Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Gissberg

Re: Stora - 91:an tråden

Inläggav Gissberg » tis 29 jan 2019, 05:36

Jag hörde med Janne Roswall som introducerat en mängd härliga och återkommande karaktärer i 91:an (Toftaligan bl. a.) och han berättade att han anställde morsan Axelsson på regementet för att det behövdes ett opålitligt fruntimmer som spion mm jävelskap bland höjdarna i Kanslihuset. Janne berättar vidare att hon har varit till mycket god hjälp och en god partner till sin luriga son. Och jag håller med.

Användarvisningsbild
Bear
Very Good

Inläggav Bear » tis 29 jan 2019, 14:24

Jag tycker att det är en fördel med att hon har den rollen hon har idag, gett serier med flera skratt.

En tanke som slår mig är, hur långtifrån regementet hon bor. Ibland verkar det som att det tar sig en bra stund att ta sig dit, men om hon jobbar på regementet måste hon ju alla fall bo så nära så att hon kan ta sig dit, mig veterligen har hon ingen bil?

Detsamma gäller 91:ans föräldrar. Ibland verkar de bo ganska nära, att Backabo ligger nära Klackamo medan det ibland framstår som att ligga en bit därifrån. Finns det några "bestämmelser" över var platserna ungefär ligger eller är det upp till var och av manusförfattarna att placera det där det passar som lämpligt?

Användarvisningsbild
Gissberg

Inläggav Gissberg » tis 29 jan 2019, 21:27

Morsan Axelsson introducerades i ett Rudolf P avsnitt från 1951. På Egerbrandts tid bodde hon i ett ruckligt gammalt hus inne i stadens äldre villakvarter. Senare har hon flyttat till ett torp på landet, i 87:an 2/95 nämns adressen torpet i Blåsmåla. Men enligt Darnells affisch befinner sig huset i närheten av regementet.

91:ans föräldrar bor i Backabo, en timmes tågresa från Klackamo plus ytterligare några kilometers promenad.

Uppgifterna har jag hämtat från Peter Nilssons (manusförfattare på 90- och 2000-talet) digra uppslagsverk där han gått igenom alla 91:an-avsnitt från början.

Återgå till "Serier i allmänhet"