Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Läser senaste numret nu. Trots att jag köper lösnummer då och då så har missat att Elvira slutat hos Kapten. När hände det? Är det permanent och steg i att föra 91:an i tiden? (vilket vore synd).
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Bear skrev:Läser senaste numret nu. Trots att jag köper lösnummer då och då så har missat att Elvira slutat hos Kapten. När hände det? Är det permanent och steg i att föra 91:an i tiden? (vilket vore synd).

Det var ett par år sen:
Egmont skrev:91:an 9-10/2014 finns ute nu och ett par veckor till,
och eftersom det händer en del grejer i det numret vore det kul att höra vad ni tycker. Bu eller bä?

För er som inte köpt tidningen (än) så kan jag berätta att Elvira säger upp sig (!!!) från tjänsten som hembiträde hos Kapten.
Från och med det här numret så har hon dessutom en egen logga (som blivit fel i det här numret men är fixad till kommande) och vi kommer få följa hennes nya liv i egna serier framöver. De nya Elvira-serierna görs av teamet Jimmy Wallin och Alan Kamieniarczyk.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Tycker förvisso att hon varit ganska frånvarande bortsett från egna serien som dyker upp då och då. Men är hon fortfarande tillsammans med Mandel? Vad jobbar hon med nu?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Bear skrev:Är det permanent och steg i att föra 91:an i tiden? (vilket vore synd).

Ja, hon jobbar inte längre som hembiträde hos Kapten. Men det är inget som hindrar manusförfattarna att låta henne rycka in i det Berånska hushållet när det lämpar sig.

Bear skrev:Men är hon fortfarande tillsammans med Mandel? Vad jobbar hon med nu?

Ja, hon och Mandel har fortfarande en relation. Hon jobbar på ett café.
Köp tidningen och håll dig uppdaterad, vetja! [:)]

BoJustBo skrev:En fråga till, Varför har inte 91:an logotyper för sina olika serier på omslaget som många andra svenska tidningar.

Vi gjorde ett försök att införa det på de extra tjocka numren, men det är inte helt lätt att få det att bli bra när layouten görs på annan ort. Så vi lade ned det. Dessutom är ju de fransk-belgiska seriernas saga all i 91:an.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Egmont skrev:De nya Elvira-serierna görs av teamet Jimmy Wallin och Alan Kamieniarczyk.

Och nu skulle Alan Kamienarczyk vara huvudansvarig för Hälge-produktionen, om jag minns rätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Wakuran skrev:Och nu skulle Alan Kamienarczyk vara huvudansvarig för Hälge-produktionen, om jag minns rätt...

Det har han varit officiellt sedan 2015. Men Alan gör både Hälge och 91:an parallellt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:
Wakuran skrev:Och nu skulle Alan Kamienarczyk vara huvudansvarig för Hälge-produktionen, om jag minns rätt...

Det har han varit officiellt sedan 2015. Men Alan gör både Hälge och 91:an parallellt.

Imponerande! Nästan Egerbrandt-produktion över arbetstakten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Frågan om huruvida 91:an ska mucka är ett ämne som är tillräckligt viktigt för att tas upp på DN:s ledarsida (om än bara i förbifarten).
Lena Andersson skriver:
Deckargenren lyder under samma lagar som den klassiska serietidningen. Även den upplöser sig själv när den inte följer sina inre nödvändigheter av arketyper och statiska figurer. Om 91:an muckar finns inte 91:an mer. Han är en stiliserad typ, inte en person som utvecklas. Om 91:an och 87:an stiger i graderna har man övergått till tecknad bildningsroman, ett kausalt narrativ som aldrig kan återvända till utgångspunkten, och där utvecklingen inte kan upphöra när den väl påbörjats. Det är inte seriefigurernas förändring som är intressant, utan det faktum att de förblir densamma vad som än händer dem.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-a ... a-inte-do/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Erik S skrev:Frågan om huruvida 91:an ska mucka är ett ämne som är tillräckligt viktigt för att tas upp på DN:s ledarsida (om än bara i förbifarten).
Lena Andersson skriver:
Deckargenren lyder under samma lagar som den klassiska serietidningen. Även den upplöser sig själv när den inte följer sina inre nödvändigheter av arketyper och statiska figurer. Om 91:an muckar finns inte 91:an mer. Han är en stiliserad typ, inte en person som utvecklas. Om 91:an och 87:an stiger i graderna har man övergått till tecknad bildningsroman, ett kausalt narrativ som aldrig kan återvända till utgångspunkten, och där utvecklingen inte kan upphöra när den väl påbörjats. Det är inte seriefigurernas förändring som är intressant, utan det faktum att de förblir densamma vad som än händer dem.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-a ... a-inte-do/

DN.se vill ha mina surt förvärvade pengar... Får försöka hitta ett pappersex...

Nu ska ju tydligen den allmänna värnplikten återinföras - i någon mån... Undrar om det kan bidra till fortlevnaden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Hmm, jag är ju prenumerant men kan öppna artikeln även i en annan webbläsare, i utloggat läge... Kör inte DN samma upplägg som SvD, dvs att man får läsa ett antal artiklar gratis per månad innan man blir utlåst och måste köpa en prenumeration? (och du kanske har hunnit läsa dina gratisartiklar redan?)
Det jag copypasteade till citatet är hursomhelst allt som står i texten om just 91:an.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jo, så är det väl, men irriterad över att det inte är fler artiklar...

Undrar annars om värnpliktens återinförande kan hjälpa till, eller om serien fortfarande kommer kännas för mossig av ungdomarna som gör värnplikten... Äldre nostalgiker och ungtuppiga värnpliktiga delar ju - i regel - vare sig referensramar eller livssyn...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Det börjar dra ihop sig till lämning av 91:ans årgångsbok volym 3 1972.
Eftersom vi fortfarande inte hittat en av bilagorna så jag passar på att kasta ut en efterlysning här igen:
Vi saknar bilagan "Lumparschack" som satt fastlimmad på omslaget till nummer 14.
Finns det någon forumit som kan hjälpa oss med den?
Vi vill gärna få böckerna så kompletta som möjligt, och den här bilagan saknas på samtliga ex vi har.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Jag läste om 91ans ursprung lite i en bok, de ursprungliga officerarna är klart baserade på dem själva när R. Pettersson var voluntär på I16 under 10-talet.

Var några andra baserade på riktiga människor? Jag menar fanns Elvira, eller 87an mfl?

De lever ju kvar långt efter ursprungen lämnat in.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Agentum skrev:Jag läste om 91ans ursprung lite i en bok, de ursprungliga officerarna är klart baserade på dem själva när R. Pettersson var voluntär på I16 under 10-talet.

Var några andra baserade på riktiga människor? Jag menar fanns Elvira, eller 87an mfl?

De lever ju kvar långt efter ursprungen lämnat in.



När jag gjorde värnplikten i Halmstad så fanns där ett rum med tavlor från regementets regementschefer. En av dem var lik Gyllenskalp och denna regementschef ska också ha varit chef när Rudolf låg inne.

I och för sig är är Halmstads regemente nu och när jag låg där LV6 och inte det I16 som Rudolf låg vid. Men byggnaderna är de samma och tavlorna som hängde där var oberoende på om de var regementschefer över I16 eller Halmstad. Dessvärre hade jag ingen möjlighet att besöka 91:an museet som finns där, enbart öppet någon enstaka gång om året.

Vilka de utöver befälen som medverkar i serien är finns det olika förklaringar om. Under 91:an mot väggens-dagar i Leifs regi så svarade han någon gång att både 87:an och 91:an hade förlagor på regementet. Andra gånger var 91:an Rudolf själv och 87:an en vän. Idag finns det väl ingen kvar längre som man kan fråga, och kanske är det lika bra att frågan blir obesvarad?
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Jodå, det finns en del dokumenterat om 91:an och 87:ans förebilder. 91:an var en hetlevrad skåning, medan 87:an var en snäll hallänning. Tidigt i 91:an-seriens barndom bytte de dock karaktärer med varandra.

Elviras förebild var Rudolfs syster Margit. Officerarna i serien har också sina förebilder från Rudolfs värnplikt, regementschef P.J. Heghardt stod som förebild för överste Gyllenskalp.

Långt innan 91:ans födelse, under tiden som Petersson gjorde sin rekryt på I16, ställde Rudolf Petersson ut en samling karikatyrer bestående av I16:s officerare i skyltfönstret på en bokhandel i Halmstad. Karikatyrerna försvann dock snabbt, då många officerare valde att köpa dessa istället för att bli till åtlöje för hela staden. Kanske var det denna karikatyrsamling som Peterson kom att tänka på när han 1932 fick idén att börja rita serien 91:an.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Erik skrev:Långt innan 91:ans födelse, under tiden som Petersson gjorde sin rekryt på I16, ställde Rudolf Petersson ut en samling karikatyrer bestående av I16:s officerare i skyltfönstret på en bokhandel i Halmstad. Karikatyrerna försvann dock snabbt, då många officerare valde att köpa dessa istället för att bli till åtlöje för hela staden. Kanske var det denna karikatyrsamling som Peterson kom att tänka på när han 1932 fick idén att börja rita serien 91:an.

Undrar om det där kan vara en förbättring av historien? Det finns ju ofta ett visst mått av smicker i att bli föremål för en karikatyr...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Ja, sant men det är ju en bra historia iaf:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Wakuran skrev:
Erik skrev:Långt innan 91:ans födelse, under tiden som Petersson gjorde sin rekryt på I16, ställde Rudolf Petersson ut en samling karikatyrer bestående av I16:s officerare i skyltfönstret på en bokhandel i Halmstad. Karikatyrerna försvann dock snabbt, då många officerare valde att köpa dessa istället för att bli till åtlöje för hela staden. Kanske var det denna karikatyrsamling som Peterson kom att tänka på när han 1932 fick idén att börja rita serien 91:an.

Undrar om det där kan vara en förbättring av historien? Det finns ju ofta ett visst mått av smicker i att bli föremål för en karikatyr...

Möjligt. Det är Leif Bergendorff som är källa för det där, förmodligen tertiärt, så historien kan ju ha förändrats. Finns ju en intervju med några herrar som gjorde lumpen med Petersson i 91:an DVD-boxen. Ska kolla upp om de pratar om detta vid tillfälle.

Å andra sidan pratar vi om en rekryt som utmanar överheten genom nidbilder. Inte säkert att det tas emot med öppna armar av alla.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Ja alltså det kan ju vsra sant,ibland är det ju bara så att det låter som för bra men det har verkligen hänt, ingen skillnad inom seriehistoria vilka saker som faktiskt inträffat men som många tror är strunt.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Jag har en sak som jag hoppas att någon kunnig forumit kan hjälpa mig med.
Till redaktionen har det kommit ett läsarbrev med önskemål om att få se mer av "Maria-Pia Rugge från KSM® (Klackamos militanta syförening Revolutionärerna)". Vår sökfunktion är sedan någon månad ur funktion så jag kan inte längre söka bland gamla digitala manus och vårt index har inte listat Rugge eller syföreningen någonstans. Någon som minns när de förekommit? Jag skulle gärna ha med en bild på nån representant för syföreningen när jag publicerar insändaren på kontaktsidorna.
Håller tummarna!

/Joakim på 91:an-redaktionen.

PS. Vi fick en del upprörda mejl och telefonsamtal nu när Kronblom missats i nummer 24. Men jag kan lugna alla oroliga: Kronblom är med i varje nummer framöver, om inget oförutsett inträffar.
Skriv svar