Stora MAD tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Dionysos »

Men tror ni att material från nya amerikanska MAD-nummer, kompletterat med en del svenskt material som tidigare, skulle sälja tillräckligt som tidning i Sverige idag? Nytt material ÄR ju dyrare och måste sälja mer för att gå med vinst.


Nej, förutsättningarna för en ny svenskproducerad/redigerad MAD-tidning är nog lika dåliga som det varit de senaste 20 åren. Men jag ser en fördel. Idag, jämfört med 60-80-talet, så har vi svenskar i mycket större grad tillgång till alla filmer och tv-serier som MAD till stor del parodierar. När vi bättre känner till originalet som parodieras kan vi lättare kan förstå och uppskatta skämten i MAD. Jag menar, fram till omkring 1990 hade de flesta svenskar tillgång till två stycken tv-kanaler, och VHS-spelaren var relativt ny i de svenska hemmen. Det har åtminstonde förändrats till MAD's fördel.

Fast å andra sidan så har vi också tillgång till Simpsons och Family Guy, som jag ser som en naturlig fortsättning på MAD-humorn. Och numera är det tyvärr ett substitut för oss.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av AndreasEriksson »

Fick mitt exemplar av jubileumsalbumet från den lokala jultidningsförsäljerskan igår.

Vilken höjdare! Visserligen bara repriser, men snyggt inramat med artiklar om respektive decennium, och faktiskt inte bara reprintat rakt av utan tillfixat och uppsnyggat och i flera fall färglagt. Ja, det kan man förstås ha en och annan åsikt om huruvida gamla Mad-bidrag ska vara i färg, men "förbättringarna" gör åtminstone att det känns som en påkostad produkt som det lagts ner lite tid på. Och fågelbilagan är ju härlig!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

Kände också på albumet i den lokala butiken.
Håller med om att det är snyggt gjort, god kvalitet på limning, tryck osv.
Kostar iofs 115.- så det bör vara ett album som kvalitetsmässigt håller god nivå.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av Erik S »

Magnus skrev:Kostar iofs 115.- så det bör vara ett album som kvalitetsmässigt håller god nivå.

81:- på adlibris, 64:- på kulturbutik.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

Erik S skrev:
Magnus skrev:Kostar iofs 115.- så det bör vara ett album som kvalitetsmässigt håller god nivå.

81:- på adlibris, 64:- på kulturbutik.


Nu missade du hela poängen med mitt inlägg.
Det där är ju bara det att nät-butikerna har lägre marginal än butiken på gatan.
Måste jämföra F-priset mellan olika album för att det skall vara relavant.
F-priset som för övrigt är mycket nära det som kulturbutiken tar, men det är en annan diskussion.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av Erik S »

Magnus skrev:
Erik S skrev:
Magnus skrev:Kostar iofs 115.- så det bör vara ett album som kvalitetsmässigt håller god nivå.

81:- på adlibris, 64:- på kulturbutik.


Nu missade du hela poängen med mitt inlägg.
Det där är ju bara det att nät-butikerna har lägre marginal än butiken på gatan.
Måste jämföra F-priset mellan olika album för att det skall vara relavant.
F-priset som för övrigt är mycket nära det som kulturbutiken tar, men det är en annan diskussion.

Jag tycker iofs att du var lite otydlig med att du menade att den kostade 115:- just i din lokala butik, kändes mer som att den kostade ungefär 115:- oavsett köpeplats. Och oavsett detta så jämförde du albumets kvaliteter med vad din lokala butik tog för det, vilket är en lite orättvis bedömning mot albumet då det egentligen går att få mycket billigare.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Svenska MAD

Inlägg av Kattmannen »

Känner nog lite som Magnus.

MAD var en utomordentligt underbart bra skämttidning! Jag kände sorg när den lades ned 1993. Några år senare så såg jag några upplivningsförsök, tyckte att det kändes som en blandning mellan MAD och Galago, kände mej inte direkt begeistrad, även om jag gillar Galago också. Det kändes som att man får vara glad över alla de år som MAD fanns, och låta den leva i ett ljust minne, behålla de få album jag har kvar och gärna köpa gamla om jag hittar. Men det känns inte som någon idé att återuppliva utgivningen.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

De tog upp albumet i Kulturnyheterna, SVT, härom dagen.
Ganska ovanligt att de tar upp ett seriealbum.
Där var man också lite undrande till ett jubileum för en nedlagd tidning.
Dock kan det väl vara möjligt i det något absurda Mad-universum, att tidningen firar 50 år trots att den bara levde i 40 årgångar (60-93 & 97-02).
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av AndreasEriksson »

Tack för tipset, det var ett kort inslag men trevligt att se!

Mja, men inte är det väl så konstigt att man uppmärksammar att det var 50 år sedan tidningen startade? Vi högtidlighåller ju minnet av historiska händelser och personer som dött sedan länge i alla möjliga sammanhang så varför inte i detta?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska MAD

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:De tog upp albumet i Kulturnyheterna, SVT, härom dagen.
Ganska ovanligt att de tar upp ett seriealbum.

Lade upp det på Youtube så man kan se inslaget även senare om man vill.
http://www.youtube.com/watch?v=MQhBE9HLKZk&hd=1
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Strömqvist
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 nov 2010, 21:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av Strömqvist »

Jag har ärvt ett trettio-fyrtiotal MAD-tidningar av min far. De sträcker sig mellan 1961 och 1979 och är i otroligt bra skick, near mint. Bl.a. Amerikanska "Issue no 100" från -66 (även yngre), svenska MADs nr 1 från 1965, 1966, 1967.

De äldsta är svenska nr 6 från 1961 och amerikanska nr 42 från 1964.

Jag är nyfiken på vad de kan ha för värde och i vilket forum man eventuellt kan sälja några eller alla.

Om försäljning inte blir intressant för mig är en idé just nu att ta favoriterna och rama in dem, då de är så väldigt snygga.

Tips, kommentarer, frågor och funderingar tages tacksamt emot! Bör jag göra ny separat tråd för detta?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

Strömqvist skrev:Jag har ärvt ett trettio-fyrtiotal MAD-tidningar av min far. De sträcker sig mellan 1961 och 1979 och är i otroligt bra skick, near mint. Bl.a. Amerikanska "Issue no 100" från -66 (även yngre), svenska MADs nr 1 från 1965, 1966, 1967.

De äldsta är svenska nr 6 från 1961 och amerikanska nr 42 från 1964.

Jag är nyfiken på vad de kan ha för värde och i vilket forum man eventuellt kan sälja några eller alla.

Om försäljning inte blir intressant för mig är en idé just nu att ta favoriterna och rama in dem, då de är så väldigt snygga.

Tips, kommentarer, frågor och funderingar tages tacksamt emot! Bör jag göra ny separat tråd för detta?


Det är supertrögt att sälja begagnade Mad.
Här är ett litet exempel på auktionsresultat för tidningar från 1961.
http://www.tradera.com/search/result.as ... 61&ended=1
I sanningen låga slutpriser.
Simma lugnt!
Strömqvist
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 nov 2010, 21:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av Strömqvist »

Jag utgår från att det är tradera som dessutom når de bredaste massorna. Ser onekligen tveksamt ut. 20 spänn per ex innebär att tiden jag sparar genom att källsorter dem är mer värd än priset på tradera. ;) Nu ska jag självklart inte kasta dem. De ramas in och hängs upp väl synligt. Där ska de få betraktas som den kulturskatt det är, och inte förnedras på näthandeln.

Tack för hjälpen! :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Rufus »

Strömqvist skrev:Jag utgår från att det är tradera som dessutom når de bredaste massorna. Ser onekligen tveksamt ut. 20 spänn per ex innebär att tiden jag sparar genom att källsorter dem är mer värd än priset på tradera. ;) Nu ska jag självklart inte kasta dem. De ramas in och hängs upp väl synligt. Där ska de få betraktas som den kulturskatt det är, och inte förnedras på näthandeln.

Tack för hjälpen! :)


Utmärkt idé!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Magnus »

En fin samling av tidiga "Det värsta ur svenska MAD" drar iväg ganska rejält, uppe i 3383 kr, med 3 dagar kvar.
http://www.tradera.com/Det-varsta-ur-sv ... _122242190
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

Men i vilket fall jag gilade den blaskan för mer än bara serietidning fast man ju då hade mer att välja på.

Jag har som sagt en del amerikanska med och de är ju bra men ibland inehåller de ju från de tiderna tv-serier eller liknade man inet vet vad fan det var, idag undgår väl inget hela västvärlden åtminstonde.

Men tänk er några dråpliga Lost och 24 serier som visar hur totalt hjärndöda de har blivit liksom, men även som kan håna svenska ralityserier tex som den här nuvarande ung och bortskämd, den är ju totalt öppet mål för att ironisera över då det inte är klokt hur de människorna ändå är.

Äh fan det är trst att den dog, folk har ingen humor och ska bara ha allt serverat med idiotiska kvällstidningar eller dumburken, allt annat är för ansträngande.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Men tänk er några dråpliga Lost och 24 serier som visar hur totalt hjärndöda de har blivit liksom, men även som kan håna svenska ralityserier tex som den här nuvarande ung och bortskämd, den är ju totalt öppet mål för att ironisera över då det inte är klokt hur de människorna ändå är.


Kanske är därför Mad gav upp? Inte lätt att göra fåniga parodier när "originalen" blir fånigare och mer parodiska hela tiden.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Kanske dags att blåsa lite liv i den här tråden med två kalenderbitar-frågor till MAD-vännerna. Är det någon som kan identifiera dessa två texter i några nummer av Svenska MAD, troligen tidigt 60-tal:

1) Troligen en ensida om att göra saker själv till jul och troligen med titeln "Ett starkt och gott julöl kräver kräftor!".

2) Ett brev med svar i Forum för fårskallar, med titeln/överskriften "Hjernans inflammation" och ett svar hur man botar densamma.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Känner någon till något index över Svenska MAD? Under alla dessa år måste väl ändå någon ha gått igenom tidningarna och listat tecknare m.m.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Svenska MAD

Inlägg av burnout »

germund skrev:Känner någon till något index över Svenska MAD? Under alla dessa år måste väl ändå någon ha gått igenom tidningarna och listat tecknare m.m.


Det fanns en hemsida tidigare men jag tror att den är nedlagd och jag har inte alla själv så jag kan inte hjälpa dig.
Skriv svar