Serier i ljudform.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Serier i ljudform.

Inlägg av Guest »

Ljudboksförsäljningen verkar gå väldigt bra just nu så man kan tänka sig att serier kommer att bli intressanta att omvandla som t. ex. radioteater.

Det finns serier som producerats i ljudform men det verkar inte finnas särskilt många. De få jag kan komma på är Bamse, Tintin och Modesty Blaise. Kom gärna med tips på fler.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Jag har sett kassetter med Doktor Snuggles och Bobo.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Lilla Fridolf var ursprungligen en radioteater (som sedan blev film och först efter det serie). Det är kanske värt att nämna.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Hittade en annan tråd som behandlar detta ämne:

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=1396
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Fantomen har väl kommit på LP, likaså delfinen Oum. Sen finns ju en del serier med soundtracks och liknande.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Glöm inte Smurf Hits [:D][:D]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Haha! Just det! Fast Smurferna har ju fått några LP-skivor också.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Saft, saft, hallonsaft...bättre saft har ingen haft!

Hade totalt glömt bort smurfsångerna. Finns de även som ljudbok/radioteater?
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Flera amerikanska serier finns som ljudböcker eller vad man ska kalla dem, fast på engelska då.

De är lite väl mycket för mig, jag fixar faktiskt inte att bli av med serierutorna och sitta och höra på hur de slåss osv, jag börjar mest garva när de försöker låta skurkaktiga osv, nä serier gör siug bäst med bilder och att man får tänka sig rösterna på egen hand.

Men visst hade man några Fantomen kasseter och nån Tintin skiva när man var liten, men idag så tackar iaf jag nej, jag kan som sagt läsa nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

En kompis i skolan hade Plan 714 till Sydney på kassett - slutet blev inte direkt mer begripligt när man inte såg nånting...

Jag hade också två skivor med Scooby Doo (kallade 'Scooby Doo och de mystiska snömännen' och 'Basketmysteriet på Spökön') från mitten av 70-talet.
Den sistnämnda skröt på omslaget med att självaste Harlem Globetrotters minsann medverkade på skivan - och det kanske de gjorde i det amerikanska originalet, men det här var ju "alla talar svenska", så poängen med det försvann liksom i översättningen. [:p]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det finns massvis med serier i ljudform Lp,singlar,k-band,cd. och skulle man räkna upp dom så blev listan lång.
Men följande kan vi ta
Tintin (skivor,band och cd)
Disney (filmer och andra inspelningar) (lp,singlar,band och cd)
Fantomen (lp,singlar,cd)
Blixt Gordon
Dennis
Scooby Doo
Fablernas Värld
Spindelmannen (band) (skivor vet jag inte om på Svenska)
och en del annat.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Blixt Gordon minns jag att jag med hade.
Bamse förstås på LP.

Inget Disney dock, de fanns nog inte på den tiden.

Sen hade man ju en hoper av de här berättelserna som var ett band ihop med en tidning, som man lyssnade på och skulle vända blad vid nåt speciellt ljud (olika beroende på vad det var för berättelse).
Dock var inte alla dessa seriebaserade utan filmbaserat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Men finns det serier som blivit ljudsatta? Ungefär som om man filmat serierutorna och sedan lagt "radioteater" ovanpå. Det tror jag skulle kunna bli bra.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="impeesa"]

Men finns det serier som blivit ljudsatta? Ungefär som om man filmat serierutorna och sedan lagt "radioteater" ovanpå. Det tror jag skulle kunna bli bra.
[/quote]

Det är nog bara Tintin som följer albumen rätt bra, det andra är "lösa" berättelser.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Poängen med serier är ju just kombinationen av text och bild! Det är klart att man kan ta en story eller en grupp personer som skapats för serier och göra radioteater av dem, lika väl som man göra noveller eller romaner, eller till och med film och dataspel av dem, men då är det ju inte serier längre ...
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Jag håller med om att serier oftast är bäst i kombination text/bild samt i pappersformat. Ljudformatet kan dock komma att expandera ännu mer på marknaden och ju mer folk får upp ögonen (öronen) för detta, desto proffsigare produktioner lär vi få se. Ljudformatet är väldigt bra när man är på resande fot. Många lider av illamående när de läser t. ex. vid bilresor och det slipper de med detta format. En annan grupp som berörs är väl annars personer som är blinda.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Jag kände till att det fanns ljudkassetter till böcker. Men att det fanns serier också, var faktiskt en nyhet för mig. Även om serier ju ska läsas, så verkar det här vara en marknad som ökar... och visst, det har ju sina fördelar - som "Guest" här ovan listade upp. Det måste vara något enormt för till exempel blinda att få ta del av seriernas värld. De går tyvärr dock miste om alla de vackra bilderna...
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Alltså ... Serier som ljud finns inte.

Det finns talböcker och det finns radioteater. En berättad historia i form av ljud (cd / mp3 / radio) är någon av dessa former eller en blandform av dem. Möjligen skulle såna där ljudsagor med tillhörande bilderbok (vänd blad vid pling) kunna räknas som "ljudserie". Men är det bara ljud så är det inte en serie.

Sen kan det ju finnas historier eller huvudpersoner som varit serier först och sedan blivit radioteater eller talböcker. Dessa skulle möjligen kunna vara till och med bättre än serierna (i princip inte uteslutet, alltså). Men det är ändå inte serier om det inte är bilder inblandat.

(Nu upprepar jag mig lite från mitt förra inlägg, men det får det vara värt.)
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Jag känner inte till någon sådan "ljudserie". Dock har jag en del Smurfhits och liknande.
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

[quote="rkaj"]

Alltså ... Serier som ljud finns inte.[/quote]

Ljud som bygger på serier finns.

De flesta av oss är nog medvetna om att ljud/film/spel/teater/noveller som bygger på en serie inte är en serie i ordets rätta bemärkelse. Ibland formulerar man sig slarvigt för att man tycker att man skriver om självklara saker.

[quote="rkaj"]

Poängen med serier är ju just kombinationen av text och bild![/quote]

Poängen med serier må vara en kombination av text och bild men man ska inte glömma att det finns serier som körs utan text.

Här är för övrigt ett par omslag för alla som uppskattar Modesty Blaise.

[IMG]http://i33.tinypic.com/5zqf60.jpg[/IMG]

[IMG]http://i37.tinypic.com/308ig0k.jpg[/IMG]
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Skriv svar