Stora MAD tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Stora MAD tråden

Inlägg av Rufus »

En tråd för diskussioner och hyllningar till MAD, Alfred E Neuman och alla dom som gjorde denna tidning. Dessvärre håller MAD nog på att glömmas bort idag och yngre generationer missar den. Detta måste naturligtvis förhindras. Min favorittecknare i den var Jack Davis, som verkligen kunde teckna humoristiskt. Sen gillar jag många av de riktigt gamla serierna som Kurzman och Elder m.fl. gjorde på 1950-talet. Och sen har vi ju Don Martins oförglömliga gubbar, X & Y och Sergio Aragonés m.fl. Den sistnämnde gjorde även egna serietidningssuccéer som Plop och Groo, vilka också passar in här.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag har nyligen börjat fatta tycke för MAD. Martin är nog min favorit.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hehe, jo jag brukar köpa på mig MAD både pockets och magasin på marknader, sen har jag kvar en massa sen man var yngre.

En del saker i dem är ju förbaskat kul ännu liksom.

Jag gillar att dte var Svenska MAD, alltså att parodier på svenska saker fanns i tidningarna och därmed gjorde dem bättre.
Visst funkar vl de amerikanska orginalen med, men då är ju så mycket rent amerikanskt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Det här är min MAD-samling. Den utökas sakta men säkert...
http://img140.imageshack.us/img140/4206/serier034nx0.jpg

Hur ser era samlingar ut?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Vi hade en ganska rejäl packe, men den försvann på vägen någon gång. Jag har köpt en del, men har inte hittat alla del där riktigt bra. Nu tror jag förstås att de allra bästa är 60-tal och bakåt. I de senare årgångarna blir det allt glesare mellan topparna, och det var uppenbart svårt att få in nya stjärnor.

Samlingsböckerna om 60- och 70-talen har jag så klart.

Don Martin är den uppenbara favoriten, men Berg, Aragones och de tidiga stjärnorna är nog så bra. David Berg var nån slags ryggrad, en trygg mysfabror mitt i allt kaos.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har samtliga pockets. [:)] Har "lurat" in sonen via Aragones och D Martin, så återväxten är säkrad här i allafall.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Mina MAD-favoritserier är Shermlock Shomes i pocketen "Mera MAD" och Mandragos i "Ännu mera MAD". Bill Elder har tecknat och jag förmodar att det är Harvey Kurtzman som har skrivit manus.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag har hittat ett par MAD som har Olympiska Spelen som huvudtema. Jag har börjat köpa dem eftersom det är sportrelaterat. Hur många såna MAD finns det? En per olympiad rent av?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »


"En enastående tecknare... ritar bra också"
-Don Martini, Rom

"Västerlandets främsta bidrag till västerlandets kultur"
-Don Mar-Tin, Hong Kong

"Huvudlöst roligt helt enkelt! Man undrar bara: hur kan han rita utan huvud?
-Dry Martini, Operakällaren
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="ERIK S"]
Hur ser era samlingar ut?
[/quote]

Jag har egentligen inte så mycket MAD. Ingen hel årgång utan lite strönummer. Pocketarna har jag dock komplett från 1962-1965, fast de flesta är andra eller tredje upplagan. Dessutom har jag albumet MAD-klassiker från 1989, så jag tror att jag har det mesta som har utgivits på svenska av det som Harvey Kurtzman gjorde åt MAD.

Några julpajare har jag också. Bl.a. den med Jack Davis och den där nytrycket av första numret är med.

Sen har jag en julpajare och en pocket med signering och originalteckning av Sergio Aragonés.

Komplett är jag nog när det gäller MAD-spelen (som är utgivna i Sverige). Götebörsen har jag både i ett urklippt ex och ett ex som ligger kvar inhäftat i tidningen.

Komplett också i svenska utgåvorna av Plop och Groo.




Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Är det någon som känner till innehållet i följande MAD-pocketar (vilka serieskapare som har medverkat):

8 En liten MAD (1966)
9 MAD tar en titt på Sverige (1966)
11 Bröderna MAD (1967)
18 Leve MAD (1968)

EDIT: Och hur är det med den sista pocketen "Don Martin apar sig"? Innehåller den "Den stora gorilladagen" och annat från pocketen "Don Martin snubblar vidare"?
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Svenska MAD

Inlägg av Dionysos »

Sökte efter en tråd om Svenska MAD men det tycks inte finnas någon.

Ville bara delge att nu i bokhandeln säljes en 50-års jubileumutgåva av just MAD, med serier från Svenska MAD's utgivning i Sverige, med just fokus på den inhemska produktionen. EN hel del annat gott och blandat trängs också mellan de 128 sidorna, och det är härligt att se något nytt komma från min gamla favorittidning som tyvärr inte längre finns bland oss. Det har ju givits ut MAD's toa(s)polare under 4 års tid, men denna produktion är av den gamla klassiska MAD-skolan i stolek och utseende. Limmad rygg dock.

Som bilaga får man med den klassiska världskartan över svenska fåglar med arter som Oxjärpen, Konjakskråkan och Sparvstöttingen.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Svenska MAD

Inlägg av FredrikLähnn »

Låter bra!
Jag har beställt ett ex som "jul"-tidning men det lär väl dröja ett tag till innan den kommer.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

Lite sorgligt bara.
Konstgjord andning för en nedlagd tidning, med toa(s)polarna och nu jubileumutgåvan.

Kommer nekromantikerna från Egmont Kärnan att få något liv i liket?
Knappast :twisted:
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

Nej, de gillar nog reprinter bäst, det blir billigast så.

Nä det finns nog ingen tråd om Svenska MAD förmodligen för att den varit borta så länge, dock ser man ju en del inlägg som saknar tidningen ännu, jag är en av dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av AndreasEriksson »

jubileumsboken ska givetvis inhandlas [:o)]

Jag köper fortfarande amerikanska MAD (den finns ju att köpa i välsorterade Pressbyrå-butiker och har haft svensk distribution sedan 70-talet tror jag minsann). Men tror ni att material från nya amerikanska MAD-nummer, kompletterat med en del svenskt material som tidigare, skulle sälja tillräckligt som tidning i Sverige idag? Nytt material ÄR ju dyrare och måste sälja mer för att gå med vinst.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

jubileumsboken ska givetvis inhandlas [:o)]

Jag köper fortfarande amerikanska MAD (den finns ju att köpa i välsorterade Pressbyrå-butiker och har haft svensk distribution sedan 70-talet tror jag minsann). Men tror ni att material från nya amerikanska MAD-nummer, kompletterat med en del svenskt material som tidigare, skulle sälja tillräckligt som tidning i Sverige idag? Nytt material ÄR ju dyrare och måste sälja mer för att gå med vinst.


Det är en drömuppställning du skissar.
2002 höll nysatsningen i 2 nummer.
Finns det bättre förutsättningar idag?
Jag tror att det är att be om förlust att göra ett nytt försök.

På den gamla goda tiden var nytryck försedda med den självkritiska, galghumoristiska varningstexten:
"Varning! Gammalt innehåll. Nytt papper!"
Är inte det en tradition värd att bevara, när reprint-album ges ut?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av AndreasEriksson »

Nja, det är inget jag drömmer om. Tvärtom trodde jag att det var nåt sånt som du och Agentum var ute efter, då ni inte verkade nöjda med att det ges ut album som innehåller gammalt material. Men det är alltså bara en tydligare reprismärkning du efterlyser?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Wakuran »

Låter mest som ett självironiskt skämt, tycker jag. Det är ju oftast enklare att trycka om äldre material än att publicera nytt.

(På en fungerande marknad skulle det iofs finnas plats för båda, men men...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

AndreasEriksson skrev:Nja, det är inget jag drömmer om. Tvärtom trodde jag att det var nåt sånt som du och Agentum var ute efter, då ni inte verkade nöjda med att det ges ut album som innehåller gammalt material. Men det är alltså bara en tydligare reprismärkning du efterlyser?


Du missförstår mig. Det är för mig det är en drömuppställning, något jag skulle vilja ha.
Vi delar i mångt och mycket samma uppfattning om vad som är en "bra" svenska Mad.

Förslaget om varningstexten är bara en liten detalj som jag kom på.
Mitt engagemang för svenska Mad är mycket djupare än så.
Det hoppas jag framgår, eftersom jag t ex överhuvud taget bryr mig om att tidningen är borta.

Jag har varit Mad-fan sedan mitten av 70-talet och det var första titeln jag började komplettera bakåt i tiden.
Utan den jakten på gamla Mad-tidningar, som började i slutet av 70-talet, så hade jag nog aldrig börjat samla serier i någon större utsträckning.
En hobby som alltså hängt med i drygt 30 år nu. [^]
Simma lugnt!
Skriv svar