Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Osten
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 07 dec 2009, 08:48
Ort: Sverige

Inlägg av Osten »

Hallå. Jag hittade en bild på Jenny i 91:ans bildtävling nr 7 1985
och har sett den en gång till på insändarsidorna också men nu undrar jag är bilden ritad till bildtävlingen eller är den från en serie och i så fall vilket nummer är den publiserad i.
[img]http://img192.imageshack.us/img192/8463/kopia785.jpg[/img]
OT för den delen vilken härlig förstaprisvinst dom hade.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Är 87:an med två gånger, och den porriga toplessbruden bara en? Vad har tidningen för prioriteringar?

Det är väl Jonas Darnell som tecknat, förresten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Inlägg av Sudden »

[quote="Wakuran"]

Är 87:an med två gånger, och den porriga toplessbruden bara en? Vad har tidningen för prioriteringar?

Det är väl Jonas Darnell som tecknat, förresten?
[/quote]

Nej, det är Krister Petersson som har tecknat dessa bilder.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Ah, okej...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Årets överraskning i jultidningsutbudet var för mig det inbundna samlingsalbumet "91:an i 30-åriga kriget". Äventyret gick ursprungligen som en följetong under 2002 och utspelar sig under 1600-talet med (gissningsvis) 91:ans och 87:ans förfäder i huvudrollerna. Totalt är äventyret i sju delar, och med kompletterande artiklar med bakgrundsfakta är albumet 68 sidor.
Bild

Riktigt snygg samling av ett 91:an-äventyr utöver det vanliga. För den som gillar Claes Reimerthis historiska Fantomenäventyr kan detta vara av intresse, även om det är lite mer humor i berättelsen förstås. Gert Lozells teckningar är fantastiska och lyfter det hela ännu ett snäpp.

Albumet har överskriften "Presentbok 1". Gissningsvis planeras fler 91:an böcker av det här slaget, men vad de kan tänkas innehålla har jag ingen aning om.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Schuberg »

AndreasEriksson skrev:Albumet har överskriften "Presentbok 1". Gissningsvis planeras fler 91:an böcker av det här slaget, men vad de kan tänkas innehålla har jag ingen aning om.


Med tanke på ryggens utformning med 91:ans huvud i ovankant med i detta fall blå grundfärg och med titeln Presentbok 1 "91:an-30-åriga kriget" så är det kanske inte en helt osannolik gissning att även andra titlar än 91:an är tänkt att ingå i denna Egmontlansering? Kanske planeras det för andra titlar med samlarböcker med förslagsvis Uti Vår Hage, Herman Hedning, Fantomen och andra titlar likt en ny "Samlade Serierariteter-serie"? Men givetvis finns det även underlag för att enbart göra en 91:an samling med presentböcker.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Där har du en poäng! Så tyckte jag för övrigt att man skulle ha gjort med en tidigare presentboksserie; "Klassiska relationer":
Bild
Det var ett ganska intressant koncept faktiskt, men första boken med Lilla Fridolf och Selma sålde visst inte särskilt bra. Hade man gjort en uppföljare med 91:an och Elvira, eller ännu hellre inlett med dom i första volymen, så hade det kanske funkat bättre.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Magnus »

Eller varför inte bägge alternativen?
Kanske kommer en egen serie presentböcker med Uti Vår Hage, en med Herman Hedning m fl.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Magnus »

AndreasEriksson skrev:Årets överraskning i jultidningsutbudet var för mig det inbundna samlingsalbumet "91:an i 30-åriga kriget". Äventyret gick ursprungligen som en följetong under 2002 och utspelar sig under 1600-talet med (gissningsvis) 91:ans och 87:ans förfäder i huvudrollerna. Totalt är äventyret i sju delar, och med kompletterande artiklar med bakgrundsfakta är albumet 68 sidor.


Någon som har koll på vilka tidningar från 2002 där originalet publicerades?
(Kanske står i albumet men jag har inte läst det ännu.)
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Magnus skrev:
AndreasEriksson skrev:Årets överraskning i jultidningsutbudet var för mig det inbundna samlingsalbumet "91:an i 30-åriga kriget". Äventyret gick ursprungligen som en följetong under 2002 och utspelar sig under 1600-talet med (gissningsvis) 91:ans och 87:ans förfäder i huvudrollerna. Totalt är äventyret i sju delar, och med kompletterande artiklar med bakgrundsfakta är albumet 68 sidor.


Någon som har koll på vilka tidningar från 2002 där originalet publicerades?
(Kanske står i albumet men jag har inte läst det ännu.)

Nr 12-17. Sammanlagt 7 kapitel, 1 i varje nr, sånär som på nr 12 som innehåller 2 kapitel.

Tack för att du frågade f.ö. Det fick mig att upptäcka att jag redan hade hela serien, sånär som på ett kapitel, vilket jag inte trodde. Så nu kan jag lägga mina knapra besparingar på nånting annat istället för det där albumet. Ledsen, Egmont. (Fast så stora samvetskval får jag dock inte av att neka en i mängden av alla dessa reprissamlingar av olika slag. Fan vad Egmonts albumutgivning är tråkig egentligen. Det är tur att Albumförlaget, Kartago, Galago m.fl. finns.)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Visserligen är det intressanta förlag du nämner, men det här är ändå ett steg i rätt riktning tycker jag. Själva grunden för att ha råd med egen produktion av serier till serietidningar (91:an, Fantomen, Bamse osv) är att man publicerar avsnitten fler än en gång. Man gör knappt någon vinst på första publiceringen eftersom det är så dyrt med nyproduktion, så repriser är en del av sakens natur - men då gäller det att det görs på ett bra sätt (Kartagos storsäljare är t.ex. repriser av Rocky, Nemi, Arne Anka, Lindström, Jan Lööf mm - men det känns att det är produkter man satsat resurser på ändå).

I den bästa av världar skulle vinsten på reprisböckerna gå direkt till nyproduktion - det är väl här jag har mina tvivel när det gäller Egmont, jag tror inte att 91:an-redaktionen får särskilt stor del av kakan i det här fallet. Men själva reprissamlingarna i sig har jag inget emot, framför allt inte när det är av samma kvalitet som den här boken (och Svenska Mad-albumet som nämns i en annan tråd).
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag går nog på Andreas linje här.

Kanske är litet att svära i kyrkan här, och dessutom dra referenser till en serie jag knappt har läst, men att satsa på en längre humoristisk / edutainmentbaserad berättelse om en viktig del av svensk militärhistoria känns nästan som en svensk motsvarighet till Blårockarna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Ferm65 »

Jag gillar och samlar främst på 91:an från första halvan av sjuttiotalet. Inte för att den var bäst då, utan enbart pga nostalgi. 1970 var jag fem år, och lärde mig att läsa. Främst ur serietidningar som t ex 91:an, men naturligtvis även Kalle Anka (som morsan alltid köpte åt mig varje vecka) samt massor med andra serietidningar.
Jag har aldrig tyckt att 91:an har varit rolig, däremot hemtrevlig på något vis. 91:an var mysig att läsa.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Magnus »

Ferm65 skrev:Jag gillar och samlar främst på 91:an från första halvan av sjuttiotalet. Inte för att den var bäst då, utan enbart pga nostalgi. 1970 var jag fem år, och lärde mig att läsa. Främst ur serietidningar som t ex 91:an, men naturligtvis även Kalle Anka (som morsan alltid köpte åt mig varje vecka) samt massor med andra serietidningar.
Jag har aldrig tyckt att 91:an har varit rolig, däremot hemtrevlig på något vis. 91:an var mysig att läsa.


Vi började läsa tidningen ungefär samtidigt!
Jag gillar också Nils Egerbrandt´s 91:an från sent 60-tal och tidiga 70-talet.
Men jag tycker de historier Egerbrandt gjorde är riktigt bra.
Han stil är ganska snäll, ivf 91:an. Det är bara 87:an som fortsatte att vara en buse.
Simma lugnt!
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av buster89 »

Ferm65 skrev:Jag har aldrig tyckt att 91:an har varit rolig, däremot hemtrevlig på något vis. 91:an var mysig att läsa.


Känner i någon mån samma sak. Speciellt rolig eller originell är 91:an allmänt sett inte, tvärtom kan den framstå nästan lite irriterande "folklig" ibland, men behöver man lite mysig läsning som samtidigt inte är rent för barnen så finns få bättre alternativ. Med det sagt så har det visst förekommit ett och annat riktigt bra avsnitt genom åren. Claes Reimerthi har skrivit flera avsnitt där intrigerna känns rätt komplexa, och jag tycker att många utav Rudolf Petersson:s och Nils Egerbrandt:s "gag-avsnitt" håller sig bra än i dag, om man accepterar den gammalmodiga atmosfären (som jag själv ofta finner tilltalande).
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Olle Nilsson gör comeback i det senaste nummret av 91:an (nr 4/2011) fast inte som tecknare på huvudserien utan på Åsa-Nisse.

Olle som under 80-talets början var ordentligt utskälld på insändarsidorna pga hans lite "slarviga" teckningsstil. Personligen så gillade jag honom skarpt då det var mer fart och liv i hans serier jämfört med Egerbrands som ju annars var huvudtecknaren på den tiden. Här har han en mer vårdad linje som ligger ganska nära Gummessons stil.

Så nu är han tillbaka i tidningen efter ett 20-tal år och det ska bli spännande att se vad han har att bjuda på framöver.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det här var intressant! Jag hade nog inte gissat att det var Olle som tecknat om jag inte vetat om det. Han håller sig ganska strikt till figurernas utseende, och tecknar inte alls lika "slarvigt" som tidigare. Kanske kan han göra nåt 91:an-avsnitt i samma stil också?
Däremot så var det som du säger mer fart och liv i hans gamla stil. Så frågan är om det inte egentligen var bättre förr...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Årets presentbok samlar Bergendorff & Darnells Handbok i överlevnad:
http://www.femforlag.se/katalog/91an-presentbok-nr-2/
Bild
(för övrigt var det denna bilageföljetong + andra specialbilagor tecknade av Darnell som verkligen fick mig att börja läsa 91:an på 90-talet).

Och för att återknyta till de senaste inläggen i tråden, så har Olle Nilsson tecknat årets julalbum med Åsa-Nisse. Det blir hans första julalbum.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Linus S »

Nu känns det lite som att jag kommer in här å klammpar! Men men...

NYTT FÖR I ÅR!
91:an firar 80 års-jubileum
Kronblom firar 85 års-jubileum

I samband med 91:ans 80 års firande ska jag troligtvis åka ner till Halmstad 7 dagar med familjen och tillbringa en av dagarna i 91:an museumet! Kommer blir riktigt kul!

Och med troligtvis menar jag att vi inte vet om vi får stugan vi valt el. inte...

Har börjat teckna 91:an nu faktiskt! Mest bara för skojs skull.

Älskar att läsa Kronblom i tidningen, Gunnars & Jonas sätt att teckna är bara så genommysigt! Jag personligen kan INTE lägga 91:an ifrån mig innan jag läst Kronblom!

PS. är det någon som vet när august & lotta skapades?

Förresten, Gunnar är ju född -33, han fyller väl 80 nästa år? Undrar om Jonas kommer kunna producera tillräckligt många avsnitt av Kronblom då, utan sin pappa? De är då inte sagt att Gunnar slutar 2013, men det är inte många tecknare som tecknar i 80-års åldern inte!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Tycker du att Jonas håller samma klass som Gunnar då? Nu var det väl ett tag sen jag läste nya 91:an-tidningar, men jag tycker att Jonas lyckades halvdant med att ta efter sin far. Jag tyckte man såg att han var oerfaren och att han försökte tvinga sig in en stil han inte riktigt behärskade, typ. Han klarade sig väl ok, men jag tycker det fanns en tydlig skillnad mellan Jonas stela försök och mellan Gunnars mer drivna teckningar. I och för sig kan jag väl tänka mig att det kanske börjar jämna ut sig i takt med att Gunnar blir gammal och trött, han är kanske inte lika säker med pennan som han har varit, samtidigt som Jonas blir lite mer erfaren.

Förresten, Gunnar är ju född -33, han fyller väl 80 nästa år? Undrar om Jonas kommer kunna producera tillräckligt många avsnitt av Kronblom då, utan sin pappa? De är då inte sagt att Gunnar slutar 2013, men det är inte många tecknare som tecknar i 80-års åldern inte!

Det motsatta problemet är ju annars: hur länge kommer det fortsätta finnas efterfrågan för att Jonas och Gunnar ska producera nya Kronblomserier? Men visst, serien har klarat sig i 85 år, så den håller väl några år till säkert. Och 91:an-konceptet verkar ju vara rätt starkt, då det hållit ända till våra dagar.
Det jag menar är hursomhelst att det nog inte kommer finnas något superhögt tryck på Jonas att producera stora mängder Kronblomserier. Jag skulle snarare vilja säga att han får vara glad för de pengar han trots allt kan tjäna på sin farfars kreation så länge det går att göra det, om jag ska vara lite negativ.
Skriv svar