse-serier att välja mellan?
Joakim svarade så gott han kunde:
Joakim Gunnarsson skrev:Hur det gått till är också höljt i dunkel.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Läste en riktigt tråkig nyhet i nummer 24 - Kronblom nypubliceras för sista(?) gången i numret - nästa år blir det enbart repriser. Nyproduktion av Kronblom kommer dock fortsätta i Allers, där Jonas Persson nu tagit över efter pappa Gunnars pension.

Antar att det hela är en reaktion av minskade upplagor. Min känsla är att svenska serietidningar måste hitta nya vägar till läsarna innan det är försent. Väckte för några år sedan frågan om inte 91:an skulle bli en del av e-tidningsplattformen Flipp, vilket vid den tiden inte var möjligt vid rådande avtal med serieskaparna eftersom Egmont inte äger serierna (Kronblom ägs ju som bekant av Perssons t ex). Jag tror att detta, precis som i musik och filmbranschen är serietidningarnas framtid, papperstidningar är de äldre generationernas format och nya generationer måste lockas.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Läste också den tråkiga nyheten. Givetvis var det roligt med en ny Kronblomserie, men den var väl ganska förutsägbar. Även om det är tråkigt att det kanske inte blir fler nya Kronblomserier i i tidningen, så tycker jag faktiskt att Kronblom var som bäst på 80-talet, så egentligen ingen sorg att det blir repriser. Lite tråkigt bara för äldre läsare som kanske minns serierna, men det är ju samma sak med Egerbrandt-repriserna i varje nummer.

Gillar för övrigt att Darnell gör lite inhopp då och då, men tyckte att hans gamla tecknarstil under början av 90-talet passade 91:an bättre.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Bear skrev:Läste också den tråkiga nyheten. Givetvis var det roligt med en ny Kronblomserie, men den var väl ganska förutsägbar. Även om det är tråkigt att det kanske inte blir fler nya Kronblomserier i i tidningen, så tycker jag faktiskt att Kronblom var som bäst på 80-talet, så egentligen ingen sorg att det blir repriser. Lite tråkigt bara för äldre läsare som kanske minns serierna, men det är ju samma sak med Egerbrandt-repriserna i varje nummer.

Gillar för övrigt att Darnell gör lite inhopp då och då, men tyckte att hans gamla tecknarstil under början av 90-talet passade 91:an bättre.

Själv är jag en stor beundrare av Jonas Persson, eller egentligen familjen Persson - hur man lyckats bevara samma humor i tre generationer. Serien har ju på så vis inte haft samma utveckling som 91:an och Åsa-Nisse, men det anser jag i det här fallet inte ha någon negativ innebörd - tvärtom. Jag har själv tillgång till de flesta 91:an-tidningarna sedan sent 70-tal och ser helst att det mesta i en tidning för 50 kronor ska vara nyproducerat - varför ska jag köpa serier jag redan har tillgång till?

Jag håller med dig om att Darnells Herman Hedning-inspirerande 91:an inte gör sig perfekt i formatet och hade också gärna sett att han tecknade 91:an som han gjorde på 90-talet.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Erik skrev:ser helst att det mesta i en tidning för 50 kronor ska vara nyproducerat


Hade fler köpt tidningen så hade vi inte behövt skära ned på de nyproducerade sidorna. Så om alla som läser tidningen tar en helårsprenumeration och dessutom ger bort en till en vän i julklapp i år, så blir det mycket mer nyproducerat i 91:an 2019! [:)]
(Kort sagt, det är en fråga om ekonomi. Tidningen måste gå runt för att inte läggas ned. Fler nyproducerade sidor i tidningen, med samma upplaga som nu, hade betytt ett höjt pris.)
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Joakim Gunnarsson skrev:
Erik skrev:ser helst att det mesta i en tidning för 50 kronor ska vara nyproducerat


Hade fler köpt tidningen så hade vi inte behövt skära ned på de nyproducerade sidorna. Så om alla som läser tidningen tar en helårsprenumeration och dessutom ger bort en till en vän i julklapp i år, så blir det mycket mer nyproducerat i 91:an 2019! [:)]

Tycker du gör en väldigt enkel analys som lägger över "skulden" direkt på läsarna. Det är ändå ni på redaktionen som måste skapa en produkt som är tillräckligt intressant och värd sitt pris. Lägre kvalitet på produkten - färre kunder.

Jag är väl medveten om att konkurrenssituationen idag är något helt annat än tidigare och hänger med i utvecklingen av hela tidningsbranschen. Jag tror inte att jag är helt ute och cyklar om jag tar upp Netflix som ett konkurrensexempel, ett enormt utbud med serier och film för 79 kronor per månad. Nu produceras ju Netflix material för global försäljning, men det handlar ju ändå om en helt annan budget.

Jag pratade med Ihrstedt om digitaliseringen för ungefär sju år sedan och jag har tagit upp det i detta forum och i det gamla 91:an-forumet flera gånger. Sedan 2005 tills nyligen (när ni skapade en egen facebook-sida) har jag ensam och ideellt stått för den digitala exponeringen av 91:an genom 91an.net. Internet må vara en stor del av nedgången för tidningsbranschen, men det behöver inte vara anledning till att föra den i graven. Internet är också en möjlighet för utveckling och hanterar man den på rätt sätt är jag övertygad om att vändpunkten också kommer att komma.
Skriv svar