Svenska inslag i utländska serier.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

comicaze skrev:
Har för mig att Helgonet-äventyr från början på 70-talet utspelar sig i Stockholm!


Helgonet kör ju en svensk bil också ...
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

jag tycker det är kul när Sverige är med, oavsett hur fel det är eller om skådisarna (i film då alltså) snarare bryter på Tyska. [V] ett kul exempel där Sverige har en ganska viktig medverkan just iom neutraliteten (apropå NATO-funderingarna tidigare i tråden) är i filmen JSA (Joint Security Area) där neutrala observatörer ska utreda en incident mellan Koreasidorna.

i serier har jag inte sett så mycket annat än att Kalle flög förbi i några få och rätt anonyma rutor i en Barks. Linda och Valentin kan eventuellt ha korsat gränsen (lite oklart) på väg ut ur Sovjet en gång. (och om de nu inte gjorde det körde de iallafall en Svensk bil där) [:D]


Agentum skrev:
Vi är inte intressanta nog helt enkelt, en del amerikaner tror att de uppfunnit serier och att allt annat är kopierat av dem, men Europa var ju tidigt ute med sin egna stil, däremot stämmer det ju för mangan som bygger på det gamla enkla disneytecknandet.


nja, det där är en vanlig missuppfattning. serier gjordes i Japan redan innan USA fanns i princip. däremot inspirerades en tecknare av stilen i de tidiga Disneyfilmerna och sen blev vissa typiska drag där populära och just dessa har utanför Japan blivit synonym med Japanska serier. men i Japan finns det givetvis manga som ser mest ut som Spirou och sånt också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag tycker inte man kan dra upp gamla skriftrullar och sådant som serier.

Mangan är mer sentida än USA serier, det är ett faktum, jag menar annars kan man ju hålla på i evighet om grottmålningar och sånt.

USA räknar deras seriebörjan från Yellow kid, dvs slutet av 1800-tal, serietidningar kom dock inte föränn ett bra tag efter.

Man måste dra en gräns för vad som är vad tycker jag, det finns liksom alltid undantag som bekräftar regeln.
Manga som ord är väl gamalt vad jag förstår, men det de gjorde då är ju inte "manga" som vi ser den idag, de stora ögonen och de förenklade teckningarna VAR inspirerade av Disney.

Det var liksom där det började bli "serier" imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

Agentum skrev:

Jag tycker inte man kan dra upp gamla skriftrullar och sådant som serier.

Mangan är mer sentida än USA serier, det är ett faktum, jag menar annars kan man ju hålla på i evighet om grottmålningar och sånt.

USA räknar deras seriebörjan från Yellow kid, dvs slutet av 1800-tal, serietidningar kom dock inte föränn ett bra tag efter.


Manga som ord är väl gamalt vad jag förstår, men det de gjorde då är ju inte "manga" som vi ser den idag, de stora ögonen och de förenklade teckningarna VAR inspirerade av Disney.

Det var liksom där det började bli "serier" imo.



visst, just ordet manga (en ihopdragning av ett par andra ord, eller nått) sägs vara påhittat av Hokusai (gubben bakom "vågen" som alla sett, om det nu är på vägg, datorbakgrund eller T-jumper) de förenklade teckningarna däremot är inget vare sig Disney eller Hokusai hittat på utan är nått som utvecklats under hundratals år innan Walts hemland ens existerade under sitt nuvarande namn, och just detta exemplet då runt 100 innan den "första serien" gjordes.

det är just det där "IMO" och "som vi ser det" som är problemet, om inte Hokusai gjorde serier så var inte "Yellow kid" heller en serie då det enligt mångas "IMO" måste innefatta flera bilder. (en "serie" alltså) det diskuterades ju även lite huruvida Stenmark gör serier eller ej i en tråd här nyligen till exempel. och om man går vidare i det resonemanget så har vi ju tillochmed i dagens läge på det senaste snarare haft en återgång till poserande och mer affischartade serier på sina håll.

Egyptierna gjorde dock så gott som helt säkert ofta serier enligt den definitionen för flera tusen år sedan, så där ligger även Japanerna efter. och om grottmålningar inte vore så röriga och svårtolkade kunde rentav Europa ta åt sig äran då de äldsta bevarade tydligen finns i Frankrike och slår även Afrika på fingrarna med runt 20000 år ungefär. så seriekulturen är nog verkligen djupast rotad i Frankrike tror jag, även om det kanske inte hette så just då. (nu har jag visst snott in mig i mina egna argument som vanligt, och avslutar därför för denna gång bråkandet..) [:D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, ok, inget att bråka om heller egentligen.

Jag läste Punisher av Ennis igår kväll och minsan en Volvo V70 fanns med, fast den sprängde Punisher med 30 kilo C4 eller nåt sånt:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:
Man måste dra en gräns för vad som är vad tycker jag, det finns liksom alltid undantag som bekräftar regeln.


Men att dra den gränsen vid just Yellow Kid känns väldigt godtyckligt, även om det är vanligt. Dels är det med moderna mått tveksamt att kalla Yellow Kid för serie, och dels fanns det saker i så fall kan kallas serier betydligt tidigare (redan egyptier, maya, grottmålningar om man är sån). Men framför allt även lite tidigare. Om du kallar Yellow Kid för serie finns det europeiska saker som är både 5, 10 och 50 år äldre som du bör kalla för serier.

Källa: I första hand Scott McClouds serier om serier (Understanding Comics, Reinventing Comics och Making Comics).

Tillägg: Möjligen var Yellow Kid den första syndikerade dagstrippen. Men hur relevanta är syndikerade dagstrippar för serier som konstform eller kommers idag?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

KRax skrev:
Minns ju inte vad de heter, men det finns ett par Modesty-äventyr med mer eller mindre handling i Sverige.

"Uppdrag i Lappland" ("Cry Wolf" i original) utspelar sig tydligen på den svenska delen av Lappland, den svenska underättelsetjänsten är iallafall med (åtminstonde i den Svenska översättningen).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

rkaj skrev:
Agentum skrev:
Man måste dra en gräns för vad som är vad tycker jag, det finns liksom alltid undantag som bekräftar regeln.


Men att dra den gränsen vid just Yellow Kid känns väldigt godtyckligt, även om det är vanligt. Dels är det med moderna mått tveksamt att kalla Yellow Kid för serie, och dels fanns det saker i så fall kan kallas serier betydligt tidigare (redan egyptier, maya, grottmålningar om man är sån). Men framför allt även lite tidigare. Om du kallar Yellow Kid för serie finns det europeiska saker som är både 5, 10 och 50 år äldre som du bör kalla för serier.


Källa: I första hand Scott McClouds serier om serier (Understanding Comics, Reinventing Comics och Making Comics).

Tillägg: Möjligen var Yellow Kid den första syndikerade dagstrippen. Men hur relevanta är syndikerade dagstrippar för serier som konstform eller kommers idag?


Jag har läst dessa böcker, det speciall med Yellow Kid var väl texten som står på tröjan hela tiden, och ja jag menade som strip, för tidningar med enbart serier i var inte på tal på den tiden.
Men visst det har funnits lyrikliknade beskrivningar som bakgrundstext innan det.

Ok, jag tror vi kan hålla på hur länge som helst utan att riktigt lösa det här.

Det är väl inte så viktigt heller men det är ändå runt sekelskiftet 18-1900 som sen serierna börjar utvecklas, alla ville förstås helst ha en stip i dagspressen då de var mycket mer lukurativt än att teckna serier för tidningar, så var det länge, även in på 50-talet.
De slet som djur med de där serietidningarna men de kostade ju 10c hur länge som helst, så rika blev då inte de som arbetade.

Mna kan väl säga att de första som ville göra just serietidningar i USA av annan anledning än att enbart få lön var fansen av de äldre herrarna i genren, och de dök upp på 60-talet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

I ett äventyr i Casablanca 1987 #5, kommisarie Moreau hittar vi en Volvo.

Bild
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hmm B16 har de fått med dvs detta öär en Volvo PV 544.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

rkaj skrev:

Helgonet kör ju en svensk bil också ...


Det stämmer, han kör en svensk bil. Den heter Volvo 1800 - en fräck bil om jag får säga mitt! [8D]

När det gäller andra svenska inslag, får jag nog återkomma. Inte varje dag man stötter på sådana. Intressant att se att det ändå finns så mycket som vi har lyckats hitta. Utländska filmer (speciellt amerikanska) brukar vara helt fel, men det verkar som om serierna har varit lite bättre på den fronten.
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Här har Nemi problem med IKEA.

Bild

Bild
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Steamboat Willie »

I Jaktfalkarna/Jetpiloterna.. (Tanguy et Laverdure) .. nionde albumet "Les anges noirs" av Jijé från 1968 så får man se på omslaget hur en SAAB Draken bombar skiten ur en sydamerikansk kraftverksdamm...

Bild
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

I en Gaston-seriesida finns en tennisspelare som ser ut som Björn Borg.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

I "en lymmel till lämmel"med Joakim,Kalle och the knatts utspelas ju handlingen i NORGE(fast det kallas OSTANKIEN=löjligt namn).Om det hade varit innan unionsupplösningen SVERIGE-NORGE 1905 så hade dom ju varit i SVERIGE,så på sätt och vis år dom ju på svensk mark(om man bara tar bort dom senaste 105 åren vilket ju är lätt gjort, knappt nånting har ju hänt under den tiden,he,he).[:o)][:o)][:o)]
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Ett franskt album jag känner till är "Les Chemins de Vadstena" (Vadstenas vägar), en spökhistoria som utspelar sig (Surprise! Surprise!) runt Vadstena. Handlingen verkar vara baserad på den gamla vandringshistorien om en ung man som plockar upp en vacker lifterska, som senare visar sig kunna vara ett spöke. Verkar sisådär, men kul att se Sverige genom belgisk/franska ögon. (Författaren Sylvain Runberg har f.ö. en svensk flickvän, och har även gjort albumet "Astrid" om en Pippi-liknande vandaldotter.)

http://www.bedetheque.com/serie-20763-B ... stena.html

På danska finns albumet Frida i Sverige, om den danska singeltjejen Frida som tänkt ta sig en lugn campingsemester i Sverige, men såklart råkar ut för massa agenter och hantlangare hon får slå sig igenom, istället.

http://www.comicwiki.dk/wiki/Frida_i_Sverige

(Frida tycker jag f.ö. verkar det roligaste av de två albumen...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Det finns ett serietidningsäventyr med Lara Croft där hon besöker Gotland. Har för mig att det t.o.m. publicerats på svenska i Witchblade-tidningen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

I"Farbror Joakim och Kung Salomos Gruvor"besöker Joakim,Kalle och knattarna Farbror Joakims glasbruk i Småland.
manter
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

manter skrev:
I"Farbror Joakim och Kung Salomos Gruvor"besöker Joakim,Kalle och knattarna Farbror Joakims glasbruk i Småland.


Jo, Farbror Joakims glasbruk i Småland har jag också sett referenser till, men bara i serier jag har läst på svenska ... Får mig att undra om det är så i original eller om det är översättaren som har tagit sig en liten frihet ...?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag kan bekräfta att de är "In Sweden" i det amerikanska originalet, även om inte "Småland" nämns specifikt. Det är f.ö. där den blonde svensken berättar att de saknar irakisk(?) sand och själva upptakten till historien börjar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar