Ny Elvis-tidning

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Ny Elvis-tidning

Inläggav AndreasEriksson » fre 07 dec 2007, 13:50

Den 18:e december kommer en ny serietidning som tillägnas Tony Cronstams serie "Elvis".

Ett provnummer av tidningen kom redan 2006, men nu kör man alltså igång "på riktigt". Tidningen beräknas komma ut varannan månad. Jag har inte hört nåt om vilka biserier som ingår, men i provnumret från 2006 kunde man läsa "Last Kiss", Jan Stenmark och Malin Biller förutom titelserien.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 07 dec 2007, 14:05

Kul! [:)] Serietidningar med svenska serer verkar det komma rätt så många nu. Hjälp har ju startat också för inte så länge sen.
Hoppas inte Elvis läggs ner efter ett år eller så, som fallet blivit med en del nystartade tidningar, tyvärr.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » fre 07 dec 2007, 19:18

Är inte takten hårdare än ett nummer per år så kanske man inte behöver lägga ner den så snart.[:)]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 07 dec 2007, 19:22

Aug-sep. nästa år är den nedlagt. Hårt men sant.

Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Kontakt:

Inläggav Daredevil » sön 09 dec 2007, 12:15

JA! äntligen en elvis tidning!!
hoppas verkligen inte att den lägg ner efter ett år elr så[:I]
with great powers comes hot bitches!

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » tis 11 dec 2007, 20:44

[quote="Magnus"]

Är inte takten hårdare än ett nummer per år så kanske man inte behöver lägga ner den så snart.[:)]
[/quote]
Andreas skrev att den skulle komma ut varannan månad (vilket visserligen inte heller är någon utgivningstakt i Kalle Anka & C:o- klass).

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 12 dec 2007, 17:10

[url="http://www.tidsam.se/allm/controller?action=GetTitel&prkod=4307"]Här kan man se hur den första Elvis-tidningen kommer att se ut.[/url]
På omslaget kan man se att biserier kommer att vara Plåstra, Samir och en till som jag inte ser vad det är.

Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inläggav impeesa » sön 16 dec 2007, 20:03

[quote="burnout"]

Aug-sep. nästa år är den nedlagt. Hårt men sant.
[/quote]

Jag tror den har större chans än så. Folk känner till den eftersom den går i bla Metro, och det finns rikligt med årsalbum som säljer också. Lite som Nemi.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » mån 17 dec 2007, 09:51

Det är nästan lite frestande att föreslå en vadslagning angående hur länge Elvis-tidningen klarar sig :)

Jag tror iaf att den kommer att klara ett år galant. Elvis är mer allmänt känd än Zits (som bara gavs ut i sex nummer), och samlingarna säljer som smör.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 17 dec 2007, 09:57

[quote="AndreasEriksson"]

Det är nästan lite frestande att föreslå en vadslagning angående hur länge Elvis-tidningen klarar sig :)
[/quote]

OK, jag gissar på.
11 nummer. Provnumret och 10 nummer under 2008. Sen läggs den ner.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 17 dec 2007, 10:49

Hmm ... Elvis är välkänd, och bör alltså klara sig bättre än Herrman Hedning, som är i det närmaste helt okänd. Kan man tycka. Men då har man räknat "känd" som att "folk som inte köper serier annat än möjligen att album till jul vet om att den finns". Det kanske inte är helt relevant för en serietidnings fortlevnad!

Personligen tycker jag att Elvis är en serie som det räcker bra med en stripp åt gången av, så jag tror tidningens fortlevnad beror mycket på biserierna. De A.E. nämner att var med i provnumret tror jag inte säljer så värst, men om Zits är nedlagd så bör det väl finnas några biserier att ta därifrån. För det är väl Egmont kärnan som ger ut Elvis?

I tipstävlningen placerar jag mig på 24 nummer eller mer, för av någon anledning tror jag nog på en tidning med Elvis i alla fall ... [8D]
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » mån 17 dec 2007, 11:29

Biserierna är utbytta, som Erik S nämnde så blir det Plåstra, Samir + ytterligare en serie, istället för de som fanns med i provnumret.

Och tidningen är bara utannonserad som varannanmånads-tidning, så planen är alltså sex nummer under 2008.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » mån 17 dec 2007, 15:16

[quote="Magnus"]
OK, jag gissar på.
11 nummer. Provnumret och 10 nummer under 2008. Sen läggs den ner.
[/quote]

Tror inte den klarar så länge.
1+7= 8 nummer.
1 prov och 7 normala [8)]

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » mån 17 dec 2007, 16:21

Jag tippar 3 år (-08, -09 och -10), alltså 18 nummer (om inte utgivningstakten ändras).
Men jag hoppas på mycket mer...

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » tor 20 dec 2007, 15:04

Jag har nu köpt och läst tidningen. Biserierna är Plåstra, olika serier av Malin Biller, Samir, Édika, skämtteckningar av Hans Lindström och Last Kiss. Nästan allt höll mycket bra klass, enda undantagen är några av de långa Elvisserierna, antagligen för att jag förväntar mig en roligare poäng än vanligt när serien är lång, och Last Kiss som jag överhuvudtaget inte förstod.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tor 20 dec 2007, 16:51

Synd att inte Zits ingick.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inläggav impeesa » sön 23 dec 2007, 09:13

[quote="AndreasEriksson"]

[/quote]

Så länge Elvis får draghjälp i Metro kommer den att hålla sig över vattenytan. Som sagt, albumen säljer ju. 24 nummer, innan tidningen utökar till 64 sidor. Optimist? Javisst![:D]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 23 dec 2007, 10:11

Kan nämna att killen på Seriegalleriet (i Stockholm) berättade att han sålt 25 original-strippar nu under Elvis-utställningen, vilket tydligen var godkänt men inte så mycket mer. Gick förbi på själva öppningsdagen och då var det i alla fall fullsatt. Galleristen själv ska vara med i sex strippar som räv, varav någon redan publicerats i Metro.

OT: Looding, nästa utställning i februari är Hans Arnold.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » sön 23 dec 2007, 10:36

[quote="labrador road 26"]

OT: Looding, nästa utställning i februari är Hans Arnold.
[/quote]

Nu igen? Det är ofta som Seriegalleriet har just Hans Arnold-utställningar. Men dom försöker väl att variera sig och ha många olika? Märkligt också att det tydligen är just Hans Arnold som dom har oftast, eftersom han väl har gjort ganska få serier och det är för hans omslag och illustrationer som han är känd. Vad jag vet har han bara gjort en seriesida som publicerades i Hjälp! på 1960-talet.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » sön 23 dec 2007, 12:52

Troligen säljer det bra.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Återgå till "Serier i allmänhet"