Vad tycker ni om Fantomen?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Vad tycker ni om Fantomen?

Inlägg av apollo »

Håller ni med mig om att dom håller på att förstöra Fantomen som serietidning med sina ideligen återkommande repriser av diverse biserier. Nu skall dom börja köra Bernard Prince igen, väldigt ny, inte sant. Dom kör redan Robin Hood från 50 -talet. Vore det inte bättre att ta in nya serier istället för gammal skåpmat som vi redan läst?
apollo
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Sanningen att säga så har jag inte brytt mig om att läsa Fantomen under de senaste åren, i varje fall inte de nya numren. Jag begriper inte heller riktigt vad det där med omstarten från år ett ska betyda. Startar man om med att reprisera Fa-serier från 1950? [?]

Bäst var Fantomen på 90-talet, helt klart. Då var det action, presidentval, pirater, bråk, stök och revolutioner........ [:o)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä de har skrivit en ny historia om att han ligger och yrara på sjukbädden om sitt första år som Fantomen vad jag förstår.
Jag tycker en del är intressant med Fantomen, nämligen att han numera är i mycket en svensk figur, vad jag förstår har väl Diverse svenskunderstödda team skrivit mer än dubbelt så många storys om honom än Falk gjorde under sin levnad och de har skrivit dem ända sen 60-talet.

Jag slutade väl läsa Fantomen nångång mitt i 80-talet när den var svartvit fortfarande, men jag har bytt och köpt lite modernare högar med tidningar på senare år och ofta är det ju inte sämre än nån anna hjälteserie från tex USA, lite korta äventyr och lite för sockersnäll genomhederlig Fantomen bara.

Men tänk på att jag inte läst dessa biserier miljoner gånger heller, jag har tyckt Thorgal varit mycket bra och även en hel del annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det här var ju egentligen två helt olika frågor ...

Först själva Fantomenserien: Jag tycker "år ett" och dess avslutning från "Liemannen skördar" i nummer 3 till "I dödens skugga" i nummer 7 (i år) var kanon -- även om jag nog faktiskt är lite besviken på slutresultatet; ett genartionsskifte hade inte varit fel.

Även de två senaste fantomenäventyren, "Mellan myt och verklighet" och "kungen av Norge" var riktigt bra, särskillt det förstnämnda, som dels låter oss lära känna en "ny" bifigur lite närmare och dels fokuserar på det i mitt tycket bästa med Fantomenserien: det övernaturliga / oförklarliga som har en naturlig förklaring (som dock förblir okänd för "allmänheten").

Jo, jag gillar ett "utökat" persongalleri, där det inte alltid behöver vara Fantomen själv som är hjälten eller helt klart vem som är skurk eller offer eller hjälte. Minerva Brooks är en ny "favorit" att se fram emot att få veta mer om, efter till exempel Caleb Cadoga och Vasti Riba ...

Vad gäller biserier så håller jag med om att det vore bättre om de kunde låta bli att reprisera gammal skåpmat (även om det finns undantag, att köra Rick O'Shay igen på 80/90-talet efter att ha kört den på 70 (och 60?) -talet tycker jag var helt ok. Robin Hood-serien var riktigt usel redan när de tryckte den på åttiotalet ... Bernard Prince har jag för mig att var en rätt bra serie, så om det inte blir för mycket repriser kan det nog bli bra ...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Att köra bra 50-talsserier i repris ser jag inget fel i (som Steve Roper i X9), men dåliga, nej tack. Det kan hur som helst bli för mycket av det goda, för även de bra gamla serierna har en viss patina som i överdos smakar mossigt.

Hela Fantomen-konceptet känns förlegat, men Team Fantomen lyckades rädda situationen reda på 80-talet (rentav 70-talet?) med en massa modernare material medan Lee Falks manus blev allt hopplösare. Det är en bedrift!
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Det kan jag hålla med om! Team Fantomen har gjort ett kanonjobb med huvudserien och jag ser helst att "vår" Fantomen, 21:an, inte går ur tiden.
Däremot biserierna brister en del som nämnts innan. Kan bara hoppas att dom tänker till och bjuder oss läsare på nya bra serier.
apollo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

En sak till med Fantomen som jag personligen har lite svårt för är att så fort hjälten har ordnat till problemen i landet han bor och alla är lyckliga så startar allt om igen från början, som om inget hade hänt.
Dålig kontinuitet så att säga, de skulle kanske fundera på att ha en mer levande värld i bakgrunden.
Jag tror de gjorde ett försök med nån elak president som raserade landet ett tag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

För att vara lite mer tjatig så minns jag den första sådan biserie i Fantomen jag var hemskt impad av som liten.
Svartkåpan som gick i 6 nummer 1975 i Fantomen.
Nu låter jag bra gammal, men jag får skydda mig med att det var en kompis farsa som ägde tidningarna från början, jag läste dem i själva verket 10 år senare ungefär.

Denna serue vet ingen et jox om kan jag säga, men jag har sökt lite själv och lagt ihop 2 och 2 och det var italienaren Alberto Giolitti som tecknade denna miniserie för IPC england (troligen runt 1970

Den gick ursprungligen i en engelsk serietidning som hette Lion och serien hette där Flame o' the forest.

Tror att samma snubbe tecknade lite fantomen bla så det är antingen på den vägen serien valsade in i Fantomentidningen.
Tecknaren var visst död sen 1993 såg jag.

Bara för värdelöst vetande om en serie jag gillade en gång i tiden, nu har jag inte läst den sen dess.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mickelina Räv
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:50
Kontakt:

Inlägg av Mickelina Räv »

Fantomen är ingen av mina favoriter.. Fast jag måste erkänna att jag gillar de avsnitt där Diana blir kidnappad av diverse shejker och Fantomen måste rädda henne. :D Fråga mig inte varför, men de varianterna brukar roa mig något oerhört.
Possession is 9/10 of the problem.
John Lennon

Användarvisningsbild
Luna
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:18

Inlägg av Luna »

Som liten älskade jag fantomen. Han var bäst. Men varför blev han pappa? Räckte det inte med super hustrun Diana? De nya äventyren är inte lika spännande. Han har blivit en sån mes.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Fantomen har aldrig heller varit nån tidning jag engagerat mig i. Den är lite för tradig och trist. När jag var mindre brukade jag endast bläddra i den för Deckarnöten och Herman Hedning.
Transform and roll out!

/JS10
Skriv svar