De bästa svenska serieskaparna

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

De bästa svenska serieskaparna

Inlägg av Jan Milou »

Här är några tecknare som jag uppskattar för deras skicklighet med pennan och även som manusförfattare:

Peter Berting som tecknar THE PORTENT m.m.
Fantomentecknaren Hans Lindahl.
Krister Pettersson som tecknar Uti vår hage.
Jonas Darnell som tecknar Herman Hedning
Martin kellerman som tecknar Rocky.
Jan Gissberg, Gert Lozell och Tobias Sjölund som tecknar 91:an m.m.

Kommer inte på fler just nu men vilka gillar ni? [:)]
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Som min avatar och signatur antyder så tycker jag att Jan Berglin är en av Sveriges roligaste serieskapare, i.a.f. vad gäller manus.
Bilderna kanske inte alltid är så mycket att skryta med, men de gör jobbet till hans underbara texter. [:)]

Tony Cronstam som tecknar serien Elvis är en annan favorit.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Patrik Norrman (Bacon & Ägg)
Rune Andréasson (Bamse, Pellefant, Teddy)
Lars Mortimer (Bobo, Hälge)
Rolf Gohs (Mystiska 2:an)
Jan Lööf (Felix)

och inte minst Charlie Christensen (Arne Anka) !
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Här är mina, som jag kommer på i skrivande stund (utan rangordning)
Hans Lindahl
Jonas Darnell
Alf WOXnerud
Gert Lozell
Krister Pettersson
Rolf Gohs
Torsten Bjarre
Gösta Gummesson
Jan Gissberg
Bertil Wilhelmsson (För Fantis och inte 91:an/113 Bom/ Frisk & Rask där han skötte sig rätt så dåligt)
Gunnar (och till viss del Jonas) Persson
Anders Persson
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Många av mina favoriter är redan nämnda, men ni har ju missat Magnus Knutsson och Ulf Jansson (som tillsammans gjort Ratte, Martin Udd, med mera). Jag hittade nyligen "Kamp för Friheten - arbetarrörelsens historia" av dem på marknad i Strängnäs, den hade jag inte hört talas om förr, men den var ju riktigt fin ...
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

De jag kan komma på är de som Grumme nämner plus Joakim Pirinen och Jonas Darnell.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

David Liljemark, Johan Wanloo, Mats Källblad, Gunnar Krantz och säkert flera andra som jag inte kommer på nu.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Lena Furberg är en bra tecknare både vad gäller realistiska serier och mer karikatyraktiga serier, och väldigt produktiv. Synd att hon nästan uteslutande tecknar för MinHäst(Det skulle vara roligt att se henne teckna något annat ex. Fantomen).
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jan Romare! Cecilia Torudd!

Kaufelt & Nittsjö (Råttan Spix) är inte helt fel heller.

Andra av klass som inte nämnts, från de äldre generationerna:

Nils Egerbrandt. Hans 91:an är inte så intressanta (inte dåliga men det är ju inte hans från början), men Olli och Kalle Stropp är desto bättre!

Carl-Börje (hade han något efternamn?) som gjorde Pelle Svanslös. Och så bör Gösta Knutsson nämnas för manusen. Och så fans ju den äldre Pelle av Einar Norelius.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jan Lööf är nog den bäste imho.

Bergting är jag impad att han lyckades bli publicerad av Image.

Sen har vi han Fantomentecknaren som även gjorde egna serier typ Achilles Wiggen, då tycker jag man är duktig.

Självklart blir ju detta mest en smaksak beroende på vilken typ av serier man gillar.
Det betyder ju inte tta Rune A. var helrutten som tecknare för att jag inte idag skulle orka läsa Bamse.

Jag är inte imponerad av de här talking head tecknarna, jag kan inte se det som skickligt tecknat, det handlar mer om manuset.

Jag föredrar nog mer tekniskt avancerade tecknare eller åtminstonde sånan som ger mer uttryck och berättarteknink med enbart bilderna, så att man i princip kan förstå dem någorlunda utan text.
Svårt att förklara kanske.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Agentum"]


Jag är inte imponerad av de här talking head tecknarna, jag kan inte se det som skickligt tecknat, det handlar mer om manuset.

Jag föredrar nog mer tekniskt avancerade tecknare eller åtminstonde sånan som ger mer uttryck och berättarteknink med enbart bilderna, så att man i princip kan förstå dem någorlunda utan text.
Svårt att förklara kanske.
[/quote]
Solklart. Det händer mycket lite visuellt i t.ex. Rocky, Pärlor för svin och Dilbert. Var det sådana du menade? Om de kopierar från tidigare strippar så märks det inte alls, de har samma uttryck för det mesta och rör sig inte mycket och bildvinklarna är enkla. Det är som sagt manuset som är poängen. Det vore rätt grovt att hävda att de skulle vara speciellt bra tecknade, då är man bara partisk för att man gillar manusen (vilket är en helt annan sak).

Som ett mycket enkelt exempel på berättarteknik i bild, tag Pelle-intro-strippen i länken jag nyss postade. Där ger Carl-Börje faktiskt exempel på både dåliga och bra teckningar. Vissa bilder är bara berättande, de innehåller inte så mycket. När Murre jonglerar med äpplen så är det riktigt kasst, stelt trots att det ska föreställa rörelse, men Trisses landning på Måns svans är en sådan där dynamisk bild som är mer fart i, speciellt Måns. Pelles kommentarer behövs egentligen bara för att presentera personerna, inte händelsen.

Fast det här kanske borde vara en annan tråd?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja det är sånna serier jag menar, bilderna är bara som en bakgrund för texten, bilderna kan visa personerna som går i 3 rutor, med pratbubblor, eller sitter på soffan i 3 rutor.

För att en talking headsituation ska vara intressant visuellt måste olika perspektiv användas för att få bilderna mer levande så de gör någon nytta i samanhanget, de flesta vanliga Kalle Anka osv har ochså väldigt tråkig användning av bildberättarteknik, det är mycket perspektiv från sidan bara, det gör (för mig) allt tråkigare.

Det är liksom inte för intet som Eisners Spirit fortfarande anses fantastiskt, eller kanske Plastic Man, båda är från 40-talet, men sopar ju mattan med en massa sk. serier idag.

Sen är jag helt med på att det säkert inte är alla som klarar nåt sånt i en dagsstrip.

Det är inte heller bara i stripserier jag ser sånt här utan en del tecknar även vanliga serier väldigt stelt, bilderna käns som en hoper poseringar efter varandra bara.

När text och bild lirar ihop så får iaf jag en högre upplevelse av det hela.
Eller så kan jag åtminstonde erkänna att det är skickligt gjort även om jag inet gillar själva seriegenren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Agentum"]


Sen har vi han Fantomentecknaren som även gjorde egna serier typ Achilles Wiggen, då tycker jag man är duktig.
[/quote]
Han heter Kari Leppänen och är finne.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ok, fast har främst jobbat svenskt?

Lite gills det isf tycker jag även om man inte är ursvensk.

I vart fall är han bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Agentum"]

Ok, fast har främst jobbat svenskt?

Lite gills det isf tycker jag även om man inte är ursvensk.

I vart fall är han bra.
[/quote]
Han har nästan bara jobbat för Team Fantomen, som har sitt högkvarter i Stockholm och ger ut serier i Norden.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Mina favoriter (orkar just nu inte gå in på varför de är mina favoriter):


Magnus Knutsson & Knut Jansson
Patrik Norrman
Joakim Lindengren (framförallt för "Kapten Stofil", hans "kiss & bajs"- serier intresserade mig inte så mycket).

Jan Romare (en särskild favorit är den "Himlens Änglar" serie i vilken Fan, djävulen, slår sig på tummen och skriker: "Mig själv därhemma!" Just den strippen har stannat kvar i mitt undermedvetna trots att det var åratal sedan jag läste den, eller "Himlens Änglar" överhuvudtaget).

Jan Berglin
Mikael Grahn (hans "Pearl: Flickan som kom in från värmen" till manus av Horst Schröder var fin och "Historieberättaren" var klart godkänd, undrar vad han gör idag?)

Känns som om jag bör nämna Pirinen också, så då gör jag väl det. Även om jag är något kluven till honom som serietecknare, det mesta han gjort gillar jag men en del serier av honom äcklar mig bara (den där med mattanterna i skolbespisningen till exempel). Fast, det var väl Pirinens avsikt.


Förresten, jag vill minnas en intervju med Bud Grace i "Bild & Bubbla" från 90-talet, i vilken Grace uttryckte sig i positiva ordalag om Lindengrens och Romares serier. Har numret liggande i någon låda, ska försöka rota fram det.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Jan Lööf (Felix är en av mina största seriefavoriter, Lööf är en genial tecknare)
Nils Egerbrandt (Bäste tecknaren av 91:an kanske)
Rune Andréasson (Intressant tecknare, underbar berättare, tillika Bamseskapare)
Sven Hemmel (Jag gillar Hemmels stil, Ture Sventon-serierna är inte lika bra som böckerna men dom är trevliga)
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="Svartslipsen"]

Mikael Grahn (hans "Pearl: Flickan som kom in från värmen" till manus av Horst Schröder var fin och "Historieberättaren" var klart godkänd, undrar vad han gör idag?)

[/quote]
Mikael Grahn tecknar fortfarande serier, bland annat går hans Illustrerad Djävulskap i Herman Hedning sedan 2003.
Mer info i Seriewikin:
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Mikael_Grahn
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Max Gustafson är ju grym [:D]

[img]http://www.samircomics.com/samir050.gif[/img]
Användarvisningsbild
Mr.Pickles
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 15:28
Ort: Sverige

Inlägg av Mr.Pickles »

Hasse Lindahl är ju en klar favorit, sen tycker jag att Jonas Darnell ritar riktigt grymt. Tecknaren av Bacon & Ägg är också riktigt bra, men är det en svensk serie och en svensk tecknare??
Skriv svar